Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

    Goedemiddag,

    Ik heb een oudere digitale SLR camera met verschillende lenzen, alsook een kleine compact camera (ook ettelijke jaaaren oud). Nu gebruik ik beide eigenlijk nooit meer en gebruik ik altijd mijn smartphone om foto's te nemen. Nu ben ik aan het rondzien om terug de fotografie een beetje op te nemen, niet professioneel, gewoon amateur-achtig. Aangezien mijn SLR maar 5 MP heeft en mijn kleine echt maar een basic ding is dat niet kan inzoomen, ben ik aan het zien naar een ietwat 'zwaardere' compact camera. Mijn oog is nu gevallen op 2 camera's waar ik tussen aan het kiezen ben. Nu hoop ik dat jullie me kunnen helpen. Nota, ik was vroeger redelijk wat bezig met fotografie, maar ben altijd een amateurtje gebleven. Nu ben ik er al een tijdje uit en zou me er terug in willen gooien. Ik zoek dus geen ultra-professionele camera, gewoon een waar ik goede foto's met kan nemen, alsook af en toe een macrootje.

    (1) Sony Cybershot DSC-HX400
    - 50x optische zoom
    - Diafragma 2.8 - 6.3
    - Electronische viewfinder

    (2) Nikon Coolpix B700
    - 60x optische zoom
    - Diafragma 3.3 - 6.5
    - Electronische viewfinder

    Wat is het beste van diafragma van beide camera's, ik neem aan de Sony, maar is er een groot verschil tussen die Sony en de Nikon? Merk je dat verschil echt? Kleine noot: ik wil er ook af en toe in macro met fotograferen, is het diafragma van de Nikon dan minder geschikt? Ook, de NFC, ik zeg nu wel dat ik die wil, maar werkt dat goed? Ik wil dit puur voor op vakantie, dat ik een foto naar mijn smartphone kan overbrengen om vb. aan iemand te sturen. Aangezien ik niet met een usb kabel de camera aan mijn phone kan hangen, lijkt die NFC mij wel handig?

    Alvast bedankt voor de hulp!
    Blacky

  • #2
    Re: Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

    Beste,

    Over de Nikon kan ik niets vertellen, maar ik heb wel een tijdje de Sony HX-300 gehad, de voorganger van de 400.
    Een niet al te zware, vrij grote camera die bij goed licht goede foto's aflevert.
    Bij ISO800 begint de ruis op te vallen.
    De enorme zoom is goed stabiel te houden dank zij, de stabilisatie van de camera en ook de videokwaliteit is prima.
    Hier heb je een voorbeeldalbumpje van een vakantietrip naar Barcelona en omgeving. Zo kan je zelf oordelen ...

    Succes met je keuze,
    Jaja

    https://www.flickr.com/photos/960217...57637493972125
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

      Hoi en bedankt voor je reactie en mooie foto's!

      Ik denk dat ze beiden dicht bij elkaar liggen, ik zit enkel met het diafragma dat ik niet weet wat het beste is.
      Ik ben niet zo thuis meer in die termen en waarden.
      Voor een hobby amateur die graag dieren, landschappen en macro fotografeert, welk diafragma bereik is dan het beste?
      2.8 - 6.3 of 3.3 - 6.5?

      Comment


      • #4
        Re: Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

        In plaats van de HX400 zou ik de RX100 nemen. Grotere 1" sensor (4x groter dan de HX400) en dus betere kwaliteit foto's. Kijk niet teveel naar de 50x zoom, die ga je waarschijnlijk toch niet vaak gebruiken. Of je moet op safari gaan of zo.

        Macro en landschap gaat prima met de RX100. Bij macro krijg je ook mooie onscherpe achtergronden omwille van de grote sensor.

        Voor dieren is de HX400 dan weer beter geschikt.

        Wil je wifi en nfc dan moet je de RX100II of hoger nemen.
        Last edited by alex606; 16 februari 2017, 14:00.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

          Bedankt voor je reactie.
          Maar, die is te duur en de zoom is wél belangrijk voor mij daar ik ook vogels wil gaan fotograferen in de polders op grotere afstand.

          Comment


          • #6
            Re: Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

            Tja, je wil alles in 1 toestel maar uiteindelijk krijg je er niks voor in de plaats, alleen teleurstelling.

            Kijk dan uit naar een RX10III, die kan tot 600mm maar met goede beeldkwaliteit.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

              Wil je aub on topic blijven? Ik vraag welke van die 2 de beste is, ik vraag niet om duurdere alternatieven op te sommen. Als ik "professioneel" en meer wil, dan zou ik wel mijn SLR behouden. Maar ik gebruik mijn SLR niet meer omdat ik het moe ben om met zo een groot toestel te sleuren met al die lenzen. Ik wil nu een bridge camera met goede macro en goede zoom om zowel insecten als vogels in de verte te fotograferen. Dus als je niets bij te dragen hebt aan mijn vraag welke van mijn 2 opties de beste keuze zou zijn, gelieve dan uit dit topic weg te blijven.

              Comment


              • #8
                Ik zou voor de Sony gaan....de Nikon is een beetje onbekend terrein.....
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

                  Heel erg bedankt voor je reactie, kan je misschien toelichten wat je bedoelt met 'onbekend terrein'?
                  Bedoel je voor jezelf of dat Nikon nog redelijk nieuw is in het gebied van dit soort cameras?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

                    Allebei eigenlijk.....Ik heb de Nikon P900 gehad en die beviel me toch niet 100%, Sony heeft qua bridge camera's toch een zekere reputatie, ikzelf gebruik de Panasonic FZ2000 maar die komt hier niet aan de orde omdat je jouw keuze hebt beperkt tot de Sony en de Nikon. Deze Panasonic is trouwens ook een pak duurder dan de 2 die jij voorstelde.
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

                      Oorspronkelijk geplaatst door BlackScorpion Bekijk bericht
                      Aangezien ik niet met een usb kabel de camera aan mijn phone kan hangen, lijkt die NFC mij wel handig?

