Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Regenwater pomp Grundfos hapert

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Regenwater pomp Grundfos hapert

    Onze regenwaterpomp Grundfos MQ 3 (12 jaar oud, voor toiletspoelingen en de buitenkraantjes) hapert al een tijdje.

    Aanvankelijk kon ze eens "in gang schieten" zonder aanleiding (dus ik vermoed drukverlies door een vuiltje in de voetklep in de regenput), maar later begon ze te haperen bvb bij het toilet spoelen. In plaats van in één keer te vullen, start de pomp om dan even stil te vallen, dan weer in te schakelen enz. dit zo'n 3 à 4 keer tot de toiletbak vol is. Het is ook één of 2 keer voorgevallen dat het toiletspoelingwater zwart was met vuilpartikels (rubber?) erin. Recent echter wil ze helemaal niet meer aanslaan en na een kort lichte zoomgeluid slaat ze af.

    Iemand dezelfde ervaring hiermee? Zou dit herstelbaar zijn? De sanitairman die ze destijds plaatste is in pensioen. Wat googlen levert op 't eerste zicht een vervangingskostprijs tss 500 à 700 € op.

  • #2
    Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

    Gewoon die mannen bellen, die hebben hun eigen hersteldienst.



    Zeer goede pompen (mss omdat ik er ook eentje heb ) maar er zijn alternatieven als je eentje nieuw moet kopen zoals Wilo of DAB bv. maar er zijn oook nog SPX-flow, Aubia of Clasal

    Comment


    • #3
      Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

      Het drukvat heeft een soort ballon, die is versleten.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

        Als de motor een zoomgeluid maakt, dan kan dat liggen aan de volgende oorzaken:
        - starcondensator defect
        - startwikkeling onderbroken
        - lager(s) of andere onderdelen vastgelopen
        - te hoge druk om te kunnen starten
        ...

        Als het expansievat defect is, als het rubber membraan (ballon) geen tegendruk meer geeft, dan loopt de waterdruk meteen op als de pomp start, als de pressostaat dan werkt zoals het hoort, dan zal de pomp heel eventjes draaien tot de ingestelde druk is bereikt. Dat is een veel voorkomend defect, en volgens de uitleg die je geeft (verschillende keren in en uitschakelen om een spoelbak te vullen) denk ik ook dat daar het probleem zit.
        Maar als die pomp zo al een tijdje heeft gewerkt, dan is het best mogelijk dat daardoor de startcondensator het heeft begeven (of dat de startwikkeling doorgebrand is).
        En dan start de motor niet meer, die blijft wel de startstroom trekken, maar zonder de werking van de startwikkeling zal die niet kunnen "vertrekken".
        Na een paar seconden zou dan de motorbeveiliging moeten uitschakelen, als dat niet gebeurt, dan verbranden de wikkelingen van de motor.

        Als zo'n pomp 500-700 euro kost, dan is het toch wel interessant om eerst naar de mogelijke fout te zoeken, als het alleen maar de startcondensator is, dan is de herstelling véél goedkoper dan een nieuwe pomp.
        Als het membraan in het drukvat versleten is (wat heel normaal is na 12 jaar) dan kan je dat meestal ook apart vervangen, maar je kan er eventueel ook een ander expansievat op aansluiten (let dan wel op de maximale werkdruk van dat vat, want waarschijnlijk is die druk hoger dan bij een cv-installatie, je kan er niet eender welk expansievat op aansluiten als de werkdruk hoger is).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

          Let wel, hier kan je het werkingsprincipe zien van de pomp. Er is dus geen drukvat zoals men denkt.




          En als je een handige Harry bent dan kan je hier zien hoe de pomp uit elkaar te halen en weer in elkaar zet met nieuwe pakkingen:
          Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

          Comment


          • #6
            Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

            Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
            Onze regenwaterpomp Grundfos MQ 3 (12 jaar oud, voor toiletspoelingen en de buitenkraantjes) hapert al een tijdje.

            Aanvankelijk kon ze eens "in gang schieten" zonder aanleiding (dus ik vermoed drukverlies door een vuiltje in de voetklep in de regenput), maar later begon ze te haperen bvb bij het toilet spoelen. In plaats van in één keer te vullen, start de pomp om dan even stil te vallen, dan weer in te schakelen enz. dit zo'n 3 à 4 keer tot de toiletbak vol is. Het is ook één of 2 keer voorgevallen dat het toiletspoelingwater zwart was met vuilpartikels (rubber?) erin. Recent echter wil ze helemaal niet meer aanslaan en na een kort lichte zoomgeluid slaat ze af.

