Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke groothoek 10-16mm voor te urbexen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke groothoek 10-16mm voor te urbexen

    Hallo,

    ik zou mij graag een groothoek aanschaffen voor mijn canon 600d.. Ik dacht aan een 10-16mm. Maar ik weet niet goed met welk diafragma.. Ofwel de duurdere met een 2.8 ofwel met een diafragma van 4..

    Welke zou ik het beste aanschaffen? Het is eigenlijk vooral om te gaan urbexen. Gebruik je diafragma 2.8 veel met een groothoek of is dit niet echt nodig?

    Alvast bedankt..

  • #2
    Re: welke groothoek 10-16mm voor te urbexen

    Opdat alles valt en staat bij de f/

    Comment


    • #3
      Re: welke groothoek 10-16mm voor te urbexen

      Voor urbex gebruik ik vaak een diafragma van F4 op mijn 6D en dat volstaat om op iso3200 te fotograferen. Met jouw cropcamera zou ik niet hoger gaan dan iso800 en dan heb je zeker een F2.8 nodig.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: welke groothoek 10-16mm voor te urbexen

        Dank je wel voor je reactie! Ik ging er ook al van uit dat het waarschijnlijk beter is dan met een 2.8 mits het meetal wel redelijk donker is overal.. Merci!!

        Comment


        • #5
          Re: welke groothoek 10-16mm voor te urbexen

          Als je een statief gebruikt, dan heb je geen lichtsterke lens nodig en kan je bijna altijd op iso 100 fotograferen.
          Bij de meeste urbex foto's wordt er met veel scherptediepte gewerkt, daarvoor heb je ook geen f2,8 lens nodig.

          Als je bijvoorbeeld een EF-S 10-18 IS gebruikt, dan kan je door de beeldstabilisatie ook foto's maken uit de hand met een redelijk lange sluitertijd.
          Maar als het echt te donker is, dan is een statief altijd beter, zet dan wel de beeldstabilisatie uit (als je een gestabiliseerde lens gebruikt), want die durft tegenwerken als de camera op een statief staat.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: welke groothoek 10-16mm voor te urbexen

            Merci voor je reactie.. Dit was hetgeen ik wou weten! Dan toch maar uitkijken voor een 2.8 Ik werk zowiezo bijna altijd op statief als ik ga urbexen, voor inderdaad met een langere sluitertijd te kunnen werken.. Maar soms is het wel eens handig als je uit je hand kunt fotograferen..

            Comment

            Working...
            X