Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geschikt materiaal voor luchtvaartfotografie / airshows

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geschikt materiaal voor luchtvaartfotografie / airshows

    Belangrijk bericht aan iedereen!

    Ik heb wat hulp nodig bij het selecteren van een nieuw toestel voor het uitoefenen van mijn hobby, het vliegtuigspotten (airshows).

    Destijds (rond 2008) ben ik gestart met een Canon EOS400D en een Sigma 70-300 mm erbij. Dit toestel heeft menige jaren goed dienst gedaan maar heeft het uiteindelijk begeven door slijtage.
    Hierop maakte ik gebruik van een EOS450D dewelke goed werk leverde tot afgelopen jaar... bij een sensorreiniging door 'de betere speciaalzaak' (niet dus...) liep de sensor schade op waardoor er enkele witte vlekken zichtbaar zijn op praktisch elke foto.
    Gezien er tot op heden nog steeds geen oplossing (lees: schadevergoeding of dergelijke) gekomen is en ik niet eeuwig de 650D van een kennis kan lenen ben ik van plan een nieuw toestel aan te schaffen.
    Hierbij heb ik jullie hulp (en vakkennis) nodig!

    Ikzelf dacht een goede vervanger te hebben met de Canon EOS750/760D of een 70D doch na tientallen reviews gelezen te hebben (en de opties van recentere uitgaven zoals de 77D, 80D en 800D tegen te komen) zie ik door 'het bos de bomen niet meer' en heb ik moeite met 'de juiste' keuze te maken en een degelijk, prijs-kwaliteit, toestel te vinden dat mij de komende jaren weer kan vergezellen.

    Gezien mijn lens (de Sigma 70-300) ondertussen ook al de gezegende leeftijd van 9 jaar heeft bereikt was ik eventueel van plan om meteen ook een degelijke vervanger hiervan te zoeken.
    Zo ben ik reeds gestuit op de Canon EF 70-300mm F/4-5.6 IS II USM. Heeft er iemand ervaring met deze lens en voldoet deze om de snelle jets eveneens op de gevoelige plaat te zetten? Ik vermoed dat dit sowieso wel een vooruitgang zal betekenen ten opzichte van mijn huidige fotomateriaal.

    Of zijn er goede alternatieven?

    Ook vroeg ik mij af of het eventueel een optie is om op de tweedehandsmarkt iets te gaan zoeken? (fabrieksnieuwe body maar evt. tweedehands lens?)

    Ik kijk uit naar jullie reacties, hulp en bijkomende informatie!

    Alvast bedankt!!

  • #2
    Re: Geschikt materiaal voor luchtvaartfotografie / airshows

    Misschien een tweedehands 7DII (zie regelmatig in 'aangeboden') met -op termijn?- één van de 150-600 (tamron/sigma) of de Canon 100-400 (eerste versie regelmatig te koop).

    M.i. investeer je beter in een tweedehands body en eventueel een nieuw objectief: body verliest zeer vlug zijn waarde, objectief veel minder.
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

    Comment


    • #3
      Re: Geschikt materiaal voor luchtvaartfotografie / airshows

      Voor actiefotografie is de autofocus een van de belangrijkste punten, en dat is net een punt waarop de recentere 77D, 80D en 800D nog wat verbeterd zijn tegenover de vorige types.
      Die camera's hebben nu 45 cross-type autofocuspunten, dan heb je voldoende keuze om het juiste punt te kiezen bij actiefotografie (niet-crosstype AF punten zijn minder geschikt voor actie, daarmee heb je meer "missers").
      Dat wil daarom nog niet zeggen dat je geen vliegtuigfoto's kan maken met een 750D of 760D, want die camera's hebben toch ook al 19 cross-type AF-punten (wat een flinke verbetering is ten opzichte van je 450D).

      De nieuwe 70-300 IS II USM heeft een heel snelle autofocus, maar als je een 70-300 L IS tweedehands kan vinden, dan heb je een iets betere beeldkwaliteit samen met een heel snelle autofocus.
      Die 70-300 L IS is wel een stuk zwaarder dan de 70-300 IS II USM.
      Voor een groter budget is er de Canon 100-400 L IS II, die heeft een heel snelle AF en een heel goede beeldkwaliteit over het hele zoombereik (nadeel is dat die veel duurder is, en ook een stuk zwaarder).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Geschikt materiaal voor luchtvaartfotografie / airshows

        Alvast bedankt voor je reactie!

