Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies voor eerste digitale camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies voor eerste digitale camera

    Hoi allen,

    Ik wil nu, eindelijk!, van een analoge (compact) camera overstappen naar een digitale.

    Ik zou graag een toestel hebben dat een beetje meegroeit, dwz in het begin point-n-shoot, later moet ook iets interessantere dingen mogelijk zijn.

    Na een aantal weken zoeken, reviews lezen (dpreview, steves-digicam, etc) ben ik dankzij m'n broer op deze site terecht gekomen. Het is alvast een heel interessante site.

    In m'n zoektocht ben ik een aantal interessante camera's tegengekomen:
    1. Konica Minolta Z1
    2. Konica Minolta Z2/Z3
    3. Kodak DX 6490
    4. Kodak DX 7590


    Ik heb al een aantal minder interessante dingen gehoord over de Z2 maar vooral over de Z3. M'n huidige camera is een Minolta Vestis.

    Over de Kodak dx 6490 heb ik nog niks anders dan goede dingen gehoord.

    Nu had ik graag jullie advies gevraagd om een definitieve keuze te maken. Ik heb momenteel een lichte voorkeur voor de Kodak maar vraag graag het advies van experts terzake.

    Als jullie nog een ander voorstel hebben hoor ik het graag, m'n budget zal ongeveer rond de € 500 (liggen, liefst incl flash kaartje)

    Alvast bedankt.

    Stefan
    Canon EOS 6D + Canon EF 24-105 F4L, Canon EF 50mm 1.8, Tamron SP AF 2.8 Macro, Speedlight 430EXII
    You don't take a photograph. You make it - Ansel Adams

  • #2
    Re: Advies voor eerste digitale camera

    keuze hangt sterk af van je behoeftes. ik ben indertijd steeds enorm geweest van de Canon Powershot S-reeks (heb een S45 gehad, nu zitten ze al aan de S70 denk ik). Ook de A-reeks van Canon is vrij goed in zijn prijsklasse.

    Als het ietsje meer mag kosten, is de Minolta A1 ook zeker een aanrader
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

    Comment


    • #3
      Re: Advies voor eerste digitale camera

      Eerlijk gezegd , de Minoltas lijken me eerder speelgoedcamera's als je ze vastneemt .

      Qua optische kwaliteit zullen ze wel goed zijn , maar stevige toestellen ... toch niet denk ik .

      Ik denk dat de Kodak DX 7590 de beste uit jouw reeks is .

      Maar in die prijsklasse zou ik toch eerder naar een bv . Canon A85 of A95 of de S60 ( ook wel ergens te vinden voor net onder de 500€) gaan
      of een Fuji FinePix S 5500 .

      Maar ja alles hangt natuurlijk af van de specificaties die je wil .
      Last edited by dzjee; 12 september 2004, 15:41.
      http://www.dullaert.net

      Comment


      • #4
        Re: Advies voor eerste digitale camera

        heb je al eens een A1 vastgehad? verre van speelgoed hoor

        quote review van www.dpreview.com
        "Gone is the hollow feel of the early 7 series cameras, instead the A1 feels solid, weighty (but only a tiny bit heavier than the 7Hi) and robust. The metal used to make up the body seems to be thicker and this camera feels like it could go into battle and come out looking considerably better than the photographer. This has to be one of the most comfortable digital cameras to hold, the design of the hand grip is just perfect, depth, thickness and even the makeup of the rubber used are all perfect."
        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

        Comment


        • #5
          Re: Advies voor eerste digitale camera

          Oorspronkelijk geplaatst door dzjee
          Maar ja alles hangt natuurlijk af van de specificaties die je wil .
          In de eerste plaats zou ik graag een makkelijk te bedienen camera hebben die zowel voor de beginner als de iets gevorderde te gebruiken valt.

          Zowel ik als mijn vrouw moeten hem makkelijk kunnen gebruiken, dus een point-n-shoot naast een aantal geavanceerde mogelijkheden zou wel handig zijn.

          de Canon G2 van m'n broer is handig in gebruik en biedt, denk ik toch, voldoende mogelijkheden voor zowel de iets gevorderde als de beginnende. De latere G series zouden minder zijn dan de G2 heb ik ergens opgevangen.

