Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

elektrische fiets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • elektrische fiets

    Iemand ervaring met deze fiets?

  • #2
    Re: elektrische fiets

    Geen ervaring mee, maar ik begrijp niet hoe ze het kunnen voor die prijs.
    Het Laatste Nieuws bood er ons vandaag per mail zelfs eentje aan voor 995 euro / stuk !?!?



    Wijzelf rijden allebei met een Oxford, mijn vrouw met een M25 en ikzelf met een Cambridge n7.
    Beiden fietsen hebben ongeveer 2.250 euro gekost.
    Ik koop ook liever bij een plaatselijke fietsenhandel, want de garantie is rap om, en als je dan met een 'vreemde' fiets naar je fietshandelaar moet ...

    Volgens mij moet het prijsverschil toch ook ergens een verschil in kwaliteit geven, maar nogmaals wij hebben enkel ervaring met onze Oxford fietsen waar we tot op heden heel tevreden mee zijn.

    PS Vooral kiezen voor een middenmotor, want die in heel belangrijk qua stabiliteit van de fiets en ook qua trekken op grind-, schors of gemalen-schelpen fietspaden.
    Als je bvb. met een voortrekker blijft trappen in een bocht op een grindpadje, zal je rap beseffen (als je tegen de grond ligt) dat dit niet ideaal is met een voortrekker.
    Last edited by Guest17; 30 maart 2017, 15:02.

    Comment


    • #3
      Re: elektrische fiets

      Vergeet alvast de 120km bereik, dat is zonder dat je de motor aanzet.
      Ondertussen doe ik al drie jaar alle verplaatsingen met een TREK, goeie fiets, maar de batterij is aan vervanging toe, en is meteen het zwakste element van gelijk welke elektrische fiets.
      Denk aan een laptop, krek hetzelfde probleem.
      Zolang ik kan opladen bij aankomst is er geen probleem natuurlijk.
      Mijn abo bij Touring heeft al opgebracht, kom maar eens met een zware fiets zonder motor thuis. ;-)
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: elektrische fiets

        Als een fabrikant voor alle onderdelen de goedkoopste gebruikt die er te vinden zijn, dan kan die een goedkope fiets in elkaar steken.
        En die 120km, daar twijfel ik ook heel sterk aan (tenzij er een stand is waarbij de motor maar een paar Watt vermogen bijlevert terwijl je trapt, of misschien blijft de verlichting 120km branden als je de motor niet gebruikt).
        (Er staat "Titanium" op het frame, maar het is de kleur die "Titanium 468" heet.)

        Ik heb geen ervaring met elektrische fietsen, buiten een heel kort proefritje met de elektrische fiets van iemand van de fotoclub.

        Zolang ik met de fiets nog redelijk vooruit geraak denk ik er niet aan om over te stappen naar een elektrische fiets.
        Voorlopig steek ik nog veel andere fietsers voorbij tijdens de dagelijkse woon-werk verplaatsingen (en als ze mij toch voorbijsteken, dan zijn er dat gewoonlijk met een koersfiets).

        Let ook op de banden, als er daar op bespaard is, dan rij je heel dikwijls plat (dat was ook zo bij mijn nieuwste fiets, de eerste week was het al prijs, ik heb er toen meteen degelijke antilekbanden opgelegd, en iets meer dan een half jaar verder heb ik geen enkele lekke band meer gehad).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: elektrische fiets

          Wat mijn gereputeerde fietsenmaker (100 jaar familiebedrijf) verteld heeft:

          Alle goedkope fietsen zoals Decatlon en zo komen uit landen waar ze met "vreemde" onderdelen werken. Ze worden gefabriceerd in landen als Turkije, China, Korea,... Die onderdelen zijn hier niet standaard en de onderdelen zijn materiaaltechnisch ook minderwaardig.
          Met als gevolg dat als er aan gewerkt moet worden, je geen onderdelen kan vinden. Remblokjes en banden zijn nu wel geen probleem maar het zit eerder in de fijnmechanische zaken die na pakweg 10 jaar slijten.
          En dat soort goedkope fietsen verslijt ook veel sneller. Minder stevig chassis, minder veilig.

