Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 500mm F4 IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 500mm F4 IS

    Gewoon uit nieuwsgierigheid. In hoeverre is een portret mogelijk met de 500mm F4 IS. En wat komt er dan allemaal in beeld bij minimale scherpstel afstand. Ik heb met een collega gesproken van de uitleen balie en binnenkort mag ik de lens een keer uitproberen op een 6D. En wil wel even een onderwerp vinden waarop ik hem kan testen. Ik durf hem niet mee naar huis te nemen om hem uitgebreid te testen. Dus iemand wat inspiratie?
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  • #2
    Re: Canon 500mm F4 IS

    Rogier,
    Als je een hoofd wil nabootsen, kan een voetbal misschien een idee zijn of een mannequin-hoofd. Je kan er dan ook nog markeringen op aanbrengen om te zien hoe deze zich gedragen in het OOFgebied.
    Of de collega van de uitleenbalie

    Comment


    • #3
      Re: Canon 500mm F4 IS

      De 500mm f4 L IS kan je gebruiken als portretlens, maar erg handig zal dat zeker niet zijn...
      Met elke lens kan je portretfoto's maken (of misschien niet met de Canon MP-E 65mm, want die kan alleen maar heel dichtbij scherpstellen, en dan krijg je geen compleet gezicht in beeld).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon 500mm F4 IS

        Oorspronkelijk geplaatst door gympie Bekijk bericht
        Rogier,
        Als je een hoofd wil nabootsen, kan een voetbal misschien een idee zijn of een mannequin-hoofd. Je kan er dan ook nog markeringen op aanbrengen om te zien hoe deze zich gedragen in het OOFgebied.
        Of de collega van de uitleenbalie
        Het meest praktische is dit laatste :P

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De 500mm f4 L IS kan je gebruiken als portretlens, maar erg handig zal dat zeker niet zijn...
        Met elke lens kan je portretfoto's maken (of misschien niet met de Canon MP-E 65mm, want die kan alleen maar heel dichtbij scherpstellen, en dan krijg je geen compleet gezicht in beeld).
        Volgens mij heb ik ooit op mijn 30D een portret gemaakt met de 300mm F4 IS. In ieders geval wel met een oude 300mm EF 2.8L op een 6D. Was een occasion in een foto zaak. Niet gekocht btw beide.
        Maar ik zal wel eens bekijken wat die lens geeft en hoe simpel het is om uit de hand te fotograferen. Het uitproberen is gewoon uit interesse wat voor speelgoed het is, nu heb ik de kans om zonder kosten een behoorlijk kostbare lens te testen.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Canon 500mm F4 IS

          Als het een versie II van de lens is dan is het makkelijker, die is een pak lichter
          Niettegenstaande dat je met de 500mm eigenlijk redelijk makkelijk vanuit de hand een foto kan maken, ik heb het vroeger (met versie I) regelmatig gedaan
          Nu gebruik ik een 600mm versie Ii en af en toe maak ik ook met deze lens foto's vanuit de hand, het toestel is dan een 1Dx
          Dus eigenlijk een zware combinatie maar het lukt wel, uiteraard ga je daar geen uren mee aan de slag vanuit de hand, da's logisch
          Maar sporadisch moet dat zeker lukken.

          Hou er wel rekening mee dat de dof bij zulke grote mm's heel klein is !

          trouwens, waarom durf je deze niet mee naar huis nemen om te testen, het is toch een uitleendienst ??

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Canon 500mm F4 IS

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Als het een versie II van de lens is dan is het makkelijker, die is een pak lichter
            Niettegenstaande dat je met de 500mm eigenlijk redelijk makkelijk vanuit de hand een foto kan maken, ik heb het vroeger (met versie I) regelmatig gedaan
            Nu gebruik ik een 600mm versie Ii en af en toe maak ik ook met deze lens foto's vanuit de hand, het toestel is dan een 1Dx
            Dus eigenlijk een zware combinatie maar het lukt wel, uiteraard ga je daar geen uren mee aan de slag vanuit de hand, da's logisch
            Maar sporadisch moet dat zeker lukken.

