Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelle prime rond 30mm for E-mount

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Snelle prime rond 30mm for E-mount

    Beste,
    Ik ben voor m'n sony A5000, nog op zoek naar een leuke prime rond de 30mm; uiteraard liefst relatief lichtsterk. Ik ben al enkele leuke opties tegen gekomen, maar weet niet wat te kiezen. Het gaat hierbij alvast om volgende:
    • Sigma 30mm F1.4
    • Sony 35mm f1.8
    • Sigma 30mm f2.8

    Hebben jullie nog andere/betere alternatieven, mits in dezelfde of lagere prijscategorie te blijven (Ik heb al 32mm 1.8 Zies lenzen ed gezien, maar die zijn me net iets te duur)?

    De Sony is de enige met OSS (ca €410,-), doch weet ik niet of dat een must is op deze afstand (30mm); daarenboven is deze de duurste. De Sigma 30mm f1.4 (ca €350,-) leek me de leukste, doch deze lijkt na enkele reviews gelezen te hebben, veel last van CA te hebben, die enkel na post-productie op te lossen is (mits RAW te schieten); doch heb ik geen zin elke foto nog door m'n Lightroom te duwen alvorens ik leuke foto's heb. Ik schiet vooral rechtstreeks in jpeg.
    De Sigma 30mm f2.8 if veruit de goedkoopste (ca €170), en dat prijsverschil kan ik niet links laten liggen. Rechtvaardigt dit prijsverschil naar jullie mening de kwaliteit die deze lens levert, of lever je dan toch teveel in qua image quality?

    Welke kiezen jullie; graag jullie inzichten.
    Grtz,

  • #2
    Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

    Wat wil je er juist mee shooten ? Waarom wil je juist een snelle prime ?
    De f1.4 is 2 stops verschil met de f2.8, dat is erg veel. Maar als je wat landschappen wilt shooten maakt dat niet zoveel uit.
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

      Enkele alternatieve
      Sony 28mm F2
      In this highly detailed review of the Sony FE 28mm f/2 Lens I will do my best to show you what it is capable of in the real world and lab. I will first show ...

      Zeiss Loxia 35mm F2
      ZEISS Consumer Products combines the company's business with camera and cine lenses, binoculars, spotting scopes and hunting optics.

      Zeiss Touit 1.8/32
      ZEISS Consumer Products combines the company's business with camera and cine lenses, binoculars, spotting scopes and hunting optics.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

        Dank voor de reacties.

        @Rogier: De alternatieven zijn allen relatief duur lijkt me.

        @Eanx: Het doel van de prime is velerlei. Graag wil ik wat kunnen spelen met DOF en zoek ik in bepaalde shots een mooie bokeh; ik zal de lens echter ook (vaak) willen gebruiken tijdens andere momenten en wellicht ook vaak enkele landschappen hiermee fotograferen. Dit doet me neigen naar de sigma f1.4 die het allemaal wel kan... Wat me wel weer doet twijfelen is de goedkope prijs van de Sigma f2.8.

        Bijkomende vraag. Als ik de Sigma f1.4 afstop tot 2.8 voor landschappen en die foto's zou vergelijken met de andere sigma die sowieso max f2.8 haalt; welke van de 2 foto's zou dan het beste/mooiste uitkomen: de afgestopte Sigma tot f2.8 of Sigma die tot max f2.8 gaat of zijn ze allebei vergelijkbaar qua kwaliteit/scherpte/distortie/CA/...?

        Grtz,

        Comment


        • #5
          Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

          Oorspronkelijk geplaatst door MrMaster Bekijk bericht
          Bijkomende vraag. Als ik de Sigma f1.4 afstop tot 2.8 voor landschappen en die foto's zou vergelijken met de andere sigma die sowieso max f2.8 haalt; welke van de 2 foto's zou dan het beste/mooiste uitkomen: de afgestopte Sigma tot f2.8 of Sigma die tot max f2.8 gaat of zijn ze allebei vergelijkbaar qua kwaliteit/scherpte/distortie/CA/...?
          Erg interessante vraag.
          Ik heb ooit op basis van een online test twee Canon lenzen vergeleken, dacht een 28mm 2.8 (niet IS generatie) en de 1.8. Het zijn beide geen L lenzen. Maar de 2.8 was dacht ik scherper als de 1.8 op 2.8.
          Maar Bokeh is mooier van de 1.8 zegt me verstand.
          Ik heb een verklaring waarom de 2.8 beter zou zijn als de 1.4/1.8. Een 2.8 lens is makkelijker te maken als een 1.4/1.8 lens.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

            Hmm, dat verklaart vooral waarom de 2.8 goedkoper is, maar niet onmiddellijk waarom die beter zou zijn lijkt me. Mijn buikgevoel zegt het net andersom, ie. dat de afgestopte f1.8 tot f2.8 beter foto's zou maken dan de lens die sowieso max f2.8 heeft.
            Een ferrari die 120 rijdt doet dat immers met meer gemak dan een fiat uno, maar of dat soort gekke vergelijking opgaat voor lenzen durf ik niet te stellen.

