Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

error 01 300mm 2.8 op 5D2 en 7D2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • error 01 300mm 2.8 op 5D2 en 7D2

    Zoals de titel al aangeeft. OP de 7D2 geeft de lens onmiddelijk error 01
    Op de 5D2 kan ik diafragma sturen, Autofocus werkt maar bij het nemen van een foto error 01.
    Het beeld is wel gemaakt en kan ik wel achteraf bekijken.

    Het euvel was dat er redelijk wat speling op het het frontelement gekomen was. De lens is reeds al lang uit garantie.
    De lens heb ik zelf opengemaakt en gestript tot op het probleem. Er zaten 4 vijsjes los die het frontelement vast zet aan het zoommechanisme.
    Het monteren van de lens verloopte prima (dacht ik) tot ik de lens terug op de body schroefde.

    Ik heb de lens ondertussen al 2 keer opnieuw ontmanteld. Ik zie niet echt iets die erop kan wijzen wat schade heeft?
    Toch heb ik steeds hetzelfde resultaat.

    Wat wel bizar is. Ik heb hier nog 2 oude body's liggen. En 1Dmk2 en 1200D. De lens werkt daar prima op ???
    Zou hier iemand zijn die mij misschien kan helpen denken?

    Onlangs nog een 24-70mm 2.8 ontmanteld om een probleem op te lossen. Ook geen problemen mee achteraf.

    dank je
    http://500px.com/lishapics

  • #2
    Re: error 01 300mm 2.8 op 5D2 en 7D2

    Gaat het hier om een Canon 300mm F2.8 niet IS of een Sigma/Tamron/Tokina etc 300mm F2.8
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: error 01 300mm 2.8 op 5D2 en 7D2

      Het binnenwerk van de lens is redelijk gelijk aan alle bovenstaande opgenoemde merken Rogier. Het principe berust allemaal op hetzelfde...

      In mijn geval betreft het een Sigma 2.8 300 ex dg hsm die intensief gebruikt is (of nog zal worden).

      Waarom werkt deze wel op oudere body' s en niet meer op een iets nieuwere? Dit is eigenlijk de hamvraag en mijn probleem.

      Gisteren na het plaatsen van dit bericht heb ik nog de tijd genomen om deze nogmaals opnieuw te bekijken. In de 3 uren tijd is de lens 2 x opnieuw ontmanteld geweest en heb ik nog steeds hetzelfde probleem.
      Ik zie geen schade? En toch moet er iets zijn dat ik over het hoofd moet zien. De lens zit nu terug in elkaar en kan ik nog perfect gebruiken op ouder spul... AF en diafragma OK.
      Met teleconverters perfecte communicatie.
      De lens is ondertussen al 4 keer ontmanteld.Zo kan ik het nog 10 keer ontmantelen, maar daar zie ik nu even het nut niet van in.

      Met de te grote speling op het frontelement (wat het probleem was) kon ik geen enkel scherp beeld meer maken. De lens maakt nu terug scherpe beelden.
      Misschien dat hier ook een techneut (of hobbyisten) zit (zitten) die mij een hint kan geven?


      Thanks
      Last edited by lisha; 26 maart 2017, 08:15.
      http://500px.com/lishapics

      Comment


      • #4
        Re: error 01 300mm 2.8 op 5D2 en 7D2

        Heeft die lens ooit gewerkt op die 7d of 5d ????
        Indien niet,grote kans dat je met euvel zit dat hier reeds verschillende malen aan bod gekomen is:Incompatibilteit van oudere,niet-merkeigen lenzen,op nieuwere body.
        Lens kan eventueel door Sigma aangepast worden,( herchippen van de lens),maar ik denk niet dat ze dit nog doen bij lenzen van meer dan 2 jaar.Maar kan verkeerd zijn.
        Ben dat vroeger ook tegen gekomen met een Sigma 70-210,bij overgang van EOS analoog naar EOS digitaal.Maar bij mij blokkeerde de body,en geen foto.Lens had ook een probleempje met de AF,heb toen een Canon 70-200 gekocht.
        Spijtig als dit het geval zou zijn,want toch een mooie lens.

        Comment


        • #5
          Re: error 01 300mm 2.8 op 5D2 en 7D2

          De lens werkte prima met deze combinaties. Deze zat altijd op de 7d2.
          http://500px.com/lishapics

          Comment


          • #6
            Re: error 01 300mm 2.8 op 5D2 en 7D2

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Heeft die lens ooit gewerkt op die 7d of 5d ????
            Indien niet,grote kans dat je met euvel zit dat hier reeds verschillende malen aan bod gekomen is:Incompatibilteit van oudere,niet-merkeigen lenzen,op nieuwere body.
            Dit was de beweeg reden van mijn vraag van het merk.

