Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonneluifel met volant voor terras

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonneluifel met volant voor terras

    Dag chit chatters,

    Zijn er mensen die ervaring hebben met deze dingen?
    wij zijn op zoek naar zulke luifel en heb ondertussen 2 offertes... Prijzige boel zeg!

    Ik had gehoopt op een 3000 tot 3500 euro voor een model als dit:


    Spijtig genoeg zitten we reeds net over de 5000 euro.
    Afgesloten cassette met 2 motoren (incl. een voor de volant), zonder verlichting.
    1 offerte van Bostore en 1 van Harol.

    breedte moet minstens 5 meter zijn met uitval 3,5 meter. De volant moet 1,5 meter zijn.

    Heeft er iemand mss nog een tip of een adresje dat een duurzame luifel kan leveren?
    Wij wonen in het Leuvense...

    Alvast bedankt,
    Bart

  • #2
    Re: Zonneluifel met volant voor terras

    Hier hangt al dik 10 jaar de grootste van Harol. 7 m breed, 3,5m uitval.
    Die is zelfs ooit gedemonteerd, heeft dan 3 maand in de tuin gelegen, en is daarna terug opgehangen.
    Zeger vragen om die zo op te hangen dat die niet op de spouw trekt, en vast zit tot in de binnenmuur. Daar zijn oplossingen voor.

    Comment


    • #3
      Re: Zonneluifel met volant voor terras

      Dag Tommie,

      In beide offertes zat inderdaad chemische verankering in de betonbalk inbegrepen.
      Ik heb ooit enkele foto's gezien van iemand waarvan de gevel over 10 meter was afgescheurd door dit niet te doen... dure gok.

      Bedankt voor de info.

      Bart

      Comment


      • #4
        Re: Zonneluifel met volant voor terras

        Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
        Heeft er iemand mss nog een tip
        Een goeie parasol voor de paar dagen per jaar dat we dat hier nodig hebben...
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Zonneluifel met volant voor terras

          Wel Bart, wij hebben een zonneluifel die ongeveer dezelfde afmetingen heeft die jij zou nodig hebben. Die van ons is 6 meter breed met een uitval van 3,5 meter.
          Kwam een goeie 10 jaar geleden van de firma Winsol, wel via een plaatselijke verdeler natuurlijk en heeft toen ongeveer 3,500 euro gekost.

          Het is een type met hermetisch gesloten kast, met afstandsbediening en vijf dimbare halogeenlampen in de kast ingewerkt.
          Tot op heden, hout vasthouden, hebben wij nog steeds geen enkel defect gekend.

          Later hebben wij daar wel nog twee IR verwarmers laten bijplaatsen om ook tijdens wat te koele dagen wat buiten te kunnen genieten. Met gewone IR verwarmers die rood/gloeiend stralen blijft de warmte een tijdje onder de geopende luifel hangen. Wij hebben gekozen voor IR verwarmers waar je niet ziet dat ze aan staan (zien er uit als gewoon zwarte balkjes), maar je krijgt het toch goed warm... ik zou moeten kijken hoe die dingen weer noemen.

          Verder wordt onze luifel hoofdzakelijk gebruikt om de zon uit een groot en laag keukenraam te houden, zowel tijdens de zomer als tijdens de winter. Wij houden er niet van als de zon tot in de woonruimten schijnt (verkleuren van de meubelen, overgordijnen... enz) en omdat wij bij gebruik van de rolluiken de tuin/vijver dan niet meer zien, is deze zonneluifel een ideale oplossing.

          Als het tijdens de zomer snikheet is, dan komen wij toch niet buiten gezien het buiten dan met of zonder zonneluifel toch te warm is en binnen veel aangenamer met de airco.

          Die 'volant' hebben wij niet, en werd trouwens ook toen niet aangeboden, of toch wel, maar dan eentje van zo'n 30 cm, meer voor de sier dan het nuttig is. Die volant lijkt me wel wat, want tijdens de wintermaanden als de zon laag staat, dan krijgen we toch nog wat zon binnen tegen de onderkant van het raam. Ook tijdens de zomer wanneer de zon ondergaat, gaat ze op het laatst door het raam schijnen, maar dat duurt dan niet zo lang meer. Maar met een volant zouden we natuurlijk weer een deel van ons zicht op de tuin verliezen.

          Wordt zo'n volant op één of andere manier mee opgerold, of blijft die gewoon buiten hangen wanneer de zonneluifel gesloten wordt ?

