Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

    Ik ben een aspirant fotojournalist op zoek naar een nieuw toestel.
    Ik bezit momenteel een Nikon D300S en een zeer goede 17-55mm 2.8 lens (Nikkor), verder leen ik af en toe een lens van mijn vader. (vooral een 35mm f2 nikkor lens)
    Op dit moment maak ik vooral reportages - vaak bij heel weinig licht -, straatfotografie en portretten, maar ook macrofotografie (vooral met geleende 60mm lens) ligt me nauw aan't hart. Mijn foto's worden vaak in magazines gebruikt.

    Op dit moment zoek ik dus een upgrade voor mijn oude D300S. Mijn budget is 2.000 euro, maar hoe minder, hoe liever uiteraard.
    De D500 ligt voor de hand, maar ik twijfel wat aan zijn afmetingen en kleurweergave. Ik hou nogal van subtieler fotograferen en zou de camera ook graag alledaags gebruiken. Met andere woorden dat hij minder opvalt als ik zo mee over straat stap. Vandaar dat ik ook kijk naar de sony's en fuji's. Mirrorless intrigeert me en wil ik wil ook wel gebruiken. Ik keek dan vooral naar een X-T2 (met kitlens) bij Fuji, maar fullframe Sony's zijn ook een optie? 4K filmen is een heel mooie plus.

    Wat kies ik best naar de toekomst toe?
    Levert de D500 ook schitterende portretten?

    Alvast bedankt en als je vragen hebt, beantwoord ik ze vrij snel.

    - Tim

  • #2
    Re: Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

    Oorspronkelijk geplaatst door TimGarfick Bekijk bericht
    Mijn budget is 2.000 euro, maar hoe minder, hoe liever uiteraard. maar fullframe Sony's zijn ook een optie?
    Dit gaat niet samen zover ik weet

    Alleen met een Nikon D750 en het lenen van de Nikkor 35mm F2 ga je er komen met full frame. De 17-55 kun je dan alvast in de vitrine zetten of verpatsen.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

      Op de tweedehandsmarkt is er best wel een fullframe Nikon met een mooie 35 f2 AF-D te vinden hoor. Voor minder dan 2000 euro.

      Comment


      • #4
        Re: Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

        De d800's gaan nu al aan 1/3e van de originele prijs,
        De 35mm f2 is vlug vervangen door een 50mm 1.8 (zelfde beeldhoek, lichtsterker, en goedkoop)
        De 24-120f4 is ook vaak erg budgetvriendelijk te krijgen
        Voor 2000€ kan je 2dehands een mooie start maken hoor

        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

          Oorspronkelijk geplaatst door TimGarfick Bekijk bericht
          Ik ben een aspirant fotojournalist op zoek naar een nieuw toestel.
          Ik bezit momenteel een Nikon D300S en een zeer goede 17-55mm 2.8 lens (Nikkor), verder leen ik af en toe een lens van mijn vader. (vooral een 35mm f2 nikkor lens)
          Op dit moment maak ik vooral reportages - vaak bij heel weinig licht -, straatfotografie en portretten, maar ook macrofotografie (vooral met geleende 60mm lens) ligt me nauw aan't hart. Mijn foto's worden vaak in magazines gebruikt.

          Op dit moment zoek ik dus een upgrade voor mijn oude D300S. Mijn budget is 2.000 euro, maar hoe minder, hoe liever uiteraard.
          De D500 ligt voor de hand, maar ik twijfel wat aan zijn afmetingen en kleurweergave. Ik hou nogal van subtieler fotograferen en zou de camera ook graag alledaags gebruiken. Met andere woorden dat hij minder opvalt als ik zo mee over straat stap. Vandaar dat ik ook kijk naar de sony's en fuji's. Mirrorless intrigeert me en wil ik wil ook wel gebruiken. Ik keek dan vooral naar een X-T2 (met kitlens) bij Fuji, maar fullframe Sony's zijn ook een optie? 4K filmen is een heel mooie plus.

          Wat kies ik best naar de toekomst toe?
          Levert de D500 ook schitterende portretten?

          Alvast bedankt en als je vragen hebt, beantwoord ik ze vrij snel.