        Dus kortom, hoe meer autofocuspunten (crosstype), hoe meer geschikt voor mijn doeleinden?

        Nu, als ik de 760D naast de 70D leg dan blijkt de 70D evenzeer 19 autofocuspunten te hebben, toch spreken we hier van een 'hogere' klasse van digitale reflexcamera dan de 760D? Zijn de verschillen als dusdanig groot om naar de iets duurdere 70D te gaan?

        Ook bemerk ik dan dat de 70D een oudere versie 'DIGIC5' ipv 'DIGIC6' beeldprocessor heeft en minder Megapixels. Dus dit vlak scoort de 760D dan weer hoger.
        In tegenstelling tot de 760D heeft de 70D een 7fps ipv 5fps dus lijkt deze sneller en meer geschikt voor actie-fotografie. Of bekijk ik dit ook te 'simplistisch'?

        Gezien ik ook uitkijk naar een nieuwe lens, gaan de nieuwere varianten (77D, 80D en 800D) misschien wat boven mijn vooropgestelde prijs uitschieten. Het feit dat ik mijn toestel voornamelijk voor mijn hobby gebruik beperkt ook mijn budget dat ik hieraan wens te spenderen.
        Dit is dan ook de reden waarom de 100-400 L -lens eveneens wat te prijzig is. Die 70-300 IS II USM ligt qua prijs wat rond hetgene ik aan een nieuwe lens wilde spenderen. Ik vermoed dat de beeldkwaliteit hoe dan ook beter gaat zijn dan bij mijn huidige Sigma objectief.

        Net zoals je zelf zei om eventueel tweedehands te kijken voor een kwalitatievere lens heb ik hier ook al op gezocht doch ik ben nogal wat terughoudend omdat de kennis mij wat ontbreekt om eventuele mankementen op te merken bij een tweedehandse-aankoop.

        Zou je mij nog wat 'wijzer' kunnen maken aangaande mijn bijkomende toelichtingen/vragen? Alvast bedankt!

        Comment


        • #5
          Re: Geschikt materiaal voor luchtvaartfotografie / airshows

          Meer foto's per seconde kan ervoor zorgen dat je een grotere kans hebt dat je een foto overhoudt die op "het juiste ogenblik" is gemaakt.
          Ook heb je bij panning meer kans dat er een scherpe foto bij zit als je met een redelijk lange sluitertijd fotografeert.
          Voor propellervliegtuigen is een wat langere sluitertijd aangewezen om beweging te behouden in de propeller, maar dan heb je ook meer kans dat het hele vliegtuig onscherp op de foto staat als je niet tegen de correcte snelheid "meetrekt".

          Normaalgezien zal je met 19 AF-punten ook wel toekomen voor vliegtuigfotografie.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Geschikt materiaal voor luchtvaartfotografie / airshows

            Ik doe ook aan Airshowfotografie en doe dit momenteel met een Canon 70D en een EF 100-400mm f 4.5-5.6 L IS II USM.
            Persoonlijk werk ik altijd met het centraal AF punt dus het aantal focuspunten beschikbaar is mijn ogen minder belangrijk.
            De snelheid van de camera is mijn ogen belangrijker.
            Ook zou ik een crop toestel gaan zodat een beetje extra bereik krijgt . (Bij Canon x1.6). Je 70-300 wordt zo een 112-480mm.
            Vroeger gebruikte ik ook een 70-300mm lens daar ben ik zeer tevreden van geweest.
            In de aangeboden sectie staat een Canon 80D voor €800
            Life is beautiful, take pictures to remember

            Comment


            • #7
              Re: Geschikt materiaal voor luchtvaartfotografie / airshows

              Wederom bedankt allemaal voor de snelle reacties!

              Eveneens VIPER, gezien je zelf ervaring hebt in de 'airshow'-fotografie is je bijdrage meer dan nuttig!

              Comment

              Working...
              X