Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

    Merkeigen TS lenzen zijn enorm prijzig. Heeft iemand ervaring met de alternatieven? (ik zie Sigma, Samyang, maar ook echte 'exoten')?
    Vaak neem ik foto's op reis met de 14-24mm, daar heb je steeds nog wel speling qua lenscorrectie, maar je verliest toch steeds een stuk wanneer het over grote correcties gaat. Bijvoorbeeld bij gevels (ik denk aan de trip naar Barcelona) merk ik dat je toch teveel zou moeten compenseren om een gecorrigeerd beeld te krijgen indien je voor je foto niet ver genoeg van je onderwerp kan gaan staan en dus teveel moet gaan omhoog trekken.

  • #2
    Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

    Is ook te zien hoe je wil gaan fotograferen in barcelona
    Met bvb een samyang 24mm tilt shift lens zal je vlug uw tijd moeten pakken voor een foto denk ik dan...
    En die is dan ook niet erg wijd te noemen, dus dan zal je vlug zo'n foto's in pano moeten nemen met meerdere shots...
    Kwil maar zeggen dat een tilt shift lens nu niet de standaard reislens is ;-)

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
      Is ook te zien hoe je wil gaan fotograferen in barcelona
      Met bvb een samyang 24mm tilt shift lens zal je vlug uw tijd moeten pakken voor een foto denk ik dan...
      En die is dan ook niet erg wijd te noemen, dus dan zal je vlug zo'n foto's in pano moeten nemen met meerdere shots...
      Kwil maar zeggen dat een tilt shift lens nu niet de standaard reislens is ;-)

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      Wel, in Barcelona was vooral gebouwen, dus veel met de 14-24mm. Volgende reis is Lissabon, dus weer te vergelijken.
      Even de tijd nemen voor een foto is niet echt een probleem, en qua gewicht heb ik sowieso wel wat mee (nu we nog jong zijn hebben we er weinig last van).

      24mm op FF valt toch goed mee zou ik denken? Ik merk bij interieur dat ik vaak wel op het wijdst trok, maar buiten lijkt me 24mm wel nog steeds vrij breed.

      Comment


      • #4
        Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

        Huh, heeft Sigma ook al een tilt shift lens?
        Toevallige heb ik vandaag weer de Canon variant, 24mm TS-E mark II tot dinsdag in bezit. Waarna ik hem vrijdag weer kan ophalen, voor 9 dagen.

        Ik heb wel eens de Samyang gezien en moet zeggen ik vind de Canon pak betere afwijking hebben. Neem aan dat de Nikon ook veel betere afwijking heeft als de Samyang.

        Ergens kun je de lens baby ook als alternatief zien. Maar mijn advies is toch wel voor het merk eigen te gaan.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          Huh, heeft Sigma ook al een tilt shift lens?
          Toevallige heb ik vandaag weer de Canon variant, 24mm TS-E mark II tot dinsdag in bezit. Waarna ik hem vrijdag weer kan ophalen, voor 9 dagen.

          Ik heb wel eens de Samyang gezien en moet zeggen ik vind de Canon pak betere afwijking hebben. Neem aan dat de Nikon ook veel betere afwijking heeft als de Samyang.

          Ergens kun je de lens baby ook als alternatief zien. Maar mijn advies is toch wel voor het merk eigen te gaan.
          Nope, ik had ergens iets te hebben gelezen van een Sigma maar t zal gedroomd geweest zijn.
          De reden waarom ik naar niet-merkeigen informeer is omdat ik de prijs naar verhouding van het gebruik (of hoeveel ik die ga gebruiken) stevig vind. LensBaby vind ik goed als je een speciaal portretlensje wilt, maar t blijft speelgoed voor een paar fotootjes.

          Comment


          • #6
            Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
            Nope, ik had ergens iets te hebben gelezen van een Sigma maar t zal gedroomd geweest zijn.
            De reden waarom ik naar niet-merkeigen informeer is omdat ik de prijs naar verhouding van het gebruik (of hoeveel ik die ga gebruiken) stevig vind. LensBaby vind ik goed als je een speciaal portretlensje wilt, maar t blijft speelgoed voor een paar fotootjes.
            ga anders is op zoek naar een tweedehandse 35mm pc lens. En nu bedenk ik me dat Arsat had ook een 35 en 80mm PC achtige lens. Met een rubber en een middenformaat lens kun je ook zelf iets maken.
            Je hebt ook wel voor bepaalde merken tilt adapters.
            Als je deze vergelijkingen ziet:
            View the image quality delivered by the Rokinon (Samyang) 24mm f/3.5 Tilt-Shift Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

            View the image quality delivered by the Rokinon (Samyang) 24mm f/3.5 Tilt-Shift Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

            Dan zie je wel dat de merk eigen lenzen echt wel pak beter zijn. En anders is misschien er eentje huren een optie.

