Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens grondig cleanen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens grondig cleanen

    Hallo

    Ik poets als het nodig is mijn lenzen met een daarvoor bestemd lenzendoekje.
    Het lijkt me echter logisch dat zo'n doekje na ieder gebruik niet echt proper blijft.
    Ik dacht dat er ook een daarvoor bestemde vloeistof bestaat om lenzen grondig proper te maken .
    Lijkt me toch af en toe een betere oplossing.
    Iemand die hier ervaring mee heeft ?

    mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: lens grondig cleanen

    Inderdaad. Maar probeer dit zo weinig mogelijk te doen. Je kan ook teveel gaan poetsen zodat het glas na verloop van tijd slijtage zal vertonen.
    Vergelijk dit met een bril...

    vet of vuil die je ontdaan hebt van je lens hangt "vast aan je doekje". Als je deze teveel opnieuw gebruikt zal je het vuil terug op je lens gaan opensmeren.
    http://500px.com/lishapics

    Comment


    • #3
      Re: lens grondig cleanen

      Ik gebruik daarvoor Isopropanol.(zoals voor de sensor).
      Als het nodig is.
      Anders lensdoekje,maar wel op tijd wisselen.

      Comment


      • #4
        Re: lens grondig cleanen

        Ik gebruik af en toe dit borsteltje om stof van het frontelement van de lenzen te vegen: https://www.kamera-express.be/is-bin...cAAAE1oXRCCThj

        Als ik geen foto's heb gemaakt in extreme omstandigheden is dat borsteltje altijd meer dan voldoende.
        Om de kans op beschadiging van het frontelement (coating) zoveel mogelijk te vermijden is het aan te raden om er zo weinig mogelijk aan te komen, eender welke methode je gebruikt kan voor beschadiging zorgen.
        Ik denk dat zo'n borsteltje minder kans geeft op krassen dan een doekje, als je de haartjes van het borsteltje zelf niet aanraakt, dan komen er ook geen andere verontreinigingen op het lenselement terecht.

        Ik heb er al gezien die de hele coating van het frontelement hadden gewreven met hun lensdoekje.
        Sommigen zitten de hele dag met dat doekje over het frontelement te wrijven, en dat is helemaal niet nodig, een klein stofje dat op het frontelement ligt, dat zie je niet op de foto.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: lens grondig cleanen

          Ik poets mijn lenzen (glas) zo eens in de paar maand +/-.
          Altijd goed opletten dat er geen zandkorrels op je glas zitten. Daarom best even blazen met een peertje of met een zeer zacht borsteltje de lens stofvrij te maken.
          Normaal is dat voldoende.
          Zitten er echter vetvingers op dan is Isopropanol HET kuismiddel bij uitstek. Te koop bij de apotheek voor ongeveer 5 euro voor een flesje van 100cc.
          Je kan dit kuismiddel ook kopen in de betere fotowinkel maar daar betaal je 15 euro voor 1 cc. LOL. (afzetters).
          Isopropanol is eigenlijk een soort alcohol en gebruiken ze veel als kuismiddel in de electronicasector, labo´s en zo.

          Ik heb tot nu nog nooit schade ondervonden.

          Comment


          • #6
            Re: lens grondig cleanen

            Isopropanol.....En is er geen kans op beschadiging van de lenscoating ?

            Bedankt voor de tips

            Mvg
            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
            www.ginodepreter.com

            Comment


            • #7
              Re: lens grondig cleanen

              Ik heb het toch nog nooit gehoord dat isopropanol een probleem zou zijn voor coatings.
              Dat is ook wat mijn ervaring na ongeveer 15 jaar gebruik bevestigd.
              Weet ook dat sommigen isopropanol gebruiken om de sensor mee te poetsen. Ook zonder problemen.
              Moet je weten dat op de AA filter van de sensor een bepaalde metaaloxyde coating zit.

              Wel is mij bekend dat een ander kuismiddel, namelijk zuivere methanol, WEL een probleem is voor coatings.
              Vroeger had je een gekend kuismiddel "eclipse" wat eigenlijk een mengeling was van methanol en nog iets.
              Ze hebben het uit de handel moeten halen omdat er problemen waren met coatings op sensoren.
              Het merk bestaat nog steeds maar nu zou de samenstelling bestaan uit .... isopropanol

              Weet ook dat isopropanol zeer veel gebruikt wordt in labo´s om optisch materiaal mee te poetsen. En dat doen ze dagelijks zonder problemen.

              Comment


              • #8
                Re: lens grondig cleanen

                Ik heb net een flesje van 100ml (?) gaan halen in de apoteek voor 3 euro, straks eens proberen.