          Ik wil ook wel een camera waar je af en toe eens een foto op een iets groter formaat wil afdrukken (dan zit ik met een 4 MP wel voldoende denk ik)
          Canon EOS 6D + Canon EF 24-105 F4L, Canon EF 50mm 1.8, Tamron SP AF 2.8 Macro, Speedlight 430EXII
          You don't take a photograph. You make it - Ansel Adams

          Comment


          • #6
            Re: Advies voor eerste digitale camera

            Oorspronkelijk geplaatst door lapino
            heb je al eens een A1 vastgehad? verre van speelgoed hoor

            quote review van www.dpreview.com
            "Gone is the hollow feel of the early 7 series cameras, instead the A1 feels solid, weighty (but only a tiny bit heavier than the 7Hi) and robust. The metal used to make up the body seems to be thicker and this camera feels like it could go into battle and come out looking considerably better than the photographer. This has to be one of the most comfortable digital cameras to hold, the design of the hand grip is just perfect, depth, thickness and even the makeup of the rubber used are all perfect."
            Dees modellekes he

            Konica Minolta Z1
            Konica Minolta Z2/Z3
            http://www.dullaert.net

            Comment


            • #7
              Re: Advies voor eerste digitale camera

              Hoi Stefan,

              Ik heb 2 maanden geleden een KODAK DX 6440 gekocht en ben daar ERG tevreden over.
              • 4x optische zoom
              • 4 megapixel
              • goede compressie
              • mooi ontwerp
              • erg praktisch in gebruik (geen handleiding nodig)
              • goed energiegebruik (met 2 x 2100 mAh AA)
              • zowel automatische instellingen als voldoende manuele instellingen (diafragma, belichtingstijd, iso waarde, ...)

              Enig nadeel (ook relatief) is dat het filmpje slechts 320 x 240 pixels is. Maar dat was voor mij geen issue. Verder heb ik ook wel moeite moeten doen om dit toestel ergens te vinden maar heb hem uiteindelijk gevonden in de Mediamarkt in Brussel (Basilix) voor de mooie prijs van 259 euro. Foto`s heb ik nog niet afgedrukt dus hierover geen info.

              Zeker een aanrader

              succes verder!

              Comment


              • #8
                Re: Advies voor eerste digitale camera

                Alvast bedankt voor de suggesties.

                Ik neig nu naast de eerder genoemde ook naar de Canon S60, de reviews (dpreview, steves-digital) die ik er van gelezen heb zijn alvast lovend.

                Ik kijk zeker nog uit wat er de komende tijd nog op de markt komt.
                Canon EOS 6D + Canon EF 24-105 F4L, Canon EF 50mm 1.8, Tamron SP AF 2.8 Macro, Speedlight 430EXII
                You don't take a photograph. You make it - Ansel Adams

                Comment


                • #9
                  Re: Advies voor eerste digitale camera

                  Hoi , mijn 2é camera is de KODAK 7590 geworden.

                  Ik heb hem enkele dagen in bezit en moet zeggen , waaaaaw , wat een toestel.
                  *Gebruiksklaar in 3 sec.
                  *0,2 sec tussen drukken en vastleggen.
                  *Kwaliteit van video-mode is zeer goed (in vergelijking met vorige camera MEDION).
                  *kan burst foto's nemen (bij blijvend indrukken v/d ontspanknop neemt de camera tot 30 foto's (2/sec) en slaat afhankelijk van je keuze de eerste OF de laatste 5 op.
                  *Aanrader voor beginnende fotograaf (zoals ik) is de functie waarme de cam 3 foto's neemt met 3 verschillende belichtings instellingen. je kunt dan zelf beoordelen welke instelling het meest ideaal is.

                  Hopelijk heb je er iets aan.

                  Yati

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies voor eerste digitale camera

                    ik heb ook een dx7590, mijn eerste digicam en de foto's zijn heel mooi.
                    voorlopig wel nog volledig automatisch want ken er nog niet veel van. Maar hij werkt perfect als point & shoot en als ik er een beetje mee weg ben kan ik dan wat gaan experimenteren.
                    Ik heb 379 euro betaald bij top-foto en er zit een nl-talige handleiding op cdrom bij.

                    groetjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies voor eerste digitale camera

                      Al eens aan de Minolta G400/G500/G530/G600 reeks gedacht...
                      Compact, zeer kleine shutter lag en redelijk wat instelmogelijkheden.

                      Comment

                      Working...
                      X