            Iemand anders nog enig idee (op deze vraag alsook mijn initiële bericht)?

            Grtz,

            Comment


            • #7
              Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

              View the image quality delivered by the Canon EF 28mm f/1.8 USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

              Bekijk maar eens naar de prestaties van het midden van het frame. Middelste vlak.
              De Nikon 1.4 vs 1.8. Beide AFS versies. Ingesteld op F2 (Kon ze niet beide op 1.8 zetten)
              View the image quality delivered by the Nikon 50mm f/1.4G AF-S Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

              Wie is beter? De 1.8 naar mijn inziens op gebied van scherpte.
              En soms is de 1.4 beter als de F2 (2x Zeiss)
              View the image quality delivered by the Zeiss 28mm f/1.4 Otus Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

              En bij een andere brandpunt weer niet (2x Zeiss)
              View the image quality delivered by the Zeiss 35mm f/1.4 Classic Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

              400mm F2.8L IS Mark 1 vs 400mm F5,6L op F5,6
              View the image quality delivered by the Canon EF 400mm f/2.8L IS USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

              In de hoeken vind ik de veel goedkopere 400mm wel beter.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

                Nochtans als ik deze 2 specifieke lenzen vergelijk voor mijn Sony Alpha A5000 op DXOMark (Simga f1.4 en de Sigma f2.8) krijg ik volgende scores:
                Voor de sigma f1.4: totaalscore 28
                • scherpte: 16p-mix
                • transmissie: 1.8Tstop
                • distortie: 1.4%
                • vignetting: -1.6EV
                • CA: 10um


                Voor de sigma f2.8: totaalscore 20
                • scherpte: 10p-mix
                • transmissie: 3.1Tstop
                • distortie: 0.3%
                • vignetting: -1.1EV
                • CA: 15um


                Daaruit zou je toch kunnen concluderen dat bijna alles beter zit bij de lichtsterk(ere) lens. Enkel op vignetting en distortie scoort de f1.4 slechter doch die verklaring zit ook onmiddellijk in het groter diafragma.

                Iemand nog input hierover? Misschien ook praktijk voorbeelden ter vergelijking?

                Grtz,

                Comment


                • #9
                  Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

                  Hier nog wat vergelijkingsmateriaal:

                  Sony 35/1.8
                  Sigma 30/2.8

                  Op f2.8 is de Sony scherper in de hoeken en in het midden ongeveer even scherp. CA bij de Sony is duidelijk lager.

                  En ik heb zo'n vermoeden dat de Sigma 30/1.4 scherper is dan de Sony.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

                    En ik heb zo'n vermoeden dat de Sigma 30/1.4 scherper is dan de Sony.
                    En ik was juist, dpreview heeft beide lenzen getest.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

                      @Alex606: Thx. Kan je me uitleggen hoe ik die testschermen en resultaten van Dpreview dien te lezen. Dat is me toch nog erg vaak een raadsel. :-s Thx.

                      On topic: Moet ik bang hebben van de CA bij de Sigma f1.4 of zal dat straks wel meevallen denken jullie?

                      Grtz,

                      Comment


                      • #12
                        Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

                        Uiterst links in de grafiek is het centrum en uiterst rechts de hoeken. Onderaan kan je het diafragma kiezen.

                        De Sigma heeft meer CA dan de Sony, je ziet vooral in de hoeken dat de grafiek omhoogloopt. Je hebt ook nog LoCA en daarin scoort de Sigma beter.

                        Hier een uitvoerige test op dpreview tussen Sigma 30/1.4 en Sony 35/1.8. Ook zij zouden de Sigma kiezen.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

                          CA is enkel aanwezig op shots met lastige licht omstandigheden, dat gaat dus niet 90% van je foto's zijn neem ik aan. Ook de ene persoon stoort zich er aan en een ander weet het zelfs niet op te merken...

                          Ik heb zelf de 30mm 1.4 ART maar dan op een Nikon crop camera. Het is ondertussen m'n meest gebruikte lens. Ik had daarvoor een Nikon 35mm 1.8, de extra stop licht is op zich al leuk. Ik neem aan dat de 2 stops tov de 2.8 versie dan zeker wel van pas komen. Het is al lastiger om een krappe DoF te bekomen op een crop sensor vs FF dus een snellere lens is altijd meegenomen.

                          Ik kan niet aantonen dat de ene scherper is dan de andere maar ik kan wel zeggen dat ik meer dan tevreden was van deze lens!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

                            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                            Je hebt ook nog LoCA en daarin scoort de Sigma beter.
                            LoCA? Of bedoel je gewoon Chromatische Aberatie/gekleurde randjes?
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: Snelle prime rond 30mm for E-mount

                              Longitudinal Chromatic Aberrations (LoCA)

                              Dat is CA in de bokeh of onscherpe gedeelte vd foto. Paars voor het focuspunt en groen erachter. Dit is bijna niet te verwijderen in de nabewerking.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X