            Met beetje geluk heb ik de lens ook weer in de zomer vakantie, zover ik begreep ben ik de eerste die hem claimde En als medewerker krijg ik hem zo mee, mits geen andere collega hem eerder claimde.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

              Ik heb nog een 35mm Arsat lens als je een wilt testen.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

                Ik heb hier thuis een Samyang 24mm indien je die eens wenst te gebruiken.
                Nu, Lissabon is helemaal Barcelona niet voor wat gebruik van lenzen betreft. Gelukkig (?) is het in Lissabon iets breder en ruimer (ten gevolge de ligging tegen een bergwand aan). Er zijn natuurlijk altijd wel plaatsen waar een breedhoek tot ultra-breedhoek best te smaken valt.
                Maar, met een tilt-shift moet je wel rekening houden, dat, indien je de gebouwen rechtop wil hebben, je veel, veel stappen achteruit zal doen, wil jet het gehele gebouw shooten. Het feit dat je al een 14mm breedhoek gebruikt duidt er in feite op dat je niet genoeg naa achteren kan. Een tilt-shift stelt op dat ogenblik wel eens teleur. Het rechtoptrekken van het gebouw blijft bij de hoekhelling van een 24mm (in dit geval) steken.
                Wel is het zo dat de Nikon-tiltishift iets leukere wieltjes heeft om aan te draaien en dat kan tellen na een gebruik van een paar uur. Die lenzen zijn zwaar, heel zwaar en om creep ... te vermijden zijn ze vaak iets stugger dan gedacht.
                In mijn conclusieverslag naar aanleiding van de trip naar Barcelona (Barcelona-trip-conclusie.pdf) merk je dat ik vaak op de limiet van de beschikbare groothoek heb moeten werken. In die situaties komt het gebruik van een tilt-shift niet eens ter sprake. Indien je alle cijferwaarden voor wat brandpuntgebruik interpreteert, dan merk je dat de breedhoek 10-24mm (Fujifilm 10-24mm op een X-T1) het meest gebruikt is (ook de sectie van 1!-24 van de 18-135mm lens hierin mee tellen want dat is pure overlapping).
                Als ik in Brussel op de grote markt het broodhuis volledig wil hebben met een 24mm, dan kan ik dat op ongeveer de helft van de grote markt (afstand Broodhuis-Stadhuis). Wil ik daarentegen het broodhuis rechtop met gebruik van de 24mm tilt-shift, dan plak ik tegen de geven van het stadhuis.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

                  Geen ervaring met Nikon,wel met Canon en Hartblei 35 mm superrotator.
                  Deze lenzen zijn inderdaad zwaar.Hartblei is ergens een broertje van Arsat,met andere coating.Is stug in manipulatie.Voordeel van deze lens is dat de tilt en shift in elke hoek ten opzichte van elkaar kan gedraaid worden.(de nieuwe Canons kunnen dit ook meen ik)Nadeel van die lens is dat de tilt of shift alleen in één richting kan bewogen worden.Ofwel links of rechts ,na de lens te draaien over 180°.Bij de Canon's gaat dit van links over neutraal naar rechts,zonder draaien van de lens.Verder zeer stevig gebouwd;je kunt er foto's mee nemen en nagels in de muur kloppen.
                  Optisch is er natuurlijk wel degelijk een verschil,al is de Canon 24 mm I ook niet de scherpste in zijn soort.De 90 ts is wel zeer scherp.Op internet is er trouwens een uitgebreide review te vinden van de Hartblei 35 mm superrotator.
                  Wat vnl opvalt is het verschil in souplesse van de bediening die bij Canon echt zacht is.De weerstand kan trouwens ook verder ingesteld worden.(Zal bij Nikon ook zo wel zijn,voor die prijs mag dat)
                  Om ideaal te werken moet je body waterpas staan,dus meestal statiefwerk,en zoals hierboven aangehaald moet je dus voldoende afstand kunnen houden tot je onderwerp om alles erop te krijgen.Alhoewel je ook een combi kunt maken van drie opnames met je S-functie:eentje max shift naar boven,neutraal en max shift naar beneden.Let wel op:met die Hartblei gaat dat niet zonder je lens 180° te draaien.Je kan naar boven,neutraal,lens draaien en dan naar beneden.Wel iets voor op te letten
                  bij eventuele aankoop van zo'n lens.Niet zo handig,en vraagt uiteraard statief.(en de nodige software nadien)
                  De Hartblei is verder puur manueel,focus ,diafragma,handmatige lichtmeting.De Arsat zal waarschijnlijk ook zo zijn.Maar het werkt wel.Canon daarentegen focus manueel,wel bevestiging van focus,en automatisch diafragma.Is allemaal wat vlotter.
                  (NB:gaat hier over:Hartblei 35 mm superrotator,Canon 24 TS I,Canon 90 TS)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Maar, met een tilt-shift moet je wel rekening houden, dat, indien je de gebouwen rechtop wil hebben, je veel, veel stappen achteruit zal doen, wil jet het gehele gebouw shooten. Het feit dat je al een 14mm breedhoek gebruikt duidt er in feite op dat je niet genoeg naa achteren kan.(...) Als ik in Brussel op de grote markt het broodhuis volledig wil hebben met een 24mm, dan kan ik dat op ongeveer de helft van de grote markt (afstand Broodhuis-Stadhuis). Wil ik daarentegen het broodhuis rechtop met gebruik van de 24mm tilt-shift, dan plak ik tegen de geven van het stadhuis.
                    Lees ik dan correct dat een Shift-Tilt nog steeds voldoende afstand vereist (ik heb er geen ervaringen mee ik ken het enkel van 'lezen')? Klassiek voorbeeld waar ik aan dacht is bv de façade van de muziekhal Palau Musica, waar je er met een breedhoek nog veel correctie moet maken, wat ten kost van de beeldkwaliteit gaat. Naar wat ik hoopte was dat je daar met een TS beter af was.
                    Mijn breedste lens is 14mm, ik zie dat een TS eerder 24mm is. Zou een TS meer mogelijkheden bieden dan de extra 10mm die toelaat na correctie van het perspectief een deel van de foto te 'verliezen'?