                Mvg
                Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                www.ginodepreter.com

                Comment


                • #9
                  Re: lens grondig cleanen

                  Sinds de jaren zeventig gebruik ik DIT.
                  Blijft er nog vuil achter dan asem ik eens flink op het glas en direct met een lensdoekje wrijf ik lichtjes over de lens. Mijn filters behandel ik ook zo.
                  Zelfs onder een sterke loep zie ik absoluut geen gebruikssporen.
                  Maar als het echt te gortig is dan was ik mijn filters en lauw sopje met Dreft afwas zeep en goed spoelen met lauw/warm water onder de kraan en droogblazen met de Föhn.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens grondig cleanen

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Ik heb het toch nog nooit gehoord dat isopropanol een probleem zou zijn voor coatings.
                    Dat is ook wat mijn ervaring na ongeveer 15 jaar gebruik bevestigd.
                    Weet ook dat sommigen isopropanol gebruiken om de sensor mee te poetsen. Ook zonder problemen.
                    Moet je weten dat op de AA filter van de sensor een bepaalde metaaloxyde coating zit.

                    Wel is mij bekend dat een ander kuismiddel, namelijk zuivere methanol, WEL een probleem is voor coatings.
                    Vroeger had je een gekend kuismiddel "eclipse" wat eigenlijk een mengeling was van methanol en nog iets.
                    Ze hebben het uit de handel moeten halen omdat er problemen waren met coatings op sensoren.
                    Het merk bestaat nog steeds maar nu zou de samenstelling bestaan uit .... isopropanol

                    Weet ook dat isopropanol zeer veel gebruikt wordt in labo´s om optisch materiaal mee te poetsen. En dat doen ze dagelijks zonder problemen.
                    Vanmiddag effe langs kamera express gelopen om een nieuw lensdoekje te kopen om te gebruiken met de isopropanol.
                    Die verkoper vroeg met grote verbaasde ogen : een lensdoekje ???? Zou je dat wel doen ???
                    Ik leg uit dat ik dit doekje wil gebruiken met isopropanol en hij vond dat blijkbaar een heel slecht idee om je glas met iets van vocht te poetsen om te coating niet te beschadigen
                    Maar ik ga het toch proberen
                    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                    www.ginodepreter.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens grondig cleanen

                      Lensdoekjes ben ik geen groot fan van. De reden is dat ik aan zee woon en dus met regelmaat op strand of in de duinen een shoot doe.
                      Het gevolg is dat er vettige zandkorrels op de lens komen te zitten.
                      Ga je die rondsmeren met een doekje dan kan je evengoed schuurpapier gebruiken en dat is een drama op je lens.

                      Daarom ga ik zo te werk:

                      Eerst het glas inspecteren of er niets op zit.
                      Ik gebruik een led lampje die ik aan de andere kant van de lens hou. Zo kan je perfect door de lens zien hoeveel vuil er op zit.

                      Met een borsteltje neem ik eventueel "grof vuil" weg zoals zandkorrels, haartjes,...
                      Dan blaas ik met een peertje nog eens goed na.

                      Dan is de vraag welk soort vuil er op je lens zit. En dat is beetje gokwerk.
                      Het kan wateroplosbaar zijn (slijk, slijm,...) of iets van vettigheid (vetvingers,...)

                      Isopropanol zal zeer goed vettigheid wegnemen.
                      Dit doe ik als volgt:

                      - neem verse tissue (wit merk delhaise zonder parfum, zonder talg) en doe er wat isopropanol op (niet drijfnat!)
                      - breng het aan op je glaswerk en smijt de tissue weg
                      - het glas zou nu nog steeds nat moeten zijn, dit droog je op met een verse tissue.
                      - nu zal er stof op je glas zitten van de tissue. die blaas je weg met een peertje.

                      Eventueel herhalen bij extreme gevallen.

                      Properder dan dit krijg je het niet.

                      Doe zeker NOOIT isopropanol al gietend op je glas! Geen enkele vloeistof trouwens.
                      Het zal binnendringen in de behuizing en isopropanol verdampt relatief traag waardoor het er lang zal blijven zitten.

                      Voor wateroplosbaar vuil doe ik dezelfde procedure maar dan met water op mijn tissue en een heel klein beetje instanet.

                      Ik heb hier al lang over nagedacht en eigenlijk zou je de twee in een kunnen combineren want isopropanol is mengbaar met water.
                      Heb het nog niet geprobeerd maar als je nu bij die isopropanol 50% water doet dan vang je eigenlijk alle problemen in 1 klap.
                      Maar dat moet ik zelf nog proberen. dus ik weet niet of dat goede resultaten geeft.

