Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolensvraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolensvraag

    Ik snap iets niet en jullie vast wel : stel, je hebt een zoomlens 18-90mm (ik verzin ze even zelf), dan moet je dus in- en uitzoomen tussen die brandpuntsafstanden, oké, snap ik.

    Maar dan heb je bv. een 90mm macrolens waarvan de minimum scherpstelafstand bv. 18cm is - je kan met die mens alles scherpstellen tussen 18cm en de afstand die bij brandpuntsafstand 90mm hoort, toch?

    Waarom zijn er dan überhaupt zoomlenzen met het bereik dat sommige macrolenzen ook hebben? Want die macrolenzen hebben dan ook nog eens een macrofunctie en de zoomlezen niet....
    Ik moet iets heel erg essentiëels over het hoofd zien, opticatechnisch, kunnen jullie me eens op mijn domme fout wijzen?

  • #2
    Re: Macrolensvraag

    Misschien moet je dit eens lezen:
    Scherptediepte begrijpen is niet altijd even makkelijk. Het beste is om dit praktische aan te pakken. Ik vertel over scherptediepte in de praktijk.

    Inclusief plaatjes bekijken. Dan zie je dat je creatief kan wezen met het kiezen van het brandpunt. En omdat sommige het gemak willen van snel van brandpunt te variëren, zijn er zoomlenzen.

    Grappige om op een van de foto' s een bekende te spotten van mij.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Macrolensvraag

      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
      Misschien moet je dit eens lezen:
      Scherptediepte begrijpen is niet altijd even makkelijk. Het beste is om dit praktische aan te pakken. Ik vertel over scherptediepte in de praktijk.

      Inclusief plaatjes bekijken. Dan zie je dat je creatief kan wezen met het kiezen van het brandpunt. En omdat sommige het gemak willen van snel van brandpunt te variëren, zijn er zoomlenzen.
      Oh, is dat het enige verschil?

      Comment


      • #4
        Re: Macrolensvraag

        Welk "enig" verschil heb je ontdekt?

        Nog even doorzoeken ;-)

        Comment


        • #5
          Re: Macrolensvraag

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          Welk "enig" verschil heb je ontdekt?

          Nog even doorzoeken ;-)
          Die aan te passen brandpuntsafstand, mét (oa. daardoor) variërende scherptediepte?

          Comment


          • #6
            Re: Macrolensvraag

            18-90 heeft niets te maken met scherpstelafstand, dat is nu eenmaal tussen breedhoek en tele. Bij 18mm zie je heel veel en wijd, bij 90mm veel gerichter, de kijkhoek is met andere woorden verschillend.
            Dichtbij kunnen scherp stellen (macro) is iets totaal anders, dat betekent dat een lens in staat is om van zeer nabij scherp te kunnen stellen, hoe dichter hoe meer vergroting.
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Macrolensvraag

              Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
              18-90 heeft niets te maken met scherpstelafstand,
              Ook niet onrechtstreeks? Met een 18mm lens kan je toch dichterbij je onderwerp komen dan met een 200mm?

              Comment


              • #8
                Re: Macrolensvraag

                Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
                Ook niet onrechtstreeks? Met een 18mm lens kan je toch dichterbij je onderwerp komen dan met een 200mm?
                Dichter heeft niets met vergroting te maken, optiek is best een complexe wetenschap.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolensvraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
                  Ook niet onrechtstreeks? Met een 18mm lens kan je toch dichterbij je onderwerp komen dan met een 200mm?
                  Je kan er in de praktijk dichterbij mee komen. Maar de achtergrond blijft veel herkenbaarder bij een gelijk diafragma.

                  Even een voorbeeld:

                  Deze is gemaakt op F4
                  Mocht ik hem gemaakt hebben met een 18mm lens op F4. Dan was heel de achtergrond meer herkenbaar. Maar hij is gemaakt met een 500mm F4 lens. Denk nu niet dat ik rijk ben, de lens is van mijn werkgever die we kosteloos kunnen lenen. Dus heb maar eens testjes gedaan. Maar als je eens 18mm als macrolens hebt, dan moet je heel dichtbij je onderwerp komen voor echt macro. Maar dan kan je onderwerp niet zo goed belicht worden. Tevens moet je weten hoe kleiner de brandpunt, des te groter het beeldhoek. Dus meer komt erop de foto.

                  Dus in het kort
                  1. Minder mm = Meer beeldhoek | Meer mm = Minder beeldhoek
                  2. Minder mm = Minder isolatie van je onderwerp | Meer mm = Meer isolatie van je onderwerp
                  3. Minder mm = Langere sluitertijd mogelijk | Meer mm = Kortere sluitertijd gewenst
                  4. Minder mm = Kortere afstand tot onderwerp| Meer mm = Langere afstand tot onderwerp | Bij gelijk vergroting van je onderwerp
                  5. Minder mm = Kortere minimale scherpstel afstand van lens | Meer mm = Langere minimale scherpstel van lens
                  6. Minder mm = Meer tonvorming | Meer mm = Meer kussenvorming (Zie Distortie: http://pics.idemdito.org/fysica/m-fouten.htm )
                  Last edited by Rogier; 25 februari 2017, 11:00.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolensvraag

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht

                    3. Minder mm = Langere sluitertijd mogelijk | Meer mm = Kortere sluitertijd gewenst
                    Dat wist ik niet, waaraan ligt dat?

