Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime lenzen DX op FX?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prime lenzen DX op FX?

    Hallo,

    klopt het dat de prime lenzen op beide types camera's passen? Ik wil overstappen naar Nikon D750 (van D90) en weet niet ok ik mijn Tamron macro 90mm mag houden.

    Alvast bedankt!!

    Sent from my HUAWEI GRA-L09 using Tapatalk

  • #2
    Re: Prime lenzen DX op FX?

    Je kan natuurlijk ook voor de Nikon D7200 ipv de D750 kiezen ... het verschil in beeldkwaliteit ga je nooit merken, tenzij je altijd op iso 25000 fotografeert (vergeet alle verkooppraatjes), je behoudt je cropfactor (je 90 mm blijft een "135 mm" objectief - handig bij macro), je kan AL je objectieven blijven gebruiken, en je bent een pak goeiekoper af !
    André -->Nikon D7000 + D7200 - Glaswerk Nikon 35mm en 50mm 1.8- Tamron 17-50mm 2.8 - Nikon 18-105mm, 18-200mm en 70-300mm - Samyang 8mm fisheye , verder nog vanalles - je wil het niet weten 😏

    Comment


    • #3
      Re: Prime lenzen DX op FX?

      Een 35mm 1.8 DX werkt ook op FX, maar allen bepaald settings heb je meer last van vignettering.
      De 10,5mm DX wordt gebruikt zonder zonnekap op FX en dan met 4:5 verhouding.
      Maar je hebt vast DX prime lenzen die minder goed presteren op FX.

      Omgekeerd zal altijd werken. Maar oudere FX lenzen zullen misschien een lagere resolutie hebben, waardoor de centrum scherpte minder goed is. Maar de lens fouten aan de zijkanten van de lens vallen buiten de sensor.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Prime lenzen DX op FX?

        Voor zover mij bekend is - is de Tamron 90mm macro een Full Frame lens - dus ja u kan die houden - en als ik me niet vergis is de tamron 90mm nog een goeie lens ook qua scherpte zeker.
        De oudere varianten zijn schroefaangedreven en dat kan schelen qua AF-snelheid.
        Zoek online wat beelden met die specifieke lens en de d750 als je 't op voorhand wil weten - genoeg sites beschikbaar - en de zoekengines zijn uw vrienden.

        Comment


        • #5
          Re: Prime lenzen DX op FX?

          Merci mutley69

          Comment


          • #6
            Re: Prime lenzen DX op FX?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            Een 35mm 1.8 DX werkt ook op FX, maar allen bepaald settings heb je meer last van vignettering.
            De 10,5mm DX wordt gebruikt zonder zonnekap op FX en dan met 4:5 verhouding.
            Maar je hebt vast DX prime lenzen die minder goed presteren op FX.

            Omgekeerd zal altijd werken. Maar oudere FX lenzen zullen misschien een lagere resolutie hebben, waardoor de centrum scherpte minder goed is. Maar de lens fouten aan de zijkanten van de lens vallen buiten de sensor.
            Thx Rogier

            Comment

            Working...
            X