          Een tip nog, wat ons toen heel hard werd aangeraden, is te kijken of de bediening in de arm door ofwel een kabel ofwel een ketting gebeurt. Blijkbaar zouden die kabels of kabeltjes veel gevoeliger zijn aan slijtage dan een ketting. Die van ons is met een ketting in de armen, en zoals reeds gemeld, tot op heden nog steeds defectloos.

          Comment


          • #6
            Re: Zonneluifel met volant voor terras

            Bedankt voor je ervaring Djivan.

            Ik heb gezien dat we ook een Winsol verdeler in de buurt hebben. Ik ga daar ook eens langs.

            Voor de Volant zit er een kleinere buismotor ingebouwd, eveneens in de cassette. De volants gaan tot ong. 1,5 meter.
            Precies zoals je zelf beschrijft moet het hier ook dienen.

            De kabel of ketting voor de overbrenging moet ik navragen want daar heb ik geen idee van.

            Bedankt voor de tips!

            Bart

            Comment


            • #7
              Re: Zonneluifel met volant voor terras

              Niet alleen eten en drinken zijn goedkoper in Spanje dan in België. Ook zonneluifels zijn hier goedkoper.
              Wij hebben hier verleden jaar 1000€ betaald voor een luifel van 5m breed en 3,5m uitval met een gesloten cassette.
              Bediening is met remote control en in de armen zit een ketting. Ik had er liever een gehad met een gewone open/sluit schakelaar, zodat ik er zelf een klok en een windmeter kon op aansluiten. Spijtig genoeg was dat niet leverbaar.
              Bij installatie zegden de monteurs dat ze een apparaatje op het uiteinde van de luifel kunnen plaatsen @ 200€.
              Dit apparaatje meet trillingen en vochtigheid. Als het begint te waaien of te regenen geeft dit draadloos apparaat een sluitsignaal naar de motor.
              Ondertussen in België met iemand gesproken die zo'n apparaatje op zijn Harol luifel had staan, maar het er weer heeft laten afhalen omdat zijn luifel te pas en te onpas dicht ging.

              De handbediende luifel (3 jaar oud) hebben we weggegeven en voor 50€ hebben ze die bij de buren gemonteerd (alles met factuur en BTW !).

              Een volant hebben we niet nodig. We hebben enkel een flap van 25cm die niet mee in de cassette verdwijnt. In de winter schuif ik die flap eruit, anders wordt die te vuil door het woestijnzand.

              Eén keer hebben we een probleempje gehad met onze luifel. Een bezoeker uit België ging me eens tonen hoe je met de afstandsbediening de luifel automatisch gedeeltelijk kan openen tot een bepaalde stand. Hiervoor moet je op de afstandsbediening 2 toetsen tegelijkertijd 2 seconden indrukken op de gewenste stand.
              Resultaat was dat we de luifel niet meer volledig konden openen. Stroom even uitgetrokken, batterij even uit de afstandsbediening gehaald, maar niets hielp.
              Leverancier heeft het op 2 minuten gratis komen oplossen, maar wou me de truc niet vertellen.

              Comment


              • #8
                Re: Zonneluifel met volant voor terras

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                ...............................................

                Eén keer hebben we een probleempje gehad met onze luifel. Een bezoeker uit België ging me eens tonen hoe je met de afstandsbediening de luifel automatisch gedeeltelijk kan openen tot een bepaalde stand. Hiervoor moet je op de afstandsbediening 2 toetsen tegelijkertijd 2 seconden indrukken op de gewenste stand.
                Resultaat was dat we de luifel niet meer volledig konden openen. Stroom even uitgetrokken, batterij even uit de afstandsbediening gehaald, maar niets hielp.
                Leverancier heeft het op 2 minuten gratis komen oplossen, maar wou me de truc niet vertellen.
                De Spanjaarden zijn dan wel hééél goedkoop, maar ze hebben een slechte afstandsbediening hoor .
                Met die van ons kan je OPENEN - SLUITEN - STOPPEN - LICHTEN AAN/UIT - LICHTEN DIMMEN (zie hieronder).
                Dat stoppen kan om het even in welke stand.

                PS Rode plakband is het herstel na een val omdat het onderaan niet meer goed sloot.


                Die wind/zon meter werd ons door de installateur afgeraden omwille van het feit dat de meeste mensen na verloop van tijd de zonnesensor afplakken omdat die ander bij afwisselend bewolkt/zonnig weer inderdaad te veel de luifel in en uit doet bewegen. Een sensor enkel en alleen voor de wind bestond toen nog niet, misschien nu nog altijd niet, dat weet ik niet. Anders had ik die windsensor er zeker bijgenomen.

