Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Sony A100 naar Sony A68?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Sony A100 naar Sony A68?

    Beste lezers,

    Ik bezit sinds 2006 de Sony A100. Ik heb daarbij wat verschillende lenzen gehad maar gebruik al wat jaartjes een Sigma 18-200mm hier bij.

    Ik stoor me aan de ruis die al snel optreed, Zeker bij ISO 800.

    Nu zat ik eens te kijken naar een A68. Als ik in dezelfde omstandigheden met dezelfde instellingen een foto maak met een A100 of een A68 ziet men dan op de foto verschil in kwaliteit?

    Kortom, is het de investering waard om voor ISO waarden een andere body aan te schaffen? Of zorgt de andere body ook voor een betere beeldkwaliteit?

    Bedankt en Gr Hans

  • #2
    Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

    De A68 zal je ook een betere beeldkwaliteit geven, hier een vergelijk tussen beide op ISO800 jpeg. Veel meer detail, scherper en minder ruis. In 2006 was 10mp nog een hoge resolutie maar nu is dat zeer weinig.

    Echter de A68 blijft een crop camera en hoger als ISO800 (max ISO1600) wil je niet gaan. Wil je nog minder ruis dan kijk je best uit naar een full frame A7 vd eerste generatie bijvoorbeeld, die vind je nu voor weinig geld.
    Last edited by alex606; 5 februari 2017, 15:05.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

      Bedankt.

      Ik begrijp dat er voor een full frame camera ook weer andere lenzen gebruikt moeten worden. Mijn interesse gaat uit naar een Sony A77.

      Is het zo dat standaard bij Crop camera's er vanaf ISO 1600 veel ruis optreed?

      Comment


      • #4
        Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

        De A77II is een tikje beter dan de A68 blijkbaar qua ruis - afhankelijk van't type fotografie wil je niet al te hoog gaan in de ISO's. Als 't moet kan ik eigenlijk wel tot iso3200 gaan, maar ik probeer 't wel te vermijden - de kleuren lijden ook in de hoge iso's, die translucent mirror helpt ons helaas ook niet (we moeten eerlijk zijn die mirror heeft ook z'n voordelen - de AF van de a68+a77II is +/- gelijk). De komende generaties - waarvan de Fuji's en de Nikon D500 voorlopers zijn - tonen wel dat er nog marge op zit - die gaan vlotjes hoger (gedeeltelijk betere sensor - en aardig wat vermoeden we in software, vandaar dat de meesten sensoren evalueren in raw, zonder processing).

        De a68 zal door het hoger aantal pixels op een gewone foto (15x10) duidelijk minder zichtbare ruis produceren op 800ISO, dat beeld dat alex opgeladen heeft vat dat correct samen (er is minder ruisonderdrukking nodig). Wat niet wil zeggen dat je met hogere iso-waardes moet gaan fotograferen - het kan - maar je verliest scherpte en bits in de kleuren - die worden wat fletser. Wat voor de ene gruwel is - aanvaardt de andere fotograaf nog wel (gezien u nu nog met een a100 fotografeert - vermoed ik dat u tevreden zal zijn met een a68 of a77II).

        Bij full frame zijn bij gelijke puntjes-aantallen (24Mpixel) - de oppervlaktes groter, en dus de versterking minder, da's minder ruis op 't beeld. In uw geval is dat helaas ook andere lenzen kopen.

        Het beste wat u kan doen - is uw lens meenemen naar een winkel en de camera van uw voorkeur proberen - en de foto's nadien bekijken, desnoods laten afdrukken en beslissen. (maak ook dezelfde beelden met uw A100, zodat je ze naast mekaar kan leggen). Er staan ook heel wat tests online - neem deze even door. Google is uw vriend.

        Comment


        • #5
          Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

          Bedankt voor de duidelijke uitleg.

          De twijfel begint toch weer erg toe te slaan. Ik neig er wel naar om een camera te kopen via Marktplaats. Op die manier heb je voor een leuk bedrag denk ik een hele goede camera.

          Ik zie nu ook weer advertenties met een Eos 5d mark 2. Dit lijkt me ook een topper en alleen voor de body ben je zo rond de €400,- kwijt als ik op marktplaats kijk.

