Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kast met schuifdeuren - verschil in systemen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kast met schuifdeuren - verschil in systemen?

    We willen een inbouwkast in onze slaapkamer laten maken en we geven voorkeur aan schuifdeuren.
    Maar het zou een grote kast worden ; ongeveer 350 cm breed en 260 cm hoog.

    1. Gaan die panelen niet te zwaar zijn om vlot te schuiven?

    2. Er blijken 2 systemen te zijn: "staande" en "hangende" schuifdeuren.
    Wat is het verschil; vooral in kwaliteit? En wat nemen we best? Ongeacht de prijs ( het wordt wellicht onze laatste kast )
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Kast met schuifdeuren - verschil in systemen?

    Waarom spring je niet eens binnen bij Camber op de steenweg?
    Die leveren kwaliteit en hebben toch heel wat ervaring op dat gebied.
    Veel zal ook afhangen van het type deur dat je neemt (met of zonder spiegel) om het gewicht te bepalen.
    Hier alvast heel tevreden van hun schuifdeuren op onze ingebouwde kast.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Kast met schuifdeuren - verschil in systemen?

      Voor de grote zwaardere panelen zullen er wel degelijke systemen bestaan zodat die heel vlot schuiven zonder te haperen (of rollen op een railsysteem).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Kast met schuifdeuren - verschil in systemen?

        De vraag is ook: waarom absoluut schuifdeuren.
        Als je in een bepaald deel van de kast wil, dan moet je dikwijls 2 deuren verschuiven om daar te geraken, dat heb je niet met gewone kastdeuren.
        Als de deuren toe zijn, dan heb je geen mooi vlak omdat de deuren voor elkaar moeten schuiven, en tenslotte, een schuifdeur bewegen is een onnatuurlijke beweging voor je armen.
        Je armen zijn gebouwd op trekken en duwen, niet op een schuifbeweging.

        Ik heb ooit een kast gehad met schuifdeuren, en ook 2 auto's. Ik was heel tevreden dat die laatste electrische schuifdeuren had.

        Ga ze maar eens rustig vergelijken in de winkel, en doe ze eens 10 keer na elkaar open en dicht!

        Comment


        • #5
          Kast met schuifdeuren - verschil in systemen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          De vraag is ook: waarom absoluut schuifdeuren.
          Als je in een bepaald deel van de kast wil, dan moet je dikwijls 2 deuren verschuiven om daar te geraken, dat heb je niet met gewone kastdeuren.
          Hier een kast met 4 schuifdeuren en we moeten maar 1 deur verschuiven per kastdeel.

          Trouwens als men met gewone deuren werkt, dan heeft men ook een nadeel, een open deur staat in de weg om naar een volgend kastdeel te gaan.

          En wanneer men ook een spiegel op de deur zou willen, dan is een schuifdeur veel interessanter.
          Met enorm grote deuren zien de scharnieren ook meer af en moet men steeds meer ruimte vrijlaten voor de kast.

          Verder is die keuze gewoon persoonlijk, ieder zijn voorkeur. [emoji1]

          En nog even gekeken voor Marc, hier bevinden de wieltjes zich hoofdzakelijk onderaan en die rijden héél vlot.
          Met de top van een pink vlot te openen of sluiten.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Kast met schuifdeuren - verschil in systemen?

            Wij hebben verschillende inbouwkasten met schuifdeuren laten bouwen. De eerste werd geplaatst door fakta (ondertussen failliet), de tweede waren kasten van Neves (geplaatst door een zelfstandig installateur) en vervolgens camber, die een hoekkast en een gewone kast hebben geplaatst. De hoekschuifkast heeft een boeken-tijdschriften gedeelte en een kleding gedeelte (verschillende dieptes dus). Met de twee laatste leveranciers (Neves en Camber) hebben we ook telkens één spiegeldeur laten plaatsen.

            Camber had de meest uitgebreide keuze en de kasten zijn zeer stevig. Ook Neves is kwalitatief heel hoogstaand.

            Het voordeel van de inbouwkasten, is dat je de volledige hoogte kan gebruiken en dit is in een appartement toch een nuttige investering. Wij zouden niet meer zonder kunnen.

