Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

automatische zoom of manuele zoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • automatische zoom of manuele zoom

    Hey,

    Momenteel heb ik een nikon coolpix L340. Automatische zoom 28x. Is low budget model. Ik ben op zoek naar een nieuw toestel. Kies ik voor bridge of ga ik toch eens voor een spiegelreflex. Is spiegelreflex zoveel beter? Dan de andere vraag. Ik wil fotograferen vanop afstand, dus als ik voor compact toestel zou kiezen zou ik gaan voor zoom x 60. Maar welke lens zou ik dan moeten kiezen voor op spiegelreflex. Zag op bol.com een canon eos 1200D met 15-55mm DC II en 75-300mm DCIII. Zou dat iets zijn? Budget tot max 500€. Bridgecamera's zijn natuurlijk een deel goedkoper, maar ik sta open voor spiegelreflex als dat echt beter is. Graag tips en ervaringen over lens, zoom, spiegelreflex versus bridge,...

    Merci
    Kelly

  • #2
    Re: automatische zoom of manuele zoom

    60x zoom ga je met een reflex en een budget van 500€ langs geen kanten halen, en wat bedoel je met 60x zoom.....welke brandpuntsafstand wil je bereiken?
    Bij een reflex heeft elke lens een eigen zoom factor he.....
    Last edited by Franciskine; 9 april 2017, 08:21.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: automatische zoom of manuele zoom

      Een budget van 500 euro is nogal nipt voor wie graag vanop afstand wil fotograferen. Een fullframe lijkt me zeker niet aan te raden want die zijn altijd duur. Dus ook een bridge toestel met relatief grootte sensor zal niet binnen je budget passen wegens te duur. De Sony Cyber-shot DSC-RX10 II valt niet jou prijsklasse. Als bridge komt enkel de Nikon Coolpix B700, Sony Cyber-shot DSC-HX90 of Canon PowerShot SX60 HS als mogelijke kandidaten naar voor. Kies je liever niet voor een bridge dan lijkt me een systeemcamera met relatief kleine sensor de beste optie. Daar zal je wel best alle mogelijkheden en wensen eens goed moeten afwegen.

      Comment


      • #4
        Re: automatische zoom of manuele zoom

        Beste,

        Ik ben een leek. Heb nu de nikon coolpix L340, heel goedkoop toestel. Heeft 28 x optical zoom wide. Op de lens staat 4.0-112mm 1:3.1-5.9. Geen idee wat dat wil zeggen. Waarom zou ik voor een spiegelreflex gaan? Wat zijn de voordelen en werkt een lens die je zelf moet regelen beter dan een lens die via een knopje uitgaat? Wat zijn de ervaringen met batterij om op te laden? Gebruik nu simpele AA batterijen. Nogmaal ik ken er te weinig van. Zou graag goede foto's van dieren, natuur,... maken met toch wel een lens die een voorwerp, dier op afstand ook getrokken krijgt.

        Comment


        • #5
          Re: automatische zoom of manuele zoom

          Hier kan je de eigenschappen invullen waar de camera voor jou moet aan voldoen : https://www.dpreview.com/products/search/cameras#!
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: automatische zoom of manuele zoom

            hallo als je zegt dat je een leek bent raad ik je aan een cursus fotografie te volgen dan ga veel betere foto's maken op korte tijd zelf met je huidig toestel daarna kan je nog iets anders kopen maar dan weet je wat

            Comment


            • #7
              Re: automatische zoom of manuele zoom

              Op die extreme "zoom" mag je niet blindstaren. Het zijn maar cijfers die mijn inziens geen waarde hebben. Ik kan daar nu een heel betoog rond geven maar neem van mij aan dat je met 60x zoom eigenlijk niet ver komt op een compactcamera. Het zijn cijfers die indruk moeten maken op de koper maar verder eigenlijk waardeloos zijn. De kwaliteit van dit soort superzooms is altijd zwaar ondermaats.

              Wens je gewoon wat leuke foto´s te maken zonder je al te veel te moeten verdiepen in de fotografie dan ben je waarschijnlijk beter af met een compactcamera of bridge.

              Wil je echt een stap verder gaan en fotografie onder de knie krijgen dan is het onvermijdelijk om over te stappen naar DSLR of mirrorless systeemcamera´s.
              Met een cursus kom je zeer ver. Dat is zeker sterk aan te bevelen om de basis goed onder de knie te krijgen.
              Echter zal je om de cursus goed te kunnen volgen toch met enig iets of wat naar de les moeten komen dat er een beetje op trekt.

