Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Middelgrijs : hoe zit dat nu ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Middelgrijs : hoe zit dat nu ?

    Ik zit met een probleem.
    Er wordt volgens mij met twee maten en twee gewichten gewerkt als het over middelgrijs ( of is het middengrijs ?) gaat .
    U weet wel , dit is de middenste zone uit het zonesysteem van Ansel Adams.
    Koop je een grijskaart dan wordt deze bestempeld als 18% grijs .Werk je in Ps of ander vergelijkbaar bewerkingssoftware dan wordt deze middelste zone plots aangegeven als 50 % grijs . Dit is op het eerste zicht logisch daar 50% van 255 ( 8 bits ) inderdaad 128 is en dit het midden van het histogram is .
    Als ik de 18 % grijskaart fotografeer en bekijk in Ps dan zit ie natuurlijk in de 50% zone .

    Wie helpt mij uit deze hersenkronkel ? Het enige dat ik kan denken is dat de 18% grijs een logaritmische waarde is ( ons oog ook dacht ik) en de 50 % een lineaire waarde is .Helaas kom ik wiskundig niet tot het gewenste resultaat.
    Wie o wie kan mij helpen ?
    De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

  • #2
    Re: Middelgrijs : hoe zit dat nu ?



    Als je de 18% bekijkt dan bevindt het zich ook in de middelste zone.

    Maar effe de zoekfunctie gebruiken op deze site aub

    Comment


    • #3
      Re: Middelgrijs : hoe zit dat nu ?

      Blijkbaar ben ik een slechte zoeker want dat heb ik niet gevonden
      Alles duidelijk nu !
      Bedankt voor de verwijzing
      De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

      Comment


      • #4
        Re: Middelgrijs : hoe zit dat nu ?

        BTW 128 (RGB, de "helft" van 256) is geen "middengrijs! ... RGB 117,xx (x3) is middengrijs, dat valt te berekenen .. en "middengrijs" is idd net halfweg tussen zwart en wit .. RGB omgezet naar Lba geeft 50% luminantie (L=50 a en b =0)
        Iedereen die dus zegt dat men "in het midden van het histogram" zit met 18% grijs, die dwaalt .. Kijk naar us eigen camera histogram, De grijspiek light steeds net links van het midden ! Helaas schijnen ze bij dpreview hun grafieken voor dynamisch bereik afgevoerd te hebben maar het 0EV snijpunt ligt steeds bij (afgerond) RGB 118/118/118. Toch blijven "fotografen" nog steeds vasthouden aan die 128 !
        Al de theorie is echter mooi maar dat belet niet dat de iso standaard zegt dat een camera moet gecalibreerd worden voor 18% grijswaarde ... ik heb die "exposure" pdf hier al n-tig keer gepost.

        Comment

        Working...
        X