Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurverschil foto's op pc en op tablet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurverschil foto's op pc en op tablet

    Hallo, ik heb een macrofoto (gemaakt in raw) in viewnx2 (Nikon) bewerkt op laptop en dan geconverteerd naar jpeg. Op laptop zijn de kleuren wat ze moeten zijn. Als ik diezelfde foto op tablet bekijk, zijn de kleuren veel feller. Een ervaren fotograaf wist me te zeggen dat dit te maken hadden met het scherm van mijn laptop. Alleen heb ik mij laptop nodig om daarop foto's te kunnen bewerken. Ik kan natuurlijk elke foto blijven herwerken tot die op tablet de gewenste kleuren heeft. Maar dan verlies ik heel veel tijd. Er moet toch een andere manier zijn. Heeft iemand een idee? Alvast bedankt. Groetjes. Xavier

  • #2
    Re: Kleurverschil foto's op pc en op tablet

    Calibratie is het begin van alle wijsheid. De pc waar je de foto´s op bewerkt heeft best een goed scherm zoals pva of ips en bovendien ook nog eens gecalibreerd.

    Als andere schermen dan afwijken van kleur dan is het gewoon omdat daar dan een slecht scherm in zit.
    Zeer typisch zijn smartphones waar een oled scherm in zit. Die geven super oververzadigde kleuren.
    Kan je niets aan doen.

    Nu is de vraag welk schermtype er in uw laptop zit. Meestal (ik zeg wel meestal) zijn dat minderwaardige tn schermen en die zijn niet echt goed voor fotobewerking.
    De laptops met een goed scherm zitten meestal in de hogere prijsklasse > 1000 euro.
    Alternatief kan je los een goed pva of ips scherm bijkopen en die aansluiten op je laptop.
    Vergeet het scherm wel niet te calibreren of je staat nog even ver.

    Comment


    • #3
      Re: Kleurverschil foto's op pc en op tablet

      Bedankt, buurmanBert, voor de info.

      Comment


      • #4
        Re: Kleurverschil foto's op pc en op tablet

        Wat waarschijnlijk ook al helpt : in elke Windows-versie zit er een schermcalibratie. Niet perfect, maar een hele goeie start. Ik heb het nooit toegepast op een laptop, maar als je ergens bij de schermaanpassingen geraakt (lichtsterkte, gamma, contrast) dan ben je vertrokken.
        In windows : configuratie, hardware, beeldscherm, geavanceerde aanpassingen, calibreren.
        André -->Nikon D7000 + D7200 - Glaswerk Nikon 35mm en 50mm 1.8- Tamron 17-50mm 2.8 - Nikon 18-105mm, 18-200mm en 70-300mm - Samyang 8mm fisheye , verder nog vanalles - je wil het niet weten 😏

        Comment


        • #5
          Re: Kleurverschil foto's op pc en op tablet

          Is het een Samsung tablet? Kijk eens bij display - scherm modus : amoled- foto. De stand geeft veel minder gesatureerde kleuren vooral rood
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: Kleurverschil foto's op pc en op tablet

            Hallo JePe
            Ik heb inderdaad een Samsung. Maar de functie waar jij het over hebt, staat niet tussen de instellingen.

            Comment


            • #7
              Re: Kleurverschil foto's op pc en op tablet

              Hallo Andaluz, bedankt voor de tip.

              Comment


              • #8
                Re: Kleurverschil foto's op pc en op tablet

                Zijn de foto's na de bewerking in sRGB opgeslagen?
                Als dat niet zo is, dan kunnen er grote kleurverschillen zijn naargelang het apparaat waar je de foto's op bekijkt (sRGB werkt op zowat elk apparaat ongeveer hetzelfde, Adobe RGB niet).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Kleurverschil foto's op pc en op tablet

                  Oorspronkelijk geplaatst door Iron666 Bekijk bericht
                  Hallo JePe
                  Ik heb inderdaad een Samsung. Maar de functie waar jij het over hebt, staat niet tussen de instellingen.
                  Onder instellingen (dat tandwieltje rechtsboven) bij een versie 2 van de tablet
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleurverschil foto's op pc en op tablet

                    Ik heb de foto opnieuw geconverteerd, ditmaal in Srgb. Er is geen kleurverschil te bemerken ten opzichte van de eerste geconverteerd en foto.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleurverschil foto's op pc en op tablet

                      Zoals reeds geschreven begint alles bij de Calibratie van het scherm waar je de foto's op bewerkt.
                      Zolang dat niet goed staat ben je nergens
                      Tevens is het een bekend fenomeen dat de schermen van tablets en smartphones altijd veel meer verzadiging hebben, voor een leek lijken deze foto's "mooier" ook al is het niet de bedoeling om ze zo verzadigd te laten zien

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleurverschil foto's op pc en op tablet

                        Probleem opgelost. Nu ja, opgelost... Het blijkt dus de tablet te zijn die de kleuren te veel verzadiging geeft.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kleurverschil foto's op pc en op tablet

                          Bedankt iedereen voor de input.

                          Comment

                          Working...
                          X