Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF fine tuning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF fine tuning

    Ik heb al een aantal jaar, tot grote tevredenheid, een Nikon D7000. Aanvankelijk was er nogal wat te doen over backfocus problemen met dit model en daar heb ik mee kunnen van "genieten". Niet getreurd echter, de oplossing zit in de camera ingebouwd, dankzij de AF finetuning en die is niet voor elke lens hetzelfde.
    Nu had ik er nooit bij stilgestaan, maar de D3000 en D5000 reeksen hebben voor zover ik weet geen AF finetuning.
    Dus:
    - ofwel worden de kopers van die modellen verondersteld minder kritisch te zijn
    - ofwel worden die camera's in de fabriek beter afgesteld, wat mij niet heel waarschijnlijk lijkt . . .
    Iemand ervaring of een interessante mening hierover?
    Luc

  • #2
    Re: Nikon AF fine tuning

    Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
    Ik heb al een aantal jaar, tot grote tevredenheid, een Nikon D7000. Aanvankelijk was er nogal wat te doen over backfocus problemen met dit model en daar heb ik mee kunnen van "genieten". Niet getreurd echter, de oplossing zit in de camera ingebouwd, dankzij de AF finetuning en die is niet voor elke lens hetzelfde.
    Nu had ik er nooit bij stilgestaan, maar de D3000 en D5000 reeksen hebben voor zover ik weet geen AF finetuning.
    Dus:
    - ofwel worden de kopers van die modellen verondersteld minder kritisch te zijn
    - ofwel worden die camera's in de fabriek beter afgesteld, wat mij niet heel waarschijnlijk lijkt . . .
    Iemand ervaring of een interessante mening hierover?
    Luc
    Wat ook een feit is, is dat een minder lichtsterke lens minder last hebben van een afwijking. En ik denk dat de grootste groep mensen die een D3xxx/D5xxx koopt, zal niet zo lichtsterke kitlenzen kopen. Met als gevolg dat je veel minder last hebt van back/front focus.

    Neem nu een kameraad van mij, hij koopt dus een 18-55 F3,5-5,6 kitlens en naderhand een 70-300 F4,5-6,3

    Wil iemand spelen met lichtsterke lenzen, dan zal men al snel ook richting D7xxx gaan. Aangezien uitgekeken zijn op de D5xxx/D3xxx
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF fine tuning

      Ervaring genoeg hier met AF problemen. Met verschillende merken trouwens.
      Het probleem zit volgens mij in de meeste gevallen niet eens in de body of de lens, maar in de combinatie van de twee en de communicatie tussen de twee. Dus ook: eerder een kwestie van software dan hardware. Een body of een lens die buiten de toleraties valt, is waarschijnlijk niet zo lastig correct af te stellen. Het plezier begint pas als een lens met de ene body feilloos scherpstelt en met een andere er helemaal naast zit.

      Fabrikanten kennen hun klanten blijkbaar goed. Ze zijn inderdaad vaak niet enorm kritisch, en met de massaverkoop van de lagere reeksen is de gemiddelde kennis van zaken er ongetwijfeld enorm op achteruitgegaan. AF tuning lijkt misschien de oplossing voor scherpstelproblemen, en je kan er ook echt verbeteringen mee bereiken als de afwijkingen consistent en miniem zijn, maar het idee van AF finetuning geeft eigenlijk een vals gevoel van zekerheid. De fabrikanten leggen een belangrijk stuk van het probleem bij de consument zelf, en maken het nog makkelijker om de fabrikant van een 3rd party lens met de vinger te wijzen als iets niet naar behoren werkt.

      Er zijn ook technische argumenten te bedenken waarom klassieke AF niet zo fantastisch is. De uitlijning van de AF module en de beeldsensor kunnen bijvoorbeeld niet perfect op elkaar afgestemd zijn, waardoor zelfs een perfecte autofocus resulteert in matige foto's. Een mirrorless toestel is daardoor inherent veel nauwkeuriger aangezien het metingen verricht op het beeldvlak zelf. Je kan je waarschijnlijk wel voorstellen welke onooglijk kleine afwijkingen er al zichtbaar zijn op een 42MP full frame sensor. Aan de kant van de lens zit je dan nog met ontwerpen die op snelheid gericht zijn in plaats van nauwkeurigheid: een draai van 120 graden zal bij veel lenzen misschien al volstaan om de volledige beweging van close focus naar oneindig (of omgekeerd) te maken. Toen er met de hand scherpgesteld werd, was een 360 graden draai verre van uitzonderlijk, want je moest die focusring heel precies kunnen plaatsen. Je kon die lenzen toen ook vrij betrouwbaar op oneindig zetten; vandaag is dat geen harde stop maar een onduidelijke zone rond de oneindig-markering. Daar zijn ook goeie redenen voor, maar bij een ietwat fout gecalibreerde lens moet je effectief voorbij oneindig kunnen draaien om te kunnen scherpstellen op oneindig.

      Eerst hebben ze ons ervan overtuigd dat autofocus beter is dan manueel scherpstellen. Daarna hebben ze stelselmatig alle nuttige hulpmiddelen voor manueel scherpstellen weggehaald. Ondertussen maken ze toestellen die op 100 procent view vergelijkbaar zijn met een afdruk van 3x2 meter. Wel, dat ze er dan ook voor zorgen dat hun systeem accuraat genoeg scherpstelt om dat waar te maken. Mijns inziens is de klassieke AF met fasedetectie ten dode opgeschreven. Een goed hybride systeem van contrastdetectie en fasedetectie zal in de toekomst misschien snelheid en precisie met elkaar kunnen verzoenen...
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF fine tuning

        Rogier, bedankt voor je inbreng. Veel D3xxx en D5xxx bezitters zullen zich inderdaad beperken tot kitlenzen en/of goedkoper minder lichtsterk glas.
        Anderzijds hebben zowel mijn zoon (D3xxx) en schoonzoon (D5xxx) een Nikkor 35mm DX 1.8 in hun arsenaal, een betaalbaar en goed lensje.
        De eerste heeft blijkbaar geluk, want die kan op 1.8 scherpe foto's maken.
        De tweede is pas recent begonnen en daar heb nog geen resultaten van gezien.

        Pieter G., eveneens bedankt voor je interessante uiteenzetting. De toekomst lijkt inderdaad aan de spiegelloze camera's te zijn. De nieuwste middenformaat camera's volgen zelfs die trend.
        Persoonlijk voel ik me nog altijd het comfortabelst met een spiegelreflex, nadelen inbegrepen.

        Luc

        Comment

        Working...
        X