Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke zonnekap op bridge camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke zonnekap op bridge camera?

    Hoi,

    Ik ben aan het rondzien voor een zonnekap voor op mijn bridgecamera (Sony HX400).
    Welke is het beste: een rubberen ronde die je in 3 vormen kan plooien of een kunststof tulp vormige?

    Alvast bedankt!
    Blacky

  • #2
    Re: Welke zonnekap op bridge camera?

    Als de tulpvormige speciaal voor die camera ontworpen is, dan zou die normaalgezien beter moeten zijn dan een ronde.
    Maar bij lenzen met een extreem zoombereik zal de zonnekap vooral op de langste brandpuntsafstanden niet veel effect meer hebben.
    De zonnekap voor een zoomlens is zo ontworpen dat die op de breedste stand net geen vignetting veroorzaakt, als je dan een langere brandpuntsafstand instelt wordt de zonnekap minder effectief.
    De enige uitzondering op die regel was de eerste Canon 24-70 f2,8 L , de zonnekap zat daar niet op het voorste lenselement, en de zoomconstructie werkte "omgekeerd" (op 24mm was de lens langer dan op 70mm).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke zonnekap op bridge camera?

      Het zijn beiden zonnekappen voor alle soorten en merken cameras, dus niet specifiek voor die camera.
      Maar de tulpvormige zijn jouw inziens beter dan ronde? Hij heeft idd een groot zoombereik.

      Comment


      • #4
        Re: Welke zonnekap op bridge camera?

        Als dat een universele zonnekap is, dan valt het af te wachten of die wel veel nut heeft.
        Een tulpvormige zonnekap moet juist gedraaid zitten, anders is er nog meer kans op zwarte hoeken.
        Dat kan een probleem zijn bij een zonnekap die op de filterschroefdraad gemonteerd is.
        Met een ronde zonnekap heb je dat probleem niet, maar ook dan is er een kans dat ze niet breed genoeg is voor de breedste stand van de lens, en dan krijg je ook zwarte hoeken op de foto.

        Als er een originele zonnekap voor bestaat (of een compatibele met dezelfde afmetingen), dan is er weinig kans dat ze in de weg zit.
        Maar met een universele zonnekap zal je moeten afwachten of ze wel de juiste afmetingen heeft.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Welke zonnekap op bridge camera?

          Dju, er is geen origine!e voor, spijtig. Dan weet ik het nog niet natuurlijk, ik kan ze in de winkel niet uit de verpakking halen om uit te proberen Moeilijke beslissing!

          Comment

          Working...
          X