Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe laswerken fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe laswerken fotograferen?

    Kan iemand mij wat tips en instellingen geven voor het fotograferen van laswerken.
    Wat ik mij voorstel: de felle licht vlek met daar rond de spetters en de blauwe damp maar je moet ook nog wat van de lasser zien.
    Ik hoop dat ik niet teveel vraag maar, je zou er mij enorm mee plezieren het is voor mijn neef die lasser is, en graag zou zijn vrouw daar een foto
    van hebben voor zijn verjaardag.
    Alvast Bedankt
    Groeten
    Johny

  • #2
    Re: Hoe laswerken fotograferen?

    Oorspronkelijk geplaatst door johny GS Bekijk bericht
    Kan iemand mij wat tips en instellingen geven voor het fotograferen van laswerken.
    Wat ik mij voorstel: de felle licht vlek met daar rond de spetters en de blauwe damp maar je moet ook nog wat van de lasser zien.
    Ik hoop dat ik niet teveel vraag maar, je zou er mij enorm mee plezieren het is voor mijn neef die lasser is, en graag zou zijn vrouw daar een foto
    van hebben voor zijn verjaardag.
    Alvast Bedankt
    Groeten
    Johny
    Ik zou het zo niet weten maar als je een uurtje met je neef mee kunt lopen en een kaartje vol kan schieten kun je van alles uitproberen
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Hoe laswerken fotograferen?

      Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
      Ik zou het zo niet weten maar als je een uurtje met je neef mee kunt lopen en een kaartje vol kan schieten kun je van alles uitproberen
      Zou ik ook doen. Ik kan me bijvoorbeeld al inbeelden dan je bij sluitertijden aan de trage kant mooie effecten gaat hebben.
      Dit is nu echt een situatie waar ik een halve dag met allerlei instellingen zelf aan het experimenteren zou slaan. In het digitale tijdperk kost dat immers niets, behalve tijd.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe laswerken fotograferen?

        Ja dat kan ik wel doen, maar hoe moet ik hem dat uitleggen waarom ik dat doe?

        Comment


        • #5
          Re: Hoe laswerken fotograferen?

          je kan hem eerlijk vertellen dat je wil uitzoeken hoe je dat mooi in beeld kunt brengen. Dat het uiteindelijk iets voor hem moet worden hoef je er niet bij te vertellen.
          Mogelijk moet je de lasser zelf bijlichten met een bouwlamp en dan kan je met ze dichter of verder te plaatsen de balans tussen las- en lamplicht beinvloeden.
          Let zeker op met zelf in het laslicht kijken, zelfs via de zoeker want je ogen zijn zo beschadigd en het is niet altijd omkeerbaar. Misschien camera opstellen (ver genoeg van de lasser want spetters op je lens branden in) en thetered fotograferen dan zie je nooit recht in het lasgedeelte. Mogelijk heb je ook een grijsfilter nodig om het licht voldoende te temperen. Het zal trial en error worden dus.
          Voor alle duidelijkheid, ik heb het nooit geprobeerd en ga er ook niet aan beginnen :-)
          Succes
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe laswerken fotograferen?

            Probleem is dat je enerzijds een sterke lichtbron hebt,en anderzijds de lasser herkenbaar wilt hebben.Idee van de bouwlamp,is zeker niet slecht,maar practisch waarschijnlijk moeilijk te verwezenlijken.Hangt er dus vanaf in welke omgeving er gelast wordt.Zou proberen te flitsen.Weet wel niet wat de kleurtemperatuur van laslicht is.
            Ik zou belichting instellen op laslicht,zo laag mogelijke iso.Flits zal, gezien de te verwachten hoge sluitertijd,op Hsync moeten staan als hij dat kan.Indien niet zoals hierboven vermeld;misschien een ND-filter nodig.
            Eventueel zou je kunnen overwegen er een HDR-opname van de te maken.Het laswerk zal wel niet bewegen,alleen misschien de gensters,lasser zo stil mogelijk laten staan.Laat hem maar iets lassen dat niet waardevol is.Dat het technisch niet goed gelast is,van minder belang,als hij maar niet beweegt.
            Eventueel combinatie van opname met lasvlam,en zonder.(je hebt dan nog een derde nodig,die het zaakje dooft.Lasser mag niet bewegen.)
            Zijn maar een paar ideeen die door mijn hoofd schieten.
            Maar door het grote verschil in lichtsterkte blijft het toch een moeilijke opgave.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe laswerken fotograferen?

              Een heel goedkoop filter op je lens zetten, want een lasspetter op je glas krijg je er niet meer af.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Hoe laswerken fotograferen?

                Eentje uit de oude doos.
                http://forum.belgiumdigital.com/f20/...er-134298.html

                Comment

                Working...
                X