Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ICC color profile

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ICC color profile

    Hey,

    Ik ben al een tijd bezig met een zoektocht naar een ICC color profile, voor te laden met Adobe Gamma.

    Ik zoek ICC color profiles voor het merk Belinea (het is een crt-monitor)

    Dus aangezien ik er geen vind kom ik het hier eens vragen, alvast bedankt.

    Groetjes,

    Jonas
    Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
    Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

  • #2
    Re: ICC color profile

    Bij gebruik van een Colorvisoin spyder en de optical software wordt keer op keer een profiel gemaakt voor uw monitor. Dit profiel is dan gekalibreerd en waarschijnlijk veel nauwkeuriger omdat met de calibratie de slijtage aan je montor wordt mee verwerkt en je dus iedere veertiendagen of om de maand zoals je zelf wil een update krijgt van het vorige profiel, aangepast aan de huidige staat van je monitor.

    Ik vond de stap naar een gecalibreerd systeem de investering waard en vind het een luxe om uiteindelijk is uit mijne printer te zien komen wat ik op mijn scherm zien.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: ICC color profile

      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
      Bij gebruik van een Colorvisoin spyder en de optical software wordt keer op keer een profiel gemaakt voor uw monitor. Dit profiel is dan gekalibreerd en waarschijnlijk veel nauwkeuriger omdat met de calibratie de slijtage aan je montor wordt mee verwerkt en je dus iedere veertiendagen of om de maand zoals je zelf wil een update krijgt van het vorige profiel, aangepast aan de huidige staat van je monitor.

      Ik vond de stap naar een gecalibreerd systeem de investering waard en vind het een luxe om uiteindelijk is uit mijne printer te zien komen wat ik op mijn scherm zien.
      dankje Digipics357

      Wat mag de kostprijs dan zijn van de Colorvisoin spyder,is hier enige site voor deze tekopen, en eventueel te evalueren?

      Groetjes,
      Jo
      Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
      Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

      Comment


      • #4
        Re: ICC color profile

        Oorspronkelijk geplaatst door Xentro
        dankje Digipics357

        Wat mag de kostprijs dan zijn van de Colorvisoin spyder,is hier enige site voor deze tekopen, en eventueel te evalueren?

        Groetjes,
        Jo
        Hallo Xentro,

        Kijk hier eens: http://www.kamera-express.nl/shop.as...ie=51&merk=112

        Ik heb hem hier online gekocht.

        mvg
        Z900
        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

        Comment


        • #5
          Re: ICC color profile

          Oorspronkelijk geplaatst door Z900
          Hallo Xentro,

          Kijk hier eens: http://www.kamera-express.nl/shop.as...ie=51&merk=112

          Ik heb hem hier online gekocht.

          mvg
          Idem en geen klagen van...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Re: ICC color profile

            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
            Bij gebruik van een Colorvisoin spyder en de optical software wordt keer op keer een profiel gemaakt voor uw monitor. Dit profiel is dan gekalibreerd en waarschijnlijk veel nauwkeuriger omdat met de calibratie de slijtage aan je montor wordt mee verwerkt en je dus iedere veertiendagen of om de maand zoals je zelf wil een update krijgt van het vorige profiel, aangepast aan de huidige staat van je monitor.

            Ik vond de stap naar een gecalibreerd systeem de investering waard en vind het een luxe om uiteindelijk is uit mijne printer te zien komen wat ik op mijn scherm zien.
            En dat lukt zonder een printerprofiel?...
            n.b. Ik gebruik de Spyder + een handgemaakt printerprofiel....

            theokus
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: ICC color profile

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus
              En dat lukt zonder een printerprofiel?...
              n.b. Ik gebruik de Spyder + een handgemaakt printerprofiel....

              theokus

              Ja dat lukt zonder printerprofiel, ik werk met Qimage en die gebruik ook het monitorprofiel van de calibratie en geen printerprofiel.

              Ik kan eventueel eens experimenteren met het profiel van de Epson 1290 maar ik ben nu zeer tevreden van mijn resultaten.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: ICC color profile

                1. Is zo'n Colorvision Spyder ook te gebruiken voor het calibreren van het LCD-scherm van een portable?

                2. Waar kan je dit in België kopen of eventueel een e-shop?

                3. Als ik mijn scherm gecalibreerd krijg en ik stuur mijn foto's naar een fotolab voor afdruk, riskeer ik dan niet het zelfde probleem te hebben dat mijn printouts niet overeenstemmen met wat ik op het scherm zie? Vermits het labo mijn ICC profile niet heeft waarop ik mijn scherm afgesteld heb.
                Hoe dit eventueel op te lossen?

                Comment


                • #9
                  Re: ICC color profile

                  Vraag 1 : JA

                  Vraag 2 : bij colorvision zelf gaat dat www.colorvision.com

                  Vraag 3 : Ja een gecalibreerd scherm wil niet zeggen dat je prints exact gaan overeenkomen met wat je van je labo krijgt. Best laat je een profiel opmaken van je labo. Indien je dat profiel dan gebruikt zullen je kleuren overeenkomen met wat je ziet op het scherm. Nu ja heel close want exact dezelfde lichtcondities hebben wanneer je de prints bekijkt als wanneer je je scherm bekijkt is moeilijk maar je gaat wel zo close zitten dat er geen sprake van een probleem meer is.

