Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

    Hoi allemaal,

    Ik heb dit weekend gemerkt dat de foto's die ik neem met mijn Nikon D90 plots fors overbelicht zijn, terwijl de lichtmeter (balkje in zoeker) wel mooi in het midden staat.

    Als ik foto's neem binnen gaat alles goed, maar in daglicht moet ik volgens het balkje zwaar onderbelichten om geen uitgebrande foto te krijgen... ik heb ondertussen de camera al eens gereset, volgende zaken ook reeds nagegaan: bracketing, automatische correctie, AE-L, juiste ISO-waarde, D-Lighting, Punt- of matrixmeting,... Het maakt ook niet uit in welke modus ik de foto's neem (M / A / automatisch) of met welke lens (2 verschillende Nikkor-lenzen getest)...

    Voorbeeldfoto waar de lichtmeter in de zoeker mooi in het midden stond - update 13/03: nieuwe foto met exif-gegevens:


    Zou ik op één of andere manier kunnen testen of er effectief iets mis is met de lichtmeting van het toestel ?

    Alvast bedankt voor jullie hulp en tips!

    Jeroen
    Last edited by JDefloo; 13 maart 2017, 21:24. Reden: Nieuwe foto met exif-gegevens

  • #2
    Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

    Jeroen:
    Bad JPEG file head, SOI marker not found: 0x3c 0x21

    Misschien eens exif in de foto laten.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

      als je een externe lichtmeter hebt kan je wel uitmeten wat de correcte instel waarden zijn +-. Behalve je camera zou het ook kunnen liggen aan de lens. Al eens gezien dat een diafragma niet meer sloot op bepaalde waarde waardoor een foto overbelicht was. test ook eens met een andere lens.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

        Mijn eerste vermoeden zou de lens zijn. Meer specifiek het diafragma dat niet goed dicht gaat. Slechte contacten op de body?
        Maar omdat je met 2 lenzen getest hebt schiet er niet veel meer over.
        Waarschijnlijk is het gordijn dan stuk en kan het geen snelle sluitertijden meer aan.
        Doe eens in M mode de test en neem telkens een foto met dubbele sluitertijd en gehalveerd diafragma. Kijk of daar een zekere consistentie in zit. Op bewegingsonscherpte na moeten alle foto´s dan gelijk zijn.
        Je zou de test ook in A mode kunnen doen en een reeks foto´s maken waarbij je telkens het diafragma 1 stop gaat open draaien. Begin dus bij F22 of zo. Normaal moeten dan ook alle foto´s gelijk zijn maar zal je toestel wel automatisch een andere sluitertijd nemen.

        Comment


        • #5
          Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

          Een sluiter gaat ook maar een beperkt aantal kliks mee dus kijk eens hoeveel kliks dat er zijn gemaakt. Als de sluiter blijft hangen kan het ook een beschadiging zijn of dat hij droog is en gesmeerd moet worden.

          Comment


          • #6
            Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

            Weet je zeker dat je niet toevallige een verkeerde instelling hebt gebruikt? Zoals spot meting, overbelichting etc
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

              Misschien nog een mogelijkheid, bij Nikon werd vroeger het diafragma van de lens "aangedreven" door een soort "schroevendraaiertje" dat vanuit de camerabody het diafragma mechanisme aandrijft.
              Ik weet niet of dat geldt voor die specifieke camerabody en de gebruikte lenzen, maar als die zo werken, dan is het mogelijk dat het "schroevendraaiertje" niet pakt in de lens.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Misschien nog een mogelijkheid, bij Nikon werd vroeger het diafragma van de lens "aangedreven" door een soort "schroevendraaiertje" dat vanuit de camerabody het diafragma mechanisme aandrijft.
                Ik weet niet of dat geldt voor die specifieke camerabody en de gebruikte lenzen, maar als die zo werken, dan is het mogelijk dat het "schroevendraaiertje" niet pakt in de lens.
                Bart, dat schroevendraaiertje is voor de scherpstelling, niet voor de lichtmeting of het diafragma.