            Waar ik nu aan denk: check de kabeltjes, misschien is er slecht contact

            Update:
            Een paar weken geleden begon mijn Canon EF 24-105 objectief kuren te vertonen, error 01. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je dan contacten schoonmaken van zowel de camera als het objectief. Nou j…


            Diafragma kapot? Check eens of je diafragma kan dicht knijpen op de oudere body's en je ingestelde diafragma's op je body.
            Last edited by Rogier; 26 maart 2017, 10:28.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: error 01 300mm 2.8 op 5D2 en 7D2

              Dank je alvast voor de hulp. Jammergenoeg niet het antwoord waar ik naar op zoek ben.
              Het diafragma werkt. autofocus werkt... Vanmorgen heb ik een reeksje beelden gemaakt zoals dit voorbeeld hieronder.

              Een beeld zoals je al aangaf in een vorig topic Rogier. Een portret met een 500mm in je vorige topic. Dit is 300 +1.4 +1.3 cropfactor(1Dmk2n) Dit zou er zo ongeveer uitzien. op een 10 meter dacht ik.



              Alleen voor de ontmanteling werkte de lens prima (altijd al) op body's zoals 5D2 / 7D2 maar echter nu niet meer?

              Er is wel communicatie tussen de lens met de 5D2 ... ik kan beelden nemen maar na 1 beeld error 01. Die flex kabels doen het toch? Alleen met de 7D2 krijg ik onmiddelijk error 01

              Die 1Dmk2n doet het nog altijd heel goed aan dit beeld te zien...
              Last edited by lisha; 26 maart 2017, 11:32.
              http://500px.com/lishapics

              Comment


              • #8
                Re: error 01 300mm 2.8 op 5D2 en 7D2

                Ik denk net aan zoiets. kan het zijn dat er verlies zit op een flexkabel ? of dat een oudere body minder stroom vraagt door de geleiders?
                met de loep zie ik geen beschadiging. kleine deukjes heb ik wel. kan dit een oorzaak vormen ?
                http://500px.com/lishapics

                Comment


                • #9
                  Re: error 01 300mm 2.8 op 5D2 en 7D2

                  Zijn je batterijen goed opgeladen??
                  (Omdat je denkt aan stroom vragen .Stroom komt uit je body.)
                  Vooral omdat voordien deze lens wel goed werkte met je 7d2 en 5d2.

                  Comment


                  • #10
                    Re: error 01 300mm 2.8 op 5D2 en 7D2

                    Voor zover de info die ik tot nu toe heb gelezen zouden alle EF lenzen blijven werken op de nieuwe body's (ook de heel oude EF lenzen dus).
                    Als er problemen zijn met oudere lenzen op recentere camera's, dan gaat het vooral over Sigma lenzen.

                    Als die lens eerst wel goed werkte op recentere camera's, dan is er tijdens het uit elkaar halen toch ergens iets misgelopen.
                    Maar ik heb totaal geen ervaring met het inwendige van lenzen, ik weet dus niet waar je zou moeten zoeken...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: error 01 300mm 2.8 op 5D2 en 7D2

                      Ai da's minder Olivier, dat jou dit weer moet overkomen ...

                      Als ze daarvoor gewerkt heeft op je 7DII dan is er toch iets misgegaan bij het in elkaar zetten van je Sigma.
                      Ik weet dat oudere 3th party lenzen op sommige nieuwe camera's niet meer ondersteund worden, maar in jouw geval kan dat niet het probleem zijn aangezien ze daarvoor wel gewerkt heeft.
                      Ik vind het vooral eigenaardig dat ze wel nog werkt op je oudere toestellen ??
                      In ieder geval nog maar eens uit elkaar halen en alles goed controleren, die flatcables zijn gevaarlijk, een aansluiting niet goed vast zitten en je hebt problemen.

                      Alvast veel succes !

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: error 01 300mm 2.8 op 5D2 en 7D2

                        zou er een verschil zijn in de contacten van de nieuwere body's? err o1 is bij canon meestal een slechte communicatie tss lens en body. wss heb je dit al gedaan maar probeer de contacten eens te kuisen. ben niet zo technisch maar kijk eens na of er verschil te meten is tussen de contacten van de verschillende body's. INdien dat nog niets oplost zou ik eens een mailtje sturen naar een reparatie center of sigma voor wat advies. In het slechtste geval zal je ze toch moeten binnen doen.

                        ps net ook ergens gelezen dat een probleem met de IS stabilisatie bij canon ook die error code kan geven. Wel raar dat het op de ene camera wel error geeft en op de andere niet. Maar mogelijks zijn de nieuwe toestellen gevoeliger voor dergelijke problemen.
                        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                        Comment

                        Working...
                        X