            Iemand dezelfde ervaring hiermee? Zou dit herstelbaar zijn? De sanitairman die ze destijds plaatste is in pensioen. Wat googlen levert op 't eerste zicht een vervangingskostprijs tss 500 à 700 € op.
            Volgens je uitleg is de terugslagklep gewoon stuk gegaan en blokkeren stukjes rubber gewoon de pomp,
            zoals je kan zien in het filmpje waar Vincent een link naar gaf, zijn die pompen redelijk simpel open te maken.
            Is West Vlaanderen niet te ver, dan wil ik je daar gerust bij helpen.
            Zoals Vincent zegt een van de beste en stilste pompen die er zijn meertraps dus geen venturi, waardoor die zo stil zijn.
            Automaat is van het type druk/flow en spelingsdruk wordt geregeld door dat ding die er achter in gedraait zit en er uitvziet als een oliefilter van een auto, maar is niet meer dan een menbraan met een veer of stikstof vulling.

            Comment


            • #7
              Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

              Is niet gewoon je regenwaterreservoir leeg, en moet het eens gereinigd worden ?

              Comment


              • #8
                Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Volgens je uitleg is de terugslagklep gewoon stuk gegaan en blokkeren stukjes rubber gewoon de pomp,
                zoals je kan zien in het filmpje waar Vincent een link naar gaf, zijn die pompen redelijk simpel open te maken. Is West Vlaanderen niet te ver, dan wil ik je daar gerust bij helpen.
                ...
                Merci Geert voor het aanbod.
                Gezien de onzekerheden rond hersteloplossingen en herstelkosten, verzendkosten, uittesten etc.. denk ik toch te moeten gaan voor een nieuwe pomp en ga ik prijs vragen aan degene die nu mijn cv onderhoud doet:

                Ik heb de hersteldienst gecontacteerd en hier is hun opinie:
                "Het vermoedelijk defect is de flow sensor, maar kan ook de druksensor zijn.
                - Flowsensor à art 96450698 à brutoprijs excl btw 36,00 te bestellen via de groothandel
                - Druksenor à art 96526653 à brutoprijs excl btw 63,00 te bestellen via de groothandel
                En ja alles is herstelbaar, maar je kunt (moet) de vraag stellen is het economisch nog verantwoord.
                De reden dat ik u dit zeg, is gezien de leeftijd van de pomp, en je wenst deze terug 100% in order zetten, zijn de kosten bijna even hoog dan een nieuwe pomp.
                En we geen garantie kunnen bieden dat deze nog 12 jaar zal meegaan.
                Als ik u mag aanbevelen, zou ik opteren voor een nieuwe pomp, waar je dan zowieso 2 jaar waarborg op hebt."

                Beide onderdelen zitten aan de bovenkant (al een voordeel dat het pomphuis er niet af moet of de motor eruit)
                de vraag is of we kunnen vaststellen of en welk van de 2 genoemde onderdelen defect is, en of het wel één van die twee stukken is; volgens het filmpje zit er een non-return valve aan de ingang, daar spreken ze niet van (maar Geert wel).

                En, Bart, idd die condensator heeft het intussen misschien ook gehad ..

                Mijn RW put is zeker niet leeg, maar ik ga wel tevens eens checken of reiniging nodig is.

                Dank iedereen voor alle ideeën en adviezen en links. Het filmpje had ik al bekeken, boeiend en leerzaam!
                Ik laat nog weten hoe het afloopt.

                Comment


                • #9
                  Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

                  Je zou eerst moeten kunnen vaststellen of er met de motor of de pomp niets mis is, als de pomp nog draait en pompt zoals het hoort, dan is het vervangen van de sensors of een terugslagklep zeker economisch verantwoord.
                  Je zou de sensors moeten kunnen overbruggen om de pomp te testen, maar eerst zou je moeten zien of er geen stukken van de terugslagklep tussen de pomp terechtgekomen zijn.
                  Een condensator is eenvoudig uit te meten, en die kost niet veel. De wikkelingen zijn ook uit te meten.
                  Pas als je er zeker van bent dat de pomp niet geblokkeerd zit mag je die proberen te starten.

                  Dat soort pomp is op zich zo goed als onverslijtbaar, zolang er geen te grote stukken vuil mee door gaan verslijt die niet zo snel.
                  Als die alleen maar heeft gedraaid om de spoelbak van de wc te vullen, dan komt het aantal draaiuren van die pomp nog lang niet in de buurt van het aantal uren dat die zou moeten kunnen meegaan.