                Comment


                • #9
                  Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Bart, dat schroevendraaiertje is voor de scherpstelling, niet voor de lichtmeting of het diafragma.
                  Dan heb ik een fout antwoord gegeven (ik ken ook niet zoveel van Nikon camera's).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                    Kan de beste overkomen! Je denkt tenminste mee...

                    Comment


                    • #11
                      Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                      Eerst en vooral bedankt aan iedereen voor jullie hulp!

                      @Rogier: ik heb geprobeerd om al mijn settings na te gaan en heb ook de camera gereset, helaas zonder resultaat!
                      @Unalom: helaas geen externe lichtmeter in mijn bezit, ik heb wel reeds met drie verschillende lenzen geprobeerd, maar heeft geen impact op het probleem.
                      @Eenbes: ik zit nu aan een kleine 25000 shutter releases... dus vermoed dat hier ook het probleem niet zal liggen
                      @buurmanBert: ik heb eens twee reeksen foto's genomen, zoals jij hebt voorgesteld
                      reeks 1: op stand manueel: van 1/6s bij F18 naar 1/125s bij f2.5: eerste foto is qua belichting min of meer goed, laatste foto volledig overbelicht
                      reeks 2: op stand a: van f22 (1/13s) tot f1.8 (1/1000s): eerste foto tamelijk donker, laatste foto volledig overbelicht

                      (foto's opgeladen naar WeTransfer: https://we.tl/nHJwhp4Y3Y )

                      Comment


                      • #12
                        Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                        Ik heb er even tijd voor uitgetrokken om heel je reeks testfoto´s te bestuderen.
                        De beelden zijn consistent met de sluitertijden/iso/diafragma combinaties. Dus geen fout in de lens, geen fout in de sluiter.

                        Rest de vraag vraag waarom uw camera die vreemde waarden aan neemt in de stand A. En dan moet het wel aan de lichtmeting liggen.

                        Als laatste kan je deze morgen eens testen buiten in de stand M:
                        Is er zon: F16 , ISO 200 , 1/200ste (sunny 16 regel)
                        Is het licht bewolkt dan neem je de zelfde waarden maar met F11 ipv F16.

                        Als die foto´s goed zijn dan moet het wel de lichtmeter zijn. Ik kan niets anders meer bedenken.
                        We zien dan morgen wel wat de uitkomst van je test is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                          Misschien een domme vraag maar je hebt toch niet per ongeluk het EV knopje +/- ingedrukt en dan met het achterste instelwieltje EV op max waarde gezet ?

                          Mvg Yves.
                          What you see is what you get

                          Comment


                          • #14
                            Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                            Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                            Misschien een domme vraag maar je hebt toch niet per ongeluk het EV knopje +/- ingedrukt en dan met het achterste instelwieltje EV op max waarde gezet ?

                            Mvg Yves.

                            Ik maakte me net dezelfde bedenking.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D90 - Plotse overbelichting, probleem lichtmeting?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Snowy Bekijk bericht
                              Ik maakte me net dezelfde bedenking.
                              Dit denk ik al vanaf het moment zien van het topic. Daarom wou ik ook graag exif, zodat ik het kon nakijken

                              Even beelden bekeken die ik heb gedownload via wetransfer


                              Beide:
                              ISO: 200
                              Belichtingscompensatie: 0
                              Linker:
                              Diafragma: F2.8
                              Sluitertijd: 1/500 sec
                              Rechter:
                              Diafragma: F5.6
                              Sluitertijd: 1/125 sec

                              Zover ik weet is F5,6 4x zo klein als F2.8.
                              En de sluitertijd is 4x zo groot.
                              Dus de belichting is gelijk. Maar de rechter lijkt donkerder.

                              Misschien heeft het iets te maken met het sluiter gordijn. Heb je toevallige laatst de sensor gereinigd?
                              Last edited by Rogier; 14 maart 2017, 17:12.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X