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens grondig cleanen

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        Lensdoekjes ben ik geen groot fan van. De reden is dat ik aan zee woon en dus met regelmaat op strand of in de duinen een shoot doe.
                        Het gevolg is dat er vettige zandkorrels op de lens komen te zitten.
                        Ga je die rondsmeren met een doekje dan kan je evengoed schuurpapier gebruiken en dat is een drama op je lens.

                        Daarom ga ik zo te werk:

                        Eerst het glas inspecteren of er niets op zit.
                        Ik gebruik een led lampje die ik aan de andere kant van de lens hou. Zo kan je perfect door de lens zien hoeveel vuil er op zit.

                        Met een borsteltje neem ik eventueel "grof vuil" weg zoals zandkorrels, haartjes,...
                        Dan blaas ik met een peertje nog eens goed na.

                        Dan is de vraag welk soort vuil er op je lens zit. En dat is beetje gokwerk.
                        Het kan wateroplosbaar zijn (slijk, slijm,...) of iets van vettigheid (vetvingers,...)

                        Isopropanol zal zeer goed vettigheid wegnemen.
                        Dit doe ik als volgt:

                        - neem verse tissue (wit merk delhaise zonder parfum, zonder talg) en doe er wat isopropanol op (niet drijfnat!)
                        - breng het aan op je glaswerk en smijt de tissue weg
                        - het glas zou nu nog steeds nat moeten zijn, dit droog je op met een verse tissue.
                        - nu zal er stof op je glas zitten van de tissue. die blaas je weg met een peertje.

                        Eventueel herhalen bij extreme gevallen.

                        Properder dan dit krijg je het niet.

                        Doe zeker NOOIT isopropanol al gietend op je glas! Geen enkele vloeistof trouwens.
                        Het zal binnendringen in de behuizing en isopropanol verdampt relatief traag waardoor het er lang zal blijven zitten.

                        Voor wateroplosbaar vuil doe ik dezelfde procedure maar dan met water op mijn tissue en een heel klein beetje instanet.

                        Ik heb hier al lang over nagedacht en eigenlijk zou je de twee in een kunnen combineren want isopropanol is mengbaar met water.
                        Heb het nog niet geprobeerd maar als je nu bij die isopropanol 50% water doet dan vang je eigenlijk alle problemen in 1 klap.
                        Maar dat moet ik zelf nog proberen. dus ik weet niet of dat goede resultaten geeft.
                        Duidelijk
                        Ik ga je werkwijze zeker eens proberen maar ik zal zeker NIET een tissue gebruiken (ten minste als je onder ' tissue' z'on papieren zakdoekje verstaat )
                        In die papieren doekjes zit een hele fijne houtstructuur, daar wil ik zeker niet op mijn glas mee wijven .

                        bedankt
                        Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                        www.ginodepreter.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens grondig cleanen

                          Alles samengevat:
                          Eerst kijken of er geen zand etc. opzit.
                          Indien wel:borsteltje,en eventueel blazen.
                          Blijvende vegen:slijk of iets anders.
                          Slijk:voldoende vochtigheid en zeker niet hard wrijven.Zitten zandkoreltjes in.Eventueel in verschillende malen.
                          Vet:Isopropanol.Natuurlijk er niet over kletsen.
                          Toen ik zei:isopropanol,dacht ik aan de bij mij meest voorkomende vervuiling,nm. vingerafdrukken op frontlens.Bij fisheyes,8 mm en 15 mm makkelijk voorkomend.
                          In moeilijke omstandigheden:strand,wind,motocross,rally etc.,gebruik ik een Uv of protect-filter.Dus geen probleem met modder etc. op mijn frontlens.Rondstuivend zand op strand heeft ook een schurend effect.
                          Maar vergeet vooral niet dat een klein vlekje op je frontlens,niet te zien is op je foto en die coatings kunnen ook wel iets verdragen,tenminste als ze van goede kwaliteit zijn.
                          Dus wekelijks kuisen is overdreven.

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens grondig cleanen

                            Duidelijk
                            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                            www.ginodepreter.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens grondig cleanen

                              Er zijn veel methodes, wat ik doe, als ik thuiskom, of ter plaatse indien nodig, als ik het weet dat er kans is op vuil, dan even met de luchtbus ( verkrijgbaar in de Aldi soms of bijna altijd in de Action . Zijn daar veel goedkoper. en ook wel die omdat de druk in die merken kleiner is. niet om een technische reden, maar omdat de andere redenen ,dat bij het ontspannen van de vloeibare lucht de spuitmond te koud wordt en je dan spuit met vloeibare lucht, kwaad kan het niet,maar is vervelend. Na dit als het nodig is van bij de apotheek met een pluisvrij wonddoekje ( zijn nog steriel ook) en isopropanol. Of slijk met water.
                              https://ggpics.be/

                              Comment

                              Working...
                              X