Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frites Atelier

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Frites Atelier

    Een poging tot straatfotografie . . .

    Fuji X30 - f4 - 1/160 - ISO 100

    Een bewijs dat alles relatief is.
    't is misschien duur voor een pak friet, maar het is goedkoop om te kunnen zeggen dat je bij Sergio Herman hebt gegeten . . .

    Luc
    Last edited by LucFT; 3 maart 2017, 20:38.

  • #2
    Re: Frites Atelier

    Ik hou wel van goed doortekenend z/w met diepe contrasten.
    Maar hier vind ik het jammer dat je de hooglichtjes niet in de hand hebt. Veel hooglichten die bijna uitbranden en dat vind ik een minpuntje.
    Zo zie je de dames op rechts. Het lijkt bijna pop-art.

    Verder is het beeld en moment best wel goed in kader gezet.

    Comment


    • #3
      Re: Frites Atelier

      Mooie contrastrijke omzetting voor een straatportret. Verscherping mocht voor mij iets minder.

      Comment


      • #4
        Re: Frites Atelier

        knap zwart/wit omzetting
        Peter
        mijn website : klik

        Comment


        • #5
          Re: Frites Atelier

          Bedankt voor de commentaren. Ik onthou de opmerkingen en leer er van.
          Luc

          Comment


          • #6
            Re: Frites Atelier

            Heb zojuist even met m'n monitor geschud, en alle pixels vielen keurig in het bakske dat ik er onder gezet had. Sjonge toch, door de veel te harde bewerking krijg je als vanzelf uitgebeten stukken...
            Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
            (BD1383NL)

            Comment


            • #7
              Re: Frites Atelier

              Oorspronkelijk geplaatst door Henk47 Bekijk bericht
              Heb zojuist even met m'n monitor geschud, en alle pixels vielen keurig in het bakske dat ik er onder gezet had. Sjonge toch, door de veel te harde bewerking krijg je als vanzelf uitgebeten stukken...
              Henk en ook een beetje buurmanBert, het was mijn bedoeling om een "stevige" zwart-wit te maken. Persoonlijk hou ik daar wel van en ik geef toe dat het, als je wat extremer gaat, lastig wordt om dichtlopen en uitbranden te voorkomen. Ik heb de omzetting naar zwart-wit gedaan met Silver Effects Pro 2 en alvorens terug te keren naar Photoshop de zones gecontroleerd. Achteraf heb ik de histogram ook nog eens nagekeken. Niets in zone 10 en de uiterste rechterkant van het histogram is leeg. Strikt gezien betekent dit dat er geen zuiver wit aanwezig is . . . Nu zou het kunnen dat er te veel lichte pixels ergens samen zitten en dat er daardoor ook geen detail meer zichtbaar is. Ik heb de foto afgedrukt en die ziet er, voor wat ik wilde bereiken, goed uit. Ik zoek nog een beetje mijn weg in dit soort omzettingen en geef dus toe dat er nog plaats is voor verbetering, maar echt uitgebeten . . . .
              Nu neem ik aan dat jullie met gekalibreerde monitors werken, maar het is ook bekend dat de meeste monitors standaard te licht zijn afgesteld, wat ook iets zou kunnen verklaren.
              Verder neem ik de commentaren mee voor mijn verdere experimenten. In ieder geval bedankt om te reageren!
              Luc

              Comment


              • #8
                Re: Frites Atelier

                Ja Luc ik begrijp dat dit er dan uit komt, want als je bij Silver Efex en Color Efex met de vooringestelde instellingen werkt, loopt het wel eens uit de hand. Het zijn op zich prachtige tools, en ik weet ook niet waarom bij sommige fotoseries een bepaalde instelling tot uitbranden leidt en bij een andere serie weer niet, feit blijft (voor mij) dat de schuivertjes dan wel heel belangrijk worden...
                Maar als je dit effect bewust zo wilt, en je vermeld dat er bij, dan voorkom je opmerkingen over dat punt. Zo heb ik bij mijn inzending Shar gezet dat ik het jammer vindt dat de haarpartij dichtgelopen is.
                groetens Henk
                Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                (BD1383NL)

                Comment


                • #9
                  Re: Frites Atelier

                  Neem mij niet kwalijk dat ik het niet eens ben met je Luc.
                  Henk drukt het wat ludiek uit.

                  Henk en ik maar ook vele anderen werken idd met gecalibreerde monitoren. Wij zien dit soort details direct.
                  Toch maar even de moeite genomen en uw foto geopend en het histogram eens bestudeerd.
                  Toch een mooie piek die plakt op rechts wat duid op uitbranden. Maar ook in je zwarten rijd je dicht want ook daar zit nog eens een piek op links.

                  Ik herhaal dat je eigenlijk een leuke foto had in de basis.
                  Nu je uitgelegd hebt wat je er mee gedaan hebt dan zou ik vooral de tip willen meegeven dat je toch voorzichtig moet zijn met die tools. Voor je het weet is het er over.
                  Zelf zie je het misschien niet direct.
                  Wij zeggen dat niet om je te pesten hoor.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frites Atelier

                    Henk en buurmanBert, Ik ben er van overtuigd dat jullie dit niet zeggen om mij te pesten. Ik waardeer jullie inbreng echt wel. Toch blijf ik - voor nu - achter mijn bewerking staan. Ik zal nog wel wat experimenteren en bijleren. Als ik de Nik plugins gebruik, vertrek ik ofwel van de standaard versie of van een voorinstelling die mij aanspreekt, om vervolgens met schuivertjes en controlepunten meer te finetunen. Bedankt voor jullie inbreng!
                    Luc

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frites Atelier

                      Er is niets verkeerd aan het gebruiken van tools. Is dat nu fotoshop of iets anders, het beoogde doel telt.
                      Echter is het een beetje zoals zout op de frieten. Zonder smaakt het maar flets en teveel is ook al helemaal niets.
                      Dat is net de kunst bij bewerken om de juiste dosis te geven.

                      Soms helpt het om bij een hevige bewerking eens van je scherm weg te gaan en een paar minuutjes nadien terug te komen.
                      Is het er niet over? kan het erdoor? Die vraag moet je je stellen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frites Atelier

                        Bedankt voor je begrip Luc. Gewoon doorgaan, wij blijven eerlijk reageren maar als je bij de foto vermeldt wat je uitgangspunten zijn, hou ik daar uiteraard rekening mee.
                        En let op ....
                        de fritten worden niet zo heet gegeten als ze worden gebakken.... LOL
                        groetjes Henk
                        Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                        (BD1383NL)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Frites Atelier

                          in een luxe-frituur gaan eten... degoutant veel geld betalen... en dan een plastieken flesje cola mee op tafel... geweldig... mensen doen toch soms raar...
                          ondanks dat er over deze foto technisch veel te zeggen valt, maakt dit voor mij heel het beeld... straatfotografie op z'n best.
                          www.freddyhelsen.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Frites Atelier

                            Oorspronkelijk geplaatst door ddyhel Bekijk bericht
                            straatfotografie op z'n best.
                            Bedankt !
                            Luc

                            Comment

                            Working...
                            X