Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PIR sensor vraag. (Huis-beveiliging !)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PIR sensor vraag. (Huis-beveiliging !)

    Ooit had iemand me eens verteld dat er een soort opzetstukje voor stopkontakten bestaat, waar je dan een stekker van een lamp inplugt; het opzetstukje staat dan draadloos in verbinding met een PIR sensor op de buitengevel van je huis.
    Resultaat: wanneer er iemand buiten in je tuin loopt en in het bereik van de PIR sensor komt (bv nabij een raam ) schakelt het licht binnen in het huis aan.

    Dit lijkt me effectiever dan een licht buiten.

    Maar ik weet niet of het zo eenvoudig is als de persoon voorstelde: een stekkerblokje en een PIR sensor (op batterij ? )

    Bestaat dit ?

    Of werkt het via een thuisnetwerk ?

    Zoals Somfy bv.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: PIR sensor vraag. (Huis-beveiliging !)

    Technisch lijkt mij dit een eitje om zoiets te maken.
    Echter heb ik dit wel nog nergens gezien in de verkoop.

    Comment


    • #3
      Re: PIR sensor vraag. (Huis-beveiliging !)

      Wel niet met een stopcontact, maar toch met een lampfitting : https://www.amazon.com/Heath-Zenith-.../dp/B000NUR8A2

      Comment


      • #4
        Re: PIR sensor vraag. (Huis-beveiliging !)

        Hier zou het licht dan heel dikwijls aan gaan omdat de kat van de buren voorbij de sensor loopt.
        Dat is nu ook het geval met de buitenverlichting die er hangt (die lampen werken op zonne-energie, dat kost dus niets als de kat het licht aan doet).

        Maar als je dan zo'n sensor gebruikt ter beveiliging, dan denk je dat er dagelijks "ongure figuren" rond je woning zitten, en dan slaap je nooit meer gerust...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: PIR sensor vraag. (Huis-beveiliging !)

          Ik heb een 500W halogeenlamp met aangebouwde PIR-sensor en timer die op de tuin gericht staat. De gevoeligheid van de PIR-sensor is instelbaar zodat de lamp niet aangaat door passerende katten, maar wel door een mens. De brandduur van de lamp is instelbaar tussen 10 s en 15 minuten.

          Een PIR sensor is te bedotten. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen segmenten van bijvoorbeeld 15°. Wanneer er een variatie wordt gemeten tussen de opeenvolgende segmenten (wanneer men door de "straal" loopt), volgt er een alarm. Wanneer je echter zeer traag de segmenten passeert, gaat het alarm niet af.

          Comment


          • #6
            Re: PIR sensor vraag. (Huis-beveiliging !)

            Comment


            • #7
              Re: PIR sensor vraag. (Huis-beveiliging !)

              Dat met de katten valt nog mee. We hebben op ons huis ook halogeenstralers staan, en ja, af en toe springen die eens op, maar dat valt reuze mee.

              Het is niet zozeer de bedoeling om ons te verwittigen, eerder om af te schrikken. Een inbreker zal zich minder op zijn gemak voelen als hij binnen een licht ziet aangaan, dan dat het licht buiten aangaat.
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: PIR sensor vraag. (Huis-beveiliging !)

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Dat met de katten valt nog mee. We hebben op ons huis ook halogeenstralers staan, en ja, af en toe springen die eens op, maar dat valt reuze mee.

                Het is niet zozeer de bedoeling om ons te verwittigen, eerder om af te schrikken. Een inbreker zal zich minder op zijn gemak voelen als hij binnen een licht ziet aangaan, dan dat het licht buiten aangaat.
                Wanneer die ziet dat hij een PIR sensor passeert (en wees maar gerust dat ze die zien) en er gaat op hetzelfde ogenblik een licht aan binnen, dan weten zij ook hoe de vork aan de steel zit hé.
                Of dacht je dat zij de truken van de foor niet kennen .
                Met een zekere vertraging het licht binnen laten aangaan zou misschien beter zijn, maar ik weet niet of dit mogelijk is, ik ben geen techneut op dat gebied.

                Comment


                • #9
                  Re: PIR sensor vraag. (Huis-beveiliging !)

                  Met IoT kan veel. Een raspberry-pi, bbc-micro:bit en/of een arduino kosten niet veel. De benodigde onderdelen bestaan zeker, kijk maar 's wat men gebruikt voor zelfrijdende robots - dat zijn detectoren voor obstacels en bewegende mensen. En een combinatie van IR-lasers, detectoren, bewegingscensoren, camera's met IR-zicht en analyse-software daarmee kan dat wel - het staat op het internet - maar u zal zelf de stukjes mogen bij mekaar stoppen.
                  Programmeren kan u leren - de sensoren zijn standaard verkrijgbaar er staat ook genoeg code on-line om uit te leren. En als't moet kan 't ook draadloos - zodat je een deel van de beveiliging kan verstoppen in een eekhoornhuisje of een vogelkastje - op batterij.
                  Wat de micro:bit van de bbc betreft - dat wordt gebruikt voor in't onderwijs - en is zelfs programmeerbaar via een webbrowser - begin klein. Later kan u dat dan toepassen op uw fotografie. (juist die micro:bit kan zelfs een camera in een smartphone doen afgaan - draadloos)...
                  Kant en klaar bestaat zeker ook - maar dan kent men de prijs. 't is dus of zwaar investeren, of zelf behoorlijk wat moeite doen.

                  Comment

                  Working...
                  X