          Het is een bewuste keuze die je maakt. Of je rijd lang op uw gemak met een duurdere fiets of je vervangt hem na een paar jaar door een nieuw goedkoop.
          Welke optie het goedkoopst is zal vooral afhangen van de intensiteit waarmee je de fiets zal gebruiken.

          Los van deze ben ik nooit voorstander geweest van elektrische fietsen of auto´s. HET knelpunt is en blijft altijd de zeer dure batterij die bovendien niet lang meegaat. Je mag blij zijn als je er 5 jaar mee kan bollen.
          Kan je na 5 jaar terug 1000 euro hoesten voor een nieuwe batterij.

          Er wordt zeer intensief gezocht naar nieuwe technologieen die beter/duurzamer zijn in batterijtechnologie maar tot op heden zit dat nog allemaal in labo en is dat niet op de markt verkrijgbaar.

          Comment


          • #6
            Re: elektrische fiets

            Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
            Als je ziet welke afmontage componenten op deze fiets zitten kun je niet teveel verwachten eigenlijk...
            Alles hangt af van wat je er wil mee gaan doen natuurlijk , is het voor wekelijks een ritje van 20km of gaat die dagelijks gebruikt worden...
            Een goede elektrische fiets is niet goedkoop en dan nog zal de batterij steeds het zwakste punt blijven, toch zullen de duurdere types betere batterijen hebben/gebruiken ( vergelijk bvb eens met accu boormachines van merken als Hilti/Festool tov Bosh/Makita en je weet genoeg ).
            Zelf heb ik geen ervaring met elektrische fietsen maar mijn ma heeft sinds een jaartje of 3 een Flyer : http://www.flyer-fietsen.nl/ , een Zwitsers merk en ik moet zeggen dat de afmontage en bouwkwaliteit echt zeer hoog is bij dit merk , is ook zeer aangenaam om mee te rijden. Kost wel iets meer dan bovenstaande die je hier toont....
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • #7
              Re: elektrische fiets

              Ik heb een zeer betaalbare E fiets van Oxford .
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #8
                Re: elektrische fiets

                Ik heb 18 maanden een (te?) dure E-fiets (€3300) en de maximale afstand die ik haal met een acculading is 100km in de laagste stand.
                Je moet de accu die ook veel te duur is goed onderhouden en ook in de winter zijn werk laten doen (laden/ontladen) wil je er minstens vijf jaar plezier aan beleven.

                Comment


                • #9
                  Re: elektrische fiets

                  Al jaren de referentie bij onze Noorderburen; de ANWB-test: https://www.anwb.nl/fietsen/elektris...en/e-bike-test
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: elektrische fiets

                    Is het om "niet" meer te hoeven trappen, dan ben je beter met een scooter, komt je op termijn goedkoper uit
                    en is een uitgewerkt ontwerp waar je jaren zonder problemen mee kan rijden.
                    Wil je het combineren met beweging, dan is een elektrische fiets een idee, maar de kosten moet je er wel bij nemen....

                    Comment


                    • #11
                      Re: elektrische fiets

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      ....
                      Je moet de accu die ook veel te duur is goed onderhouden en ook in de winter zijn werk laten doen (laden/ontladen) wil je er minstens vijf jaar plezier aan beleven.
                      Wij kunnen er van meespreken: door gebrek aan goede instructies hebben we dus niet goed geladen/ontladen en is de actieradius van de batterij van 100 km plots naar 30 km gereduceerd na amper 2.000 km. Heb een paar verkopers gebeld en gevraagd hoe het juist moet met die batterijen en hun verhaal klopt nog niet 100%.

