Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Juist of niet ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Juist of niet ?

    Hallo,


    Ik ben sinds een zevental jaar al in het bezit van een 3100/3200. De lenzen die ik voornamelijk gebruik zijn de 35mm, gevolgd door de 50 mm en de 14 mm. De zoom komt er bijna niet meer op.
    De meeste foto's die ik neem zijn landschap, architectuur en straat, "evenementen" van bewoners ldc (moeilijkheid is hier de mengeling van kunst- en daglicht) en liefst zonder flits.
    De twijfel om over te stappen naar fx ben ik al voorbij : te zwaar en te groot (denkend aan de jaartjes die er bij komen ops: ) afgezien in de eventueel bijkomende investering in glas.
    Overstappen op de 7xxx maakt de body ook groter en zwaarder.

    Ondertussen ben ik al enige tijd de forums van Fuji aan het volgen (ergens een oude liefde :crazy: ) en hoe langer hoe meer beginnen deze spiegelloze toestellen me meer en meer te bekoren.

    Met de komst van de x100f, en de eerste bevindingen en reviews, zie ik daar wel iets in bij een eventuele "upgrade".
    De 23 mm als vaste lens geeft een 35 ff, wat iets meer speling geeft bij foto's binnenhuis. Verder bestaat de mogelijkheid om 50 en 70 te verkrijgen. Dus in feite alles in één (voor mij alleszins). Dan zijn er nog de andere meerwaardes als bv. ingebouwde nd-filter, sluitersnelheid tot 1/32000,...
    Natuurlijk heb je nog andere voorbeelden : x-t20 of de misschien voor het najaar geplande x-e3 met verwisselbare lenzen.

    Ben ik nu echt aan het dagdromen of zien jullie hier ook wat in ?
    Fuji x 100 f

  • #2
    Re: Juist of niet ?

    Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
    Met de komst van de x100f, en de eerste bevindingen en reviews, zie ik daar wel iets in bij een eventuele "upgrade".
    De 23 mm als vaste lens geeft een 35 ff, wat iets meer speling geeft bij foto's binnenhuis. Verder bestaat de mogelijkheid om 50 en 70 te verkrijgen. Dus in feite alles in één (voor mij alleszins). Dan zijn er nog de andere meerwaardes als bv. ingebouwde nd-filter, sluitersnelheid tot 1/32000,...
    Kleine denkfout bij 50 en 70, er is een breedbeeld opzetter en een tele, dus minder dan 35 en meer ff-gewijs. Voor mij blijven dat rare vergelijkingen, je ziet wat je wil, en daar ga je voor.
    Misschien daarom blijf ik fan van de X-PRO reeks, door de ovf en evf en het rangefinder type kan ik niet eens afstand doen van de X-RPO1.
    De 3.0 update van de X-PRO2 is trouwens geweldig, alleen Fuji geeft zo'n voordelen.

    Goedkoop is het niet, maar een 14mm, een 35mm en een 56mm en een X-PRO2...any time.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Juist of niet ?

      Dank je voor het inzicht. Op pg 54 van de handleiding van de x100f wordt de digitale convertor beschreven : zo kom je aan 50 en 70mm. Daarnaast heb je dan nog de monteerbare converters.

      Indien ik een d7200 met een 24 mm erbij zou kopen, denk ik dat er meer eurokes de deur uit vliegen

      Toffe foto's op flickr.

      J.
      Last edited by joebat; 30 maart 2017, 20:20.
      Fuji x 100 f

      Comment


      • #4
        Re: Juist of niet ?

        Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
        Dank je voor het inzicht. Op pg 54 van de handleiding van de x100f wordt de digitale convertor beschreven : zo kom je aan 50 en 70mm. Daarnaast heb je dan nog de monteerbare converters.

        Indien ik een d7200 met een 24 mm erbij zou kopen, denk ik dat er meer eurokes de deur uit vliegen


        J.
        Een Fuji is u van harte gegund ;
        maar de rationele motivatie ( die er helemaal niet moet zijn ) hapert mi toch een beetje.

        - als je van een nikon D3200 naar D7200 gaat moet je helemaal geen andere lenzen kopen voor zelfde brandpuntsafstanden te hebben.

        - digitale convertor bij fuji : is echt wel "van-bedriegt-den-boer" : uw brandpuntafstand verandert niet, uw kader en uitvergroting wel.

        maar als je op zoek bent naar een camera met beeldhoek +- 65 ° ( 35 mm in fullframe equivalent) ...

        (echt niet bedoeld als belerend vingertje, hopelijk komt het zo niet over)

        grten, Geert.

        Comment


        • #5
          Re: Juist of niet ?

          Het lijkt wel te mooi om waar te zijn, al die digitale "trukjes" bij Fuji.
          Sluitersnelheid tot 1/32.000, ik heb Fuji nog nooit zien tonen waar dat voor nodig is....
          En 1/32.000 zegt niets, de tijd die nodig is om scherp te stellen en af te drukken is andere koek,
          vraag ze daar ook eens naar, en vergelijk die vooral met je reflextoestel.
          Later, over enkele jaren? zal dat ook wel opgelost worden, maar ik zou het goed testen voor ik
          mijn reflex zou vervangen door een spiegelloos toestel.
          Dagdromen blijft leuk natuurlijk, waarom zouden we daar mee stoppen?

          Comment


          • #6
            Re: Juist of niet ?

