Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Info over 300D belichting.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Info over 300D belichting.

    Na 18000 keertjes op de toets van een 300D gedrukt te hebben kan ik de frustratie begrijpen van diegene vinden dat hun 300d onderbelicht. Ik had in de begine ook problemen. Nu moet ik toegeven dat dit user error was. Om met de D300 goed te belichten moet je de belichtingsystemen in de verschillende modes goed begrijpen. Deze Pdf gaat daar dieper op in:



    Dit is een eerste stap. Tweede stap is gebruik maken van de toets met het sterretje. De * toets dus. Zeer krachtige feature die ook zonder flits werkt.

    De derde stap is: gebruik de info toets om uw historigram te raadplegen.

    Voorbeeltje. Ik zit in een kamer en wil iemand fotograferen die tussen mij en een groot raam staat. Tegenlicht dus. Mijn subject staat ook niet mooi in het midden van de frame. Ik zet hem in AV mode. Richt hem op mijn subject. Druk de * toets. Daarna de kadrage en dan de foto maken. Mijn subject zal perfect belicht zijn.
    De 300D is al meerdere malen getest op 18% grijs en belicht correct voor zijn specifieke modes. Spijtig dat de crack ons nog niet toelaat om deze modes zelf te selecteren.
    Ik hoop dat dit de beginnende 300D'er kan helpen.
    Last edited by Drill; 12 september 2004, 09:58.
    Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

  • #2
    Re: Info over 300D belichting.

    Door de jaren ben ik tot het besluit gekomen dat elke Canon ongeveer 1 stop onderbelicht. Ik heb 20 jaar gewerkt met een oude Chinon CE4 en ik was ingesteld op de belichtingswijze van dat toestel, tot ik een EOS 300 kocht, en al mijn dia's waren onderbelicht. Ook zo met de 10D.

    Maar ik ben intussen te weten gekomen, dat je beter kan onderbelichten dan overbelichten, omdat onderbelichtte foto's nog altijd veel meer info bevatten dan overbelichtte. Die onderbelichting (als het niet tè is hé), kan je gemakkelijk bijwerken.

    Het is waar dat de manier van lichtmeting veel invloed heeft. Ik gebruik meestal 'Center weighted' omdat dat de meeste overeenkomst toont met mijn oude Chinon, en omdat ik graag heb dat mijn onderwerp juist belicht is. Voor groothoek foto's (met veel landschap erop) gebruik ik meestal de 'evaluative' mode. Nu op de 10D kan je meer spelen met de verschillende modes dan op de 300D (zonder crack).
    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

    Comment

    Working...
    X