Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro voorzetlens op bridge camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro voorzetlens op bridge camera?

    Hoi,

    Ik heb me een nieuwe bridge camera aangeschaft, maar zou ook iets meer macro fotografie willen doen. Mijn eerste pogingen met de bridgecamera gaan wel, maar het is niet macro in de mate dat ik het zou willen doen (insecten vb). Nu wil ik niet terug naar een SLR met dure lens, dus vroeg ik me af of een voorzetlens me hierbij zou kunnen helpen.

    1) kan je een voorzetlens gebruiken op een bridge camera (ik heb de Sony HX400)
    2) kan je redelijke resultaten bereiken met zo een voorzetlens, beter dan zonder en in welke mate?
    3) welke (niet pokkedure) voorzetlens raden jullie aan uit vb. deze webwinkel http://www.camerafilterstore.nl/Macr...FcuZGwod2_cIjA

    Alvast bedankt!!
    Blacky

  • #2
    Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

    als je niet gaat voor een serieuze, kwalitatief goede voorzetlens zoals bvb de Canon 500D en 250D close-up lenzen kan je beter je geld in je zak houden ... JMHO

    Comment


    • #3
      Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

      Die kost evenveel als de voorzetlens die ik gezien heb, dus vind ik je reactie maar vreemd. Ik ken niets van macro voorzetlenzen, geef dan misschien wat meer uitleg wat je met die bepaalde voorzetlens kan, of die past op mijn bridgecamera, op wat je moet letten, etc. Wat het verschil is met de DHG macro achro voorzetlenzen die ik gezien had, etc.

      Comment


      • #4
        Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

        Oorspronkelijk geplaatst door BlackScorpion Bekijk bericht
        Hoi,

        Ik heb me een nieuwe bridge camera aangeschaft, maar zou ook iets meer macro fotografie willen doen. Mijn eerste pogingen met de bridgecamera gaan wel, maar het is niet macro in de mate dat ik het zou willen doen (insecten vb). Nu wil ik niet terug naar een SLR met dure lens, dus vroeg ik me af of een voorzetlens me hierbij zou kunnen helpen.

        1) kan je een voorzetlens gebruiken op een bridge camera (ik heb de Sony HX400)
        2) kan je redelijke resultaten bereiken met zo een voorzetlens, beter dan zonder en in welke mate?
        3) welke (niet pokkedure) voorzetlens raden jullie aan uit vb. deze webwinkel http://www.camerafilterstore.nl/Macr...FcuZGwod2_cIjA

        Alvast bedankt!!
        Blacky
        Met voorzetlenzen voor macro blijft het aanmodderen.
        Last edited by Eenbes; 5 maart 2017, 16:41.

        Comment


        • #5
          Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

          Ook een vreemde reactie, aangezien ik hier op dit forum al andere dingen er over gelezen heb. Waarom wil niemand helpen?

          Comment


          • #6
            Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

            Wat voor zaken heb je dan gelezen en wat zijn jouw gevolgtrekkingen daaruit?

            Vraag 1: in principe zal het mogelijk moeten zijn
            Vraag 2: wat versta jij onder "redelijke resultaten", in mijn ogen bereik je die door juist geen te gebruiken, je een beetje meer te verdiepen in wat die HX400 nu wel en niet kan zal al stappen voorwaarts kunnen betekenen
            Vraag 3: aanbevelingen, wel die zal je zelf moeten zoeken - bij soortgenoten - op het grote boze www, want wij kunnen niet weten welke compromissen je wilt nemen, vooral eer je het zoekt in het lagere segment.

            Comment


            • #7
              Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

              Als ik op macro voorzetlens zocht op internet, kwam ik uit op een iets ouder topic op dit forum. In dat tlpic schreven enkele mensen dat een macro voorzetlens een goed alternatief is als je geen dure macrolens kan of wil kopen en dat daar best goede resultaten met te krijgen zijn die je niet kan krijgen zonder de voorzetlens. Aangezien die raad van dit forum kwam, vind ik het vreemd dat er nu zo negatief op gereageerd wordt.

              Ik heb een bridge camera en kan dus geen dure "echte" macro lens er op zetten. Die heb ik trouwens al, maar die kan ik niet op mijn bridge camera zetten en ik gebruik mijn SLR niet meer omdat ik dat te zwaar en omslachtig vind. Ik wilde nu een camera die ik sneller vastneem en gemakkelijker de natuur in kan nemen dan mijn SLR. De SLR staat trouwens te koop. Ik heb nu een bridge camera gekocht om "iets" meer te hebben dan een gewone compact camera, maar niet de zwaarte en omslachtigheid van een SLR. Het probleem is dat ik niet zoveel ken van camera's en voorzetlenzen, daarom kom ik hier raad vragen in de hoop dat de meer intelligente mensen me kunnen helpen.

              Ik wil weten of een voorzetlens zin heeft op mijn Sony HX400 en of ik daar betere resultaten met zal hebben dan zonder. Met betere resultaten bedoel ik foto's maken waar je de onderwerpen dichter bij kan zien zoals de ogen van een vlieg of de meeldraden van een bloem. Zo ja, als ik er betere macro foto's door kan nemen, is mijn vraag welke voorzetlens in best neem (liefst onder de 100 euro). Een close-up filter/lens of een DHG macro achro lens en in welke vergroting? 1, 2, 3, 4 of 5? Met dus als doel insecten duidelijk en gedetailleerd te fotograferen, rekening houdende met de (vaste) lens op mijn Sony HX400.

              Nog een aparte vraag, moet je met zo een voorzetlens dicht bij het onderwerp zijn of kan je die ook gebruiken van op een afstand en dan inzoomen (met als doel de insecten niet weg te jagen)?

