Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mogelijk focusproblemen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mogelijk focusproblemen?

    Maandag een uitstapje naar de zoo van Antwerpen gemaakt.... helaas zijn de meeste foto's erg slecht van kwaliteit. Metname de focus lijkt mij regelmatig verkeerd te zijn. Hetzelfde had ik trouwens ook al voor met m'n foto's vorige maand in Planckendael.

    2 weken terug echter nog een hele middag foto's getrokken op een familiefeestje, en allemaal haarscherp!

    Wat is mij nu opgevallen:
    --> foto's familiefeestje zijn allemaal getrokken met de kitlens, nikon 18-70 DX
    --> foto's Zoo & Planckendael hoofdzakelijk getrokken met Sigma 55-200 DC

    De weinige foto's die ik er echter met de 18-70DX heb getrokken zijn ook allemaal perfect in orde!

    Dus ik begin te denken in de richting van een probleem met die Sigma lens: ofwel lensprobleem zelf (ja, het is zowat de goedkoopste lens die er is....) of een probleem tussen de camera en de lens. Feit is dat de lens volgens mij nogal gemakkelijk "misfocust"

    Hier zijn enkele foto's, wat denken jullie over dit probleem

    Foto 1: de Zebra
    --> wss nog de minst mislukte van het rijtje dat ik hier toon.
    --> 135mm - 1/60 - f5.6 - iso200
    --> ik vind ze niet scherp, maar twijfel of het focusprobleem dan wel "bewegings-onscherpte" is

    Foto 2: de Kameel
    --> 200mm - 1/25 - f5.6 - iso200
    --> 1/25 is inderdaad een lange sluitertijd, maar kameel stond in de schaduw onder een boom. De foto is getrokken vanop een statief dus dat zou moeten kunnen dacht ik toch... ik neem aan dat m'n statief geen bibberende hand heeft....

    Foto 3: de Kangoeroe
    --> 150mm - 1/320 - f5.3 - iso200
    --> da beest is echt ni scherp vinnek, en met een sluitertijd 1/320 kan ik bewegings-onscherpte wel uitsluiten denk ik (ps ik heb foto's getrokken op 1/40 met de 18-70 lens die haarscherp zijn!)

    Foto 4: de Kangoeroe (scherpe versie deze keer)
    --> 165mm - 1/160 - f5.3 - iso200
    --> hier is ie wel scherp (imho) hoewel de focal length iets groter is, en de sluitertijd slechts de helft is van bij foto3. Hier heeft de lens het dus blijkbaar wel goed gedaan...

    Dus: denken jullie ook dat het een lens probleem zou kunnen zijn, of beeld ik mij iets in, of ben ik zo onhandig
    Kan ik dit verder nog op een concrete manier checken?

    oh ja, let niet op de kleuren/belichting die niet altijd even goed is, dat zal wel aan m'n gebrek aan ervaring liggen, het goed hier enkel om de scherpte (focus) van de foto's !!

    P.S. Ik heb er altijd zeer goed op gelet dat ik de scherpstelpunten van m'n camera op het hoofd van het dier instelde, dus daar zeker geen vergissingen!!

    P.S.2. Alle links zijn naar originele foto's, eventueel gecropped maar niet geresized!
    Merci!
    Last edited by Aragorn; 10 september 2004, 18:50.
    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

  • #2
    Re: Mogelijk focusproblemen?

    Meestal hanteerd men het 'regeltje' dat de sluitertijd minstens 1/brandpuntsafstand zou moeten zijn. Bij de eerste 3 foto,s zit je dan natuurlijk een beetje traag... Overigens is het met een statief niet zoveel moeilijker om onscherpe foto's te maken. Het trillen van je spiegel kan al voldoende zijn in veel gevallen. Foto 3 is mijns inziens scherpgesteld op je middelste focuspunt, achter de kangoeroe (de boord meer achterop lijkt me immers scherper). Bij foto 4 kwam dit middelste focuspunt wel op de kangoeroe, wat beter resultaat geeft.
    Er bestaat echter eenvoudige tests die je zelf kan doen om je lens te controleren. Even zoeken op het forum, zult zeker iets vinden!
    Mvg,
    Eric
    Een bescheiden gallerytje.. en nu ook een blog(je)...

    Comment


    • #3
      Re: Mogelijk focusproblemen?

      Ik volg Dingsken zijn mening... Misschien idd beter om eens gecontroleerde focustests te doen met het toestel en de lens. Op basis daarvan kun je dan conclusies trekken, met jouw voorbeelden zou ik dan niet durven doen...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Re: Mogelijk focusproblemen?

        je focuspunt ligt idd een paar keer verkeerd, maar zou nog niet te nel mijn conclusies trekken daaruit.

        iets anders

        vind dat je foto's nogal vel ruis bevatten en die foto's met die 55-200 mm zijn in mijn ogen alles behalve scherp, ook wat ca enz...
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          Re: Mogelijk focusproblemen?

          Even ter vergelijking: een foto, op dezelfde dag getrokken, maar dan met de nikon 18-70 lens

          Foto Krokodil
          --> 70mm - 1/50 - f5.0 - iso200

          Deze is toch pakken beter niet?
          Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

          Comment


          • #6
            Re: Mogelijk focusproblemen?

            Ja,

            Het valt wel op dat de hele goeien zoals oa Phille hier spijtig genoeg ni meer komen, anders kreeg je wel meer serieuzere reply's!
            Kan je ook ni direct helpen, hoopte dat er meer reacties zouden zijn, maar ja...

            Gr,

            sailor
            Lid: BD 0249BE
            D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

            Comment


            • #7
              Re: Mogelijk focusproblemen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Aragorn
              Even ter vergelijking: een foto, op dezelfde dag getrokken, maar dan met de nikon 18-70 lens

              Foto Krokodil
              --> 70mm - 1/50 - f5.0 - iso200

              Deze is toch pakken beter niet?
              Dat is niet meer dan normaal: je sluitertijd zit relatief dicht bij 1 gedeeld door je brandpuntsafstand (1/70 in dit geval). Bovendien heb je met een groothoek meer scherptediepte dan met een tele bij het zelfde diafragma. Door de grote scherptediepte in deze foto zou het trouwens niet opvallen als je toevallig een andere focuspunt gebruikt. De foto zou even scherp zijn.
              Voor de tests van je lens, zoek even op 'backfocus' of 'frontfocus' op het forum.
              Mvg,
              Eric
              Een bescheiden gallerytje.. en nu ook een blog(je)...

              Comment

              Working...
              X