Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagjes DSLR (spotmeting, ...)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagjes DSLR (spotmeting, ...)

    Ik heb hier nog eens een paar vraagjes:

    Hoe komt het eigenlijk dat de 'goedkopere' dslr's bvb geen spotmeting hebben, hoewel daar toch veel over geklaagd wordt (en terecht), ik heb dat wel op mijn A60, en gebruik het heel regelmatig, waarom is dat moeilijker in slr dan in compact? Net zoals flash-syncro, slaat dit eigenlijk enkel op het gebruik van externe flitsers, of ook op de ingebouwde, want als dat zo is kan ik met mijn A60 toch ook weer veel verder gaan, tot 1/500 ste namelijk, ook flash exposure compensation is hierbij mogelijk (als ik het goed heb begrepen wat dit inhoudt tenminste, ik kan nog altijd over, of onderbelichten tot 2 stops per 1/3de ofwel in manuele modus de flitskracht aanpassen).
    Vinden ze dat als je een DSLR koopt je toch geld genoeg hebt om ineens een te kopen die dit wel allemaal heeft, of is dat echt moeilijker te realiseren?

    Trouwens:
    Bij de meeste modellen kun je toch ook de spiegel omhoogklappen (bvb om sensor te kuisen)? Waarom is het dan niet mogelijk om het schermpje te gebruiken voor compositie, dit kan soms toch echt handiger zijn dan door de zoeker in sommige houdingen? Of zelfs filmen, je kunt zeggen: koop dan een filmcamera, maar iedereen moet toch toegeven dat het wel eens tof kan zijn om op vakantie een (lowres) filmpje te kunnen maken, niet?
    Of is dat dan weer omdat er dan (mss) minder mensen zouden zijn die verschillende toestellen willen kopen (compactje, dslr, videocamera,...)?


    Groeten,

    Koen

    ps: nu niet denken dat ik spiegelreflexen aanval hé, ik wil er zelf ook graag een kopen, maar ben er nog niet (helemaal) uit welke . Wie weet komt er voordat ik genoeg geld heb wel een waar al die limitaties wegvallen
    Last edited by oermens; 13 september 2004, 13:21.
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

  • #2
    Re: Vraagjes DSLR (spotmeting, ...)

    Oorspronkelijk geplaatst door oermens
    Ik heb hier nog eens een paar vraagjes:

    Hoe komt het eigenlijk dat de 'goedkopere' dslr's bvb geen spotmeting hebben, hoewel daar toch veel over geklaagd wordt (en terecht), ik heb dat wel op mijn A60, en gebruik het heel regelmatig, waarom is dat moeilijker in slr dan in compact?
    Ik vermoed dat het bij DSLRs een feature is om de professionele modellen van de amateur-modellen te onderscheiden.

    Volgens mij is hier geen technische reden voor.

    Waarom is het dan niet mogelijk om het schermpje te gebruiken voor compositie, dit kan soms toch echt handiger zijn dan door de zoeker in sommige houdingen? Of zelfs filmen, je kunt zeggen: koop dan een filmcamera, maar iedereen moet toch toegeven dat het wel eens tof kan zijn om op vakantie een (lowres) filmpje te kunnen maken, niet?
    Het heeft te maken met het type CCD, zie mijn posting in deze thread:

    (kort samengevat: de CCD bij DSLRs kan geen video filmen, maar heeft een korte shutterlag; CCDs die wel kunnen filmen, hebben langere shutterlags)


    Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

    Comment


    • #3
      Re: Vraagjes DSLR (spotmeting, ...)