          - Tim
          Fotojournalist: begrijp ik dat je geschreven verhaal even belangrijk is dan je beelden?
          Is het belangrijk dat je niet te veel opvalt met je fototoestel, dat je als het ware je verbergt in het behang?

          ik zou je dan de Fujifilm x-70 willen aanbevelen. Broekzak model, vast lensje 2.8, ideaal voor straat fotografie en portret in omgeving. En je kan er ook lekker kort bij het onderwerp mee gaan.
          De beste camera is de camera die je steeds bij jou op zak hebt.
          Budget: 700 €

          Te weinig licht: dat los je op met een statiefje en indien nodig een isootje van 800/1250. En 1/8 uit de hand lukt ook vrij aardig.

          Veel belangrijker eigenschappen ivm fotojournalistiek en veel belangrijker dan je camera zijn: moed, doorzettingsvermogen, visie.

          Succes gewenst.

          efbeo
          https://efbeo.wordpress.com

          Comment


          • #6
            Re: Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

            Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
            Fotojournalist: begrijp ik dat je geschreven verhaal even belangrijk is dan je beelden?
            Is het belangrijk dat je niet te veel opvalt met je fototoestel, dat je als het ware je verbergt in het behang?
            Ik kan me heel goed in het behang verstoppen. ;-)

            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
            Voor 2000€ kan je 2dehands een mooie start maken hoor
            Ik kijk inderdaad naar een tweedehandse FF met lens op dit moment, naar de toekomst toe lijkt me dat een goed idee.

            Maar ik twijfel nog steeds aan een overstap naar Mirrorless, met name de fuji X-T2. Ik zie ook toekomst in die toestellen en zoals ik heb gelezen zijn hun lenzen en toestellen heel degelijk en zo.

            En al bedankt voor jullie reacties!

            Comment


            • #7
              Re: Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

              dan kan je misschien ook eens over de XT20 denken. Deze is niet watersealed maar heeft dezelfde technologie als de XT2 en kost een stuk minder en is ook kleiner. Met de 18-55 2.8-4 er op ben je weer een heel eind en die set kost je momenteel ongeveer 1300 euro. Van de overschot kan je er nog een 23 of 35 mm lens bij kopen. Kop er ook meteen een tweede batterij bij want deze gaat minder lang mee dan je gewend bent bij je Nikon.
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment


              • #8
                Re: Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

                Oorspronkelijk geplaatst door TimGarfick Bekijk bericht
                Ik ben een aspirant fotojournalist op zoek naar een nieuw toestel.
                Ik bezit momenteel een Nikon D300S en een zeer goede 17-55mm 2.8 lens (Nikkor), verder leen ik af en toe een lens van mijn vader. (vooral een 35mm f2 nikkor lens)
                Op dit moment maak ik vooral reportages - vaak bij heel weinig licht -, straatfotografie en portretten, maar ook macrofotografie (vooral met geleende 60mm lens) ligt me nauw aan't hart. Mijn foto's worden vaak in magazines gebruikt.

                Op dit moment zoek ik dus een upgrade voor mijn oude D300S. Mijn budget is 2.000 euro, maar hoe minder, hoe liever uiteraard.
                De D500 ligt voor de hand, maar ik twijfel wat aan zijn afmetingen en kleurweergave. Ik hou nogal van subtieler fotograferen en zou de camera ook graag alledaags gebruiken. Met andere woorden dat hij minder opvalt als ik zo mee over straat stap. Vandaar dat ik ook kijk naar de sony's en fuji's. Mirrorless intrigeert me en wil ik wil ook wel gebruiken. Ik keek dan vooral naar een X-T2 (met kitlens) bij Fuji, maar fullframe Sony's zijn ook een optie? 4K filmen is een heel mooie plus.

                Wat kies ik best naar de toekomst toe?
                Levert de D500 ook schitterende portretten?

                Alvast bedankt en als je vragen hebt, beantwoord ik ze vrij snel.