                    EDIT: verhuur heb ik ook aan gedacht, maar dat is meer voor hier te gebruiken voor één dag, gezien bv. A&C €50/dag vraagt en we een tiental dagen weg zijn wordt dat een kostelijk zaakje.
                    Last edited by Stefan_C; 14 april 2017, 11:20.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

                      Palau Musica GAAT niet met een 24mm tilt-shift. Je kan niet ver genoeg achteruit. De straat is daar max 4m breedt, het gebouw is een 4-tal vediep. Zelfs met een visoog is het moeilijk een mooie foto te maken.
                      Indien je bv een 45mm wil testen. Ik weet er eentje staan die eventueel tijdens het weekend kan en mag gebruikt worden.
                      Die 10 mm is wel een hemelsbreed verschil en zeker als groothoek. Maar,d at lost het probleem van afstand niet op in tegendeel. De 35mm heeft nog een kleinere gezihtshoek dan de 24mm.
                      Maar, kom gerust die 24 mm even halen. DIe mag mee op reis, maar onder voorwaarde dat wie potje breekt, potje betaalt.
                      Heb PM gestuurd
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

                        Was Hartblei niet Carl Zeide optiek?
                        Wel ontbrak er alle lens/body communicatie. Bij de Canon is er wel lens communicatie, wellicht ook bij de Nikon.
                        Bij de Canon 24mm versie 2 kun je zowel de tilt afzonderlijk voor 90 graden links of rechts verdraaien. Maar voor de shift kun je maar 90 graden naar 1 kant draaien. Neem aan dat dit ook zo is bij de Walimex / Samyang / Nikon lens. Net maar even nagekeken. Kan trouwens zijn dat ik shift en tilt door elkaar haal.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

                          Ik persoonlijk zou ze eerst een dagje huren (lenen) want het gebruik is toch wel anders dans een gewone lens. Voordeel van een t&s is natuurlijk wel dat je er veel makkelijker pano's mee maakt die dan ook nog juister in elkaar passen. Het tilten vraagt echter meer oefening. Ongetwijfeld weet je dat dit manuele lenzen zijn en dat bv bij samyang de lichtmeting alleen juist is in de neutrale stand.
                          Last edited by Basketfan; 14 april 2017, 13:59.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Basketfan Bekijk bericht
                            Ongetwijfeld weet je dat dit manuele lenzen zijn en dat bv bij samyang de lichtmeting alleen juist is in de neutrale stand.
                            Ja, maar gezien het gebruik ervan dat ik voor ogen zou hebben (gebouwen) lijkt me dat niet problematisch.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Basketfan Bekijk bericht
                              weet je dat dit manuele lenzen zijn en dat bv bij samyang de lichtmeting alleen juist is in de neutrale stand.
                              Ook de Canon/merk eigen lens heeft in bepaalde situaties dat je de belichting moet aanpassen. De scherpstelling kan soms echt vreemd zijn met zo'n lens. Net foto's gemaakt van de waslijn op +/- 3 a 4 meter en de waslijn was met moeite scherp te krijgen op minimale scherpstel afstand. Terwijl achtergrond scherper was.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X