Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe CV op aardgas

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe CV op aardgas

    Zo, de schilders zijn buiten, nu is het tijd voor een nieuwe CV installatie op aardgas .
    Wij hebben nog een 1.000 liter mazout in de tank, maar die kan je onmogelijk tot op de bodem leegbranden, dus het is een kwestie (al naargelang het weer) van een paar maanden denk ik.
    Ik heb reeds vernomen dat je ongeveer de laatste 300 liter niet uit je tank krijgt.
    Het zou geen probleem zijn mochten we plots zonder vallen, want dan is het weer (hopelijk) al wat warmer en de firma waar wij mee in zee gaan kan een paar dagen na ons seintje de oude installatie afbreken en de nieuwe plaatsen op twee dagen tijd.

    Heb de prijzen binnen, en ik weet met welke firma we gaan werken, maar we twijfelen nog aan één zaak.

    Voor het warm water : een CV met een 150 liter boiler of een CV/doorstroomsysteem.

    Het doorstroomsysteem wordt ons door zowat alle firma's afgeraden (als er tegelijk iemand een douche neemt en de ander laat een bad vollopen, of neemt water om af te wassen... enz zouden we niet genoeg warm water krijgen.
    Er zou ook minder druk op het warm water zitten en het zou langer duren voor we warm water hebben....
    Met dit alles heb ik geen ervaring, maar ik heb aan twee mensen (ook telkens maar met twee volwassenen) die een doorstroomsysteem hebben inlichtingen gevraagd, en die hebben geen problemen... dus ik weet het niet meer.
    Voor de centen bij installatie moet je het niet laten, want de boiler tov de doorstromer kost maar een goeie 1.000 euro meer.

    Maar aan de andere kant vraag ik mij af, waarom hebben wij met twee mensen continu 150 liter warm water nodig ?

    Ervaringsdeskundigen ??
    Last edited by Guest17; 17 april 2017, 17:11.

  • #2
    Re: Nieuwe CV op aardgas

    Met twee mensen heb je geen warmwaterketel van 150 liter nodig, dan is een doorstromer de zuinigste oplossing (150 liter water continu warm houden kost ook energie).
    Ik heb een doorstromer (condensatieketel voor cv + warm water), als mijn zoon hier in het weekend in bad gaat, dan hou ik daar gewoon rekening mee, en gebruik ik ondertussen geen warm water in de keuken.
    Als je maar met twee bent, dan is het geen probleem om met elkaar rekening te houden zodat de capaciteit van de doorstromer voldoende blijft.
    Met een groot gezin zal dat wat moeilijker zijn, en dan kan het handiger zijn om een voorraad warm water ter beschikking te hebben.
    Je kan eventueel ook kiezen voor een zonneboiler (in combinatie met de doorstroomverwarmer), maar dat zal niet zo heel veel opleveren voor twee personen (tenzij jullie heel veel warm water verbruiken).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe CV op aardgas

      Zoek maar eens op CV ketels met een hoge CW waarde. CW6 bijvoorbeeld. Met zo'n ketel kan er op verschillende plaatsen tegelijk warm water getapt worden
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe CV op aardgas

        Ik had vroeger een vat van 120 liter afzonderlijk van de ketel maar door de brander op temperatuur gehouden. Altijd voldoende warm water en interessant indien je overweegt om een zonneboiler te (laten) instaleren.
        Bij een doorstromer is van belang hoeveel water (debiet) er geleverd wordt en aan welke temperatuur bij continue uitstroom. Van belang is dus hoeveel graden de doorstromer toevoegt aan het inkomende koud water.
        Indien de uitstroom 15 liter is en de toegevoegde temperatuur 30°C is dan is het badwater in de zomer bvb 20° +30° is 50°, in de winter wanneer het aangevoerde water maar 10° is dan is de uitstroom 10° +30° is 40°C voor het warm water. Met een debiet van 15 liter /minuut aan 40°C duurt het wel een tijdje voor een bad van 100 liter volgelopen is en dan moet je al niet teveel koud water laten bijlopen.
        Ik heb nu een brander aan de muur hangen met een warmwater reservoir van 80 liter. Bovendien staat er een bijkomende 3-wegskraan op de leiding naar de badkamer die in de tussenseizoenen de badkamer verwarmt zonder dat alle radiatoren moeten opwarmen (de thermostatische kranen in de living staan altijd open).
        Mvg
        Patric