      Aha, bedankt Jörg, ik vermoedde al zoiets over spotmetine enzo, degoutant eigenlijk dat ze +€1000 niet genoeg vinden om technologie toe te passen die ze zo hebben liggen


      Ook zéér interessant trouwens dat andere topic:

      Oorspronkelijk geplaatst door VJ
      De Foveon maakt technisch gezien bepaalde combinaties (video/foto) mogelijk, maar in welke mate dit daadwerkelijk gebruikt wordt in camera's is een andere vraag (er zijn overigens niet veel camera's met Foveon: Sigma en recentelijk Panasonic)
      ...
      Ik dacht dat die nieuwe Minolta DSLR ook met een soort combinatie-chip werkte (er waren/zijn geruchten dat het mogelijk is de spiegel op te klappen en video op te nemen), maar hiervoor is het wachten op meer details...


      Jörg
      Laat ik mijn oog nu juist op de sigma dslr's hebben vallen (enkel voor de zalige beeldkwaliteit eigenlijk)
      Weet je toevallig ook of die minolta ook de foveon (of een andere ECHTE RGB sensor, of hoe noem je dit) zou kunnen gebruiken, nee zeker?

      Groeten,

      Koen
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #4
        Re: Vraagjes DSLR (spotmeting, ...)

        Oorspronkelijk geplaatst door oermens
        Laat ik mijn oog nu juist op de sigma dslr's hebben vallen (enkel voor de zalige beeldkwaliteit eigenlijk)
        Weet je toevallig ook of die minolta ook de foveon (of een andere ECHTE RGB sensor, of hoe noem je dit) zou kunnen gebruiken, nee zeker?
        Voor zover ik weet zijn er slechts 2 fabrikanten die Foveon sensoren gebruiken: Sigma en Panasonic (een bepaald compact toestel).
        Hoewel de foveon sensor technisch geschikt is voor video, is deze mogelijkheid niet aanwezig in de Sigma-toestellen. Die Panasonic is een compact-camera en biedt dus wel die mogelijkheid.

        Minolta werkt niet met Foveon-sensoren (ik geloof dat Minolta met eigen design/fabrikaat werkt). Ik weet nog niets meer over de specs (ihb over die mogelijkheden) van de Minolta DSLR.


        Jörg
        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

        Comment


        • #5
          Re: Vraagjes DSLR (spotmeting, ...)

          Wel hier vraag je verschillende dingen eigenlijk

          1) Een spotmeter op een low end DSLR is gemakkelijk mogelijk. En de meesten hebben wel zoiets. De 300D(toch nog steeds de goedkoopste DSLR) bijv heeft wat ze noemen partial metering. Is niet helemaal hetzelfde als spot maar de verschillen zijn minimaal. Enkel de grote waarop gemeten wordt is 7-9% ipv 3%. Dat is het enigste verschil.
          Waarom ze dit doen ik weet het niet want velen geven dit aan als een nadeel en het zou een makkie zijn om dat ook te doen. Het kan liggen in een verschil maken tussen prof en amateur toestellen maar persoonlijk denk ik meer dat het te maken heeft met het feit dat in 90% van de gevallen waar je spot zou gebruiken je evengoed partial kan gebruiken en vaker met partial tot een goed resultaat zal komen dan met spot waar je er vaker naast zal zitten. Maar voor speciale gevallen zal enkel spot je kunnen helpen. Maar ben je iemand die dit vaak nodig heeft ben je denk ik beter af met een echte spotmeter dan met die ingebouwde in je camera. En eerlijk gezegd volgens mij zijn de meesten die dit aangeven als een nadeel niet echt op de hoogte van de verschillen en hebben partial nooit gebruikt.

          2) flash syncro is ook het geval op de interne flitser.
          3) FEC(flash exposure compensation) is gemakkelijker op prosumers of compactjes hoe je het ook wilt noemen omdat deze geen sluiter hebben maar de CCD de sluiterfunctie overneemt. Zowat dezelfde reden dus als waarom je het schermpje niet kan gebruiken. (zie antwoord VJ)

          Comment


          • #6
            Re: Vraagjes DSLR (spotmeting, ...)

            OH ik dacht dat de Minolta ook de Sony-CCD ging gebruiken die Nikon en Pentax gebruiken. Maar we zullen het binnenkort wel weten zeker. Nog 2-3 weken max

            Comment


            • #7
              Re: Vraagjes DSLR (spotmeting, ...)

