Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke range diafragma?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke range diafragma?

    Hoi,

    Ik ben aan het kijken om een bridge camera te kopen, maar twijfel tussen 2.
    De twijfel ligt in de range van diaframa dat beide camera's hebben.
    Aangezien ik daar niet zo in thuis ben, kom ik het hier vragen.

    Voor een hobby amateur die graag dieren, landschappen en macro fotografeert, welk diafragma bereik is dan het beste?
    2.8 - 6.3 of 3.3 - 6.5?

    Alvast bedankt,
    Blacky

  • #2
    Re: Welke range diafragma?

    De eerste een fractie sneller, maar de vraag is dan nog: wat is de beste lens, want daar heeft lichtsterkte weer niet zoveel mee te maken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Welke range diafragma?

      Alvast bedankt voor je reactie.

      De eerste (2.8 - 6.3) heeft 50x optische zoom.
      De tweede (3.3 - 6.5) heeft 60x optische zoom.

      Zoals gemeld wil ik dieren (dichtbij en ver af), landschappen en macro fotograferen.
      Welke camera zou dan het beste zijn.

      De 60x zoom spreekt me natuurlijk aan, maar dan moet ik zeker zijn dat de kleinere diafragma range me niet gaat tegen werken in wat ik wil doen.
      Aangezien ik dus nul de botten ken van dit alles, vraag ik het aan de expert hier. Ok, het is geen SLR camera, maar ik wil ook niet ZO professioneel ermee bezig zijn.
      Ik wil gewoon mooie foto's kunnen maken...

      Comment


      • #4
        Re: Welke range diafragma?

        Een optische zoom zegt me helemaal niets. Welke brandpunt-range hebben de objectieven ? Dit is veel belangrijker want daarmee krijg je ook een beeld over haalbare kijkhoeken.
        Eveneens belangrijk indien je macro wil gaan doen is de beeldverhouding en de minimale werkafstand, maw hoe dicht mag je tot bij een voorwerp komen en toch nog een scherp beeld hebben ?
        Met beeldverhouding is het die verhouding die je krijgt bij de dichtst toegelaten werkafstand en dan je voorwerp in de breedte te meten en die met de afbeeding op de sensor te meten. Meet je voorwerp 2,5 cm breedt en is je afbeelding op de sensor ook 2,5 cm breedt dan heb je een 'macro' lens met een beeldverhouding van 1:1
        Last edited by Wim.Vanmaele; 16 februari 2017, 10:52.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Welke range diafragma?

          Het gaat over een bridgecamera, dus er zijn geen aparte lenzen ofzo, het is een soort van compact camera met vaste lens die je niet kan wisselen.
          Ik weet dan ook niet welke brandpunt-range ze hebben (ik weet zelfs niet wat dat is). Qua macro, er staat dat je tot op 1 cm kan komen.

          Comment


          • #6
            Re: Welke range diafragma?

            Dn misschien op geven waartussen je twijfelt. Op Dpreview.com kan je, kunnen we dan even zien wat voor type lens er op staat.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Welke range diafragma?

              Ik twijfel tussen onderstaande 2.

              Sony Cyber-shot DSC-HX400V
              20 megapixels | 3″ screen | 24 – 1200 mm (50×)
              Diafragma 2.8 - 6.3

              Nikon Coolpix B700
              20 megapixels | 3″ screen | 24 – 1440 mm (60×)
              Diafragma 3.3 - 6.5

              Comment


              • #8
                Re: Welke range diafragma?

                Nikon is van 2016, SOny is van 2014.
                Op het eerste zicht zijn beide toestellen aan elkaar gewaagd en in bepaalde situaties heeft de Nikon iets meer, iets minder.
                Sony heeft ingebouwde GSP (indien je dat nutig vindt) en heeft nog een externe flitsschoen, Nikon heeft daarentegen wel een app op smartphone waardoor je een remote hebt.
                Beiden starten bij 24 mm wat niet echt breedhoek is en Nikon heeft een max. 1440mm en de Sony een 1220. Nikon reikt dus verder dan Sony, maar éénmaal aan die brandpuntsafstanden merk je dat je steeds weer tekort komt. Eventueel dichterbij stappen kan soelaas brengen. persoonlijk ben ik niet echt overtuigbaar om een 1440mm te verkiezen over een 1220.
                10 beelden per seconde bij Sony, slechts 5 bij Nikon en bij macro-fotografie waar de beesten meestal beweeglijk zijn kan dat tellen.
                Beiden een electronische zoeker, maar de Sony een vergroting toe van 8.3x wat kan tellen bij scherpstellen.
                Het display, de LCD van Nikon kan je wel in alle richtingen kantelen, Sony niet.
                Bij Nikon kan je wel manueel scherp stellen en dat is wel belangrijk zeker indien je macro wil doen. Je stelt dan scherp daar waar je wil en niet waar het toestel wil in automatische toestand.
                Sony is iets lichtsterker, maar dat wordt dan weer gecompenseert met belichtingstijden. 1/15 voor Nikon en 1/30 Sony wat een stop betekent.
                Bij Nikon is de ISO-range op gegeven en die is voor het type toestel normaal. Voor Sony geen data. Wat dit beekent op niveau van ruis kan ik helaas geen opmerking, aanbeveling geven.
                Indien je voorstander bent van HDR-opnames, de Sony laat bracketing toe, de Nikon niet.
                ...

