Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera voor slechtziende

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera voor slechtziende

    Hallo,

    ik wil een kennis van me helpen bij de aanschaf van een degelijke camera. Hij is echter slechtziend en raakt daardoor vaak niet wijs uit de knopjes en een klein scherm voor fotoweergave maakt hem ook al niet gelukkig.

    Hebben jullie ervaring met camera's met een groot scherm/grotere knoppen? Het hoeft geen topcamera te zijn, want hij maakt toch altijd foto's in de automatische stand, dus ik zoek eerder iets als een 'grote' camera, maar niet per se met een verwisselbare lens.

    Alvast bedankt,

    Lieven
    De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

  • #2
    Re: Camera voor slechtziende

    Je zou is moeten kijken naar een camera die te bedienen is via de telefoon/tablet. Want door een groot tablet te gebruiken heeft hij een mooi groot scherm. Zo heb ik ooit de IPAD getest incombinatie met de 6D
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Camera voor slechtziende

      Of nog algemener gewoon fotograferen met een (groot) tablet - de duurdere tablets hebben behoorlijk goede cameras.
      -
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Camera voor slechtziende

        pak hem is mee naar een camerawinkel als fotokonijnenberg, die hebben een hele reeks aan camera's staan om te testen. nu op autostand heb je toch enkel de aan/uit knop nodig en de sluiterknop?
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: Camera voor slechtziende

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Of nog algemener gewoon fotograferen met een (groot) tablet - de duurdere tablets hebben behoorlijk goede cameras.
          -
          Dat is toch een grap, hoop ik?

          Comment


          • #6
            Re: Camera voor slechtziende

            Wist jij dat een actuele iphone7 een 12 Mpixel camera heeft met een Zeis F 1.8 lens en optische stabilisatie, WigelII?

            Ik kies er ook niet voor om hiermee op stap te gaan als ik ga fotograferen, maar ik heb hem altijd bij en als het uitkomt gebruik ik die smartphone.
            De eerste keer dat ik de beelden bekeek op een 27" scherm was ik erg aangenaam verrast.

            Echt waar ! Geen grap !
            Straatfotograaf in Antwerpen

            Comment


            • #7
              Re: Camera voor slechtziende

              Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
              nu op autostand heb je toch enkel de aan/uit knop nodig en de sluiterknop?
              Goeie opmerking. Ik zal het er met hem ook nog eens over hebben, maar dan blijft een groot scherm wel belangrijk. 'k Zal hem idd eens mee naar de winkel nemen om te testen.

              Lieven
              De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

              Comment


              • #8
                Re: Camera voor slechtziende

                Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                Dat is toch een grap, hoop ik?
                Ik denk van niet.
                Er zijn fotografen en videomakers die uitstekende resultaten halen met de huidige smartphone en tablet camera's.
                Het is nog geen technische camera maar dat is gewoon een kwestie van tijd. En de digitale tijd gaat vlug.
                Dubbele lensen etc. zijn er al.
                Architecten zullen daar dol op zijn.

                Edit: http://www.gizbot.com/mobile/feature...et-035681.html
                Last edited by Skitch; 22 februari 2017, 21:21.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #9
                  Re: Camera voor slechtziende

                  Je hebt misschien enkel de aan/uit knop en ontspanner nodig. Maar als je niet ziet dat je per ongeluk een verkeerde knop hebt ingedrukt en dan niet genoeg ziet om alles terug goed te zetten ben je er toch niets mee.

                  De tablet lijkt een goed idee. Misschien ook eens naar kindercamera's kijken alhoewel die meestal een piepklein scherm hebben.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera voor slechtziende

                    De eerste vraag die eigenlijk dient gesteld te worden is: Hoe slechtziend is hij?
                    Als je bijna niets meer ziet dan gaat bijna geen enkele camera een oplossing zijn.
                    Heeft hij een (hele) sterke bril weet dan dat voor vele camera's er dioptrielensje verkrijgbaar zijn voor op de zoeker.

                    Als een compactcamera voldoende is kun je kijken naar een camera zoals de Nkin Coolpix S60 die heeft bijna geen knopjes maar wel een 3.5 inch touchscreen.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera voor slechtziende

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Ik denk van niet.
                      Er zijn fotografen en videomakers die uitstekende resultaten halen met de huidige smartphone en tablet camera's.
                      Het is nog geen technische camera maar dat is gewoon een kwestie van tijd. En de digitale tijd gaat vlug.
                      Dubbele lensen etc. zijn er al.
                      Architecten zullen daar dol op zijn.

                      Edit: http://www.gizbot.com/mobile/feature...et-035681.html
                      Als het op DOF aankomt bij eenzelfde beeldhoek, maakt het niet uit wat je lenskwaliteit is en hoeveel Mpixels je op een kleine sensor propt, die zal altijd erg groot zijn t.o.v. camera's met grote sensor bij een bepaalde lensopening.
                      Dat is nu net het verschil tussen smartphone/tablet camera's (met kleine sensor) en DSLR (of nog extremer: technische camera's) met ditto lenzen.
                      Daarom zullen camera's met grote sensor altijd voorop blijven wat creatieve DOF mogelijkheden betreft.
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera voor slechtziende

                        Kan de discussie over de kwaliteiten van een reflexcamera en een gsm-camera ergens anders gevoerd worden?

                        Thx,

                        Lieven

                        Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                        Als het op DOF aankomt bij eenzelfde beeldhoek, maakt het niet uit wat je lenskwaliteit is en hoeveel Mpixels je op een kleine sensor propt, die zal altijd erg groot zijn t.o.v. camera's met grote sensor bij een bepaalde lensopening.
                        Dat is nu net het verschil tussen smartphone/tablet camera's (met kleine sensor) en DSLR (of nog extremer: technische camera's) met ditto lenzen.
                        Daarom zullen camera's met grote sensor altijd voorop blijven wat creatieve DOF mogelijkheden betreft.
                        De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera voor slechtziende

                          mss kan hij ook eens contact opnemen met de verenging voor blinde en slechtziende. mss hebben ze ook andere leden met het zelfde probleem en kunnen zij je vriend wat tips geven. Misschien bestaan er ook bepaalde accesiores waar hij iets aan heeft. Ik kom via mijn werk af en toe met hen in contact en er zit daar best wel wat kennis.
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera voor slechtziende

                            Onlangs was er op Iedereen Beroemd een portret van een zeer slechtziend fotograaf: https://www.een.be/video/blinde-fotograaf
                            Misschien lukt het om via deze persoon in contact te treden om goede en praktische informatie te kunnen bekomen.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment

                            Working...
                            X