                Ooit reden we naar Tielt en daar aangekomen stak er me daar een windvlaag op dat we direct naar huis terugkeerden omdat we de luifel hadden laten openstaan.
                Thuis aangekomen was het daar windstil... een plaatselijk onweer in de omgeving van Tielt hé .
                Last edited by Guest17; 18 april 2017, 09:24.

                Comment


                • #9
                  Re: Zonneluifel met volant voor terras

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  De Spanjaarden zijn dan wel hééél goedkoop, maar ze hebben een slechte afstandsbediening hoor .
                  Met die van ons kan je OPENEN - SLUITEN - STOPPEN - LICHTEN AAN/UIT - LICHTEN DIMMEN (zie hieronder).
                  Dat stoppen kan om het even in welke stand.
                  Met onze afstandsbediening kan je natuurlijk ook stoppen op om het even welke stand.
                  Als je even drukt op de knop voor openen of sluiten, dan opent of sluit hij een beetje.
                  Als je langer dan 1 seconde op open of sluit drukt, gaat hij volledig open of dicht, tenzij je op stop duwt.

                  Verlichting heb ik er niet bijgenomen. Mijn echtgenote heeft een panische schrik van vliegend ongedierte (alhoewel ze toch 15 jaar in Zaïre heeft gewoond).

                  Onze bezoeker wilde aantonen dat je hem op een vooraf geprogrammeerde stand kon laten openen, zonder dat je op de stopknop moet duwen.
                  Dat is echter mislukt. Ondertussen heb ik via Youtube gevonden hoe je dat wél kan doen, en hoe je de eindstanden kan programmeren/
                  video, delen, cameratelefoon, videotelefoon, gratis, uploaden


                  Onmiddellijk na de installatie heb ik het bereik van de afstandsbediening uitgetest. Dat was meer dan 100m.
                  Zonneschermen van buren die dezelfde hebben, reageerden niet op mijn afstandsbediening.
                  Ik vraag me af hoe ze dat klaarspelen als ik ooit eens een andere afstandsbediening nodig heb.
                  Op het doosje staat enkel het typenummer van de afstandsbediening. Op de afstandsbediening zelf, staat enkel het logo van het merk.
                  In het batterijvakje staan geen dipswitchen om de kanalen te veranderen of codes in te stellen.

                  Voor mijn garagepoort is dat heel gemakkelijk. Knopje op de stuurkast indrukken en ledje begint te knipperen.
                  Afstandsbediening 3 seconden indrukken en de code van de afstandsbediening wordt opgeslagen.
                  Last edited by notex; 20 april 2017, 23:26.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonneluifel met volant voor terras

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    ..........................................
                    Ik vraag me af hoe ze dat klaarspelen als ik ooit eens een andere afstandsbediening nodig heb.
                    Op het doosje staat enkel het typenummer van de afstandsbediening. Op de afstandsbediening zelf, staat enkel het logo van het merk.
                    In het batterijvakje staan geen dipswitchen om de kanalen te veranderen of codes in te stellen.

                    Voor mijn garagepoort is dat heel gemakkelijk. Knopje op de stuurkast indrukken en ledje begint te knipperen.
                    Afstandsbediening 3 seconden indrukken en de code van de afstandsbediening wordt opgeslagen.
                    Ik had het verkeerd begrepen, omdat je schreef "Een bezoeker uit België ging me eens tonen hoe je met de afstandsbediening de luifel automatisch gedeeltelijk kan openen tot een bepaalde stand."

                    Daarom ging ik er van uit dat je niet kon openen/sluiten tot een bepaalde stand.

                    Dat van die afstandsbediening heb ik me ook reeds afgevraagd. Daarom na de val, netjes dichtgekleefd, omdat ik dacht hoe gaan ze dit oplossen als ik een nieuwe moet kopen.
                    Ik zou niet weten hoe, en toch moet het mogelijk zijn, want je kan ze kopen op het www.

                    Voor de garagepoort is dit inderdaad een koud kunstje om de code te wijzigen. Bij die van ons kan je verschillende codes inbrengen, bvb. ook ééntje dat slechts één dag of een paar uren werkt.
                    Bij ons hadden we een tijdje geleden een code ingebracht voor de schilders zolang die hier actief waren. Na hun werken die code er weer uitgehaald.

                    Comment

                    Working...
                    X