                      Alvast bedankt voor de hulp!
                      Blacky
                      NFC moet in beide richtingen werken. Niet alle smartphones hebben een NFC beschikbaar, en het is niet omdat NFC wel beschikbaar is dat het ook nog bruikbaar is.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

                        Hoe kan je weten of de NFC op je smartphone werkbaar is met de camera (voor je de camera koopt)?
                        De optie staat wel vermeld op mijn smartphone.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

                          Oorspronkelijk geplaatst door BlackScorpion Bekijk bericht
                          Hoe kan je weten of de NFC op je smartphone werkbaar is met de camera (voor je de camera koopt)?
                          De optie staat wel vermeld op mijn smartphone.
                          Sony Cybershot DSC-HX400 heeft de mogelijkheid samen te werken met een aantal PlayMemories Camera apps. Een van deze apps is de intelligente afstandsbediening. Deze app is gratis en draadloos (WIFI), en maakt het mogelijk je camera te bedienen van uit je smartphone en biedt ook de mogelijkheid foto's rechtstreeks op te slaan.
                          www.polartha.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

                            Ik krijg van verschillende kanten, verschillende meningen krijgen, het blijft een moeilijke beslissing!
                            Wat ik heb kunnen vinden van grootste verschillen:

                            Sony
                            - hogere ISO (beter voor donkere omstandigheden)
                            - 10 FPS (beter voor macro van beweeglijke onderwerpen)
                            - F2,8 (snellere lens)
                            - kortere batterij-duur
                            - scherm niet draaibaar
                            - geen autofocus bij filmen
                            - iets ouder

                            Nikon
                            - minder goede ISO waarden
                            - 5 FPS (helft minder)
                            - F3,2 (iets tragere lens)
                            - timelapse optie
                            - langere batterijduur
                            - scherm draaibaar
                            - wel autofocus bij filmen
                            - iets nieuwer

                            Ik weet echt niet welke van de 2 te kiezen.

                            Ik denk niet dat ik veel in schemerige toestanden zal fotograferen, dus die hogere ISO valt weg.
                            De FPS, ik weet niet hoeveel verschil dat uitmaakt, ik ben van plan ook insecten in macro te fotograferen, maar is die 10 fps vs 5 fps echt zo een groot verschil?
                            Batterij-duur, ik koop zowiezo een extra batterij bij, dus dat zal niet veel verschil maken.
                            Scherm draaibaar, lijkt me wel handig, maar ik kan niet voorspellen hoe vaak ik hier gebruik van zal maken.
                            De autofocus bij filmen lijkt wel goed, maar in hoeverre is dit een beslissende factor, wetende dat ik niet zo vaak zal filmen.

                            Moeilijk!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony Cybershot DSC-HX400 of Nikon Coolpix B700

                              Oorspronkelijk geplaatst door BlackScorpion Bekijk bericht
                              Ik krijg van verschillende kanten, verschillende meningen krijgen, het blijft een moeilijke beslissing!
                              Wat ik heb kunnen vinden van grootste verschillen:

                              Sony
                              - hogere ISO (beter voor donkere omstandigheden)
                              - 10 FPS (beter voor macro van beweeglijke onderwerpen)
                              - F2,8 (snellere lens)
                              - kortere batterij-duur
                              - scherm niet draaibaar
                              - geen autofocus bij filmen
                              - iets ouder

                              Nikon
                              - minder goede ISO waarden
                              - 5 FPS (helft minder)
                              - F3,2 (iets tragere lens)
                              - timelapse optie
                              - langere batterijduur
                              - scherm draaibaar
                              - wel autofocus bij filmen
                              - iets nieuwer

                              Ik weet echt niet welke van de 2 te kiezen.

                              Ik denk niet dat ik veel in schemerige toestanden zal fotograferen, dus die hogere ISO valt weg.
                              De FPS, ik weet niet hoeveel verschil dat uitmaakt, ik ben van plan ook insecten in macro te fotograferen, maar is die 10 fps vs 5 fps echt zo een groot verschil?
                              Batterij-duur, ik koop zowiezo een extra batterij bij, dus dat zal niet veel verschil maken.
                              Scherm draaibaar, lijkt me wel handig, maar ik kan niet voorspellen hoe vaak ik hier gebruik van zal maken.
                              De autofocus bij filmen lijkt wel goed, maar in hoeverre is dit een beslissende factor, wetende dat ik niet zo vaak zal filmen.

                              Moeilijk!!
                              Foto' s bekeken op diverse ISO' s? Niet te onderschatten belangrijk. Vooral in het tele zul je ISO moeten verhogen
                              Ik denk dat dit weinig uit zal maken op dit type camera (compactje).
                              De lens kan nog zo lichtsterk zijn, als de lens onscherp is vol open. Dan heb je er niks aan. De scherpte van de lens bij de verschillende diafragma' s is belangrijker
                              Een kantelbaar scherm is echt wel handig. Dit voor bv selfies, opnamen laag bij de grond of juist een hoge standpunt. Of om hem te kunnen verdraaien om minder last te hebben van de zon. Bij mijn Canon Powershot G3 vond ik zelf erg fijn. Ook 2 vrienden van mij met ieder hun eigen Canon Powershot G2 vonden het super fijn.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X