                - Tim
                Nikon D500 iso 3200

                Home for all your photos and videos, automatically organized and easy to share.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ik krijg deze melding :

                  404. Dat is een fout.

                  De opgevraagde URL is op deze server niet gevonden. Meer weten we niet.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

                    Misschien komt de X100F ook in aanmerking als je naar Fuji kijkt, graag onopvallend werkt en toch een super beeldkwaliteit wenst.
                    Klein, handzaam, past in je jaszak.
                    Er is al veel te vinden op het web over dit juweeltje.
                    Straatfotograaf in Antwerpen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                      Misschien komt de X100F ook in aanmerking als je naar Fuji kijkt, graag onopvallend werkt en toch een super beeldkwaliteit wenst.
                      Klein, handzaam, past in je jaszak.
                      Er is al veel te vinden op het web over dit juweeltje.
                      Ik weet het niet. Ik heb een X100S gehad voor straatfotografie. Daarmee
                      viel ik meer op dan met een Canon 50D. Veel mensen keken voortdurend
                      naar mijn prachtige toestel.
                      Doe het nu met een Sony RX100 III en dat gaat veel beter. Bovendien is
                      het schermpje kantelbaar zodat je van buikhoogte kan schieten, is die ook
                      sneller dan mijn X100S, en heb je net dat kleine beetje zoom.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

                        Voor weinig licht et zo’n budget is er ook en alternatieve: De Nikon Df. Ik heb een D800 en een Df en de ene is een complement van de andere.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

                          De Fuji X-T2 lijkt me een super camera en heb ik even naar gekeken. Echter, uiteindelijk heb ik gekozen voor de X-T20 en die bevalt me nu al erg goed (net een week in huis). Heb hiervoor FF Canon 6D gehad met een serie L lenzen. Nadeel daarvan is het gewicht en omvang, ik ging daardoor zelf steeds minder gebruik maken van de camera (ik fotografeer ook niet meer zoveel als vroeger op festivals, concerten e.d.). De X-T20 heeft als voordeel klein en licht maar toch de mogelijkheid van verwisselbare lenzen (en Fuji heeft inmiddels een mooie collectie). Het toestel heeft ongelofelijk veel opties dus er valt nog genoeg te leren, erg leuk. Op dit moment heb ik de kitlens + 55-200 zoom, primes of anderszins zie ik later wel.

                          De X-T2 is uiteraard nog wat uitgebreider, groter, de mogelijkheid van een grip met extra batterij en weather sealing maar daar staat ook een andere prijs tegenover. Aan jou dus de keuze waarbij ik persoonlijk altijd voor een toestel zou gaan met verwisselbare lenzen voor de uiteindelijke flexibiliteit.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

                            Ligt de x-t20 goed in de hand, is ie niet te klein? De grip van mijn D300s vind ik ideaal, maar ik ben ook het gewicht en afmeting (met lenzen) en zo beu.
                            Fuji trekt me ook aan omdat de lens line-up degelijk is, ik ben van plan om de x-T2(0) aan te kopen met kitlens en een kleine prime lens.
                            Flexibiliteit heb ik wel nodig. :-)

                            Ik hoop gewoon dat het Fuji platform toekomstgericht is.
                            Ik ben nu nog wat getrouwd met Nikon. Komt er van om van kinds af aan Nikons te hebben gebruikt. XD
                            Morgen eens bij Art en Craft zien wat het geeft.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aspirant fotojournalist - DSLR of CRC

                              Nou, de X-T20 is echt wel een heel stuk kleiner, dat ga je merken en zul je zeker ook aan moeten wennen. Ik had afgelopen week ook nog even de X-T2 in de hand en die is groter en ligt wat dat betreft wel wat prettiger in de handen, zeker met grip is het toch een behoorlijk toestel.

                              Ondanks mijn wat grotere handen kan ik aan het formaat van de X-T20 wel wennen maar het komt dan ook niet vaak voor dat ik nog een hele dag aan het fotograferen ben. Mijn dochter van 6 is er overigens ook gelukkig mee want die kan de camera nu ook zelf vasthouden en een foto maken.

                              O ja, ter aanvulling. Wat ik aan de X-T20 echt geweldig vind is het touch screen. Camera op heuphoogte en dan via het scherm een foto kunnen maken werkt echt heel erg fijn. Ook het scherpstellen werkt zeer goed en snel (toch eigenlijk wel beter dan mijn vorige camera de Canon 6D).
                              Last edited by Reinier79; 21 april 2017, 14:38.

                              Comment

                              Working...
                              X