Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede telelens canon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede telelens canon?

    Ik vertrek binnenkort voor het eerst op safari en zoek daarvoor nog een goede telelens voor mijn Canon 6D (fullframe). Mag een lens van Canon zelf zijn, of van Tamron of Sigma... Maar ik raak er niet aan uit welk model nu goed is en welk minder goed. Sowieso zou er beeldstabilisatie op moeten zitten en tot 300-400 mm moeten reiken. Hebben jullie tips? Of weten jullie welke lens ideaal is voor deze trip?

  • #2
    Re: Goede telelens canon?

    Is dit model goed van prijs/kwaliteit of is er beter te vinden?

    Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS USM

    Budget tot max 1000-1500 euro

    Comment


    • #3
      Re: Goede telelens canon?

      Ik heb een Sigma 150-600S gebruikt icm een 6D en dat ging prima. Mooi scherp helemaal tot 600mm.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Goede telelens canon?

        Bij voldoende budget zou ik kijken naar de Canon 70-300L of 100-400L II waarbij die laatste wel erg duur gaat worden. De 70-300L heb ik zelf gehad op mijn 6D en is een super lens, snel en scherp, een aanrader. Van de andere kant, ik ben 15 jaar geleden op safari geweest en heb toen een 'gewone' Canon 70-300mm meegenomen zonder IS/USM en daarmee kon ik toen prima uit de voeten.

        Het hangt dus even af van je budget, is dit beperkt dan zou je kunnen kijken naar de Canon 70-300 IS USM. Bij een wat ruimer budget zou ik gaan voor de 70-300L.

        Comment


        • #5
          Re: Goede telelens canon?

          Hallo,

          Ik heb de Sigma 150-600mmC tot volle tevredenheid in gebruik ...
          Dit was mijn motivatie:
          Net de testexemplaren van de Sigma 150-600 S en C teruggebracht naar Robyns en één nieuwe mee teruggebracht ...
          Welke het geworden is? Verwacht geen cijfermatige vergelijking ...
          De 150-600 Sport is zonder twijfel technisch de beste lens. Gebouwd als een tank, schitterende beeldkwaliteit en bijna of geen "hunten" bij slecht licht, een echte zwaargewicht.
          Kortom, de ideale lens voor de wat meer statische fotograaf die graag met een statief werkt een geen grote wandelingen dient te ondernemen.
          Tot die categorie van fotografen behoor ik helaas niet ...
          Ik moet het meer hebben van dynamisch fotograferen, uit de losse hand, het onderwerp snel in het vizier hebben en afdrukken. Ook moet mijn materiaal meekunnen met de moto. En ja, ik houd niet van statieven ;-)
          De beeldkwaliteit van mijn lens moet uitstekend zijn en ze moet snel en nauwkeurig scherpstellen.
          Bijna allemaal dingen die de Sport prima doet, maar ook de Contemporary-versie van de 150-600. Die heeft bij mij toch een voetje voor net omwille van zijn meer dynamisch karakter - onontbeerlijk voor mij (lees "beter handelbaar").
          En dus zal het de Sigma 150-600mm Contemporary worden die het best past bij MIJN soort fotografie, fotografie met een kilo minder ...
          Ik heb geen rekening gehouden met de prijs, enkel met die criteria die voor mij als fotograaf het meest doorslaggevend waren. En wat dat klein beetje hunten in minder goede lichtomstandigheden betreft, daar kan ik mee leven, net zoals met het feit dat ik voor de regen zal moeten gaan schuilen met deze lens, maar dat doe ik anders ook wel.
          Qua beeldkwaliteit presteren beide lenzen quasi gelijkwaardig, ik denk dat enkel een pixelpeeper de onderlinge verschillen kan waarnemen.
          Wat me wel bij zowel de S als de C opviel was dat ik zowel bij de Nikon D500 als bij de Nikon D7200 constant moest onderbelichten gaande van Ev-0.3 tot Ev-1.0. Zonder die correctie waren de foto's steeds overbelicht.
          (Gek genoeg heb ik dat nog niet gemerkt bij het nieuwe exemplaar dat ik net even heb getest - afwachten dus, en het nieuwe exemplaar van de C heeft blijkbaar ook geen last van hunten bij minder goed licht)
          Ook opvallend was de prima stabilisatie van beide lenzen: 1/25sec uit de losse hand was meestal geen probleem bij stilstaande onderwerpen en de panning van een passagierstrein op 1/60sec vormde ook geen probleem bij de juiste instelling.
          Kortom, de 150-600 C en ik gaan heel goede vrienden worden ....
          En dat de C ook nog eens past in mijn grootste Lowepro AW samen met 2 bodies en een aantal andere lenzen, dat is pas leuk
          Misschien heb je er wat aan ...

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: Goede telelens canon?

            Je krijgt waar je voor betaald, da's altijd al zo geweest en zal niet veranderen
            Ben je iemand die niet het uiterste uit de kan wil halen dan zijn er goedkope mogelijkheden genoeg
            De vraag is gewoon hoeveel is je budget en waar liggen je eisen

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Goede telelens canon?

              De canon 100-400 is een prima lens voor safari's. Als de nieuwe versie te duur is kan je misschien kijken voor de eerste versie 2 de hands te koop rond de 850 euro. Ik ben er zeer tevreden over.

              mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

              Comment


              • #8
                Re: Goede telelens canon?

