Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtvlekken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtvlekken.

    Heb onlangs een Pentax MX gekocht voor mijn vriendin.

    Nu zien we (na twee rolletjes eerst te hebben opgeschoten) dat er op sommige foto's, links onder een lichtvlek zit.
    Het vreemde is, dat het op 24 foto's ongeveer op een 5-tal foto's een lichtvlek vertonen, waar dat bij andere dat niet is.

    Nu is de vraag, zijn er gekende problemen bij dat toestel?
    Waar moeten we het beste op letten.

  • #2
    Re: Lichtvlekken.

    Ik vermoed een lightleak. Alhoewel ik ook niet kan bedenken waar die dan zou moeten zitten.

    Comment


    • #3
      Re: Lichtvlekken.

      Dat zal inderdaad een lichtlek zijn in de body.
      Zoiets hoeft niet persé op elke foto voor te komen. Met mijn oude Leica M6 had ik dat ook, als de zon er op een bepaalde manier op scheen.

      Ik zou eens checken of alle lightseals nog goed zijn, zo niet zijn deze gemakkelijk zelf te vervangen.
      Last edited by Jensdh; 1 april 2017, 07:45.

      Comment


      • #4
        Re: Lichtvlekken.

        Je zou is kunnen proberen om de zoeker af te schermen. Dus scherpstellen en dan afdekken. Wel even camera op statief.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Lichtvlekken.

          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          Je zou is kunnen proberen om de zoeker af te schermen. Dus scherpstellen en dan afdekken. Wel even camera op statief.
          Dat gaat je niet vooruit helpen.
          Het probleem bij deze camera's van meer dan 30 jaar oud is dat de zwarte (licht-)dichtingen vergaan. Deze vervangen en de boel is weer voor minstens 20 jaar gedicht.

          Comment


          • #6
            Re: Lichtvlekken.

            Ductape ofzo?
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Lichtvlekken.

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Ductape ofzo?
              Komaan zeg... Meen je dat nu echt?

              Comment


              • #8
                Re: Lichtvlekken.

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                Komaan zeg... Meen je dat nu echt?
                Misschien plakt dat te goed. Maar het idee was wel dat je het een stukje op maat knipt. Dus niet gelijk een volle stuk tape gebruiken.
                Maar ik ben erg benieuwd of de foto' s met lichtvlekken vanaf statief zijn gemaakt en de overige foto' s niet.

                Maar als je weer een foto rolletje gaat volschieten. Ga dan eens goed opschrijven wat je allemaal hebt gedaan.
                Sluitertijd, type licht, diafragma, lens, vanaf statief of de zoeker bedekt met je ogen. Want alleen zo kun je naderhand door een patroon zien en hiermee proberen te voorkomen
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtvlekken.

                  Omdat het een toestel is voor mijn vriendin en zij nu in het leerproces zit, heeft ze alles zorgvuldig genoteerd.
                  Maar we vinden geen overeenkomst tussen de foto's qua instellingen.
                  Altijd oog tegen de zoeker, niet vanop statief.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                  Misschien plakt dat te goed. Maar het idee was wel dat je het een stukje op maat knipt. Dus niet gelijk een volle stuk tape gebruiken.
                  Maar ik ben erg benieuwd of de foto' s met lichtvlekken vanaf statief zijn gemaakt en de overige foto' s niet.

                  Maar als je weer een foto rolletje gaat volschieten. Ga dan eens goed opschrijven wat je allemaal hebt gedaan.
                  Sluitertijd, type licht, diafragma, lens, vanaf statief of de zoeker bedekt met je ogen. Want alleen zo kun je naderhand door een patroon zien en hiermee proberen te voorkomen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtvlekken.

                    de lichtvlek is onder zeg je dus zou de lichtlek boven moeten zijn want het beeld komt omgekeerd op je negatief als ik me niet vergis. Zijn de lichtvlekken misschien nadat er even een pauze is geweest na het opnemen? En heb ik het goed dat het dus op het negatief zwarte vlekken zijn?
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtvlekken.

                      lichtvlekken komen van:
                      overstraling wegens gebrek aan zonnekap
                      lichtlek langs de zoeker
                      lichtlek langs het magazijn (verstorven lightseals)

                      je zou de lichtinval kunnen bekijken en al redelijk vlug zien of het licht van ongeveer dezelfde hoek komt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtvlekken.

                        Enige goede oplossing http://www.kyphoto.com/classics/seal/Pentax_ME.pdf

                        Comment

                        Working...
                        X