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe CV op aardgas

          Wij hebben een doorstroom maar met een klein boilertje ingebouwd, en dat raad ik af, wegens kalk: heb al twee maal (op 13 jaar) de boiler en enkele stukken moeten vervangen, wat toch telkens 500-700 € kost. Verder geen probleem met volume of druk; zijn ook maar met twee. Alds je een ontkalker (of zacht water) hebt geloof ik niet dat er een probleem is.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe CV op aardgas

            Met twee is een doorstromer in principe voldoende, maar gevoeliger voor kalk.
            Mijn normale chauffagist kan zich de luxe permitteren om te weigeren een doorstromer te installeren. Hij wil rustige weekends zegt hij, en dat is beter gegarandeerd met een boiler.

            Comment


            • #7
              Nieuwe CV op aardgas

              Hier al 24 jaar een doorstromer en nog nooit problemen gehad.
              Recente ketel heeft een iets hoger debiet dan de vorige maar voor 2 personen nooit een probleem.
              We hebben ook een waterverzachter, dus ook geen last met kalk.
              Anders kan een boiler ook last hebben van kalk.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe CV op aardgas

                Kalk is geen probleem hier gezien wij een ontkalker hebben staan.
                Eerstdaags worden de laatste details geregeld met de installateur zodat we klaar zijn wanneer het zo ver is (als de mazouttank zo goed als leeg is).
                Ik ga nog eens alles goed doornemen en dan beslissen wat het wordt, boiler of doorstromer.
                Op onze leeftijd moet je ook beginnen rekening houden met latere verkoop van de woning, als er dan een gezin met twee, drie kinderen komt in wonen...
                Als je dan al kan zeggen dat ze met een boiler van 150 liter geen probleem zullen hebben, is misschien ook een bijkomend verkoopargument ten gunste, zij het dan wel een klein argument.

                Iemand die weet wat het ongeveer kost om dan de mazouttank te laten leegtrekken, reinigen en opspuiten met PU.
                Het is een tank van 5.100 liter inhoud.

                Je kan wel offerte vragen via internet, maar ik vrees dat ze je dan niet meer loslaten.
                Last edited by Guest17; 18 april 2017, 08:28.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe CV op aardgas

                  Reken maar op 750-1000€ voor het neutraliseren van je tank.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe CV op aardgas

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Reken maar op 750-1000€ voor het neutraliseren van je tank.
                    Ik had ook al iets horen waaien van rond de 1.000 euro, maar ja, wat moet dat moet hé.
                    Laten uithalen is hier geen optie, ik zou teveel zaken moet afbreken en vernietigen, en dat kost dan ook weer.

                    Comment


                    • #11
                      Nieuwe CV op aardgas

                      Wat verkoop van woning betreft, in 9 op de 10 gevallen verbouwen ze veel in de woning en de eventuele kost om een boiler bij te plaatsen is dan geen grote uitgave voor de koper.
                      En hoe lang jullie daar nog wonen is onvoorspelbaar tenzij verhuis reeds gepland is.
                      Als jullie er nog 10 of 15 jaar wonen, dan vervangt de volgende vermoedelijk toch weer alles.

                      Kan ook omgekeerd werken een boiler ... extra toestel, extra verbruik, extra kost onderhoud, ...
                      Soit, ieder zijn mening daarover.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe CV op aardgas

                        Je moet altijd bouwen/verbouwen voor jezelf. Die boiler gaat echt geen verschil maken bij een eventuele verkoop.
                        Als je geen kalkprobleem hebt, dan zou ik voor een doorstromer kiezen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe CV op aardgas

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Zo, de schilders zijn buiten, nu is het tijd voor een nieuwe CV installatie op aardgas .
                          Wij hebben nog een 1.000 liter mazout in de tank, maar die kan je onmogelijk tot op de bodem leegbranden, dus het is een kwestie (al naargelang het weer) van een paar maanden denk ik.
                          Ik heb reeds vernomen dat je ongeveer de laatste 300 liter niet uit je tank krijgt.
                          Het zou geen probleem zijn mochten we plots zonder vallen, want dan is het weer (hopelijk) al wat warmer en de firma waar wij mee in zee gaan kan een paar dagen na ons seintje de oude installatie afbreken en de nieuwe plaatsen op twee dagen tijd.