          Wat raden jullie aan met een budget van rond de €700,- te doen als je een camera zoekt voor spoorwegfotografie waarbij ik qua prestaties er ruim op vooruit ga t.o.v. een Sony A100. Verder ben ik een liefhebber van tele fotografie dus zo'n lens heb ik er graag bij.

          Alvast bedankt.

          Comment


          • #6
            Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

            Full frame, tele voor 700€ dat gaat niet lukken. Budget omhoog anders tevreden zijn met een instapper gelijk de A68 of een Nikon D3300 of zoiets.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
              Full frame, tele voor 700€ dat gaat niet lukken. Budget omhoog anders tevreden zijn met een instapper gelijk de A68 of een Nikon D3300 of zoiets.
              Hoezo gaat het niet lukken:
              200 euro 2x 1ds http://link.marktplaats.nl/m1129096016
              425 euro 70-200 F4 L http://link.marktplaats.nl/m1127260736
              = 625 euro.
              Maar of de 1ds nu zo goed advies is, dat valt te betwijfelen. Aangezien je zit met de accu' s. Deze worden niet nieuw meer gemaakt en hebben zo zijn nadelen.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

                Bedankt mensen.

                Ik twijfel nogal tussen deze advertenties:

                canon 5d mkII (mark 2) http://link.marktplaats.nl/m11343725...app_ios_tablet Ad

                Spiegelreflexcamera Sony Alpha SLT- A77 II . En lenzen. http://link.marktplaats.nl/m11360338...app_ios_tablet Ad

                De Canon heeft er 70000 clicks op zitten en de Sony ruim 11000. Nadeel van de Canon is dat hier nog een lens bij moet en me oude Sigma lens niet kan gebruiken. Wat raden jullie aan? Zou het elkaar veel ontlopen qua kwaliteit?

                Bedankt en Gr Hans

                Comment


                • #9
                  Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

                  DxOMark.

                  De 5DII zal je betere foto's geven op de hogere ISO waarden met minder ruis. De autofocus vd A77II daarentegen is een pak beter.

                  Op lagere ISO, tot ISO400 geef ik toch het voordeel aan de Sony. Iets meer detail en het dynamisch bereik is veel hoger wat belangrijk is voor landschappen.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

                    Bedankt Alex!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

                      De 6D Mark II komt eraan. Misschien hierop wachten en dat dan de 6D in prijs zakt. Om dan te gaan voor een tweedehandse 6D.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

                        Ik heb een A77 gescoord voor 350€. Tot 1600 ISO vind ik die beelden echt goed!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Ik heb een A77 gescoord voor 350€. Tot 1600 ISO vind ik die beelden echt goed!
                          Mijn 30D (2006) vind ik ook goed te doen op ISO 1600. En ik heb zelfs ooit overdag een foto gemaakt per ongeluk op ISO 3200 en die bevatte wel ruis. Maar niet meer dan een rolletje ISO 400 schat ik zo. Dus bij afdrukken en minder hoge eisen is hij ook nog goed. Wel goed belicht btw.
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

                            Ik heb uiteindelijk de Sony A77 II aangeschaft. Bedankt mensen.

                            Beeldkwaliteit t.o.v. de Sony A100 vind ik niet eens heel veel beter eerlijk gezegd maar de weeromstandigheden zijn momenteel nogal donker:-). Gister eind van de middag aangeschaft en eigenlijk alleen nog maar kunnen testen op ISO 2500 bij bewegende objecten en dan treed er ruis op. Ik ga er lekker mee aan de gang.

                            Gr Hans

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van Sony A100 naar Sony A68?

                              Zuyderduyn,

                              We begrijpen dat je met het kijken op pixel-niveau inderdaad ongeveer dezelfde ruis ziet, maar u vergeet dat u meer pixels heeft, dus dat u meer kan wegrekenen en/of groter kan afdrukken. Als ik de camera's van 3 generaties terug vergelijk met de huidige generatie dan zien we toch duidelijk dat de vlekken toen groter waren - nu heb je weliswaar nog ruis, maar is deze fijner van structuur - dus beter weg te rekenen.

                              Een flits kan ook een optie zijn - bekijk maar 's op youtube waarvoor u dat zelfs overdag met genoeg licht toch kan gebruiken...

                              Comment

                              Working...
                              X