                Conclusie ? Moeilijk. Ik zou naar een winkel gaan waar beide toestellen beschikbaar zijn en die effen uit testen. Ze hebben beiden voor- en nadelen en afhankelijk van wat je nu echt wil doen kunnen die bepalend zijn. Een draadloze remote kan voor de ene het van het zijn, voor de andere dan weer niet.
                Wel belangrijk is dat er tussen beide toestellen een bouwjaarverschil zit van 2 jaar en dat kan tellen. Met de huidige vlucht op electronica ... kan dat wel eens belangrijker zijn dan we vermoeden. Maar daar kan ik je niet in helpen. Het is niet omdat iets recenter gemaakt is, het daarom ook stukken beter is.

                Tot daar mijn indruk (op Dpreview kan je beide toestellen met elkaar vergelijken, dat heb ik trouwens hier ook gedaan en in een tabel zie je dan overeenkosmten en verschillen)
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Welke range diafragma?

                  Heel erg bedankt voor je zicht hier op, dit geeft me een klaarder beeld en ja, ze liggen dicht bij elkaar.

                  Wat je zegt over het manueel scherp stellen van de Nikon interesseert me wel, gezien mijn interesse in macro.
                  Dat had ik nog niet eerder gezien dat dit bij de Sony niet mogelijk is. EDIT: Sony zou toch manual focus ook hebben?
                  Maar de Nikon heeft dan maar 5 beelden per seconde, wat voor insectjes minder is.

                  De GPS interesseert me persoonlijk niet, alsook de flitsschoen omdat ik zo min mogelijk met flitser probeer te werken (teveel slechte foto's door flitser gehad).

                  Ik ben er nog altijd niet 100% uit, ze liggen zo dicht bij elkaar.
                  Dus dat verschil in diafragma is te verwaarlozen?
                  Last edited by BlackScorpion; 16 februari 2017, 14:35.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke range diafragma?

                    Nikon is blijkbaar recenter,en het zou kunnen ook wat nieuwere sensor of software.
                    Daardoor kan het mogelijk zijn,dat met een lichte iso verhoging, dit verschil in diafragma vlot overbrugd wordt.
                    Voelt hoe ze in je hand liggen.
                    Superzooms,nou ja,altijd compromissen.
                    Persoonlijk zou ik neigen naar de Nikon,die recenter is.Als de reviews identiek zijn.
                    Let op:ik ben een Canon-mens,dus niet bevooroordeeld door één of ander merk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke range diafragma?

                      Elders heb ik Sony aangeraden gekregen omdat die 'een naam' hebben in het maken van Bridge-cameras.
                      Hier wordt dan weer de Nikon aangeraden, het blijft een moeilijke beslissing!
                      Wat ik heb kunnen vinden van grootste verschillen:

                      Sony
                      - hogere ISO (beter voor donkere omstandigheden)
                      - 10 FPS (beter voor macro van beweeglijke onderwerpen)
                      - F2,8 (snellere lens)
                      - kortere batterij-duur
                      - scherm niet draaibaar
                      - geen autofocus bij filmen
                      - iets ouder

                      Nikon
                      - minder goede ISO waarden
                      - 5 FPS (helft minder)
                      - F3,2 (iets tragere lens)
                      - timelapse optie
                      - langere batterijduur
                      - scherm draaibaar
                      - wel autofocus bij filmen
                      - iets nieuwer

                      Ik weet echt niet welke van de 2 te kiezen.

                      Ik denk niet dat ik veel in schemerige toestanden zal fotograferen, dus die hogere ISO valt weg.
                      De FPS, ik weet niet hoeveel verschil dat uitmaakt, ik ben van plan ook insecten in macro te fotograferen, maar is die 10 fps vs 5 fps echt zo een groot verschil?
                      Batterij-duur, ik koop zowiezo een extra batterij bij, dus dat zal niet veel verschil maken.
                      Scherm draaibaar, lijkt me wel handig, maar ik kan niet voorspellen hoe vaak ik hier gebruik van zal maken.
                      De autofocus bij filmen lijkt wel goed, maar in hoeverre is dit een beslissende factor, wetende dat ik niet zo vaak zal filmen.

                      Moeilijk!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke range diafragma?

                        Topic mag afgesloten worden, ik heb mijn camera besteld!

                        De keuze is uiteindelijk op de Sony gevallen.
                        Beiden zijn echt heel erg gelijkend, dus waarom de Sony?
                        Omdat ik altijd Minolta heb gehad van cameras (en 1 Canon) waar ik tevreden van was.
                        En ik precies gelezen had dat Sony Minolta had overgenomen of er toch met te maken had.

                        Al mijn oude cameras (analoge SLRs en digitale SLR en digitale compact) zijn op Kapaza gezet.
                        Wat ik daar voor krijg, kan ik mooi in het potje voor de nieuwe camera steken.
                        Last edited by BlackScorpion; 18 februari 2017, 12:31.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke range diafragma?

                          Veel succes met je nieuwe camera.
                          Als je je goed voelt met je keuze,is dat het belangrijkste.

                          Comment

                          Working...
                          X