                Vandaag nog gewerkt met de 100-400L Mark 1 + 6D. Maar ik liep bij een vaasje tegen de minimale scherpstelling aan. Best wel een leuke combi. Waarschijnlijk ga ik de combi volgende week zaterdag testen in een dierentuin. Maar beide gaan over ruim een week weer terug naar het werk.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Goede telelens canon?

                  dag Annelise

                  Ik heb de safari gedaan met een 2de hands aangekochte canon 300mm F4.
                  Een heel fijne lens en ik ben super content met mijn foto's.


                  geniet van de reis!
                  catch the light before it slips away
                  lose the light and you will lose your mind

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goede telelens canon?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                    Vandaag nog gewerkt met de 100-400L Mark 1 + 6D. Maar ik liep bij een vaasje tegen de minimale scherpstelling aan. Best wel een leuke combi. Waarschijnlijk ga ik de combi volgende week zaterdag testen in een dierentuin. Maar beide gaan over ruim een week weer terug naar het werk.
                    De nieuwste versie kan een heel stuk dichter bij scherpstellen dan de oude (het is daarmee nog geen macrolens, maar voor de wat grotere vlinders en libellen is die lens wel bruikbaar).
                    De beeldkwaliteit is ook beter, de beeldstabilisatie is beter, de autofocus is sneller, maar de prijs is wel vrij hoog (dat is eigenlijk het enige minpunt).

                    Ik heb zelf de Sigma en Tamron 150-600 lenzen nog niet gebruikt, maar die kunnen volgens de reviews ook een goed alternatief zijn als je een relatief betaalbare lange telelens zoekt.
                    Let ook wel op het gewicht, want het zijn geen lichtgewicht lenzen die je zomaar overal mee naartoe wil sleuren (die neem je alleen maar mee als je weet dat je ze nodig zal hebben).
                    Last edited by Black B@ndit; 22 april 2017, 13:06.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goede telelens canon?

                      Vaak lees ik dat die 100-400 niet echt scherp zou zijn ik ben er echter heel tevreden over.

                      mir
                      Last edited by mir; 25 april 2017, 21:21.
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goede telelens canon?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        De nieuwste versie kan een heel stuk dichter bij scherpstellen dan de oude (het is daarmee nog geen macrolens, maar voor de wat grotere vlinders en libellen is die lens wel bruikbaar).
                        De beeldkwaliteit is ook beter, de beeldstabilisatie is beter, de autofocus is sneller, maar de prijs is wel vrij hoog (dat is eigenlijk het enige minpunt).
                        De 100-400 versie 2 huren kost x aantal euro. Kopen kost nog veel meer geld. Dus dan neem ik maar wat dingetjes voor lief. En vind het gewoon erg plezant om wat te experimenteren

                        Maar het volgende gerief kan ik zo gratis lenen na een mailtje en nog beschikbaar:
                        Canon 6D + 24-105 F4 IS Mark 1
                        Canon 5D Mark II + 24-105 F4 IS Mark 1
                        Canon 500mm F4 IS Mark 1 + Statief
                        Canon 100-400L IS Mark 1
                        Canon 24mm TS-E Mark II
                        Canon 28mm F1.8
                        Canon 60D + 17-85 kitlens
                        Canon 550D / 600D + 18-55 IS
                        Canon 55-250 IS
                        Canon 50mm 2.5 Macrolens

                        Wellicht ben ik nog wat vergeten.

                        Oorspronkelijk geplaatst door amfora Bekijk bericht
                        Ik heb de safari gedaan met een 2de hands aangekochte canon 300mm F4.
                        Dit is ook een mooie lens, ooit geprobeerd op een SD.

                        Ik denk trouwens dat een nieuwe Bigma ook wel handig kan zijn. Aangezien je ook van relatief dichtbij een foto kan maken en zo weer naar 500mm kan.
                        Best digital cameras and lens reviews. If you are looking for the information about digital cameras and lenses you are in a right place. We have many professional tests of digital photography equipment.
                        Last edited by Rogier; 22 april 2017, 17:54.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goede telelens canon?

                          Wil van de gelegenheid misbruik maken om JaJa nog te bedanken voor zijn reeds vroeger verschenen stukje, Door zijn positieve commentaar op de contemporary heb ik die lens 'ontdekt'. (dacht vroeger dat in vergelijking met de Sport versie deze goedkopere versie niet kon voldoen voor scherpte en dergelijke). Deze middag mogen gaan afhalen (na een weekje wachttijd bij Art&Craft ST.Denijs-Westrem). Nu met convertor voor een zeer redelijke 1179 EUR.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goede telelens canon?

                            Oorspronkelijk geplaatst door GeeBee Bekijk bericht
                            Wil van de gelegenheid misbruik maken om JaJa nog te bedanken voor zijn reeds vroeger verschenen stukje, Door zijn positieve commentaar op de contemporary heb ik die lens 'ontdekt'. (dacht vroeger dat in vergelijking met de Sport versie deze goedkopere versie niet kon voldoen voor scherpte en dergelijke). Deze middag mogen gaan afhalen (na een weekje wachttijd bij Art&Craft ST.Denijs-Westrem). Nu met convertor voor een zeer redelijke 1179 EUR.
                            Graag gedaan GeeBee maar toch fijn dat je het even neerschrijft ...
                            En ja, het hoeft niet steeds de duurste te zijn.

                            Jaja
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goede telelens canon?

                              Waaw, bedankt iedereen voor de massale respons en antwoorden :-) Dit helpt me al heel erg vooruit. Ik ben van plan om enkele van de aangeraden modellen eens in de winkel te testen en te vergelijken. Zo zal ik al snel meer weten ;-)

                              Nog eens een dikke merci aan iedereen, zo kijk ik me niet suf op al die verschillende modellen die op de markt zijn!

                              Comment

                              Working...
                              X