                      Comment


                      • #12
                        Re: elektrische fiets

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                        Wij kunnen er van meespreken: door gebrek aan goede instructies hebben we dus niet goed geladen/ontladen en is de actieradius van de batterij van 100 km plots naar 30 km gereduceerd na amper 2.000 km. Heb een paar verkopers gebeld en gevraagd hoe het juist moet met die batterijen en hun verhaal klopt nog niet 100%.
                        Lithium-ion cellen verouderen het snelst als de lading tussen 4 en 4,2V zit (80-100% geladen), en dat gaat dan nog wat sneller als de temperatuur hoger wordt (chemische reacties gaan altijd sneller bij hogere temperaturen).
                        Bij sommige laptops kan je instellen dat de accu maar tot 80% geladen wordt, en dan gaat die veel langer mee.
                        Het nadeel is wel dat je minder lang op die accu kan werken voor ze leeg is.
                        Te diep ontladen is ook heel slecht voor lithium-ion cellen, maar bij degelijke accupacks zit er zeker een beveiliging ingebouwd om dat te voorkomen, daardoor kan je die gewoonweg niet te diep ontladen (want dan valt de accu uit).
                        Lithium-ion cellen laden bij temperaturen onder de 0°C is ook heel slecht (zelfs gevaarlijk), want dan worden er na verloop van tijd kortsluitingen gevormd in de cellen zelf.
                        Als je een fietsaccu wil laden op een koude winterdag, geef die dan eerst voldoende tijd om weer op te warmen (mee naar binnen nemen, en pas na een paar uur laden).
                        Als je die fiets niet gebruikt in de winter, zorg er dan voor dat de accu zeker niet 100% geladen is, tussen de 40 en 80% is veel beter.

                        Toen ik de eerste digitale camera's met lithium-ion accu's begon te gebruiken werd de accu telkens na gebruik bijgeladen.
                        Maar na een paar jaar merkte ik dat de capaciteit van die accu's vrij snel verminderde.
                        Tegenwoordig laad ik de accu net voor ik ze nodig heb, als ze zo goed als leeg was tijdens gebruik, dan laad ik ze wel meteen bij, maar ik laat ze niet tot 100% laden (bij de Canon laders die ik gebruik kan je de laadtoestand volgen door het knipperen van het ledje).
                        Sinds ik dat zo doe lijkt het er op dat de accu's veel langer hun volledige capaciteit behouden.
                        Camera-accu's die ik bijna nooit nodig heb bewaar ik in de koelkast (vertraagde chemische reacties = minder veroudering).

                        De opbouw van een accupack is ook heel belangrijk voor de levensduur.
                        Als er geen systeem inzit om de cellen onderling te balanceren (ervoor zorgen dat elke cel dezelfde laadspanning krijgt), dan zal de onbalans er na vrij korte tijd voor zorgen dat de bruikbare capaciteit flink vermindert (dat heb ik bij fietslicht accu's meegemaakt, daar heb ik dan extra aansluitpunten bijgemaakt om die op een hobbycharger aan te sluiten zodat alle cellen wel de correcte spanning kregen).
                        Het is best mogelijk dat de onbalans het grootste probleem is bij goedkope fietsaccu's, dan zijn de cellen misschien nog niet versleten, maar als er eentje tussen zit die maar 50% wordt geladen, dan valt het hele pakket uit zodra die ene cel in beveiliging gaat omdat de spanning te laag wordt.

                        Er is nog een heel belangrijk punt, de veroudering van lithium-ion cellen kan worden tegengehouden door de samenstelling van het elektrolyt.
                        De betere fabrikanten gebruiken een betere samenstelling, en die cellen kunnen dan ook een stuk langer meegaan (door bepaalde toevoegingen kunnen die cellen dan veel beter tegen de maximumspanning, ze verouderen dan veel trager).

                        Ik lees geregeld dat er weer een of andere professor een "wonderaccu" heeft uitgevonden, maar tot nu toe heb ik er nog geen praktische toepassingen van gezien.
                        In het labo zal dat allemaal wel heel goed werken, maar de praktijk is gewoonlijk toch nog net iets anders dan een laboratorium.
                        Maar ook de accufabrikanten zullen niet zo gemakkelijk heel hun productieproces omgooien voor die nieuwere technologie (dat kost een heleboel geld).