                  Maar als de motor verbrand is, of als er schade is aan het pompgedeelte, dan zal de kostprijs van de reparatie een flink stuk hoger oplopen, en dan kan het interessanter zijn om een nieuwe te plaatsen.
                  Alles hangt af van de werkuren, als je er zelf aan kan werken (of als je iemand kent die dat voor jou wil doen), dan betaal je alleen maar de onderdelen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

                    Ik ben het volledig eens met Bart hoor, zeker voor een pomp die op regenwater staat.
                    Moest deze op een boorput hebben gestaan, dan is het verhaal meestal anders, (ijzer en dat soort toestanden)
                    Ik ben bijna zeker dat deze toch redelijk eenvoudig herstelbaar zou moeten zijn.
                    Wasbeer is natuurlijk vrij te kiezen wat hem het beste lijkt, maar een pomp van +500€ vervangen zonder
                    een vakkundige opinie vind ik er persoonlijk wat over, volgens de uitleg in zijn openingspost, zit er gewoon wat tussen de waaiers.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

                      Regenwater is chemisch erg zacht en chemisch behoorlijk agressief.
                      Het is wat je zelf wil en er voor wil betalen. Ik heb een boorput met veel ijzer en "andere toestanden" (die ik trouwens niet begrijp, die "toestanden").
                      Van 1960 tot 1987 (toen ik kocht) heeft er hier een Claeys steekpomp gedraaid. Deze hebben we gebruikt tot pakweg begin 2004 Dan heb ik die vervangen door een groter drukvat (200l) en een Stork van -laat me gissen : 1957. De Stork heb ik gewoon een inoxsteekas gegeven, een andere zuiger en andere kleppen. Habbekrats kwa kosten.
                      De Claeys heb ik na 44 jaar gewoon gekuist in zijn pompkamer en nieuwe kleppen en dichtingen gegeven en gebruik ik voor in geval van .... nog niet nodig geweest.... reserve.

                      Misschien voor veel mensen moeilijk te begrijpen maar als die pomp hapert dan heb ik, nou ja, geen water. Ook niet in de keuken.
                      Dus hier primeert de betrouwbaarheid

                      Comment


                      • #12
                        Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Ik heb een boorput met veel ijzer en "andere toestanden" (die ik trouwens niet begrijp, die "toestanden").
                        Niet de eerste keer dat U iets niet begrijpt hé Paul...
                        Nitriet, Nitraat, zand, kalk, verkleuring en afzetting door turf enz. allemaal rommel dat je beter niet in je grondwater hebt.
                        Ik heb nog maar weinig pompen weten sneuvelen op regenwater, en heb heus reeds redelijk wat met pompen te maken gehad,
                        zou jij nogthans moeten weten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

                          Ik wil dit topic niet kapen maar vermits er hier duidelijk zijn met duidelijke kennis van pompen...

                          Heeft er iemand een tip of ervaring met het plaatsen van een pomp tussen de waterteller en de collector van het huis? (water komt in de garage binnen)
                          Ik vind namelijk dat de waterdruk nogal laag is binnen.
                          Er bestaan zo'n pompen die starten als je water neemt om de druk te verhogen, maar heeft dit zin om zoiets te laten plaatsen?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                            Ik wil dit topic niet kapen maar vermits er hier duidelijk zijn met duidelijke kennis van pompen...

                            Heeft er iemand een tip of ervaring met het plaatsen van een pomp tussen de waterteller en de collector van het huis? (water komt in de garage binnen)
                            Ik vind namelijk dat de waterdruk nogal laag is binnen.
                            Er bestaan zo'n pompen die starten als je water neemt om de druk te verhogen, maar heeft dit zin om zoiets te laten plaatsen?
                            De watermaatschappij moet je een bepaalde druk garanderen Dpix, best eerst eens bellen naar daar.
                            Die pompen bestaan inderdaad, maar duur, en onderschat ook het elektriciteitsverbruik niet, meestal schakelen
                            die pompen op flow wat wil zeggen dat ze gaan draaien zolang je water afneemt, reken dus dat dat je per uur waterafname al snel
                            25 cent kost, dat terwijl zij je een bepaalde druk moeten garanderen, als je natuurlijk vier hoog woont, is dat een verschil, (1 bar drukvermindering per 10 meter hoogte).
                            Voor hen is het meestal een kleine moeite om de druk met 1 bar te verhogen, gewoon hun drukregelaar in de straat of wijk wat bijdraaien.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Regenwater pomp Grundfos hapert

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              De watermaatschappij moet je een bepaalde druk garanderen Dpix, best eerst eens bellen naar daar.
                              Die pompen bestaan inderdaad, maar duur, en onderschat ook het elektriciteitsverbruik niet, meestal schakelen
                              die pompen op flow wat wil zeggen dat ze gaan draaien zolang je water afneemt, reken dus dat dat je per uur waterafname al snel
                              25 cent kost, dat terwijl zij je een bepaalde druk moeten garanderen, als je natuurlijk vier hoog woont, is dat een verschil, (1 bar drukvermindering per 10 meter hoogte).
                              Voor hen is het meestal een kleine moeite om de druk met 1 bar te verhogen, gewoon hun drukregelaar in de straat of wijk wat bijdraaien.
                              Bedankt voor de uitleg... zal eerst de buren eens contacteren om te kijken of ze ook zo weinig druk hebben...

                              Comment

                              Working...
                              X