Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

    Beste
    Ik heb al een dik jaar stofdeeltjes op mijn sensor van mijn nikon d7100. Vandaag was ik het beu en wou ik hemzelf stofvrij maken.
    Bij het zelf willen proper maken zag ik dat er ook veel stof hing aan de bandjes-zo zal ik ze even noemen- van de sluiter??? onderaan? Ik vrees dat ik mijn camera nu naar de knoppen heb geholpen. Er zijn enkele van die smalle litsjes verschoven op de bodem en losgeraakt die voor een paarsgekleurd glas zitten. Ik heb ze er zelf terug in het gleufje proberen te duwen waar ze eerst inzaten. Nu ben ik de pineut: ik kan geen enkele foto meer trekken...
    Heeft iemand een idee hoeveel het kost om het toestel te laten repareren en of het dit nog waard is?
    Of zou ik zelf nog iets kunnen proberen om deze klungelige fout zelf te fixen?
    M.v.g.
    Mellinda

  • #2
    Re: vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

    Reken toch op 300 à 400 euro voor plaatsing van een nieuwe sluiter.
    Hier kunnen ze hem alvast repareren: https://www.procirep-belux.be/nl/
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

      Voor mijn D3 was het iets van 460€ zonder btw ( zou eens moeten zoeken achter die offerte om zeker te zijn)
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

        Bedankt. Als dat echt over zo'n bedragen hoge bedragen gaat ga ik toch eens afwegen of ik niet beter een ander toestel koop dan... aangezien hij daarnaast al een jaar problemen had met scherpstellen en focussen als hij toen net buiten garantie was...

        Comment


        • #5
          Re: vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

          Het is intussen een beetje te laat, maar om de sensor te reinigen, moet je het toestel in de daartoe voorziene stand zetten, met sluitergordijn open en spiegel opgeklapt. In dat geval kan je namelijk nooit het sluitergordijn beschadigen, en het is ook een delicaat onderdeel waar je best met niets anders aan komt dan de lucht uit je blaaspeertje.

          Hopelijk is de sensor niet beschadigd door de loszittende stukken van het gordijn. Een D7100 heeft een fantastische sensor; ik wou dat ze hem hadden gehouden in de D7200.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

            Hetzelfde geldt voor het matglas.Zeer kwetsbaar.
            Blaaspeertje of Arctic Butterfly.

            Comment


            • #7
              Re: vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

              Met het peertje had ik de gordijntjes afgekuist. Er was echter ook n haartje v het borsteltje van het peertje losgeraakt. Dat zit ook ergens in n gleufje van het gordijn. Het is niet meer zichtbaar. Harde les maar volgende keer laat ik hem reinigen in een winkel

              Comment


              • #8
                Re: vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

                Oorspronkelijk geplaatst door mellinda Bekijk bericht
                Met het peertje had ik de gordijntjes afgekuist. Er was echter ook n haartje v het borsteltje van het peertje losgeraakt. Dat zit ook ergens in n gleufje van het gordijn. Het is niet meer zichtbaar. Harde les maar volgende keer laat ik hem reinigen in een winkel
                Ik ben geen fan van borsteltjes. Je weet niet wat er eventueel aan die haartjes al vasthangt en je maakt er contact mee met de delicate onderdelen van je camera. Ik gebruik enkel een blaaspeertje dat lucht uitblaast door een fijne opening; niets anders. Die arctic butterfly is op zich niet verkeerd, maar niet iedereen heeft er evenveel succes mee. De sensor met vloeistof reinigen is niets om schrik voor te hebben, maar je moet het met de juiste producten doen. Ik heb trouwens in geen jaren contact moeten maken met een sensor omdat ik de gewoonte heb aangekweekt om vaak met lucht te werken zodat stofjes veel minder kans krijgen om zich wat vast te zetten.

                Volgens mij kan je bij Procirep gewoon langsgaan voor sensorreiniging. Of misschien best op afspraak als dat kan, zodat je kan wachten en je toestel meteen terug meenemen.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

                  Bij foto Nelisen reinigen ze de sensor ik dacht voor 25 eu of zoiets.Indien het toestel daar gekocht is,dan is het gratis.

                  Comment


                  • #10
                    Re: vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

                    Ik heb besloten hem vandaag te verzenden naar het reparatiecentrum van Nikon.
                    Hopelijk kunnen ze me volgende week zeggen hoeveel kosten er aan zijn en of het enkel bij het sluitergordijn blijft of dat er nog aan iets anders gewerkt moet worden.
                    Aangezien ik er nog maar 30000 foto's mee heb genomen, lijkt het me goedkoper om hem te laten herstellen als die kosten al bij al meevallen dan terug een nieuwe aan te schaffen van 900 euro...
                    Bedankt voor de antwoorden iedereen.
                    M.v.g.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

                      450 euro gaat hij uiteindelijk kosten (incl de btw).
                      Ik krijg wel een jaar garantie terug op de herstelde stukken gelukkig.
                      Bestaat er zoiets als een verzekering die ook "inwendige" schade door ouderdom / accidenteel dekt?
                      Ik ben zelf al eens gaan horen bij enkele banken, ze sturen me allemaal wandelen.
                      Aangezien het meeste dat me lijkt stuk te gaan aan een camera iets inwendigs is,vraag ik me af of er ergens iets van verzekering is die dat helemaal dekt of zou dekken.
                      Zou je deze kosten eventueel kunnen verhalen op een verzekering zoals bijvoorbeeld brand ofzo als hij buiten stuk is gegaan weg van huis?
                      En zou er eventueel iets van lens kunnen gedekt worden?

                      M.v.g.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

                        Oorspronkelijk geplaatst door mellinda Bekijk bericht
                        450 euro gaat hij uiteindelijk kosten (incl de btw).
                        Ik krijg wel een jaar garantie terug op de herstelde stukken gelukkig.
                        Bestaat er zoiets als een verzekering die ook "inwendige" schade door ouderdom / accidenteel dekt?
                        Ik ben zelf al eens gaan horen bij enkele banken, ze sturen me allemaal wandelen.
                        Aangezien het meeste dat me lijkt stuk te gaan aan een camera iets inwendigs is,vraag ik me af of er ergens iets van verzekering is die dat helemaal dekt of zou dekken.
                        Zou je deze kosten eventueel kunnen verhalen op een verzekering zoals bijvoorbeeld brand ofzo als hij buiten stuk is gegaan weg van huis?
                        En zou er eventueel iets van lens kunnen gedekt worden?

                        M.v.g.
                        Ik heb een all risk verzekering op mijn gerief... maar das bij laten vallen, diefstal, waterschade doir mij en/of derden
                        Maar als je zelf wil beginnen sensor te kuisen en inwendig met materiaal iets kapotmaakt in je camera is dan denk ik dat het normaal is dat dat niet gedekt wordt...
                        450€ is ongeveer de tweedehandswaarde van een d7100...
                        Ikzelf zou geen herstelling uitvoeren voor die prijs bij dit toestel, dit is eerder een financiële perte totale, kosten zijn gelijk aan of overstijgen de huidige waarde van het toestel....

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: vergissing gemaakt d7100 reinigen sluiter stuk denk ik

                          Nou,

                          die 2ehands waarde ligt (als ik effetjes 'n paar advertenties aankijk) toch wel wat hoger...
                          Begint met €550 tot €700... en dan heb je géén nieuwe sluiter...
                          €450 is een behoorlijk bedrag, doet pijn... maar na enkele plaatjes maken vergeet je het al snel.

                          Comment

                          Working...
                          X