            Inderdaad hoef ik geen nieuwe lens aan te schaffen voor een d7200, maar ik wil iets wijder dus is de 24 mm een keuze.
            Wat 1/32000 betekent is te veel van het goede : maar soms met de lens open is 1/4000 te weinig. En een grijsfilter heb ik niet. Dus de 100f heeft dat.
            Dromen mag nog en soms worden ze werkelijk. Wie weet, bedankt voor jullie inbreng
            J.
            Fuji x 100 f

            Comment


            • #7
              Re: Juist of niet ?

              Nikon zal vast wel een mooie 24mm 2.8 lens hebben. Deze is nog relatief betaalbaar en anders zou je kunnen overwegen om de Sigma /Nikon 1.4 kunnen nemen. Buiten de kleurweergave (met witbalans aan te passen.) heb ik niet echt verschil gezien tussen de Canon 24mm 1.4 Mark II en de Sigma 24mm 1.4 Art op een full frame 6D. Dus de veel goedkopere Sigma is ook een mooie kandidaat. En je zou ook kunnen kijken naar de 18-35 F1.8 van Sigma.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Juist of niet ?

                1/32000ste zou je niet weten waarvoor je het nodig hebt?
                Goh ja, ik heb de fuji half jaartje gehad (x100t had dit ook) en heb regelmatig zo'n sluiters nodig gehad bij bvb straatfotografie op f2 (volopen).
                Maar ik stelde die sluiter niet bewust in, ik werkt altijd in aperture mode met auto-iso voor street, en dan kom je zo'n dingen tegen

                Staat nog zo een foto online van me, waarin dit (vind ik) vrij normaal is dat ik zo'n sluiter gebruik:


                Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                Last edited by bulke41; 1 april 2017, 19:03.
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Juist of niet ?

                  Inderdaad is de 24 1.8 een mooie lens, maar samen met de d7200 ongeveer 700 euro duurder dan de 100f. Ik heb graag een 35mm ff, dus 7 iets wijder dan nu. Met de 18-105 lukt het niet, niet lichtsterk genoeg.
                  J.
                  Fuji x 100 f

                  Comment


                  • #10
                    Re: Juist of niet ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
                    Inderdaad is de 24 1.8 een mooie lens, maar samen met de d7200 ongeveer 700 euro duurder dan de 100f. Ik heb graag een 35mm ff, dus 7 iets wijder dan nu. Met de 18-105 lukt het niet, niet lichtsterk genoeg.
                    J.
                    Ik zou de Nikon 24mm 1.8 zeker vergelijken met de Sigma 24mm 1.4. Want de Sigma is lichtsterker en goedkoper.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Juist of niet ?

                      Bulke, niets persoonlijks, maar ik zie op geen enkele foto waarvoor 1/32000 nuttig zou kunnen zijn.
                      Wat ik wel zie, is redelijk veel uitgebrande delen door verkeerde belichting... onaangepaste iso..., foute lensopening...,
                      maar dat heeft niets te maken met die 1/32000. Want als zo'n sluitertijd nog steeds overbelichte foto's
                      geeft, is dat overduidelijk niet het probleem.
                      Foto's moeten niet gemaakt worden met een zo kort mogelijke sluitertijd, maar met een sluitertijd die weergeeft
                      wat er te zien zou kunnen zijn. Beelden die enkel bestaan uit overbelichte delen, en daarnaast zwarte schaduwdelen, tja...
                      ieder zijn ding?
                      Misschien zijn zo'n beelden "in de mode", kan zijn, maar daarom blijven ze nog wel steeds overbelicht...
                      En andere delen blijven zwart omdat er bij tegenlicht niet gebruik gemaakt is van invulflitsen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Juist of niet ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
                        Dank je voor het inzicht. Op pg 54 van de handleiding van de x100f wordt de digitale convertor beschreven : zo kom je aan 50 en 70mm. Daarnaast heb je dan nog de monteerbare converters.


                        J.
                        De wide converter geeft een factor maal 0,8 en de tele maal 1,4, die 50 en 70 kloppen dus van geen kanten. :-)

                        Wat de bijdrage van Bulke betreft, als F2.0 wil gaan gebruiken bij volle zonlicht ga je inderdaad snelle sluitertijden nodig hebben. Hij schrijft zelf dat hij in diafragma-voorkeur werkt, als dat diafragma wijd open staat is er soms wel teveel licht voor, allemaal keuze's hé.
                        ...leeg...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Juist of niet ?

                          zelf heb ik de stap gezet van Canon ff naar Fuji en heb daar nog geen moment spijt van gehad. Ik gebruik wel de X-T2 en X-T20 met lichtsterke zoomlenzen. Ik denk voor wat jij in gedachten hebt een X-T20 met 23 mm en eventueel later nog enkele primes of de standaard zoomlens 2.8-4 18-55 je wel voldoening gaat geven.
                          Albums
                          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Juist of niet ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                            De wide converter geeft een factor maal 0,8 en de tele maal 1,4, die 50 en 70 kloppen dus van geen kanten. :-)
                            De X-100F heeft een digitale convertor (ingebouwd) die je een "FF equivalent" van +/- 50 en 70mm geeft.
                            Jij spreekt van de optische convertors WCL-X100 en en TCL-X100.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Juist of niet ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                              De X-100F heeft een digitale convertor (ingebouwd) die je een "FF equivalent" van +/- 50 en 70mm geeft.
                              Jij spreekt van de optische convertors WCL-X100 en en TCL-X100.
                              Correct.
                              ...leeg...

                              Comment

                              Working...
                              X