Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf nieuwe lichtgevoelige zoom-lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf nieuwe lichtgevoelige zoom-lens

    Hallo,

    Even een vraagje i.v.m. aanschaffen van een lens.
    Ik ben bezig met landschappen en natuur, maar misschien nog meer met paarden en zou me ook graag toeleggen op portretten,
    Ik leen nu een lens (28-300, 3.5-5.6) Goede lens in goede lichtomstandigheden, maar ik zou toch graag zelf een lichtgevoelige lens aanschaffen (ik dacht aan 2.8)

    Ik heb nu een Nikon D300s, geen full frame, maar ik zou wel graag een DF lens kopen, voor moest ik me ooit nog een full-frame aanschaffen, ook las ik dat die betere kwaliteit zijn dan de DX.
    Nu twijfel ik over de brandpunt-afstanden... Mijn voorkeur ging eerst naar een 70-200, maar aangezien ik geen full frame heb zal 'het nog wat meer zijn dan 70' en als mijn subject dan wat dichter komt heb ik niet veel speling meer... Bij een 24-70 dan, is het dan weer jammer dat ik, als mijn subject zich verder bevind, veel moet bijsnijden...

    Wat lijkt jullie het beste? Of kennen jullie nog een betere optie, fouten in mijn denkwijze?

    Ik ben van plan om de lens 2dehands te kopen, omdat ik niet veel geld heb.

    Met Vriendelijke Groetjes

  • #2
    Re: Aanschaf nieuwe lichtgevoelige zoom-lens

    Goh je zou ook de Sigma 120-300 F2.8 OS (Sigma' s VR) kunnen overwegen. Of misschien een 70-200 F4 VR. Of heeft Nikon die niet? Deze laatste zal ook wel wat betaalbaarder en lichter zijn als een 2.8 variant. De vraag is of je echt 2.8 nodig hebt. En dan is daarna weer de vraag, ga ik voor de Nikon, Sigma of Tamron. Allen hebben een gestabiliseerde 2.8. Maar Tokina heeft een gestabiliseerde F4. Dus het is een beetje wat je wilt.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf nieuwe lichtgevoelige zoom-lens

      Voor portretten een 50mm F1.8 (of 85mm 1.8 indien je dat beter ligt), de 1.4 versies zijn FF maar kosten een pak meer.
      Voor zo'n F1.8 prime krijg je heel goede image quality en heb je geen enorm budget nodig. Als je dan toch meet wil uitgeven en je wil een FF lens, kijk dan vooral naar de Sigma ART F1.4 series...

      Als je niet graag met primes werkt dan is de Sigma 17-50 F2.8 ook nog een toplensje voor weinig geld.
      Ook geen FF maar aangezien je nu geen FF camera hebt... Het geeft wel stabilisatie, is lichtsterker dan wat je nu hebt en is kwa imaga quality ook erg goed (zeker centraal)

      Voor het tele werk met de sleutelwoorden "budget" & "full-frame".... mmm dat gaat lastig worden.
      Een 2de handse Sigma/Tamron 70-200 is dan je beste kans om een prijs/kwaliteit goede lens te kopen.
      Alle andere opties tot 200/300mm kosten ofwel een PAK geld ofwel geven ze weinig upgrade tov je huidige lens.

      Er is ook geen all round FF lens van 24-200mm F2.8, als die er was dan was ze onbetaalbaar en was ze megazwaar


      Je koopt ook best een lens voor de camera die je nu hebt... niks zegt dat je ooit wel een FF camera zal hebben, dat is trouwens ook geen vereiste om prachtige foto's te maken.

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf nieuwe lichtgevoelige zoom-lens

        Een 2de hands zoom zoals de 24-120 f4 betaal je jezelf niet gek aan en is beetje allround toch, maar voor portretten op je d90 zou ik toch ook eens kijken naar de 50mm f1.8, prijs/kwaliteit is dit top, de 1.4 versie is ook nog betaalbaar en vaak 2de hands te vinden (ietsje minder scherp en consistent maar mooiere bokeh)

        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment

        Working...
        X