Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

takumar op Nikkon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • takumar op Nikkon

    Ik heb vorige week een tussenring gekocht om mijn Takumar objectief met schroefdraad op mijn d3200 te gebruiken. Mijn probleem is dat de camera enkel heel lange sluitertijden en "bulb" wil gebruiken. Kazn du geen opname maken met bv 1/60 ste. Heeft iemand een idee hoe dat komt ? De camera staat dus wel in de stand 'M'.
    Last edited by Capma; 17 maart 2017, 15:48.

  • #2
    Re: takumar op Nikkon

    Heb je misschien heel je diafragma dicht geknepen? Deze adapter ring zal een pinnetje achteraan de lens indrukken. Waarmee je diafragma sluit. Als je de diafragma meer open zet, dus bv op F2.8/4, dan zal de mogelijke sluitertijd ook sneller worden. En je kan altijd ook nog je ISO verhogen. Weet wel dat je lens volledige manueel is (Met elke Nikon/Canon etc) en dat je bij Nikon ook nog een scherpstelling tot oneindige is.

    Advies: Gebruik Liveview.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: takumar op Nikkon

      neen het diafragma is niet dichtgeknepen en het pinnetje wordt door de adapter niet geblokeerd. Ik heb al van alles geprobeerd. ook de ISO instelling veranderen. Verschillende manieren van lichtmeting geprobeerd maar de camera blijft als een koppige ezel weigeren

      Comment


      • #4
        Re: takumar op Nikkon

        Oorspronkelijk geplaatst door Capma Bekijk bericht
        neen het diafragma is niet dichtgeknepen en het pinnetje wordt door de adapter niet geblokkeerd. Ik heb al van alles geprobeerd. ook de ISO instelling veranderen. Verschillende manieren van lichtmeting geprobeerd maar de camera blijft als een koppige ezel weigeren
        Zet er een andere lens erop en stel hetzelfde diafragma in. Want dan kun je de sluitertijd met elkaar vergelijken.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: takumar op Nikkon

          heb zelfs al geprobeerd met een macrobalg ertussen( die ik vroeger gebruikte met de Pentax. die blokeert dus zeker niets. Maar het resultaat blijft hetzelfde: sluitertijd 2 seconden en het snelste dat ik kan instellen is 1/8 ste. zal het maar opgheven denk ik. Spijtig want ik hoopte op die manier nog wat van het vele materiaal van vroeger te kunnen gebruiken. Maar goed , niets aan te doen waarschijnlijk. De ring was ook niet een grote kost uiteraard.

          Comment


          • #6
            Re: takumar op Nikkon

            Oorspronkelijk geplaatst door Capma Bekijk bericht
            heb zelfs al geprobeerd met een macrobalg ertussen( die ik vroeger gebruikte met de Pentax. die blokeert dus zeker niets. Maar het resultaat blijft hetzelfde: sluitertijd 2 seconden en het snelste dat ik kan instellen is 1/8 ste. zal het maar opgheven denk ik. Spijtig want ik hoopte op die manier nog wat van het vele materiaal van vroeger te kunnen gebruiken. Maar goed , niets aan te doen waarschijnlijk. De ring was ook niet een grote kost uiteraard.
            Probeer anders gewoon een foto te maken op 1/8ste sec. Alleen zo weet je, of de belichting reëel is. Mijn Canon 30D bv, die meet gewoon hoeveel licht er binnenkomt. Op basis hiervan bepaald hij correct de sluitertijd. Wel even vanaf statief werken. Heb je nog veel oude mooie Takumars? Want anders zou je is kunnen overwegen om een Sony Mirrorless camera te kopen. Al dan niet tweedehands. Wel even een adapter bijkopen en ik denk dat je dan nog veel plezier kan beleven aan je objectieven
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: takumar op Nikkon

              Oorspronkelijk geplaatst door Capma Bekijk bericht
              Ik heb vorige week een tussenring gekocht om mijn Takumar objectief met schroefdraad op mijn d3200 te gebruiken. Mijn probleem is dat de camera enkel heel lange sluitertijden en "bulb" wil gebruiken. Kazn du geen opname maken met bv 1/60 ste. Heeft iemand een idee hoe dat komt ? De camera staat dus wel in de stand 'M'.
              Ik ken uw combi niet maar de Takumar die ik heb (35mm f3.5), een M42 mount, heeft een A-M switch (de lens dus) en op de A6000 moet men die natuurlijk op M zetten tenzij men een M42 adapter heeft met een "blokkeringsring" ttz een ring die automatisch het M42 pinnetje indrukt om het diafragma te sluiten ...
              Last edited by Guest41; 18 maart 2017, 12:34.

              Comment


              • #8
                Re: takumar op Nikkon

                Voor de goede orde, als u aan de diafragma ring van de Takumar draait ziet u het diafragma veranderen in de lens?
                Het is dus mogelijk dat u het diafragma op f/16 of f/11 zet en dan veranderd naar f/2.8 of f/1.4 dat het diafragma niet open gaat.
                Dan plakken de lamellen van het diafragma aan elkaar door vet of olie.
                Je Gaat dan de lens moeten openen en de lamellen opschonen.

                Maar probeer eerst eens de schakelaar op de Takumar op MAN. te zetten met de adapter op.
                Lukt dat niet dan wordt dat heel kort pinnetje juist naast de filterdraad niet ingedrukt door uw adapter.
                Duw dan dit pinnetje in en verzet de schakelaar op MAN.

                Normaal zou de adapter ook in de AE stand bruikbaar moeten zijn.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: takumar op Nikkon

                  heb intussen nog een en ander geprobeerd en uiteindelijk werkt het naar behoren. Heel erg bedankt voor alle hulp en raad

                  Comment


                  • #10
                    Re: takumar op Nikkon

                    Oorspronkelijk geplaatst door Capma Bekijk bericht
                    heb intussen nog een en ander geprobeerd en uiteindelijk werkt het naar behoren. Heel erg bedankt voor alle hulp en raad
                    Zou je ons kunnen laten weten wat nu het probleem was?
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: takumar op Nikkon

                      heel eerlijk gezegd weet ik het zelf niet zo goed. Ik heb geprobeerd met een ander objectief van de spotmatic ( een 28 mm groothoek) en daar ging het wel mee. Daarna terug de 55 mm smc Takumar erop en het werkt nu ook. Ik kan nu ( manueel uiteraard) alle sluitersnelheden kiezen

                      Comment


                      • #12
                        Re: takumar op Nikkon

                        Oorspronkelijk geplaatst door Capma Bekijk bericht
                        heel eerlijk gezegd weet ik het zelf niet zo goed. Ik heb geprobeerd met een ander objectief van de spotmatic ( een 28 mm groothoek) en daar ging het wel mee. Daarna terug de 55 mm smc Takumar erop en het werkt nu ook. Ik kan nu ( manueel uiteraard) alle sluitersnelheden kiezen
                        En de belichting is ook correct? Dus niet over- of onderbelicht?
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment

                        Working...
                        X