            De kastdeuren hangen, maar zitten ook onderaan in een rail.

            Niet goedkoop en het blijft de vraag wat een volgende eigenaar er mee gaat doen, maar het is ons gerief. In één kast met schuifdeuren (slaapkamer) is trouwens een tv geïnstalleerd en die staat mooi verborgen achter een spiegeldeur. Je schuift de deur open en je kijkt tv. Het onmiskenbaar voordeel van de schuifdeuren is dat ze geen plaats innemen om te openen, zodat de ruimte voor de kasten niet zo groot moet zijn.
            Een andere kast met schuifdeuren heeft lades voor mijn fotomaterieel, die ik heb gevuld met plukschuim. (De lades zitten dus achter de schuifdeur).
            Camber heeft ook een zeer ruime keuze van deuren.

            Trouwens: bij camber wordt alles de dag voordien geleverd en gebeurt de installatie door één persoon.

            Ps camber was vroeger "de kastenkenners".

            Peter

            Comment


            • #7
              Re: Kast met schuifdeuren - verschil in systemen?

              Een installateur ga ik je niet aanraden, maar als de installateur die je kiest, ROB rails gebruikt, dan zit je gebeiteld.
              Op mijn vroeger werk kochten wij niks anders. Misschien iets duurder, maar naar de werf moeten terugkeren om opnieuw te regelen enz was nog duurder, dus werd er altijd gekozen voor de ROB - kwaliteit.
              De meubelmaker dient dan wel de juiste te gebruiken, want bij ROB hebben oneindig veel soorten.

              Je kan zelf al eens gaan neuzen :

              Comment


              • #8
                Re: Kast met schuifdeuren - verschil in systemen?

                Het is bij ons een totaalpakket: parket, behang, plafond, kast worden door één en dezelfde persoon gezet.
                Iemand met kennis van zaken en iemand die (letterlijk!) netjes en correct werkt.
                Wij zijn op voorhand wel overal eens kasten kaan bekijken om ideetjes op te doen ; ook bij Camber, maar evengoed bij Ikea.( Ikea is soms zeer inventief)
                Bij Camber spraken ze van staande schuifdeuren, maar de persoon die de kasten bij ons zou plaatsen heeft een leverancier die met hangende deuren werkt.
                Elkeen zegt natuurlijk dat zijn systeem het beste is.

                Bij Camber heb ik er toen niet zo op gelet, maar nu is ik gewoon eens weten wat in feite de verschillen zijn.
                Camber zei wel dat voor hun systeem de ondergrond werkelijk onberispelijk waterpas moest zijn.

                Waarom schuifdeuren?

                Meer plaats tussen bed-einde en kast.
                Een draaideur werpt schaduw af in de kast.
                We kunnen natuurlijk led verlichting plaatsen, maar ik heb al veel led verlichting gezien die niet functioneel is.
                Die van Ikea bv vind ik wél goed; die staan in een hoek van 45 graden.

                Edit: de rails zouden van Slido Classic komen.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Kast met schuifdeuren - verschil in systemen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  Bij Camber heb ik er toen niet zo op gelet, maar nu is ik gewoon eens weten wat in feite de verschillen zijn.
                  Camber zei wel dat voor hun systeem de ondergrond werkelijk onberispelijk waterpas moest zijn.
                  Camber komt vooraf alles opmeten en ook of de vloer waterpas ligt, indien niet dan corrigeren ze dit met de onderlat.
                  Op elke redelijke vloer kunnen ze een kast plaatsen.
                  Alles wordt ter plaatse aangepast.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kast met schuifdeuren - verschil in systemen?

                    Ja, het zien er ernstige mensen uit, en het zou anders wel mijn keuze geweest zijn, maar nu is het gemakkelijk dat je maar met 1 persoon moet communiceren. En de ene kan zijn fouten nu niet op de andere steken. Want bij problemen komt dit wel vaak voor...

                    Amai, ik zie weer wat typfouten in mijn vorig bericht.
                    Komt door mijn tablet....
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment

                    Working...
                    X