Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accu loopt leeg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Accu loopt leeg

    ik heb een A6000 en nu merk ik dat de accu leegloopt. In nog geen 2 weken tijd van 100% naar 84%. En dan zit de accu nog geeneens in het toestel. Accu is in totaal ongeveer 20 keer opgeladen en anderhalf jaar oud. Is dit normaal?
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: Accu loopt leeg

    Hier loopt de accu van de 7D MKII in rust ook een stuk sneller leeg dan wat ik tot nu toe gewend was van nimh accu's.
    Als die in de camera zit, dan is die zelfs helemaal leeg na een paar maanden, ongeveer dezelfde accu zit in de 5D MKIII, en die heeft daar helemaal geen last van.
    Ook als de accu van de 7D MKII niet in de camera heeft die een vrij grote zelfontlading, maar ik vermoed dat die te wijten is aan de chip die in de accu wordt gebouwd om het moeilijker te maken voor de fabrikanten van "compatibele accu's".
    Die elektronica verbruikt constant een kleine stroomsterkte, en daardoor loopt de accu vanzelf leeg na een tijd.

    Het zal dus wel normaal zijn, maar een lithium-ion cel op zich heeft heel weinig last van zelfontlading.
    Het komt door de fabrikanten die er allerlei "beveiligingen" inbouwen om te voorkomen dat iemand goedkopere accu's in die camera gebruikt.
    Een beveiligingschip tegen overladen en te diep ontladen verbruikt veel minder (maximaal zo'n 5% van de accucapaciteit per jaar), daar ligt het dus niet aan (als het goed is, dan zit op elke cel zo'n chip, of zit er een schakeling mee in het accupack die hetzelfde doet, als die beveiliging niet voorzien is, dan kan het gevaarlijk worden).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Accu loopt leeg

      Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
      ik heb een A6000 en nu merk ik dat de accu leegloopt. In nog geen 2 weken tijd van 100% naar 84%. En dan zit de accu nog geeneens in het toestel. Accu is in totaal ongeveer 20 keer opgeladen en anderhalf jaar oud. Is dit normaal?
      Ik denk dat je dan een slechte batterij hebt ... Mijn Sony batterij zit constant in het toestel en doet dit niet (Na al de verhalen over leeglopende batterijen met de A6000 heb ik het minutieus bijgehouden) Ik heb een Jupio backup batterij gekocht en eigenlijk heb ik die nog nooit nofig gehad. Ik wissel echter batterijen om ze beiden een ietwat gelijkmatige veroudering te geven .. FWIW

      Comment


      • #4
        Re: Accu loopt leeg

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Ik denk dat je dan een slechte batterij hebt ... Mijn Sony batterij zit constant in het toestel en doet dit niet (Na al de verhalen over leeglopende batterijen met de A6000 heb ik het minutieus bijgehouden) Ik heb een Jupio backup batterij gekocht en eigenlijk heb ik die nog nooit nofig gehad. Ik wissel echter batterijen om ze beiden een ietwat gelijkmatige veroudering te geven .. FWIW

        Ja, denk het dan ook. Van de week even terug naar de winkel.
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: Accu loopt leeg

          Ik heb behoorlijk wat Sony's in gebruik (gehad) - een toestel bij mij ledigt ook de batterijen (m'n nex C3 - ik heb van die chinese clonen om in de C3 te stoppen, om 'm blijvend van stroom te voorzien). Dezelfde batterij in een andere Sony steken, en daar verliest die batterij haar lading niet. Het kan een defecte cel zijn, een chip in de batterij defect of kleine lekstromen in de camera (bij mij duurt het een maand of twee eer de zaak leeggelopen is).
          Kijk na of er geen verborgen stroomverbruikers zijn en of je de laatste firmware hebt op de camera staan - anders heeft het toestel last van lekstromen en dus batterijen die langzaam leeglopen - het komt helaas voor - daarom is die camera nog niet onbruikbaar, maar dan moet je wel regelmatig(er) de batterij omwisselen (om deze tegen diep ontladen te beschermen).

          Comment


          • #6
            Re: Accu loopt leeg

            Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
            Ik heb behoorlijk wat Sony's in gebruik (gehad) - een toestel bij mij ledigt ook de batterijen (m'n nex C3 - ik heb van die chinese clonen om in de C3 te stoppen, om 'm blijvend van stroom te voorzien). Dezelfde batterij in een andere Sony steken, en daar verliest die batterij haar lading niet. Het kan een defecte cel zijn, een chip in de batterij defect of kleine lekstromen in de camera (bij mij duurt het een maand of twee eer de zaak leeggelopen is).
            Kijk na of er geen verborgen stroomverbruikers zijn en of je de laatste firmware hebt op de camera staan - anders heeft het toestel last van lekstromen en dus batterijen die langzaam leeglopen - het komt helaas voor - daarom is die camera nog niet onbruikbaar, maar dan moet je wel regelmatig(er) de batterij omwisselen (om deze tegen diep ontladen te beschermen).
            Duidelijk verhaal, maar mijn accu loopt al leeg als hij geeneens in het toestel zit
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #7
              Re: Accu loopt leeg

              Ik weet natuurlijk niet hoe oud die camera is (een A6000 kan nog altijd nieuw gekocht worden, maar is al even op de markt, dus...) - anderhalf jaar - dat is nog garantie lijkt me.
              Ik zou die garantie claimen - dat doe je via diegenen bij wie u de camera gekocht heeft - u trekt die garantie dus op de handelaar - wat Sony doet is zijn probleem niet het uwe - u heeft recht op een goeie batterij. En uw leverancier moet die claim maar hard maken bij Sony of zelf de garantiekosten dragen. Helaas voor 'm, zo zit 't in mekaar.

