Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PSE 9 en RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PSE 9 en RAW

    Onlangs begon ik te werken met een NIKON D5300. Ik maakte een reeks foto's in JPEG en een reeks in RAW (NEF)
    De eerste kon ik perfect invoeren en bewerken in PSE 9 maar de NEF-formaten komen er niet in....
    Er zou een plug-in zijn Camera RAW maar blijkbaar is die niet actief of iets dergelijks.
    Bestaat er een oplossing?

  • #2
    Re: PSE 9 en RAW

    Volgens deze tabel heb je voor een Nikon D5300 ACR plugin v. 8.3 nodig. Nu... ik heb er geen idee van hoever PSE9 die versie van Adobe Camera Raw nog ondersteunt.
    Mijn Photoshop CS6 heeft nog ACR plugin 9.1.1. dus dat programma kan zeker jouw NEF-bestanden lezen. En PSE is intussen aan versie 15. Misschien is idd jouw PSE te oud?

    Intussen opgezocht en, zoals ik dacht, deze tabel: https://helpx.adobe.com/nl/camera-ra...lications.html
    vertelt je dat je met PSE versie 9 niet verder kunt updaten dan ACR plugin v.6.5 kunt. Omdat jij ACR v. 8.3 nodig hebt, heb je minimaal PSE v. 12 nodig...

    Ik heb geen ervaring met PSE en omzetten van NEF naar DNG formaat, maar dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Een DNG-converter is gratis bij Adobe.
    Last edited by LesC; 20 april 2017, 20:17.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: PSE 9 en RAW

      je kan ook het gratis program van Nikon gebruiken " Captur NXD "
      D 7500 > 16/85 > 70/300>105
      https://www.behance.net/joscaeymae0afa
      Grt. Jos

      Comment


      • #4
        Re: PSE 9 en RAW

        Oorspronkelijk geplaatst door Josca Bekijk bericht
        je kan ook het gratis program van Nikon gebruiken " Captur NXD "
        Je kan ook de gratis Dng converter van Adobe gebruiken. Dan je de geconverteerde raw files wel nog openen in je oudere PSE.

        deze tool wordt telkens geüpgrade wanneer er een nieuwe versie van Acrobat raw.


        Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
        EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
        EOS 10 Glas 28-105 70-210

        Comment

        Working...
        X