              Alvast bedankt voor (liefst serieuze) antwoorden die als doel hebben mij te helpen!

              Comment


              • #8
                Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

                Hallo,

                Ik heb de DSC-HX300 gehad, de voorloper van de 400 en kon met het objectief zelf toch wel héél dichtbij komen hoor ...
                Hier een paar voorbeeldjes:



                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

                  Zelf werk ik met een Raynox voorzetlens.

                  Hier een resultaat ervan.





                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                    Hallo,
                    Ik heb de DSC-HX300 gehad, de voorloper van de 400 en kon met het objectief zelf toch wel héél dichtbij komen hoor ...
                    Hmm... dan moet ik toch eens dringend wat meer oefening er in hebben, ik raak echt zo dicht niet!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                    Zelf werk ik met een Raynox voorzetlens.
                    Hier een resultaat ervan.
                    Wauw, die 2e foto, dat is wat ik ook graag zou willen. Jij bent pro de Raynox voorzetlenzen dan?
                    Welk type van Raynox zou je dan aanraden voor mijn HX400 cameraatje?

                    Alvast bedankt beiden voor deze positieve antwoorden!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

                      Oorspronkelijk geplaatst door BlackScorpion Bekijk bericht
                      Die kost evenveel als de voorzetlens die ik gezien heb, dus vind ik je reactie maar vreemd. Ik ken niets van macro voorzetlenzen, geef dan misschien wat meer uitleg wat je met die bepaalde voorzetlens kan, of die past op mijn bridgecamera, op wat je moet letten, etc. Wat het verschil is met de DHG macro achro voorzetlenzen die ik gezien had, etc.
                      sja, als je niet snapt dat een voorzetlens beter wat optische kwaliteit in huis heeft dan die goedkope "slecht vensterglas" voorzetprulletjes, waar ben je dan mee bezig ? Quality comes at a cost. U even inlezen in de wereld van voorzetlenzen vooraleer mensen hun reacties "vreemd" te vinden ? Het is echter niet onmogelijk dat u best tevreden bent met dat spotgoedkope" slecht vensterglas" ... volgende keer sla ik dit soort vragen gegarandeerd over

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        sja, als je niet snapt dat een voorzetlens beter wat optische kwaliteit in huis heeft dan die goedkope "slecht vensterglas" voorzetprulletjes, waar ben je dan mee bezig ? Quality comes at a cost. U even inlezen in de wereld van voorzetlenzen vooraleer mensen hun reacties "vreemd" te vinden ? Het is echter niet onmogelijk dat u best tevreden bent met dat spotgoedkope" slecht vensterglas" ... volgende keer sla ik dit soort vragen gegarandeerd over
                        Als je de reacties van Jaja en Grashalm even leest, kan u lezen dat normale antwoorden ook mogelijk zijn, antwoorden waar ik wat met ben. Wederom komt er in uw reactie dat het 'at a cost' komt, nee ik heb geen zin om 500 euro uit te geven, maar ik snap de reactie niet aangezien de voorzetlens die ik gezien had evenveel kostte als die u aanduidde. Dus uw reactie van hoeveel het kost snap ik inderdaad niet. Trouwens, ik heb een zeer degelijke (en pokkedure) macro lens voor op een SLR camera, maar daar ben ik op mijn bridgecam niets met. In ieder geval, laat dit topic maar voor wat het is. De vriendelijke mensen hebben mij een heel stuk vooruit geholpen. Gelukkig zijn er ook mensen die wél willen helpen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

                          Als "dhr" Regulus doet wat ie belooft...
                          heeft u daar geen hinder meer van.
                          Zou ie waarschijnlijk meer moeten beloven...

                          Er zijn ook met beperkte middelen leuke resultaten te boeken.
                          Een fotomaatje van me heeft dat enige jaren terug ook op die manier gedaan, met een bridge en voorzetlensjes.
                          Verdere details weet ik niet van hem, hij heeft inmiddels flink geďnvesteerd... (van enkele grotere Sony's naar 'n Sony A7RII plus het een en nader aan toeters en bellen)
                          Maar steekt zijn geschiedenis niet onder stoelen of banken.

                          Succes.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

                            Heel erg bedankt!!

                            Leuk om te horen dat er positieve ervaringen met zijn.
                            Ik wil geen prof worden, anders zou ik mijn SLR niet verkopen.
                            Ik wil gewoon wat fun hebben met mijn cameraatje :-)

                            Nogmaals bedankt!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro voorzetlens op bridge camera?

                              Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                              Als "dhr" Regulus doet wat ie belooft...
                              heeft u daar geen hinder meer van.
                              Zou ie waarschijnlijk meer moeten beloven...

                              Er zijn ook met beperkte middelen leuke resultaten te boeken.
                              Een fotomaatje van me heeft dat enige jaren terug ook op die manier gedaan, met een bridge en voorzetlensjes.
                              Verdere details weet ik niet van hem, hij heeft inmiddels flink geďnvesteerd... (van enkele grotere Sony's naar 'n Sony A7RII plus het een en nader aan toeters en bellen)
                              Maar steekt zijn geschiedenis niet onder stoelen of banken.

                              Succes.
                              Hoe er hier maar een potje aangeluld wordt ... Gut ja, Uw goede vriend was dan toch niet zo tevreden met zijn lam setje waarmee hij zo'n spectaculaire resultaten boekte ... sommigen snappen niet eens hoe hilarisch ridicuul hun antwoorden wel zijn ...
                              Last edited by Guest41; 6 maart 2017, 19:23.

                              Comment

                              Working...
                              X