Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

    Ik bezit momenteel een D7100 met nikkor 17-55 2.8 en een oude Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro. Bij de Tamron mis ik wel wat scherpte in de meeste foto's en mijn eerste gedachte was om deze te upgraden. Als ik nu echter op dxomark kijk zie ik dat deze lens al veel beter zou presteren op FX. Gezien ik meer en meer aan portret- en babyfotografie (en ook nog 2 huwelijken) doe kwam het in mij op om misschien eerder de overstap naar FX te maken (2e hands D610 bv), de D7100 met 17-55 van de hand te doen en de oude Tamron nog te houden.

    Wat kan ik best doen? Huidig toestel behouden en 70-200 upgraden, of toestel en standaard zoom upgraden en 70-200 behouden. In de veronderstelling dat beide operaties een gelijkaardig prijskaartjes hebben
    Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

  • #2
    Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

    Als je de body gaat upgraden, ga je die dan verkopen?
    Want anders heb je gelijk een voordeel, je hebt namelijk een backup toestel. Niet te onderschatten voordeel als je huwelijken/opdrachten doet.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
      Als je de body gaat upgraden, ga je die dan verkopen?
      Want anders heb je gelijk een voordeel, je hebt namelijk een backup toestel. Niet te onderschatten voordeel als je huwelijken/opdrachten doet.
      Het ideale scenario zou inderdaad zijn om hem als backup te houden, echter laat de financiële toestand dat momenteel niet toe Dus ik zou de D7100 dan verkopen. Ik kan wel nog altijd beschikken over een D7000 van mijn broer als backup...
      Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

        Oorspronkelijk geplaatst door Speedy Bekijk bericht
        Het ideale scenario zou inderdaad zijn om hem als backup te houden, echter laat de financiële toestand dat momenteel niet toe Dus ik zou de D7100 dan verkopen. Ik kan wel nog altijd beschikken over een D7000 van mijn broer als backup...
        Ik weet niet of je nu wel zo verstandig aan doet om een andere lens/camera te kopen, als je de oude apparatuur ervoor moet opofferen.

        Ik was ooit is te gast bij een trouw, hierbij werkte de fotograaf met de 400D(vergelijkbaar met de Nikon D50) + 18-55 kitlens + flits. Hij maakte een geweldig mooie foto reportage. Dus de apparatuur is maar voor een gedeelte belangrijk.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

          De apparatuur is inderdaad maar voor een deel belangrijk, daar ben ik me zeker van bewust. Echter merk ik nu regelmatig dat de oude tamron 70-200 geen echt haarscherpe beelden oplevert in combinatie met de D7100. Mijn eerste gedachte was dus om te investeren in een recentere 70-200 welke betere resultaten zou moeten geven. Echter kwam ik tijdens mijn vergelijking tussen de verschillende lenzen tot de vaststelling dat de oude 70-200 een gelijkaardig resultaat qua scherpte zou opleveren op FX dan een nieuwere 70-200 op DX. (volgens dxomark) En dan vroeg ik me af of het niet beter zou zijn om over te stappen op FX... tenzij de resultaten van dxomark niet zouden kloppen natuurlijk :-)
          Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

            Een ff lens zal altijd beter op dx presteren omdat je enkel het beste stukje van het glas benut, dus minder vignettering, minder scherpteverlies aan de randen

            Overstappen naar fullframe is mss iets wat je zowieso wilt, bedenk wel dat de d610 qua autofocus en snelheid minder zal zijn dan jouw d7100
            Ik veronderstel dat je al een back-up toestel hebt voor de huwelijken, mss is het beter die te vervangen??

            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

              Oorspronkelijk geplaatst door Speedy Bekijk bericht
              De apparatuur is inderdaad maar voor een deel belangrijk, daar ben ik me zeker van bewust. Echter merk ik nu regelmatig dat de oude tamron 70-200 geen echt haarscherpe beelden oplevert in combinatie met de D7100. Mijn eerste gedachte was dus om te investeren in een recentere 70-200 welke betere resultaten zou moeten geven. Echter kwam ik tijdens mijn vergelijking tussen de verschillende lenzen tot de vaststelling dat de oude 70-200 een gelijkaardig resultaat qua scherpte zou opleveren op FX dan een nieuwere 70-200 op DX. (volgens dxomark) En dan vroeg ik me af of het niet beter zou zijn om over te stappen op FX... tenzij de resultaten van dxomark niet zouden kloppen natuurlijk :-)
              Misschien is de resolutie per cm2 te hoog van de Nikon D7100



              Als je naar de exif kijkt, met welke sluitertijd werk je dan in combinatie met de lens? Is dit 1/60 en langzamer of heb je ook onscherpe foto' s bij 1/300ste?

              Wat ook kan, is dat je gewoon een slecht exemplaar getroffen hebt:
              Bij sample 1 vind ik deze beter als de Canon 70-200 F2.8 non IS
              View the image quality delivered by the Tamron 70-200mm f/2.8 Di Macro Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

              Zie het verschil eens tussen de 2 samples:
              View the image quality delivered by the Tamron 70-200mm f/2.8 Di Macro Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

                Ik vrees dat de resolutie van de D7100 te hoog gaat zijn voor de lens. Of het is idd een minder exemplaar...
                Ik heb een aantal foto's die op 2.8 op 1/1250s getrokken zijn, dus echt bewegingsonscherpte kan er dan niet meer inzitten denk ik... Zie de foto hieronder, het valt mee bij een kleine afdruk maar dit was net een foto die wilden afdrukken op 1200x800cm... en dan vind ik dat jammer.


                En hier een crop van het kindje... zou toch ietsje scherper mogen zijn zou ik denken, niet?

                Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

                  Op mijn Nikkor 70-200 gebruik ik zelden 2.8, maar ik draai de lens een 1/2 of 1 stopje dicht en dat geeft betere resultaten. Bij getoonde foto was de 2.8 ook niet echt nodig, als de heg er zo moest uitzien: het model wat verder naar achter.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

                    Je zou gewoon al veel meer scherpte hebben gehad als je de crop op voorhand had gedaan. Zo een crop maken is gewoon vragen om scherpteverlies


                    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

                      Als ik kijk naar het broekje van het kindje, dan is dit wel relatief scherp. Wel heb je last van paarse randjes. Dus ik denk dat het probleem in de front/back focus zit.
                      Of anders heb je de verkeerde AF punt genomen.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                        Als ik kijk naar het broekje van het kindje, dan is dit wel relatief scherp. Wel heb je last van paarse randjes. Dus ik denk dat het probleem in de front/back focus zit.
                        Of anders heb je de verkeerde AF punt genomen.
                        Daar heb je misschien wel een punt... Ik zal nog eens checken op front/back focus!
                        Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Speedy Bekijk bericht
                          Daar heb je misschien wel een punt... Ik zal nog eens checken op front/back focus!
                          Ik hoop voor je dat dit het probleem is, want dan heb je er geen kosten aan.
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

                          Comment


                          • #14
                            Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

                            Hoi,

                            ik heb dezelfde Tamron lens.
                            Op mijn D90 geeft deze mooi scherpe foto's, zeker als deze wat wordt geknepen.

                            Op mijn D7200 is deze bijna niet bruikbaar.
                            Onder de F8 geeft deze onscherpe foto's, net als in het voorbeeld.

                            Dus je toestel is te goed voor deze lens.

                            mvg
                            nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                            Comment


                            • #15
                              Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                              Dus je toestel is te goed voor deze lens.
                              Jee ik zou ook maar eens de AF fine tuning nakijken. Wie weet is de AF van de D7200 wel die afwijking heeft op niet merk eigen lenzen
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X