Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MC Rubinar 10/1000 Macro Telephoto Lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • MC Rubinar 10/1000 Macro Telephoto Lens

    Eerste test met mijn nieuwe Rubinar 10/1000 Macro Telephoto lens.
    Een beetje een "gekke" aankoop. (Lunatic ? ter verantwoording )
    En vooral: die http://www.rugift.com/photocameras/r..._canon_eos.htm is niet te duur. Er zijn drie filters bij. Rood, groen en UV. Die filters alleen al kosten al meer als ze uit Japan komen....


    Een positief iets na mijn Zenitar debacle:

    Op die site staat er DUIDELIJK ( http://www.rugift.com/photocameras/r...us_cameras.htm ) dat de 10/1000 interfereert met de behuizing van de Canon EOS camera's. Ze raden aan om een "extension tube" te gebruiken. (De M42 tussentubes heb ik al jaaaaaaren in huis , maar dan moet de focusring aangepast worden). Probleemje dat Rugift opgelost heeft. De "infinity focus" hebben ze zelf gecorrigeerd. Geen enkel probleem noch geknutsel dus. Toch een goede service van hen.

    Gewoon de kleinste tussenring en de (bijgeleverde) M42/Eos adapterring op de camera draaien en dan op de Canon zetten. En schieten maar. Kleine correctie : hier zet je de camera op de lens en niet de lens op de camera. Letterlijk, want die Rubinar is bijna even monsterachtig als een bazooka.


    Maar , en niets is me vreemd in de volgende materie , 'k zou graag de maan fotograferen. En vele andere veraf gelegen "dinges".


    Al bij al : voor die prijs ben ik heel blij met die lens.

    MAAR : die lens heeft wel een GOEDE, stabiele tripod nodig. En genoeg licht.











    Meer "artistieke" fotos volgen.....


    Groetjes

    Skitch
    Last edited by Skitch; 12 september 2004, 20:26.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

  • #2
    Re: MC Rubinar 10/1000 Macro Telephoto Lens

    voor die prijs toch wel een scherpe lens precies
    http://www.dullaert.net

    Comment


    • #3
      Re: MC Rubinar 10/1000 Macro Telephoto Lens

      Oorspronkelijk geplaatst door dzjee
      voor die prijs toch wel een scherpe lens precies
      Inderdaad,

      'k was een beetje bang i.v.m. de reputatie spiegellenzen.
      En de technische gegevens van de lens laten ook vermoeden dat de scherpte afneemt naar de hoeken toe. Geen geheim...

      Aan de randen is die lens toch een meevaller, dank zei de 1.6 cropfactor weliswaar.

      Het is geen toplens, in het midden wel... maar aan de randen minder.... Maar 'k zal er veel plezier aan hebben.

      Nu nog zoeken naar een tripod die niet wiebelt. Ietske stabiel dus.
      Weet je : ons huis heeft houten plafonds. Als er iemand in huis rondloopt zie je dat aan het "bibberen" in de lens. Supertele......
      Die lens is dus goed te gebruiken op een stevige tripod en op vaste ondergrond.

      Eigenlijk zou je op de lens een hulpzoekertje kunnen hebben (zoals bij telescopen) om je onderwerp te vinden.


      @Jaja : NEEN , je mag geen human tripod testje doen .






      Groetjes

      Skitch
      Last edited by Skitch; 12 september 2004, 19:00.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: MC Rubinar 10/1000 Macro Telephoto Lens

        En ik dacht dat een Bigma al groot was

        Nu voor die prijs kan je moeilijk een andere 1000mm vinden. Spijtig dat ie vanaf 10 vertrekt, zal je in de donkere wintermaanden weinig aan hebben, tenzij je alleen maar de maan wil hebben .

        Geef mij maar de Bigma met 2x convertor. Dan heb je tenminste nog zoom mogelijkheden, maar ja, de prijs is x5.

        Komt de flits wel boven de lens uit?
        Last edited by Cnature000; 12 september 2004, 19:59.
        Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

        Comment


        • #5
          Re: MC Rubinar 10/1000 Macro Telephoto Lens

          Cnature000 je hebt wel gelijk. 'k kan je voor 100% volgen.
          Zeker wat betreft "het budget".

          Zo'n spiegellens hebben was een oude droom die nu eindelijk echt geworden is.

          [mode on] :

          En : heeeeel lang geleden heb ik eens een 2x extender gekocht voor mijn analoge Yashica. Echt waar. (M42 schroefdraad).

          Als de zon nog eens heel hard schijnt haal ik die eens uit de kast.
          (De maan schijnt ook heel hard hé)

          1000mm x2 (extender) x1.6 (cropfactor ) = 3200mm ... als er heeeel veel licht is.
          Daarmee kan ik mijn buitenverblijf op de maan zien.
          En mijn ego en macho feelings worden bevestigd.
          Maar een tripod "made in beton" zal wel nodig zijn.

          [mode off]

          En nu serieus : Eigenlijk was de Zenitar Fish Eye de lens waar ik naar uitkeek bij die bestelling..... en bij de levering.

          Maar onderweg was er iemand met lange vingers.
          Wie weet is MIJN lens nu te koop op Ebay......

          Gelukkig is die bijbestelde en toegekomen Rubinar nog een DIKKE troost.



          Groetjes


          Skitch
          Last edited by Skitch; 12 september 2004, 20:16.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: MC Rubinar 10/1000 Macro Telephoto Lens

            Skitch, jij bent precies iemand die niet van autofocus houdt . Je gaat wel de extremen opzoeken. De meesten hier zijn al huiverig als ze een 'compatibele' lens alla Sigma, Tamron of Tokina willen kopen voor een Canon, maar jij gaat nog een paar stappen verder . Ik heb die thread ook gelezen over je Fish Eye, dit bewijst nog maar eens dat je met kopen in het oostblok, veel geluk moet hebben.

            Nu, als de camera de lens niet eens ziet (electrisch gezien dan), dan kan er weinig fout lopen. Ik heb ook ooit de maan in mijn vizier gehad, maar toen had ik de beschikking over een 3m spiegeltelescoop. Ook met de venusovergang heb ik die gebruikt, maar ik kan je één ding zeggen, scherpstellen is niet van de poes op zo'n ding. Ik ga deze winter experimenteren met nevels met die telescoop want ik heb gezien dat je daar werkelijk mooie plaatjes kan schieten.
            Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

            Comment


            • #7
              Re: MC Rubinar 10/1000 Macro Telephoto Lens

              Hallo Cnature000,

              Het is niet altijd het einddoel dat bevredigt.
              De weg naar het doel is ook zo heel leuk.

              En : inderdaad. 'k draai al een aantal jaren mee met het draaien van deze aardbol.
              Autofocus is heel tof. Maar de "goede?" oude tijd dat dit nog niet bestond ligt nog vers in mijn geheugen. Mijn lange termijn geheugen hé.

              En, om een echt antwoord te geven op je reply :

              Het is niet wat je doet. Het is hoe je het doet.

              En dat scherpstellen : JA, dat moet je heel, HEEL, zorgvuldig doen. Anders vertellen ze jou dat die lens niet scherp is.


              Groetjes

              Skitch
              Last edited by Skitch; 12 september 2004, 22:49.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment

              Working...
              X