Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART wel of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART wel of niet?

    Hallo,

    Ik heb een vraag en ik kom er maar niet uit.
    Ik sta op punt om de Sigma 18-35 mm te kopen, maar toch heb ik twijfels omdat de lens niet beschikt over stabilisatie.

    Ik heb de Sigma 17-70mm en dat is een goeie lens, maar de 18-35 is TOP zoals ik gelezen heb in vele reviews, en in die reviews was er vrijwel geen sprake van het gemis van stabilisatie (waarschijnlijk omdat je met deze lichtsterke lens met snellere sluitertijden kan werken)
    Nu heb ik vandaag de test gedaan met de 17-70 met stabilisatie uit en ik was verwonderd te zien dat er geen verschil was. Hoe verklaar je zoiets?

    Ik gebruik de lens hoofdzakelijk voor landschap, reizen, fotografie van mensen enz. Soms met statief maar meer uit de losse hand.

    Wie verlost me uit mijn twijfel?

  • #2
    Re: SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART wel of niet?

    Het verschil met VR aan merk je pas bij lage sluitertijden.
    Een VB:
    35mm op 1/200s VR uit => bruikbare foto
    35mm op 1/200s VR aan => bruikbare foto

    Geen echt verschil, maar bij lagere sluitertijden:

    35mm op 1/15s VR uit => onscherpe foto
    35mm op 1/15s VR aan => bruikbare foto

    Bij wijdere lenzen is de sluitertijd iets minder kritiek, vandaar dat het ontbreken van VR minder storend is dan bv bij een 70-200.

    Misschien moet je eerst eens de vraag stellen wat je nu ontbreekt, ipv de vraag of de Sigma 18-35 iets voor jou is.
    Last edited by Eanx; 28 maart 2017, 07:20.
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART wel of niet?

      Stabilisatie dient enkel om de beweging van de kamera (fotograaf) op te vangen.
      Als je een foto uit de hand neemt van iets dat niet beweegt en je krijgt bewegingsonscheepte, dan kan beeldstabilisatie uitkomst bieden. Neem je een foto van mensen die bewegen, dan zal beeldstabilisatie geen verschil geven. Neem je een foto van op statief, dan kan beeldstabilisatie zelfs een nadeel zijn. Sommige systemen detecteren dat je een statief gebruikt.


      -TT-

      Comment


      • #4
        Re: SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART wel of niet?

        Je moet jezelf 2 vragen stellen.
        Wat vind je niet goed aan je 17 70 lens?
        Lost de 18 - 35 dit probleem op?


        -TT-

        Comment


        • #5
          Re: SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART wel of niet?

          Ja die vraag heb ik me uiteraard al gesteld. 17-70 is goed maar niet top. Ik heb gelezen dat de scherpte van de Sigma 18-38 evenredig zou zijn aan de 24-70 van Nikon en daarom zou ik hem kopen. Want dat verschil is duidelijk zichtbaar.
          Daarnaast doe ik regelmatig avondfotografie en dan is de lichtsterkte van de lens ook een uitkomst. Is het geheel donker, dan met een statief en dan heb ik die VR toch niet nodig.
          Verder heb ik de Nikkor 70-200, Nikkor 50mm, en de Sigma 150-600 C, Allemaal scherpe lenzen.

          Volgende week vertrek iknaar de Filippijnen en ga ik de rijstterrassen bezoeken en ook de Pinatubo vulkaan. En dan wil ik foto's van topkwaliteit.

          Comment


          • #6
            Re: SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART wel of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
            Het verschil met VR aan merk je pas bij lage sluitertijden.
            Een VB:
            35mm op 1/200s VR uit => bruikbare foto
            35mm op 1/200s VR aan => bruikbare foto

            Geen echt verschil, maar bij lagere sluitertijden:

            35mm op 1/15s VR uit => onscherpe foto
            35mm op 1/15s VR aan => bruikbare foto

            Bij wijdere lenzen is de sluitertijd iets minder kritiek, vandaar dat het ontbreken van VR minder storend is dan bv bij een 70-200.

            Misschien moet je eerst eens de vraag stellen wat je nu ontbreekt, ipv de vraag of de Sigma 18-35 iets voor jou is.
            Dank je voor de toelichting Eanx. Dit zal mijn keuze makkelijker maken.

            Comment


            • #7
              Re: SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART wel of niet?

              Ik heb de 18-35 ART i.c.m. de Nikon D5300 en ik vind het een uitstekende lens. Wat ik nu niet heb aan kwaliteit / scherpte / ... in mijn foto's is de schuld van de vrouw achter de knopjes, en niet van de lens.
              Ik heb wel een firmware update van de lens moeten doen via de USB-dock, omdat de autofocus in de liveview niets deed, terwijl die het wel deed door de zoeker. Mocht je de lens kopen, zou ik het zeker testen voor je vertrekt. 't Is een kwestie van 5 minuutjes om de update te doen, maar dan moet je natuurlijk wel de USB-dock hebben. Het is ook een zware lens om mee rond te banjeren, hou dat wel in je achterhoofd.
              Rozemarijn

              Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

              Comment


              • #8
                Re: SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART wel of niet?

                Dank je voor de reactie en de tip Rozemarijn.
                Het gewicht maakt me niets uit, 800 gram is niets vergeleken bij mijn 150-600 van 2,86 kg waar ik regelmatig 10 tot 12 km mee wandel

                Live view gebruik ik nooit.

                Comment


                • #9
                  Re: SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART wel of niet?

                  Ik gebruik de liveview soms voor opnames in moeilijk bereikbare posities. Schermpje kantelen, liveview aan, inzoomen op het punt waar je wil focussen, autofocus en eventueel nog manueel bijregelen, knopje drukken en klaar. En dat zonder op je buik op de vloer / in de modder / ... te liggen.

                  Mocht je de lens kopen, veel succes ermee! Verschillende hobbyfotografen uit mijn omgeving zijn jaloers op de mijne
                  Rozemarijn

                  Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART wel of niet?

                    Het grootste voordeel van de 18-35 f1,8 is de lichtsterkte, de 17-70 heeft een maximale diafragma-opening van f2,8-f4, naargelang de gebruikte brandpuntsafstand.
                    Als je beide lenzen op f8-f11 gebruikt (om alles scherp te krijgen bij landschappen), dan zal het verschil in scherpte waarschijnlijk niet meteen opvallen.
                    Het is vooral bij de heel grote diafragma-openingen dat de 18-35 f1,8 in het voordeel is ten opzichte van de 17-70 f2,8-4.

                    Als je die alleen op f8-f11 gebruikt, dan is er dus niet erg veel voordeel te halen uit de 18-35 f1,8.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment

                    Working...
                    X