Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

makro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • makro lens

    iemand tips voor een makro lens?

    budget om en bij de 200 euro

    groeten,

    freg
    The ocean looks like a thousand diamonds, strewn across a blue blanket...
    Digital Rebel + kitlens + Sigma 70-300 APO Macro Super II 4-5.6 + nog wat extra's

    Stijn Haegemans - Foto's

  • #2
    Re: makro lens

    200 Euro lijkt me krap, Sigma heeft een steengoede 50 mm Macro F2.8 is enorm scherp, maar om makkelijk te werken is een iets langer brandpunt aan te raden. Dus de 105 mm Van Sigma dan maar ik dacht dat die iets van een 350 Euro stond. Ik heb deze lens ook gehad en ze is zeer scherp, maar door het feit dat ze niet dezelfde lengte behoudt tijdens het focussen is het niet zo praktisch om mee te werken. Is uitkijken wat er tweedehands zoal te vinden is, lijkt me ook een alternatief.

    Nu heb ik de 100 mm F2,8 USM Macro van Canon en die is perfect, blijft altijd op dezelfde lente en is enorm scherp nieuwprijs bij Corné rornd de 550 Euro.
    Last edited by Digipics357; 12 september 2004, 14:51.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: makro lens

      Rond die prijs denk ik dat je alleen een tweedehandse gaat vinden
      http://www.dullaert.net

      Comment


      • #4
        Re: makro lens

        is een extension tube een goed alternatief of is dit toch iets helemaal anders?
        valt er op dit gebied iets goed te doen met de sigma 70-300 APO super macro II... kost 191 euro of zoiets?
        Last edited by Freggel; 12 september 2004, 15:44.
        The ocean looks like a thousand diamonds, strewn across a blue blanket...
        Digital Rebel + kitlens + Sigma 70-300 APO Macro Super II 4-5.6 + nog wat extra's

        Stijn Haegemans - Foto's

        Comment


        • #5
          Re: makro lens

          Oehling in Duitsland biedt de Sigma 50 mm macro nog altijd aan voor 199 euro. Geen idee hoe het zit met shipping naar België.



          Zelf heb ik er 10 euro tegenaangegooid voor een stelletjes tweedehands close-up lensjes, om alvast wat ervaring op te doen. Een nieuwe +4 Hama kost tussen de 25 en 50 euro, afhankelijk van de diameter.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: makro lens

            waar had je die gevonden, die 2ehands close up lenzen?

            nog iemand die me kan verderhelpen of wat meer info geven?
            The ocean looks like a thousand diamonds, strewn across a blue blanket...
            Digital Rebel + kitlens + Sigma 70-300 APO Macro Super II 4-5.6 + nog wat extra's

            Stijn Haegemans - Foto's

            Comment


            • #7
              Re: makro lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Freggel
              is een extension tube een goed alternatief of is dit toch iets helemaal anders?
              valt er op dit gebied iets goed te doen met de sigma 70-300 APO super macro II... kost 191 euro of zoiets?

              Tussenringen zijn een oplossing.

              De Sigma lens die je aanhaalt is geen echte macrolens en verwacht ni veel van een lens van 191 Euro hé. Ik zou daar ver vandaan blijven.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: makro lens

                Lees in elk geval deze even door:

                http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=54128 voor nog wat uitleg en meningen

                http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=53557 om goedkoop aan tussenringen te geraken....
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Re: makro lens

                  met zo'n tussenring geen probleem voor AF of zo?
                  als je een keuze zou moeten maken tussen voorzetlens of tussenring, wat kies je dan?

                  groeten,
                  stijn
                  The ocean looks like a thousand diamonds, strewn across a blue blanket...
                  Digital Rebel + kitlens + Sigma 70-300 APO Macro Super II 4-5.6 + nog wat extra's

                  Stijn Haegemans - Foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: makro lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Freggel
                    met zo'n tussenring geen probleem voor AF of zo?
                    als je een keuze zou moeten maken tussen voorzetlens of tussenring, wat kies je dan?

                    groeten,
                    stijn
                    Normaal geen problemen mee, vergeet wel niet dat er licht verloren gaat, dus dat kan wel een invloed hebben...

                    De keuze voor voorzetlens en tussenringen is niet eenvoudig:
                    Voorzetlenzen: je hebt er nodig voor elke lens die je voor macro wil gebruiken, of je kunt step-up of step-down ringen gebruiken, maar daarmee meer kans op vignettering.
                    Mogelijks wel minder lichtverlies dan met een tussenring (afhankelijk van de kwaltitiet...)

                    Tussenringen: bruikbaar op elke lens, dus maar 1 keer kosten...

                    En zo zijn er nog een paar puntjes....

                    Zelf ga ik op dit moment voor de tussenringen...
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: makro lens

                      In voorzetlenzen heb je ook verschillende kwaliteiten. Als ik mij niet vergis heb je er die bestaan uit één enkel element (niet zo goed) en andere die uit meerdere elementen opgebouwd zijn, zoals bij Canon bijvoorbeeld de 500D. Als je goeie kwaliteit macro's wil maken, kun je betere deze laatste kiezen.

                      Persoonlijk zou ik echter ook voor extension tubes gaan, gecombineerd met een goeie lens. bvb een standaard 50mm objectief met 50 mm extension tubes geeft in principe al een vergroting van 1:1. Met 50 mm heb je dan wel een korte werkafstand tussen lens en onderwerp, maar dat is in ieder geval al een begin. Als je de prijs van de Canon extension tubes bekijkt blijf je daarmee in ieder geval binnen je budget. En zoals reeds gezegd is, die extension tubes kan je met om het even welke lens gebruiken die je hebt.
                      Canon EOS 5D

                      Comment

                      Working...
                      X