              De 1200D is niet slecht, toch ben ik er zo geen voorstander van. Voor mij ben je beter af met een iets hoger model te nemen omdat je dan meer mogelijkheden hebt.
              De 750D is een mooi voorbeeld en zit net iets boven je budget. https://www.cameranu.nl/nl/p651675/c...s-stm#tab-info

              Om te starten zou ik nog geen lenzen extra kopen. De bijgeleverde 18-55 is prima voor algemeen werk en je kan daar perfect mee starten.

              De 75-300 is geen goede lens. Dat is rommel. Niet kopen! Ik weet het, Canon heeft die lens bij instapkits maar die lens is echt geen 5 cent waard.
              Niemand hier die fotografie serieus neemt heeft die lens.

              Later kan je dan naar gelang je interesses gepaste (dure) lenzen bijkopen. We helpen u wel daarbij als het zover komt.
              Want goed glas is ook de helft van het werk.

              Comment


              • #8
                Re: automatische zoom of manuele zoom

                Oorspronkelijk geplaatst door dake Bekijk bericht
                Beste,

                Ik ben een leek. Heb nu de nikon coolpix L340, heel goedkoop toestel. Heeft 28 x optical zoom wide. Op de lens staat 4.0-112mm 1:3.1-5.9. Geen idee wat dat wil zeggen. Waarom zou ik voor een spiegelreflex gaan? Wat zijn de voordelen en werkt een lens die je zelf moet regelen beter dan een lens die via een knopje uitgaat? Wat zijn de ervaringen met batterij om op te laden? Gebruik nu simpele AA batterijen. Nogmaal ik ken er te weinig van. Zou graag goede foto's van dieren, natuur,... maken met toch wel een lens die een voorwerp, dier op afstand ook getrokken krijgt.

                Op je L340 heb je dus 28x zoom, de gegevens die je daar opgeeft zijn de lenseigenschappen, een bereik 4mm tot 112mm (beeldhoek) met een maximaal diafragma verloopt van F3.1 naar 5.9 met het inzoomen. Het beeld bereik komt overeen met 22.5mm tot 630 mm op een Fullframe (sensor even groot als de analoge negatieven).
                Een reflex camera gaat pas betere resultaten leveren dan een compact als je hem van de automatische stand af haalt en zelf zaken gaat bepalen dus of er voor jou redenen zijn om naar een reflex of een mirrorles systeem met verwisselbare lenzen te aan hangt af van hoe jij die gaat gebruiken en eventueel tijd wil investeren in een leerproces. Op de automatische stand gaat die net zoals je compact reageren met misschien wel een betere sensor.
                voor een zoomen vind ik de lens zelf draaien veel makkelijker juist te regelen dan iets met een knopje (of een ander elektronisch systeem), er zit altijd een vertraging op het starten en het stoppen van het motortje waardoor je het nooit zo accuraat is als de zoomring op een lens.
                de toestellen die ik heb maken meer dan 1000 foto's met 1 batterijlading dus dat zit wel goed.

                Comment


                • #9
                  Re: automatische zoom of manuele zoom

                  Ik heb ook nog in dezelfde schoenen gestaan als de topicstarter.
                  Omdat ik de overstap naar spiegelreflex wat groot vond heb ik eerst een bridge gekocht (Panasonic Lumix fz28).
                  Hier heb ik zeer veel plezier aan beleefd, de interesse wakkerde aan en toen heb ik 3 modules avondschool gevolgd. Tijdens die eerste module heb ik mij dan mijn spiegelreflex aangeschaft.
                  Dit is nu wel al 5 jaar geleden, zie mezelf nog altijd als beginner maar heb er nog altijd veel plezier aan.

                  Dit is mijn verhaal, voor hetzelfde geld is het helemaal anders dan dake
                  Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: automatische zoom of manuele zoom

                    Wat jij nodig hebt is een goede fotowinkel die je advies kan geven.

                    Nu, met een budget van 500€ vogeltjes fotograferen zodat je de veertjes kan tellen gaat niet lukken.
                    Als je nu relatief tevreden bent van je bridge van een paar jaar oud, koop er dan een nieuwe. Ze worden elk jaar wel iets beter.

                    Wil je echt grote stappen vooruit zetten zal je naar een DSLR moeten kijken, maar dan is 500€ zeker onvoldoende.
                    Goed glas is duur...

                    Comment


                    • #11
                      Re: automatische zoom of manuele zoom

                      Persoonlijk zou ik voor een nieuwe 700D gaan (€383) + een 2dehands 18-135mm objectief (occasie €199 met 1 jaar garantie). Dan heb je een toestel waar je jaren plezier mee hebt. De veertjes van de vogels tellen zal dan misschien wel lukken in de zoo
                      Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                      Comment

                      Working...
                      X