                        Dit ziet er weer heel goed uit, maar het valt weer af te wachten of er ook werkelijk praktische toepassingen van komen https://www.bright.nl/nieuws/94-jari...terijdoorbraak .
                        Die accu wordt veel veiliger, goedkoper, kan veel meer keren worden geladen, en er zit geen lithium in dat erg veel geld (en energie) kost.
                        Met dat soort accu wordt het haalbaar om in elke woning een accu te installeren om zonne-energie op te slaan voor wanneer je die nodig hebt (toch als de capaciteit 3x zo groot is, en als de accu dan ook nog goedkoper te produceren is dan lithium-ion).
                        Ook voor elektrische auto's is die accu een wondermiddel, een accu die maar 1/3 van het gewicht en volume heeft is veel beter weg te werken, en een lichtere accu zorgt zo al voor betere prestaties (de elektromotor mag een lager vermogen hebben voor dezelfde prestaties).

                        Tesla is aan het afwijken van het standaardformaat van lithium-ion cellen (18650), door die cellen iets grotere afmetingen te geven is het mogelijk om meer energie op te slaan binnen dezelfde afmetingen van het accupack (grotere capaciteit per cel, minder cellen nodig voor dezelfde totaalcapaciteit, en omdat er veel minder verbindingen zitten in dat accupack wordt de productie ook goedkoper). Misschien dat ze die cellen later ook gaan gebruiken voor andere toepassingen (laptops, elektrische fietsen...).
                        Maar het blijven wel nog altijd lithium-ion cellen met de nadelen die daar bij horen (beperkte levensduur, en gevaarlijk als ze "mishandeld" worden).
                        Last edited by Black B@ndit; 31 maart 2017, 19:47.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: elektrische fiets

                          Dan hebben wij zeker geluk.
                          De fiets (Oxford M25) van mijn vrouw is drie jaar oud en wij merken nog praktische geen verschil in het aantal km dat kan gereden worden met een volle batterij.
                          Wat ik wel merk is dat mijn fiets (Oxford Cambridge n7) nooit aan het aantal km raakt dat mijn vrouw haar fiets aangeeft.

                          Beiden gisteren opgeladen, de fiets van mijn vrouw geeft 116 km aan op stand 1, die van mij 94 km op stand 1.
                          Wij laden wel gedurende de winter (wanneer wij niet fietsen) ongeveer elke maand eens op (is dit nu goed of slecht, dat weet ik niet, maar het werd ons aangeraden door de verkoper) en dit blijkt toch achter alles positief uit te draaien.

                          Beide fietsen hebben wel een verschillende batterij, misschien komt het verschil in range daar door ?

                          De M25 : Lithium-ion 36V 14.5Ah
                          De Cambridge : Lithium-ion 36V 11.6Ah

                          Wellicht weet Bart hier meer over ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: elektrische fiets

                            De accu tijdens de wintermaanden bijladen is eigenlijk niet zo'n goed idee, want dan blijft de spanning van de cellen tussen 4 en 4,2V wat voor een versnelde veroudering zorgt.
                            Maar als de accu op een koele plaats bewaard wordt terwijl die 100% geladen is, dan zijn de chemische reacties in de lithium-ion cellen minder sterk en zal de veroudering ook vertragen.
                            Lithium-ion cellen hebben bijna geen last van zelfontlading, daarom is het niet nodig om ze elke maand bij te laden.
                            Tenzij er meer elektronica in de accu is ingebouwd, want ik merk dat sommige camera-accu's zichzelf wel ontladen, maar volgens mij komt dat vooral omdat ze er tegenwoordig graag een systeem inbouwen waardoor de compatibele accu's (die doorgaans net even goed zijn, maar wel een pak goedkoper) niet meer willen werken (of foutmeldingen geven als je ze in de camera steekt).
                            Die elektronica verbruikt continu een kleine stroom waardoor de accu na een paar maanden ook vanzelf leeg raakt, en eigenlijk is dat ook weer slecht voor de levensduur (ze verkopen graag op tijd nieuwe accu's).
                            In een fietsaccu zal je zo geen chips aantreffen die stroom blijven verbruiken, daar is het alleen de zelfontlading van de cellen zelf die telt.
                            Een goede lithium-ion cel zou normaalgezien zeker geen 10% van de lading mogen verliezen op een jaar.
                            Daarom is het dus overbodig om die elke maand opnieuw aan de lader te hangen.

