Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows 10 vraagje.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Windows 10 vraagje.

    Kan mij iemand uitleggen wat het verschil tussen Afsluiten en dan manueel terug opstarten,en Opnieuw opstarten.Bij beide wordt Windows afgesloten,maar het manueel opstarten geeft toch een ander resultaat dan Opnieuw opstarten.
    Wat is het verschil??

  • #2
    Re: Windows 10 vraagje.

    Wat bedoel je met ander resultaat ?
    Normaal is er geen verschil. Bij manueel afsluiten en opstarten wordt ook de voeding uitgeschakeld. Je moet dus op de startknop drukken om je PC weer opgestart te krijgen.
    Bij "opnieuw opstarten" wordt je voeding niet uitgeschakeld en direct terug opgestart. Voor de rest is er geen verschil (voor zover ik weet wordt ook de BIOS-controle terug uitgevoerd).
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Windows 10 vraagje.

      Grote verschil is dat bij het ene alle hardware stil valt en terug moet opstarten. Is meer stress voor uw hardware en ook een beetje trager dus.

      Comment


      • #4
        Re: Windows 10 vraagje.

        Lijkt inderdaad een domme vraag.
        Beetje uitlegebruik Video deluxe plus (Magix)Previewbeeld werd stotterend weergegeven.Een maand geleden niet.Upgrades video??Contact opgenomen met Magix;die mij antwoorden (na twee dagen al !!!) Windows OPNIEUW op te starten.(?????).Ik sloot altijd af en startte nadien.Controleer taakbeheer en kijk hoelang Win aanstaat.Indien uren en uren,kan het probleem daarin zitten.Windows raakt vervuild.(???)Moet terug naar 00.00.Via sluiten en opstarten manueel:resultaat idem.MAAR als je OPNIEUW OPSTARTEN aanklikt,dan gaat de tijd dat Win opstaat terug naar nul,en OEPS mijn preview werkt terug vloeiend.
        Taakbeheer openen,prestaties en daar zie je dan het aantal uur daar dat Win actief is.
        Heb hier een boek liggen:Windows 10,Het complete boek.En even nagekeken,na dat het probleem opgelost was,en inderdaad bij OPNIEUW OPSTARTEN,staat vermeld bij vastlopen van programma's of niet goed functioneren,dat je dit moet gebruiken.
        Misschien wel handig om te weten voor anderen en eerst te proberen.
        Maar wat doet dat ding eigenlijk ??,blijkbaar niet alleen afsluiten en herstarten.

        Comment


        • #5
          Re: Windows 10 vraagje.

          Een boot nuance die reeds bestaat vanaf de eerste 8088 cpu's ... vroeger gedefinieerd als "warm" of "cold" reboot ... Wij schreven indertijd korte .com bestandjes om een van beiden te starten vanonder DOS .. quick&dirty: Bij de "warm" reboot worden (sommige) cpu registerwaarden niet veranderd waardoor het booten sneller verloopt ... Bij cold reboot wordt alles terug vanaf scracth geinitialiseerd ... zie google cold/warm reboot ..

          BTW in Windows 10 is het vrij eenvoudig om vastlopende programmas af te sluiten via de taakplanner (task manager) een "opnieuw opstarten" is vrijwel nooit meer nodig .. soms vraag ik mij af wie nou eigenlijk zulke boeken bijeenschrijft ... stuurlui aan de wal ?

          Comment


          • #6
            Re: Windows 10 vraagje.

            Sinds de komst van windows 10 is er een verschil tegenover vroeger.
            Gewoon afsluiten is niet meer echt meer een "koude start" zoals vroeger. Dit komt onder anderen omdat windows een functie "snel opstarten" heeft ingebouwd waardoor de toestand van de PC wordt weggeschreven en opnieuw gelezen bij opstarten (het principe van hybernate).

            De opnieuw opstarten functie gaat deze de snelle start omzeilen (is voorzien voor toepassen van updates) en gaat eigenlijk een volledige shutdown doen en bij opstarten alles opnieuw laden.
            Last edited by zunoel; 1 maart 2017, 14:56.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: Windows 10 vraagje.