                    4. Minder mm = Kortere afstand tot onderwerp| Meer mm = Langere afstand tot onderwerp | Bij gelijk vergroting van je onderwerp
                    5. Minder mm = Kortere minimale scherpstel afstand van lens | Meer mm = Langere minimale scherpstel van lens
                    Ja, dit bedoelde ik dus, ik bedoelde geen 'vergroting' maar gewoon scherp kunnen stellen op een onderwerp dat dichterbij is.

                    Ka je met een 100mm macrolens dus wel scherpstellen op alles tussen veraf en zeer dichtbij?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrolensvraag

                      Ka je met een 100mm macrolens dus wel scherpstellen op alles tussen veraf en zeer dichtbij?
                      Dat kan met elk objectief - zonder rekening te houden met de beschikbare werkruimte -

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrolensvraag

                        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                        Ka je met een 100mm macrolens dus wel scherpstellen op alles tussen veraf en zeer dichtbij?
                        Dat kan met elk objectief - zonder rekening te houden met de beschikbare werkruimte -
                        Hmmm...ik raak steeds minder in plaats van minder in de war vrees ik. Ja, klopt, ik kan inderdaad met mijn zoomlens op 200 onderwerpen ook mooi dichtbij vatten - maar hoe komt het dan dat, als ik mijn zoomlens op 200mm heb staan en een hond wil fotograferen die op mij toeloopt, hij als het ware 'uit beeld loopt' (niet scherp blijft) tenzij ik inzoom (terwijl dat niet gebeurt met mijn vaste 50mm lens?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrolensvraag

                          Je betrekt nu een bewegend object erbij, hopelijk dat je je daarvan bewust bent.

                          Alles valt en staat tot: afstand tot het onderwerp / beeldhoek / beschikbare hoeveelheid licht / instellingen: iso/f/sluitertijd, autofocus modus / eigen vaardigheden en kennis

                          Al eens geprobeerd om met de 50mm zelfde beeldhoek als de 200mm eenzelfde foto te trekken? - waarschijnlijk heb je het bewegende onderwerp dan ook niet scherp in beeld -

                          Note:
                          Misschien dat je eerst na moeten lezen wat je getypt hebt alvorens op opslaan/verzenden te klikken, het is nogal een warrig verhaal:
                          ik raak steeds minder in plaats van minder in de war
                          zoomlens op 200 onderwerpen
                          zoomlens op 200mm ...... (niet scherp blijft) tenzij ik inzoom

                          ---
                          inzoomen: onderwerp vergroten
                          uitzoomen: onderwerp verkleinen
                          Last edited by in2lapland; 25 februari 2017, 13:29.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macrolensvraag

                            Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                            Je betrekt nu een bewegend object erbij, hopelijk dat je je daarvan bewust bent.

                            Alles valt en staat tot: afstand tot het onderwerp / beeldhoek / beschikbare hoeveelheid licht / instellingen: iso/f/sluitertijd, autofocus modus / eigen vaardigheden en kennis
                            Ja, dat weet ik, zou een beetje jammer zijn als ik dat nog niet besefte.

                            Al eens geprobeerd om met de 50mm zelfde beeldhoek als de 200mm eenzelfde foto te trekken? - waarschijnlijk heb je het bewegende onderwerp dan ook niet scherp in beeld -
                            Ik snap je vraag niet, laat staan dat ik er iets mee bijleer.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macrolensvraag

                              Minimum scherpstelafstand?????? Over welke lens gaat het eigenlijk??
                              Mijn 50 mm gaat tot 50 cm of zoiets,mijn 400 mm tot 3.5 m;300 mm tot 1.2 m.
                              Hangt allemaal af van de constructie van een lens,maar teles met korte scherpsteltafstand zijn technisch moeilijker te maken en kosten dan ook veel geld.Zoomlenzen met continu zelfde min scherpstelafstand idem.Vergelijk maar even met zooms die continu 2.8 diafragma hebben.Kosten ook wat meer.Zijn compromissen die gemaakt worden bij zooms.En voor wat ,hoort wat.
                              Komt daarbij dat de AF het moeilijk krijgt of te langzaam is.Vandaar de selectie met de werkingszone van de AF.
                              Elke lens zou waarschijnlijk met een langere schroefdraad kunnen scherpstellen,maar beeldkwaliteit ???????
                              Macro's zijn speciaal hiervoor gecontstrueerd,met de nodige lenscorrecties etc.
                              Elke lens heeft zijn specificaties,en een 70-200 van X,kun je niet vergelijken met een 70-200 van Y.De prijs waarschijnlijk ook niet.

                              Comment

                              Working...
                              X