                            De accu van de M25 heeft een capaciteit van 522Wh, de Cambridge accu is maar 417,6Wh (als de fabrikant niet overdreven heeft, want dat is dikwijls ook een probleem, en als de accu bijvoorbeeld al een jaar oud is tegen dat je ze begint te gebruiken, dan is de capaciteit ook al lager door de veroudering, die chemische reacties in de cellen zijn niet te stoppen, vertragen kan wel door de stockagetemperatuur laag te houden).
                            Verder speelt het soort versnellingen van de fiets een rol (de 7 versnellingsnaaf van Shimano heeft bijvoorbeeld verliezen tot wel 20% in bepaalde versnellingen, een derailleur heeft veel minder verliezen).
                            De ene band heeft een grotere rolweerstand dan de andere, een te lage bandenspanning zorgt ook voor een grotere rolweerstand...
                            Zelfs de stand van het stuur speelt een rol, hoe rechter je op de fiets zit, hoe meer luchtweerstand, zelfs fietstassen zorgen voor een grotere luchtweerstand.
                            Tegenwind en hellingen zorgen ook voor een groter elektrisch verbruik.
                            Als je rekening moet houden met al die factoren, dan is het erg moeilijk om een precies getal te geven voor het aantal kilometers dat kan gereden worden per lading.
                            De rijstijl heeft ook een invloed, en als je bijvoorbeeld op wegen rijdt waar er veel verkeerslichten staan (dikwijls terug optrekken), dan zal de accu ook nog eerder leeg zijn.


                            Het opgegeven aantal kilometers dat je zou kunnen rijden (op de fietscomputer), dat wordt bepaald door de capaciteit van de accu.
                            Daarbij gaat de computer er van uit dat die accu nog de volle capaciteit heeft, want die capaciteit zal door de fabrikant ingesteld zijn in de software.
                            Als de accu dan wat ouder wordt zal de computer nog altijd zien dat de accu helemaal geladen is (de spanning na het laden blijft dezelfde, ook al is de capaciteit verminderd), en daarop berekent de computer dan hoe ver je kan rijden.
                            Maar de computer kan geen accucapaciteit meten, dat kan alleen door een accu helemaal te laden, en daarna met een bepaalde stroomsterkte te ontladen (dat blijft nog altijd de enige mogelijkheid om die juist te bepalen).
                            De spanning zegt niets over de capaciteit, een kleine lithium-ion cel van 100mAh heeft net dezelfde spanning na het laden als een 18650 cel van 3400mAh (4,2V per cel).
                            Als de capaciteit van een accu vermindert, dan blijft de maximale spanning na het laden hetzelfde, maar onder belasting zal de spanning dan wel sneller zakken.


                            Als het je interesseert dan krijg je hier de hele uitleg over veroudering van lithium-ion cellen (en wat er aan te doen is om dat te beperken): https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs&t=36s
                            Een aantal factoren heb je niet in de hand, maar veruit de belangrijkste factor blijkt de spanning te zijn, als die boven de 4,0V komt (per cel), dan zal een lithium-ion accu een stuk sneller verouderen dan wanneer die onder die 4,0V blijft.
                            Het enige nadeel is dan dat je nooit de volle 100% van de capaciteit kan benutten, maar daar staat dan wel een veel langere levensduur tegenover.
                            Last edited by Black B@ndit; 1 april 2017, 10:14.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: elektrische fiets

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              De accu tijdens de wintermaanden bijladen is eigenlijk niet zo'n goed idee, want dan blijft de spanning van de cellen tussen 4 en 4,2V wat voor een versnelde veroudering zorgt.
                              Maar als de accu op een koele plaats bewaard wordt terwijl die 100% geladen is, dan zijn de chemische reacties in de lithium-ion cellen minder sterk en zal de veroudering ook vertragen.
                              Lithium-ion cellen hebben bijna geen last van zelfontlading, daarom is het niet nodig om ze elke maand bij te laden.
                              Tenzij er meer elektronica in de accu is ingebouwd, want ik merk dat sommige camera-accu's zichzelf wel ontladen, maar volgens mij komt dat vooral omdat ze er tegenwoordig graag een systeem inbouwen waardoor de compatibele accu's (die doorgaans net even goed zijn, maar wel een pak goedkoper) niet meer willen werken (of foutmeldingen geven als je ze in de camera steekt).
                              Die elektronica verbruikt continu een kleine stroom waardoor de accu na een paar maanden ook vanzelf leeg raakt, en eigenlijk is dat ook weer slecht voor de levensduur (ze verkopen graag op tijd nieuwe accu's).
                              In een fietsaccu zal je zo geen chips aantreffen die stroom blijven verbruiken, daar is het alleen de zelfontlading van de cellen zelf die telt.
                              Een goede lithium-ion cel zou normaalgezien zeker geen 10% van de lading mogen verliezen op een jaar.
                              Daarom is het dus overbodig om die elke maand opnieuw aan de lader te hangen.