              Comment


              • #8
                Re: Accu loopt leeg

                Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                Ik weet natuurlijk niet hoe oud die camera is (een A6000 kan nog altijd nieuw gekocht worden, maar is al even op de markt, dus...) - anderhalf jaar - dat is nog garantie lijkt me.
                Ik zou die garantie claimen - dat doe je via diegenen bij wie u de camera gekocht heeft - u trekt die garantie dus op de handelaar - wat Sony doet is zijn probleem niet het uwe - u heeft recht op een goeie batterij. En uw leverancier moet die claim maar hard maken bij Sony of zelf de garantiekosten dragen. Helaas voor 'm, zo zit 't in mekaar.
                Helaas is een argument als "mijn batterij loopt leeg" nauwelijks hard te maken voor het inroepen van een garantie omdat de interpretatie veel te vaag is en niet direct "meetbaar" ... tenzij de verkoper u een pleziertje wil doen.
                Ik kan mij trouwens nauwelijks voorstellen dat de handelaar enige verantwoordelijkheid draagt ivm met de garantie behalve dat hij de gemachtigde tussenpersoon is tussen klant en fabrikant ... en de acties die hij mag ondernemen of kan voorstellen zijn zeker en vast afgesproken met de fabrikant, denk ik ... Ik kan mij niet voorstellen dat hij het risiko loopt om aan een verkoop kompleet zijn broek te scheuren.

                Comment


                • #9
                  Re: Accu loopt leeg

                  Batterijen vallen niet onder garantie tenzij ze dood zijn voor zover ik weet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Accu loopt leeg

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Batterijen vallen niet onder garantie tenzij ze dood zijn voor zover ik weet.
                    Dat klopt!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Accu loopt leeg

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Helaas is een argument als "mijn batterij loopt leeg" nauwelijks hard te maken voor het inroepen van een garantie omdat de interpretatie veel te vaag is en niet direct "meetbaar" ... tenzij de verkoper u een pleziertje wil doen.
                      Ik kan mij trouwens nauwelijks voorstellen dat de handelaar enige verantwoordelijkheid draagt ivm met de garantie behalve dat hij de gemachtigde tussenpersoon is tussen klant en fabrikant ... en de acties die hij mag ondernemen of kan voorstellen zijn zeker en vast afgesproken met de fabrikant, denk ik ... Ik kan mij niet voorstellen dat hij het risiko loopt om aan een verkoop kompleet zijn broek te scheuren.
                      Na ja het is natuurlijk heel meetbaar. 2 weken laten liggen en er is 20% vanaf. Hoe makkelijk wil je het hebben?

                      Maar goed, op een accu zit maar 6 maanden garantie, dus ik val erbuiten. Gelukkig wel begrip van de verkoper en ik kon een nieuwe accu voor de helft van de prijs meekrijgen.
                      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Accu loopt leeg

                        Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                        Na ja het is natuurlijk heel meetbaar. 2 weken laten liggen en er is 20% vanaf. Hoe makkelijk wil je het hebben?

                        ....
                        Juist ja .. ge gaat uw batterij 2 weken op den toog laten liggen bij Sony en in gecontroleerde omstandigheden ... djeez jong ! te gek voor woorden hoor!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Accu loopt leeg

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Juist ja .. ge gaat uw batterij 2 weken op den toog laten liggen bij Sony en in gecontroleerde omstandigheden ... djeez jong ! te gek voor woorden hoor!
                          Zooo, slechte verliezer zeg Reageer dan gewoon niet in mijn topic, als je toch niets zinnigs kan zeggen.
                          Last edited by danielsl; 23 april 2017, 07:12.
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Accu loopt leeg

                            Helaas, dat klopt niet (altijd).
                            U heeft als gewone consument de eerste 6 maand recht op vervanging - gewoon met faktuur of bonnetje. En dan moet de verkoper bewijzen dat er geen verborgen gebrek is. Na 6 maand met de wettelijke garantie - ongeacht wat in de papieren staat - kan u mits het aantoonbaar is - dat er een verborgen gebrek was, wel degelijk ook voor batterijen geclaimd worden.
                            Waarom hebben zoveel firma's indertijd de batterijen van laptops - zelfs buiten garantie - vervangen?
                            Uit liefdadigheid? Ik denk het niet...
                            Koopt u als bedrijf - helaas - geen wettelijke consumentenbescherming - dan geldt het contractrecht - dus alles exact zoals beschreven in die kleine lettertjes.
                            Ik heb in elk geval ooit defecte batterijen (van die chinezen) naar een duitse leverancier teruggezonden - en zonder probleem nieuwe gekregen en terugbetaling van m'n kosten van terugzending.
                            Hier gelden soortgelijke regels - maar je moet gewoon weten hoe je dat moet aanpakken. Als u kennissen hebt die advocaat zijn - vraag dan een naamkaartje... (intimidatie kost niks).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Accu loopt leeg

                              Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                              Zooo, slechte verliezer zeg Reageer dan gewoon niet in mijn topic, als je toch niets zinnigs kan zeggen.
                              Slechte verliezer ? LMBO ! ik heb uw probleem totaal niet dus kijk maar eens na of het mij hoedanook kan schelen!
                              .. maar inderdaad .. op sommige posts zou men totaal GEEN moeite moeten doen om om het even welk soort antwoord te geven omdat de vraagsteller al met het enige echte antwoord in zijn hoofd zit op het ogenblik dat hij de vraag stelt .. ergo, 't is sowieso allemaal verloren moeite op voorhand !

                              Comment

                              Working...
                              X