                  Meer info en ook hoe je aan zo een profiel kan geraken www.drycreekphoto.com

                  PS : Je gaat zien dat calibreren echt de moeite waard is indien je belang hecht aan juiste kleuren, contrast en brightness. En je weet tenminste dat iedereen die je foto's hier ziet en zijn scherm gecalibreerd heeft je foto's ook ziet zoals je wou. De anderen zullen soms close zijn en soms niet. Maar dat is alvast jouw fout niet meer.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ICC color profile

                    Heeft er al iemand iets gekocht bij Colorvision en wat was dan de service?
                    Komen er nog invoertaksen bij?
                    Heb wel interesse.
                    Greetz, Ludwich

                    Comment


                    • #11
                      Re: ICC color profile

                      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                      Bij gebruik van een Colorvisoin spyder en de optical software wordt keer op keer een profiel gemaakt voor uw monitor. Dit profiel is dan gekalibreerd en waarschijnlijk veel nauwkeuriger omdat met de calibratie de slijtage aan je montor wordt mee verwerkt en je dus iedere veertiendagen of om de maand zoals je zelf wil een update krijgt van het vorige profiel, aangepast aan de huidige staat van je monitor.

                      Ik vond de stap naar een gecalibreerd systeem de investering waard en vind het een luxe om uiteindelijk is uit mijne printer te zien komen wat ik op mijn scherm zien.
                      --------------------------
                      Ik sta op het punt om er ook ééntje te kopen.
                      Welk type heb jij gekocht, is de colorvision spyderpro beter?

                      Rob

                      Comment


                      • #12
                        Re: ICC color profile

                        Als ik mij goed herinner heb ik hem rechtstreeks bij colorvision gekocht. Maar de details weet ik er niet meer van. Ik dacht niet dat er extra taksen bijkwamen.

                        Welke de beste is ik weet het niet. Toen was de spyder + optical een voor mij haalbare oplossing. De gretag zou beter zijn dan de colorvision oplossingen maar ik heb niet te klagen van de colorvision. Ben heel tevreden van de resultaten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: ICC color profile

                          Jullie zeggen dus dat je scherm met die colorvision afgestemt wordt op jullie printer, dat is bij mij niet echt een noodzaak.(ik print toch nooit foto's af met mijn printer) Ik ga dit even proberen illustreren.

                          Hier zie je een link naar een andere topic,



                          normaal zie je op de foto 2 kranen staan ééntje aan de rechter zijde en één centraal (als het onder tussen al niet veranderd is). Deze 2 kranen kan ik alleen zien als ik deze op mijn pocket pc zet, bij mij op mijn scherm is dat dus een ZWART (met nadruk) geheel, zonder detail.

                          ligt dat dan aan het colorprofile. of kan je dat simpel veranderen door met die RBG-kleurtjes te spelen aan je scherm ?

                          De colorvision vind ik eerder een wat dure oplossing, terwijl ik nu andere kosten heb. (sparen voor een 20D)

                          Groetjes Jonas
                          Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                          Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

                          Comment


                          • #14
                            Re: ICC color profile

                            Oorspronkelijk geplaatst door Xentro
                            Jullie zeggen dus dat je scherm met die colorvision afgestemt wordt op jullie printer, dat is bij mij niet echt een noodzaak.(ik print toch nooit foto's af met mijn printer) Ik ga dit even proberen illustreren.

                            Hier zie je een link naar een andere topic,



                            normaal zie je op de foto 2 kranen staan ééntje aan de rechter zijde en één centraal (als het onder tussen al niet veranderd is). Deze 2 kranen kan ik alleen zien als ik deze op mijn pocket pc zet, bij mij op mijn scherm is dat dus een ZWART (met nadruk) geheel, zonder detail.

                            ligt dat dan aan het colorprofile. of kan je dat simpel veranderen door met die RBG-kleurtjes te spelen aan je scherm ?

                            De colorvision vind ik eerder een wat dure oplossing, terwijl ik nu andere kosten heb. (sparen voor een 20D)

                            Groetjes Jonas
                            Eerst en vooral met het calibreren op zich van je scherm heb je geen enkele garantie dat dezelfde beelden uit je printer komen. Daarvoor heb je een profiel van je printer nodig.

                            Maar het calibreren van je scherm gaat er wel voor zorgen dat je een foto ziet zoals ze eigenlijk is en niet zoals je scherm ze momenteel toont. En idereen die zijn scherm calibreert zal deze foto op dezelfde manier zien.

                            Voor die foto die je hier toont wel als je die kranen niet kan zien moet je je scherm toch wat bijstellen. Ik denk dat je contrast en brightness levels niet goed staan. Heb je adobe gamma kan je dit gebruiken om je scherm af te stellen of een andere moest je adobe gamma niet hebben. Vroeger gebruikte ik praxisoft maar ik weet niet of deze nog gratis is.

                            Een goeie site met uitleg is www.drycreekphoto.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: ICC color profile

                              een handig tooltje om je monitor alvast softwarematig te calibreren is WYZIWIG van Praxisoft.

                              Kan uiteraard niet aan een hardwarematige calibratie tippen, maar helpt je toch al goed opweg om de grove fouten eruit te halen. Als je dan bovendien je printer calibreert ( lees rinter + papier + inkt als 1 combinatie) krijg je al gauw veel betere resultaten dan wat je nu (waarschijnlijk) hebt.

                              Je kan je printer vrij goedkoop professioneel laten calibreren. (phille heeft dit voor mijn printer laten doen, kost echt niet veel geld maar het resultaat is spectaculair.) Ik kan dat wel eens opzoeken waar hij dat heeft laten doen als er iemand intresse heeft.

                              Comment

                              Working...
                              X