                          Heb de prijzen binnen, en ik weet met welke firma we gaan werken, maar we twijfelen nog aan één zaak.

                          Voor het warm water : een CV met een 150 liter boiler of een CV/doorstroomsysteem.

                          Het doorstroomsysteem wordt ons door zowat alle firma's afgeraden (als er tegelijk iemand een douche neemt en de ander laat een bad vollopen, of neemt water om af te wassen... enz zouden we niet genoeg warm water krijgen.
                          Er zou ook minder druk op het warm water zitten en het zou langer duren voor we warm water hebben....
                          Met dit alles heb ik geen ervaring, maar ik heb aan twee mensen (ook telkens maar met twee volwassenen) die een doorstroomsysteem hebben inlichtingen gevraagd, en die hebben geen problemen... dus ik weet het niet meer.
                          Voor de centen bij installatie moet je het niet laten, want de boiler tov de doorstromer kost maar een goeie 1.000 euro meer.

                          Maar aan de andere kant vraag ik mij af, waarom hebben wij met twee mensen continu 150 liter warm water nodig ?

                          Ervaringsdeskundigen ??
                          Hier geen kalkproblemen Ivan, nog nooit geweest nogthans geen ontkalker staan, maar er zit hier zeer weinig kalk in het water.
                          Wat je zet hangt af van de situatie, en wat ik je zou aanraden is het doorstroom systeem voor je badkamer en voor je gootsteen
                          een kleine elektrische boiler van 10 of 15 liter onder je gootsteen, want met een doorstromer verspil je te veel water als het voor
                          kleine hoeveelheden is en bovendien is een rendabele temperatuur voor een condensatie ketel minder dan 60°C.
                          Op het eind van de rekening zal het je ook nog heel wat geld en plaats besparen.
                          Voor een boiler onder de gootsteen, laat je niet vangen en kies voor een Daalderop close-in, beter bestaat er niet.
                          En van de eerste halve liter meteen volledig warm water, je vrouw zal tevreden zijn. :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe CV op aardgas

                            bij ons is een voorraad van zeventig liter voorzien en dat verwarmd door de verwarmingsketel. Voor ons nu tweeledig gezin ruim voldoende, destijds met onze drie zonen in huis had ik een boiler van 150 liter op aardgas en die moest soms overuren kloppen. Ik heb er op een dertig jaar dan ook drie versleten.
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe CV op aardgas

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Wat je zet hangt af van de situatie, en wat ik je zou aanraden is het doorstroom systeem voor je badkamer en voor je gootsteen
                              een kleine elektrische boiler van 10 of 15 liter onder je gootsteen, want met een doorstromer verspil je te veel water als het voor
                              kleine hoeveelheden is en bovendien is een rendabele temperatuur voor een condensatie ketel minder dan 60°C.
                              Mogelijks kent u de inrichting van zijn huis?
                              Hangt er vooral vanaf hoe ver die ketel van dat kraantje verwijderd is ... als die net achter de muur hangt (of kortbij), dan is dat heel weinig.
                              Hangt die ketel 20 meter verder, dan is dat al een heel andere zaak (ook met een centrale boiler).

                              En een condensatieketel met doorstromer, die past de brander toch aan volgens de vraag?
                              Heeft men warm water nodig, dan gaat die tijdelijk iets feller branden ... kost altijd wat energie, maar een aparte boiler heeft ook energie nodig.

                              En met een centrale boiler, als die leeg is, dan is die leeg en kan je wachten op warm water ... met een doorstromer kan men warm water hebben zolang de verwarming het niet begeeft.
                              Alles heeft voor- en nadelen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X