            Hou er wel rekening mee dat de dof bij zulke grote mm's heel klein is !

            trouwens, waarom durf je deze niet mee naar huis nemen om te testen, het is toch een uitleendienst ??

            grts
            Sieg
            Sieg ik heb geen auto rijbewijs en ben dus afhankelijk van de trein en bus. maar het gaat om versie 1. En verder wil ik niet de verantwoordelijkheid hebben om hem paar weken bij mij thuis te hebben. Liever dat ik hem zo weer kan afgeven als ik klaar ben met spelen. Dat mijn verantwoordelijkheid klaar is.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Canon 500mm F4 IS

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Hou er wel rekening mee dat de dof bij zulke grote mm's heel klein is !
              De brandpuntsafstand van een lens heeft geen invloed op de hoeveelheid dieptescherpte als men dezelfde vergrotingsfactor aanhoudt.
              Last edited by PHG; 24 februari 2017, 13:35.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 500mm F4 IS

                Maar de achtergrond wordt meer comprimeert heb ik weleens begrepen.
                Ondertussen de lens vandaag getest. Gewicht was iets minder als verwacht. Maar wat een kolos. Gelukkige hadden we een goed statief ervoor, waarvan ik het bestaan niet kende.



                Foto' s uit de lens moet ik nog bekijken. Maar er staan veel mensen op. Dus zal ze niet hier gaan posten.

                Collega had ergens een 14mm F2.8 gehuurd voor zijn reis, dus die ook erg kort uitgeprobeerd.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 500mm F4 IS

                  Oorspronkelijk geplaatst door PHG Bekijk bericht
                  De brandpuntsafstand van een lens heeft geen invloed op de hoeveelheid dieptescherpte als men dezelfde vergrotingsfactor aanhoudt.
                  Wat heeft dat er nu mee te maken ??
                  Is toch totaal naast de kwestie ?

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 500mm F4 IS

                    Foto is vanaf een deftige statief gemaakt.

                    Belangrijkste exif:
                    1/8 sec
                    Iso 100
                    F4
                    500mm
                    6D
                    Een cropje:


                    De scherpte valt me ergens toch wel tegen. Heb ook foto' s van rond de 1/500. Maar deze zijn weer door de hoge ISO niet zo scherp. Deze kan ik niet tonen, heb geen toestemming om de personen die erop staan op internet te zwieren.

                    Heb trouwens zelf ontspanner gebruikt
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 500mm F4 IS

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Wat heeft dat er nu mee te maken ??
                      Is toch totaal naast de kwestie ?
                      Tja, jij bent erover begonnen, toch?

                      Je beweerde dat men rekening moet houden met een kleinere dieptescherpte.
                      Ik zei gewoon even dat dat niet klopt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 500mm F4 IS

                        Dat resultaat lijkt me idd toch niet representatief voor die lens, ik haal zelfs wel betere resultaten met mijn recent aangekochte Canon FD 500mm f/8 spiegellens waar wat schimmel in zit op mijn A7.
                        Heb je mirror lock-up en timer gebruikt op 1/8ste s?
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 500mm F4 IS

                          Oorspronkelijk geplaatst door PHG Bekijk bericht
                          Tja, jij bent erover begonnen, toch?

                          Je beweerde dat men rekening moet houden met een kleinere dieptescherpte.
                          Ik zei gewoon even dat dat niet klopt.
                          Heeft U ervaring met prime lenzen van 500 of 600mm ?
                          Zoja dan zou je toch moeten weten dat je met deze lenzen een heel kleine dof hebt
                          Is trouwens heel simpel uit te rekenen met een dofcalculator,

                          Als ik met een 600mm een object op 6m afstand vastleg of ik gebruik een 200mm lens om iets vast te leggen op dezelfde afstand en beide met hetzelfde diafragma dan is het verschil duidelijk

                          grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 24 februari 2017, 22:06.
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 500mm F4 IS

                            Hetgeen moeilijk is Rogier is scherpstellen op een doorzichtig onderwerp
                            Dus ik kan best geloven dat deze er iets naast zat
                            Je hebt de lens ook met een volopen diafragma gebruikt zie ik, aangezien dit de eerste versie van een 500mm betreft moet je die eigenlijk een klein beetje dichtknijpen voor het beste resultaat
                            De versie II van deze lenzen zijn scherp volopen

                            Trouwens over je voorbeelden, we zien niet echt waar je op scherpgesteld hebt

                            grts
                            Sieg
                            Last edited by Sieg; 24 februari 2017, 22:07.
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 500mm F4 IS

                              Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                              Heb je mirror lock-up en timer gebruikt op 1/8ste s?
                              Eigenlijk geen moment hieraan gedacht.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Je hebt de lens ook met een volopen diafragma gebruikt zie ik, aangezien dit de eerste versie van een 500mm betreft moet je die eigenlijk een klein beetje dichtknijpen voor het beste resultaat
                              De versie II van deze lenzen zijn scherp volopen

                              Trouwens over je voorbeelden, we zien niet echt waar je op scherpgesteld hebt
                              Ik heb ook paar opnamen dat ik hem wat heb dicht geknepen. Maar op de fles is scherp gesteld. Misschien dat ik de test ooit nog eens over doe in de toekomst. En dan in de koffie kamer met zicht naar buiten.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X