Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 statief ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 statief ???

    Sorry !!!
    weet dat er al ettelijke "statief-topics" gemaakt zijn
    maar ik geraak er weer niet uit
    ben zaterdag naar een fotozaak geweest waar ze me een manfrotto 190 pro met balhoofd aanraadden (in kit)
    maar mijn vertrouwen in verkopers is even zoek
    kunnen de meer ervaren kiekjesmakers onder jullie mij even assisteren aub?
    3 way, ball, geared,... kan iemand mij in duidelijke mensentaal eens het verschil uitleggen?
    FYI, dit moet er op passen :
    - Nikon d70
    - 18-70 Nikor
    - 55-200 DC Sigma
    - flits (moet ik ook nog aanschaffen, tips zijn hier ook weer welkom )
    - Sony Mini DV camera
    Oh ja, het moet een "allround" statief zijn, zowel voor binnen- als buitengebruik

  • #2
    Re: D70 statief ???

    Ik gebruik een manfrotto met drie scharnieren, heel content van!
    Das Glück fliegt, wie es fängt, der hat es. Nikon coolpix990

    Comment


    • #3
      Re: D70 statief ???

      Ik gebruik een manfrotto DIGI 719B

      Voorlopig voldoet ie aan mijn eisen ... weegt niet veel, is sterk en niet te duur

      Klik hier voor produkt details
      [Nikon D5100 & Nikon D70]
      [Yves en Liesbeths blog Resort]

      Comment


      • #4
        Re: D70 statief ???

        Wij gebruiken een Gitzo statief met Manfrotto 3weg kop. Heel degelijk, maar tegelijk ook heel zwaar.
        • 3-weg: je kan met 3 verschillende (draai)hendels de camera in alle posities kantelen, draaien, .... Er zijn ook graden aanduidingen en dergelijke. Het duurt iets langer om de camera in de juiste positie te plaatsen. Je kan hier wel heel nauwkeurig alles instellen, en daarom wordt dit vernamelijk gebruikt voor architectuur en andere "dode" voorwerpen.
        • balhoofd: de kern is een bal waar een schelp over draait. Zo een beetje zoals een gewricht in het menselijk lichaam. Je kan dus na het loszetten direct in alle richtingen tegelijk bewegen, en dan met 1 schroef de positie vastzetten. Dit in tegenstelling tot 3-weg waar je drie schroeven onafhankelijk van elkaar kunt loszetten... Dit wordt meestal gebruikt voor objecten waar snelheid van een positie belangrijker is dan de nauwkeurigheid
        • pistoolgreep balhoofd: is een variant van een balhoofd statief waar je een revolvergreep hebt waarmee je de positie ogenblikkelijk kan vergrendelen.
        • panoramakop: een kop waar je de camera ook naar voor en achter kunt schuiven, zodat je perfect om de optische as kunt roteren.


        Daarnaast heb je ook nog varianten met vloeistofdemping in de kop, die eigenlijk enkel zin hebben voor video, omdat je daarmee dan mooie vloeiende bewegingen kunt maken.

        Welk statief je kiest zal voornamelijk afhangen van wat je zelf verlangt. Als je veel macro fotografeert, kan ik alleen maar een heel stevig statief aanraden (de kop is een persoonlijke voorkeur, in ons geval een 3weg), wat ook het gewicht met zich meebrengt. Hetzelfde geldt voor fotografie met lange sluitertijden.
        Wil je echter meer sport fotograferen, of wil je snel een positie vastzetten, dan moet je naar de balhoofds kijken, en als je veel wil verplaatsen, dan moet je ook kijken naar het gewicht. De stijfheid van het materiaal moet dan wel weer voldoende hoog zijn, anders gaat het statief doorbuigen en kun je dus wat trillingsonscherpte krijgen.

        Wij hebben bvb ook nog een Vivitar videostatief (ook al stevig), en een lichte Velbon, maar als we daar de D70 met een degelijke lens opzetten (zoals bvb een 80-200), dan kan de boel soms kantelen.....

        Comment


        • #5
          Re: D70 statief ???

          Hallo Cathy,

          Ik gebruik al enkele jaren een Manfrotto 190. Is een goed en niet te duur statief.
          Als kop had ik oorspronkelijk de 3 weg 141RC, maar dat is nogal een lomp ding om mee te nemen. Nu werk ik met het balhoofd 484RC2. Let bij aanschaf van een balhoofd dat je er een neemt met snelkoppeling, zijn iets duurder maar je zal er geen spijt van hebben.


          Jean
          35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

          Comment

          Working...
          X