              Oorspronkelijk geplaatst door oermens
              Hoe komt het eigenlijk dat de 'goedkopere' dslr's bvb geen spotmeting hebben
              Vergis ik mij hier nu, maar ik dacht toch dat de D70 spotmetering heeft?? Terwijl hij samen met de 300D toch als "instapmodellen" in de lagere prijsklasse der DSLR's valt??

              Of is deze spotmetering op de D70 toch niet te vergelijken met die op de duurdere toestellen??
              Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

              Comment


              • #8
                Re: Vraagjes DSLR (spotmeting, ...)

                Oorspronkelijk geplaatst door Aragorn
                Vergis ik mij hier nu, maar ik dacht toch dat de D70 spotmetering heeft?? Terwijl hij samen met de 300D toch als "instapmodellen" in de lagere prijsklasse der DSLR's valt??

                Of is deze spotmetering op de D70 toch niet te vergelijken met die op de duurdere toestellen??
                Ja hoor aragorn dat is te vergelijken met die op de duurdere modellen. Maar anderzijds is een 300D toch nog een stuk goedkoper dan een D70 he. En als je dan nog lenzen in rekening brengt wordt het verschil alleen maar groter.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagjes DSLR (spotmeting, ...)

                  Oorspronkelijk geplaatst door VJ

                  Voor zover ik weet zijn er slechts 2 fabrikanten die Foveon sensoren gebruiken: Sigma en Panasonic (een bepaald compact toestel).
                  Hoewel de foveon sensor technisch geschikt is voor video, is deze mogelijkheid niet aanwezig in de Sigma-toestellen. Die Panasonic is een compact-camera en biedt dus wel die mogelijkheid.
                  Er is/komt ook een toestel van Polaroid dacht ik, maar dan met minder pixels ofzo, ik hoop in elk geval dat er meer toestellen komen met de Foveon, want die Sigma's geven echt mooie foto's, maar zijn voor de rest iets minder interessant vind ik wegens weinig 2de handslenzen enzo. Ik weet dat je met de SD9 en 10 niet kunt filmen, maar wie weet met de 11 maar dat zal wel niet als de post van Kevlar klopt.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar

                  1) Een spotmeter op een low end DSLR is gemakkelijk mogelijk. En de meesten hebben wel zoiets. De 300D(toch nog steeds de goedkoopste DSLR) bijv heeft wat ze noemen partial metering. Is niet helemaal hetzelfde als spot maar de verschillen zijn minimaal. Enkel de grote waarop gemeten wordt is 7-9% ipv 3%. Dat is het enigste verschil.
                  Waarom ze dit doen ik weet het niet want velen geven dit aan als een nadeel en het zou een makkie zijn om dat ook te doen. Het kan liggen in een verschil maken tussen prof en amateur toestellen maar persoonlijk denk ik meer dat het te maken heeft met het feit dat in 90% van de gevallen waar je spot zou gebruiken je evengoed partial kan gebruiken en vaker met partial tot een goed resultaat zal komen dan met spot waar je er vaker naast zal zitten. Maar voor speciale gevallen zal enkel spot je kunnen helpen. Maar ben je iemand die dit vaak nodig heeft ben je denk ik beter af met een echte spotmeter dan met die ingebouwde in je camera. En eerlijk gezegd volgens mij zijn de meesten die dit aangeven als een nadeel niet echt op de hoogte van de verschillen en hebben partial nooit gebruikt.
                  Ah, ok, ik dacht dat dat ongeveer hetzelfde was als de center weighted average bij de A60, en dat is zeker geen vervangmiddel voor spotmeting, maar op deze manier lijkt me dit idd niet echt een nadeel . Ik heb partial dus idd ook nog nooit gebruik...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar

                  2) flash syncro is ook het geval op de interne flitser.
                  3) FEC(flash exposure compensation) is gemakkelijker op prosumers of compactjes hoe je het ook wilt noemen omdat deze geen sluiter hebben maar de CCD de sluiterfunctie overneemt. Zowat dezelfde reden dus als waarom je het schermpje niet kan gebruiken. (zie antwoord VJ)
                  Ik dacht dat bij zeer korte sluitertijden ook een dslr hun mechanische sluiter niet gebruiken, en overschakelen op de electronische, maar ik zal mij mss vergissen. Ik weet ook niet meer waar ik dat gelezen heb, dacht hier ergens?
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagjes DSLR (spotmeting, ...)

                    Oorspronkelijk geplaatst door oermens
                    Ah, ok, ik dacht dat dat ongeveer hetzelfde was als de center weighted average bij de A60, en dat is zeker geen vervangmiddel voor spotmeting, maar op deze manier lijkt me dit idd niet echt een nadeel . Ik heb partial dus idd ook nog nooit gebruik...
                    Nope 300D heeft als ik het goed heb evaluative, center weighted en partial. Anderzijds dacht ik ook dat deze niet allemaal continu beschikbaar waren maar dat het afhangt van in welke mode je camera staat. Zeker weet ik het niet meer ik ben te lui vandaag om te gaan nakijken.

                    Ik dacht dat bij zeer korte sluitertijden ook een dslr hun mechanische sluiter niet gebruiken, en overschakelen op de electronische, maar ik zal mij mss vergissen. Ik weet ook niet meer waar ik dat gelezen heb, dacht hier ergens?
                    Ja sommige DSLR's doen dit. De 1D als ik mij goed herinner kon dit en de D70 dacht ik deed iets gelijkaardigs voor zijn 1/8000ste te halen. Maar meestal gaat het via de sluiter. Ben niet helemaal zeker of deze camera's dit zo doen maar ik dacht dat het deze waren. Maar dit is meer uitzondering dan regel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagjes DSLR (spotmeting, ...)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                      Ja sommige DSLR's doen dit. De 1D als ik mij goed herinner kon dit en de D70 dacht ik deed iets gelijkaardigs voor zijn 1/8000ste te halen. Maar meestal gaat het via de sluiter. Ben niet helemaal zeker of deze camera's dit zo doen maar ik dacht dat het deze waren. Maar dit is meer uitzondering dan regel.
                      Ik geloof dat het enkel is bij die professionele toestellen (1D, D1h, D1x, D2h, ...). Een sluitertijd van 1/4000 is zonder probleem haalbaar met een mechanische sluiter. Kortere tijden zijn ook mogelijk, maar dan begin je toch wat problemen te ondervinden: door de beweging van het sluitergordijn wordt het midden iets langer belicht dan de randen, en bij 1/8000 of minder kan dit merkbaar worden in de foto. Een elektronische sluiter werkt over gans de beeldsensor, dus dit probleem doet zich niet voor.


                      Kevlar: je kunt gelijk hebben over die Sony CCD in de Minolta. Ik baseerde me op de geruchten/patenten die minolta heeft om toch te kunnen filmen met een DSLR; de Sony CCD zou dit iet toelaten. Het kan natuurlijk zijn dat Minolta die patenten heeft, maar nog niet zal/kan/wil gebruiken in hun DSLR.

                      Jörg
                      Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagjes DSLR (spotmeting, ...)

                        Oorspronkelijk geplaatst door VJ
                        Kevlar: je kunt gelijk hebben over die Sony CCD in de Minolta. Ik baseerde me op de geruchten/patenten die minolta heeft om toch te kunnen filmen met een DSLR; de Sony CCD zou dit iet toelaten. Het kan natuurlijk zijn dat Minolta die patenten heeft, maar nog niet zal/kan/wil gebruiken in hun DSLR.

                        Jörg
                        Oh ik dacht enkel het ergens gelezen te hebben weten doe ik het absoluut niet hoor.

                        Comment

                        Working...
                        X