Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lensvraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lensvraagje

    Mag ik eens een echte newbievraag stellen? (ben nog niet lang met DSLR bezig vandaar)
    Op mijn 50mm-lens zit zo'n venstertje met getalletjes uitgedrukt in m en ft. Ik heb bij de indruk dat er aangegeven wordt op welke afstand er scherpgesteld wordt. Eerste vraag: klopt dat? Tweede vraag: op welke manier kan je dat nuttig gebruiken?

    Info of links naar info zijn van harte welkom!

    Om het antwoord "lees eens eerst een boek over fotografie" voor te zijn, ineens ook de vraag naar één of meerdere titels van degelijke boeken. Als ik in de boekhandel het aanbod doorblader dan vind ik niet echt wat ik zoek. Meestal zijn dat boeken met een hoofdstuk over de bouw van een digitaal toestel, dan nog een overzicht van software, nog een hoofdstukje inleiding PS enz zodat je pas bij het voorlaatste hoofdstuk eindelijk wat nieuwe dingen begint te lezen. Als je begrijpt wat ik bedoel.


    Merci!
    NaXX

  • #2
    Re: lensvraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door naxx
    Mag ik eens een echte newbievraag stellen? (ben nog niet lang met DSLR bezig vandaar)
    Op mijn 50mm-lens zit zo'n venstertje met getalletjes uitgedrukt in m en ft. Ik heb bij de indruk dat er aangegeven wordt op welke afstand er scherpgesteld wordt. Eerste vraag: klopt dat? Tweede vraag: op welke manier kan je dat nuttig gebruiken?

    Info of links naar info zijn van harte welkom!

    Om het antwoord "lees eens eerst een boek over fotografie" voor te zijn, ineens ook de vraag naar één of meerdere titels van degelijke boeken. Als ik in de boekhandel het aanbod doorblader dan vind ik niet echt wat ik zoek. Meestal zijn dat boeken met een hoofdstuk over de bouw van een digitaal toestel, dan nog een overzicht van software, nog een hoofdstukje inleiding PS enz zodat je pas bij het voorlaatste hoofdstuk eindelijk wat nieuwe dingen begint te lezen. Als je begrijpt wat ik bedoel.


    Merci!
    Vraag 1: dat klopt met de plaats waar de scherp op scherpstelt (hoeft nog niet overeen te komen met wat jij wil )
    Vraag 2: dat kan helpen bij manueel scherstellen en ter controle van de AF... Die ring wordt bij AF-lenzen echter hoe langer hoe meer achterwege gelaten, zeker bij de "goedkopere" modellen...

    Welk boek? Wat wil je allemaal weten: basis fotografie?, basis fotobewerking?
    Een goede is in elk geval dat van Erik Mansvelders.... En lees deze ook even door: http://forum.belgiumdigital.com/show...ale+fotografie
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: lensvraagje

      CooMa, bedankt voor je reactie!
      Wat de boeken betreft: ik ben geïnteresseerd in zowel fotografie op zich als in de fotobewerking, maar ik zou me liever enkele boeken aanschaffen die dieper ingaan op één aspect dan één boek waar vanalles en bijgevolg eigenlijk niks in staat. Dat bedoelde ik eigenlijk.
      Dan volgt natuurlijk de vraag 'wat voor soort fotografie?'. Wel, op dit moment beleef ik het meeste plezier een het schieten van muzikanten in actie (met de camera dus...). Dwz meestal bewegende onderwerpen, weinig en dikwijls snel wisselend licht. Enfin, lastig genoeg om er eens eerst wat over te lezen...
      Het boek van Erik M heb ik al zo dikwlijls horen vermelden. Mss is het niet slecht mij dat als eerste fotografieboek aan te schaffen. Maar als er nog suggesties zijn... posten die handel!
      NaXX

      Comment


      • #4
        Re: lensvraagje

        Er staan massa's voorstellen in de link die ik gepost heb...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: lensvraagje

