Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron SP 24-70mm f/2.8 - NIKKOR 70-200mm f/4G

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron SP 24-70mm f/2.8 - NIKKOR 70-200mm f/4G

    Hey iedereen,

    Zou graag mijn huidig materiaal geleidelijk aan gaan upgraden. Dacht eerst te beginnen met objectieven om dan later (binnen één of twee jaar) over te gaan naar FF.
    Vanuit dat oogpunt zou ik dus ook gaan investeren in FF objectieven.

    Huidig materiaal: nikon D5200 + 18-105mm + 35mm 1.8.
    Momenteel botst ik wel op limieten van deze kit, vnl lichtgevoeligheid - ruis op hogere ISO - te weinig zoombereik door 105mm als max brandpunt.

    Momenteel ben ik aan het denken aan volgende upgrade, in volgorde van aankoop:

    1) NIKKOR 70-200mm f/4G --> 2.8 NIKKOR is te duur (ik verdien geen geld met fotografie ). tamron/sigma 2.8 of nikkor tweedehands zijn alternatieven maar dat neemt het andere minpunt niet weg (nl gewicht - zeker in combi met een latere FF erop). Deze lens krijgt goede reviews, heeft vernieuwde VC (5 stops), is net binnen budget & weegt de helft van de 2.8

    2) Tamron SP 24-70mm f/2.8 --> nikkor is te duur, gewicht is vergelijkbaar met de lens hierboven.

    3) Nikon D750

    4) Nikon 50mm 1.4

    Zal gebruikt worden voor uiteenlopende fotografie, buiten studiofotografie (persoonlijk niet mijn ding ): straat, landschap, urbex, interieur, concert, dieren, mensen ...

    Alvast bedankt voor jullie input!

    Groet,

  • #2
    Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 - NIKKOR 70-200mm f/4G

    Wat is je vraag? Zoek je de bovenstaande lenzen tweedehands? Vraag je of er betere alternatieve zijn of dat het slimme keuze is voor je tak van fotografie?
    Ik ken de beeldkwaliteit niet van de Tokina 70-200mm F4 PRO FX VCM-S niet. Maar dit zou ook een alternatief kunnen zijn:

    Of wat dacht je van een 70-300mm.
    En je zou kunnen kijken naar een Sigma 24-105 F4 OS / Nikkor 24-120 F4 VR
    50mm 1.8 / Tamron 45mm 1.8 VC
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 - NIKKOR 70-200mm f/4G

      Inzake de 70-200 f4, ik gebruik deze al meerdere jaren en heb mijn loodzware 70-200 f2.8 VR er voor weg gedaan.
      Ik merkte dat ik diafragma f2.8 nauwelijks gebruikte en dat ik op reis nood had aan een lichter, maar evenwaardig kwaliteitsvol, alternatief.
      Na wat persoonlijke testen merkte ik dat de 70-200 f4 een waanzinnig scherpe lens en een sterk onderschat objectief is.
      De VR is subliem, evenals de snelle AF.
      Wanneer ik grotere diafragma-openingen nodig heb beschik nog over de 85 f1.8, al is zijn gebruik zeer beperkt.
      De 70-200 f4 is overigens ook perfect te gebruiken met een TC14 II.
      Een 70-200 f2.8 zou ik enkel overwegen wanneer sportfotografie uw hoofdbekommernis is.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 - NIKKOR 70-200mm f/4G

        Ik gebruik zelf ook de Nikon 70-200/F4. Het is mijn go-to lens voor studiowerk. Zoals gezegd is er weinig slechts te zeggen over de scherpte. Prima reeds op F4, en weinig focus errors.
        Persoonlijk ben ik er wel minder fan van voor outdoor portret. Daar gebruik ik liever de snellere primes voor. Maar behalve dat ik daar soms meer scherptediepte wil, is maar mijn mening de bokeh soms ook ondermaats.
        Zeker bij bladeren/gras/bomen, durft het wel "nerveus" te zijn. Eigenlijk zou ik ze wat vaker moeten meenemen buitenhuis
        Ik heb ooit bewust voor de F4 gegaan. Niet alleen voor de prijs, maar eigenlijk vooral voor het gewicht. Ik zou graag beide hebben F2.8 & F4
        Hier ligt wel nog een oude 80-200/F2.8 AF, maar ik gebruik ik nooit. Vooral omdat ie verschrikkelijk slecht is op F2.8, maar ook omdat die veel te zwaar is.
        De F4 ligt prima in de hand (icm met mijn D800). Het voelt absoluut niet als een zware lens aan.

        Voorbeeldje van een portret met de F4, en voor de scherpte, de ogen op 100% (zelfde foto)
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #5
          Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 - NIKKOR 70-200mm f/4G

          Bedankt voor de comments tot hiertoe!
          Bedoeling is niet zozeer tweedehands, eerder de vraag of mijn 'denkpiste' een goede is & evt. ervaringen te horen over deze objectieven.
          Kan natuurlijk ook dat er alternatieven naar voor komen waar ik absoluut niet heb aan gedacht.
          Fijn te horen dat de ervaring met de F4 goed zijn

          Comment


          • #6
            Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 - NIKKOR 70-200mm f/4G

            Lees nu net over de 28-300mm die wordt aangeprezen door K.Rockwell: http://www.kenrockwell.com/nikon/28-300mm.htm
            Is natuurlijk één lens van 1000EUR (met 100mm meer) ipv twee lenzen (gewicht) van in totaal 2300EUR.
            Scoort anderzijds op DxOmark maar 17 waar de F4 27 scoort en als toplens is aanbevolen voor nikon D750
            Wat is jullie mening/ervaring hierover?

            Comment


            • #7
              Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 - NIKKOR 70-200mm f/4G

              Oorspronkelijk geplaatst door <nox> Bekijk bericht
              Lees nu net over de 28-300mm die wordt aangeprezen door K.Rockwell: http://www.kenrockwell.com/nikon/28-300mm.htm
              Is natuurlijk één lens van 1000EUR (met 100mm meer) ipv twee lenzen (gewicht) van in totaal 2300EUR.
              Scoort anderzijds op DxOmark maar 17 waar de F4 27 scoort en als toplens is aanbevolen voor nikon D750
              Wat is jullie mening/ervaring hierover?
              Je kan geen appelen met peren vergelijken. Een superzoom/transstandaard zoom a la nikkor 28-300 kan het nooit halen tegen een 24-70 en een 70-200 apart. Bovendien is de reputatie van die Rockwell ook niet je dat...

              Comment


              • #8
                Re: Tamron SP 24-70mm f/2.8 - NIKKOR 70-200mm f/4G

                Ken Rockwell is een vrij controversieel figuur binnen het fotowereldje, hij oogst nogal wat kritiek in de VS.
                Hij had indertijd een review geplaatst van de Nikon 300 f4 zonder maar ooit de lens gezien te hebben.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment

                Working...
                X