              En dan had je nog op de "normale" kasten een reset knopje waarmee een vastgelopen PC terug een "warme" opstart kreeg. Bij de "merk" schoendoosjes is die knop er nooit in geraakt, daar was het secondenlang op de aan-uit knop duwen tot de PC brutaal uitviel en dan terug op dezelfde knop om terug te starten.
              Ik heb nooit goed begrepen waarom die "merken" daar zo allergisch voor waren. Waarschijnlijk de kostprijs van zo'n knopje x zoveel miljoen ?
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Windows 10 vraagje.

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                En dan had je nog op de "normale" kasten een reset knopje waarmee een vastgelopen PC terug een "warme" opstart kreeg. Bij de "merk" schoendoosjes is die knop er nooit in geraakt, daar was het secondenlang op de aan-uit knop duwen tot de PC brutaal uitviel en dan terug op dezelfde knop om terug te starten.
                Ik heb nooit goed begrepen waarom die "merken" daar zo allergisch voor waren. Waarschijnlijk de kostprijs van zo'n knopje x zoveel miljoen ?
                omdat een merk meestal voor een doorsnee klant is die bij een freeze heel zijn pc toch naar de pc-boer brengt.
                Of die zijn bak in een gesloten bureaukast zet en denkt dat hij zijn pc moet afzetten door het scherm af te zetten.
                Of die kleine keuters heeft rondlopen die overal aan prutsen en wel eens op dat reboot knopje zouden kunnen duwen terwijl men al een uur aan het werk is (en waarschijnlijk niet tussentijds gesaved heeft).

                Anyway: 4 seconde uwe powerknop induwen > reset knopje want het voelt als : http://images1.tickld.com/live/2342.jpg

                Comment


                • #9
                  Re: Windows 10 vraagje.

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  Sinds de komst van windows 10 is er een verschil tegenover vroeger.
                  Gewoon afsluiten is niet meer echt meer een "koude start" zoals vroeger. Dit komt onder anderen omdat windows een functie "snel opstarten" heeft ingebouwd waardoor de toestand van de PC wordt weggeschreven en opnieuw gelezen bij opstarten (het principe van hybernate).

                  De opnieuw opstarten functie gaat deze de snelle start omzeilen (is voorzien voor toepassen van updates) en gaat eigenlijk een volledige shutdown doen en bij opstarten alles opnieuw laden.
                  Er is wel nog altijd een verschil tussen dat snel opstarten en hybernate : bij hybernate wordt gewoon de huidige geheugenstatus gedumpt naar een bestand (dat dus evengroot is als de hoeveelheid ram geheugen).
                  Ontwaken uit die hypernate is dus gewoon dat bestand schrijven naar het geheugen en je kan gewoon verderwerken (dus met alle programma's die op dat ogenblik openstonden).

                  Voor "snelle start" worden alle programma's eerst afgesloten en worden alle gebruikers afgelogd, vooraleer hybernate wordt gebruikt. Via hybernate daarna opstarten lukt blijkbaar sneller, dan windows "normaal" op te starten.

                  Die fast boot kan je trouwens uitschakelen bij het energiebeheer. Meer uitleg kan je hier vinden : link...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Windows 10 vraagje.

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    ...

                    Die fast boot kan je trouwens uitschakelen bij het energiebeheer. Meer uitleg kan je hier vinden : link...
                    Het is mij in al die wirwar nog steeds niet duidelijk of een "fast boot" en een "fast startup" hetzelfde zijn ... fast startup kan/kon men trouwens ook initialiseren door de "overschot aan ram te gebruiken voor een "ramdisk" met de optie om de OS image weg te schrijven bij het afsluiten van de PC, net zoals een hibernate

                    "Fast boot" daarentegen(?) moet ook ondersteund worden door het mobo van uw PC .. tenminste dat is wat ik steeds lees, maar ik zie met een SSD geen enkel verschil in boot-tijd of dat nu aan of af staat maar misschien heb ik het niet perfect afgesteld ? heb er gezien de snelheid van mijn PC ook geen energie in gestoken ... FWIW

                    Comment


                    • #11
                      Re: Windows 10 vraagje.

                      Dat weten we nu ook weeral.
                      Bedankt allemaal.

                      Comment

                      Working...
                      X