          @ naxx

          Ik heb alle eerbied en respect voor je vraag.
          Velen zullen hun neus ophalen maar echte fotofielen beseffen maar al te goed hoeveel moed het vergt om te doen zoals jij.
          Spijtig dat je niet in mijn buurt woont want anders had ik je uitgenodigd op een gesprekje over fotografie bij een hapje en een borreltje. Ik denk wel dat je in je omgeving een goeie ziel zal vinden die je wat wegwijs kan maken in ons aller hobby.
          Bij mij (Grimbergen) ben je altijd welkom. Geef dan maar een seintje via e-mail.
          Proficiat en succes gewenst
          Henri
          lidnummer: BD0435BE

          Comment


          • #6
            Re: lensvraagje

            @ CooMa: ik heb het eens even wat beter bekeken, en idd ik ben wel even zoet nu

            @ Henri: merci voor het aanbod, maar is idd wat ver. Hier in de buurt zal ik ook wel zo'n goede ziel treffen hé. En wie weet kom ik wel eens in de buurt... Een dikke merci in elk geval!
            NaXX

            Comment


            • #7
              Re: lensvraagje

              Vroeger stonden bij die afstandsschaal ook lijntjes die eindigden op een diafragmawaarde. Daarmee kon je je DOF bepalen. Tegenwoordig doen ze dat niet meer omdat de meeste camera's een knopje hebben waarmee je de DOF in de zoeker kan zien.
              Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

              Comment


              • #8
                Re: lensvraagje

                Vooraleer een boek te kopen, kan ik je aanraden om eerst eens op internet wat rond te lopen. Er bestaan enorm veel sites die je goede uitleg geven over allerhande instellingen.
                Begin maar eens op deze site. Onder de rubriek Tips & tricks vind je al heel wat.
                Kijk ook maar eens rond in de links die op de BD-site vermels staan.
                Als je alles gelezen hebt, moet je geen boek meer voor beginners kopen, maar ben je al een eind ver.

                Trouwens ik ben ook nog altijd aan het lezen.
                En ik leer nog elke dag bij.

                @Henri: Van Leuven zijnde heb ik er wel een trip naar Grimbergen voor over. Geldt die uitnodiging voor mij ook?

                hesy.be
                BD0319BE

                Comment


                • #9
                  Re: lensvraagje

                  Yep met alle plezier.

                  Maar na 6 october want ben van 21 sept tot 5 oct in Andalouzie op fotojacht.
                  Henri.
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: lensvraagje

                    Digitale fotografie van Mansveld is inderdaad niet slecht.Het meest interessante vond ik juist de beeldbewerking.Let op voor handboeken over programma's.Alles staat erin wat je kunt gebruiken,maar niet waarvoor.600 pagina's over PS wegen niet op tegen 20 pagina's praktische tips met CD-rom.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lensvraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
                      Yep met alle plezier.

                      Maar na 6 october want ben van 21 sept tot 5 oct in Andalouzie op fotojacht.
                      Henri.
                      Kodachrome: Eigenlijk off-topic, maar heb je nog speciale plekjes daar onder in het mooie Spanje in petto? Anders weet ik er mischien nog wel een paar voor je.

                      met vriendelijke groet

                      Chris
                      NIKON D90 | Sigma 17-50 f2.8 OS | Nikkor 50 f1.8 | Sigma AF 70-300 APO Super Macro II | Nikon MB-D80 |Nikon SB600| Sony DSC-HX60V | MeFoto A1350 | http://www.parijsmijnstad.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: lensvraagje

                        Huur wagen in Jerez en plan vooral bezoeken aan Cadiz, Sevilla, Ronda, Garganta del Chorrro, Gibraltar, de Pueblos blancos.
                        Cordoba en Granada (reeds vroeger bezocht) nog als mogelijkheid.
                        Alle tips hartelijk welkom.
                        Henri
                        lidnummer: BD0435BE

                        Comment

                        Working...
                        X