                              De accu van de M25 heeft een capaciteit van 522Wh, de Cambridge accu is maar 417,6Wh (als de fabrikant niet overdreven heeft, want dat is dikwijls ook een probleem, en als de accu bijvoorbeeld al een jaar oud is tegen dat je ze begint te gebruiken, dan is de capaciteit ook al lager door de veroudering, die chemische reacties in de cellen zijn niet te stoppen, vertragen kan wel door de stockagetemperatuur laag te houden).
                              Verder speelt het soort versnellingen van de fiets een rol (de 7 versnellingsnaaf van Shimano heeft bijvoorbeeld verliezen tot wel 20% in bepaalde versnellingen, een derailleur heeft veel minder verliezen).
                              De ene band heeft een grotere rolweerstand dan de andere, een te lage bandenspanning zorgt ook voor een grotere rolweerstand...
                              Zelfs de stand van het stuur speelt een rol, hoe rechter je op de fiets zit, hoe meer luchtweerstand, zelfs fietstassen zorgen voor een grotere luchtweerstand.
                              Tegenwind en hellingen zorgen ook voor een groter elektrisch verbruik.
                              Als je rekening moet houden met al die factoren, dan is het erg moeilijk om een precies getal te geven voor het aantal kilometers dat kan gereden worden per lading.
                              De rijstijl heeft ook een invloed, en als je bijvoorbeeld op wegen rijdt waar er veel verkeerslichten staan (dikwijls terug optrekken), dan zal de accu ook nog eerder leeg zijn.


                              Het opgegeven aantal kilometers dat je zou kunnen rijden (op de fietscomputer), dat wordt bepaald door de capaciteit van de accu.
                              Daarbij gaat de computer er van uit dat die accu nog de volle capaciteit heeft, want die capaciteit zal door de fabrikant ingesteld zijn in de software.
                              Als de accu dan wat ouder wordt zal de computer nog altijd zien dat de accu helemaal geladen is (de spanning na het laden blijft dezelfde, ook al is de capaciteit verminderd), en daarop berekent de computer dan hoe ver je kan rijden.
                              Maar de computer kan geen accucapaciteit meten, dat kan alleen door een accu helemaal te laden, en daarna met een bepaalde stroomsterkte te ontladen (dat blijft nog altijd de enige mogelijkheid om die juist te bepalen).
                              De spanning zegt niets over de capaciteit, een kleine lithium-ion cel van 100mAh heeft net dezelfde spanning na het laden als een 18650 cel van 3400mAh (4,2V per cel).
                              Als de capaciteit van een accu vermindert, dan blijft de maximale spanning na het laden hetzelfde, maar onder belasting zal de spanning dan wel sneller zakken.


                              Als het je interesseert dan krijg je hier de hele uitleg over veroudering van lithium-ion cellen (en wat er aan te doen is om dat te beperken): https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs&t=36s
                              Een aantal factoren heb je niet in de hand, maar veruit de belangrijkste factor blijkt de spanning te zijn, als die boven de 4,0V komt (per cel), dan zal een lithium-ion accu een stuk sneller verouderen dan wanneer die onder die 4,0V blijft.
                              Het enige nadeel is dan dat je nooit de volle 100% van de capaciteit kan benutten, maar daar staat dan wel een veel langere levensduur tegenover.
                              Bedankt Bart voor de duidelijke uitleg 👍.

                              Comment

                              Working...
                              X